تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

تعریف اختلال شخصیت مرزی و بررسی کامل این اختلال

تعریف اختلال شخصیت مرزی و بررسی کامل این اختلال

روانشناسان با انجام آزمون‌ هایی تشخیص می ‌دهند که حالت روحی شخص در چه سطحی قرار دارد. افرادی هستند که پس از بررسی ‌های تخصصی معلوم می ‌شود که در مرز روان پریشی قرار دارند.

این افراد دارای تفاوت‌ های ریز و درشت بسیاری در مقایسه با افراد سالم هستند. اما حس کردن این تفاوت ها همواره کار آسانی نیست. در این مقاله سعی داریم که علائم اختلال شخصیت مرزی، دلیل ایجاد این اختلال به همراه راه درمان آن را خدمتتان توضیح دهیم.

شخصیت مرزی به زبان ساده

افرادی که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا هستند در خلق و خو، رفتار و خود انگاره خود حالت ناپایدار دارند. ویژگی های آن ها خشم شدید بی ثباتی عاطفی مانند اقدام مکرر به خودکشی، رفتارهای خطرناک و خود ویرانگر مانند رانندگی های بی باکانه که نشان از نبود ثبات عاطفی را می دهد.

آن ها نسبت به شرایط محیطی  حساس هستند. ترس از رهاشدگی دارند و نمی توانند تنهایی را تحمل کنند. آن ها در مرز بین روان نژندی و روان‌پریشی قرار دارند.

دلایل ایجاد شخصیت مرزی

درباره دلایل ایجاد این اختلال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ژنتیک
  • مشکلات و نارسایی‌ های مغزی
  • اکتسابی و محیطی
  • اتفاقات اطراف
  • کودکی نا آرام

روانشناسان تاکید بسیاری بر تجارب کودک در سال های اولیه زندگی دارند. دوران یک الی سه سال ابتدای زندگی می تواند کودک را به اختلالات روانی بسیاری مبتلا کند. احساسات متغیر مادر و یا پرستار کودک باعث برانگیخته شدن نا متوازن احساست بچه نیز می شود.

دلایل ایجاد شخصیت مرزی

  • عدم دریافت احساسات
  • عدم علاقه و ابراز احساسات مادر به فرزند
  • درگیری های شدید بین والدین و یا نگهدارنده کودک
  • تنبه روانی و بدنی کودک
  • بی توجهی های طولانی مدت
  • طلاق
  • مشغله ی والدین
  • نا سازگاری های کلامی

مواردی که نام برده شد تنها بخشی از رفتار هایی است که کودک را در معرض تغییر شخصیت قرار می دهد. گاهی اوقات کودک در معرض چند رفتار نا سالم به طور همزمان قرار می گیرد و همین امر سبب می شود تا یک شخصیت سالم مستقل را در آینده نداشته باشد.

وجود چند عامل مخرب در اطراف شخص در هر بازه زمانی می تواند شخصیت هر آدمی را تا مرز دیوانگی و روان پریشی ببرد. اما با این وجود اگر ژنتیک مقاومی به این بیماری داشته باشید احتمال ابتلا به آن کاهش می یابد. چرا که در کمال تأسف شخصیت مرزی به طور ارثی به کودکان منتقل می شود.

شش ویژگی افرادی که به شخصیت مرزی مبتلا هستند چگونه است؟

این افراد دارای حالات روحی متغیری هستند، اما اکنون سعی بر این است که شش ویژگی رایج مبتلایان این بیماری را خدمتتان معرفی کنیم.

روابط ناپایدار

این اختلال موجب می شود که فرد مبتلا نتواند یک رابطه مداوم را تجربه کند. متاسفانه خانواده، دوست و فامیل این افراد به دلیل رفتار های عجیبی که بیماران از خود نشان می دهند از دور آن ها پراکنده می شوند.

شش ویژگی افرادی که به شخصیت مرزی مبتلا هستند چگونه است؟

علاقه بسیار زیادی که گاهی در این افراد رخ می دهد و ابراز اغراق آمیز آن به قدری آزار دهنده است که هیچ فردی جرات صمیمی شدن با این افراد را ندارد.

در کنار این علاقه زیاد ممکن است که فرد مبتلا به شخصیت مرزی به همان اندازه از شخصی بیزار شود و به دلیل وجود همین تنفر، باعث آزار و اذیت اطرافیان خود شود.

هر گونه خارج شدن از برنامه روتین روزانه سبب می شود تا مبتلایان به این اختلال واکنش شدیدی را نشان دهند. برخی اوقات این واکنش شدید و سریع دردسرهای زیادی را به همراه دارد.

به عنوان مثال اگر این افراد به شی شکستنی علاقمند باشند بنا به هر دلیلی اگر این شی از بین برود احساس پوچی که آن ها را فرا می گیرد موجب می شود که این افراد در معرض خودکشی و افسردگی قرار بگیرند.

عملکرد های پر خطر

هر رفتاری که آینده و زمان حال فرد را در خطر قرار دهد در لیست رفتارهای پر خطر قرار می گیرد.

افرادی که به اختلال شخصیت مرزی دچار هستند، چون نگرانی بابت آینده خود ندارند از انجام دادند هیچ گونه عملی ابایی ندارند.

  • پول خرج کردن بی رویه
  • رابطه جنسی بدون احتیاط
  • پر خوری
  • عدم اهمیت به سلامت
  • رانندگی بی مهابا

انجام دادن تمامی این رفتارها نشان دهنده این است که فرد به یک پوچی محض رسیده است و انگیزه ای بابت ادامه زندگی ندارد.

خشم بدون دلیل

تغییر شرایط روتین روزانه حالت روحی این افراد را دچار تزلزل می کند. به عنوان مثال می ‌توانیم گفتگوی سه فرد را نام ببریم که اگر فرد دارای شخصیت مرزی چند دقیقه مورد بی توجهی قرار بگیرد دچار فوران خشم می شود و به خود اطرافیانش آسیب می رساند. گاها این آسیب ها می تواند جبران ناپذیر باشد.

سیب وارد کردن به خود

آسیب وارد کردن به خود

حدود نود درصد اختلال های روانشناسی، بیمار تمایل دارد به جسم خود آسیب برساند. آن ها تمایل دارند با زخمی کردن بدنشان و درد کشیدن خلأ موجود در روح خود را تسکین دهند.

بریدن دست، کشیدن موی سر و در شدید ترین حالت خودکشی فرد مبتلا به شخصیت مرزی قصد دارد درد موجود در روح خود را التیام دهد.

احساس پوچی

پوچی و انزوا دو احساسی است که این افراد به وفور در خود حس می ‌کنند. مبتلایان همواره احساس می کنند که مورد بی مهری دیگران قرار گرفته اند. به همین دلیل با در پیش گرفتن احساسات شدید و یا عدم بروز احساسات خود، این حس ناخوشایند را کنترل کنند.

که همین امر سبب می‌ گردد تا بیشتر از قبل آسیب ببینند.

عدم علاقه به تنهایی و ترس از آن

با وجود اینکه این افراد نمی توانند در اجتماع یک رابطه‌ درست و معقول داشته باشند، اما به شدت از تنها ماندن واهمه دارند.

به همین دلیل همواره سعی بر این دارند که اطراف خود را با ارتباط های نا سالم، شلوغ نگه دارند. و این چرخه معیوب نیز باعث شدید تر شدن شخصیت مرزی می شود؛ چرا که آن نیاز روحی توجه خواهی‌ شان ارضا نمی گردد.

شخصیت مرزی در رابطه

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی روابط ناپایداری با خانواده و اطرافیان دارند. آن ها در رابطه به صورت متزلزل عمل می کنند. ممکن است به فردی علاقه شدد پیدا کرده و ناگهان از او متنفر شوند.

آن ها تحمل جدایی یا اتفاقات غیرمنتظره را ندارند و با کوچکترین اتفاقی واکنش های افراطی از خود نشان می دهند.

شخصیت مرزی و ازدواج

ازدواج با شخصیت مرزی چالش های بسیار زیادی دارد. این فرد در رابطه به علت ترس بی ثباتی ترس از زندگی مشترک دارد. ثبات رفتاری و عاطفی نداشته و ممکن است به خود یا همسرش آسیب بزند. طلاق و جدایی از این فرد بسیار دشوار است.

اختلال شخصیت مرزی در طلاق

اطلاق از فردی که دچار این اختلال است بسیار دشوار است به دلیل این که او ترس از تنهایی دارد به هر روشی متوسل می شود تا از رفتن همسرش جلوگیری کند. او با تهدید زور و فشار جلوی رفتن همسرش را می گیردو این گونه به او آسیب زیادی می زند.

راه های درمان بیماری شخصیت مرزی چیست؟

ابتدای امر فرد می ‌بایست از بیماری خود و دلیل وجود آن آگاه باشد. پس از مطلع شدن از این دلایل، راه درمان را پیش بگیرد.

برای تشخیص این اختلال فرد مشکوک به شخصیت مرزی باید به تیم متشکل از روان‌ شناس و روانپزشک مراجعه کند. این تیم با دارو و جلسه های تراپی و درمان، پروسه بهبود را پیش می برند.

راه های درمان بیماری شخصیت مرزی چیست؟

دارو درمانی در این جلسات توسط روانپزشک انجام می شود. داروهایی همچون ثابت کننده هورمون و اخلاق، پیشگیری از جنون، جلوگیری از افسردگی پایه ثابت داروهای تجویزی روان پزشکان است.

همچنین روانشناس با کندوکاو در گذشته و علل ایجاد این اختلال و کمک به بهبود آن نقش به سزایی را در بازیابی  سلامت شخص ایفا می کند.

نحوه رفتار با شخصیت اختلال مرزی

  • در مورد این اختلال اطلاعات درستی بدست آورید.
  • از یک روانشناس کمک بگیرید.
  • مورد اعتماد او باشد.
  • به او اعتماد به نفس بدهید.
  • به شخصیت او احترام بگذارید.

در آخر

اگر حس می کنید در اطرافیان خود یک شخص مبتلا به شخصیت مرزی وجود دارد، حتماً جهت درمان آن سریع تر اقدام کنید. چرا که ممکن است خود فرد نیز از وجود بیماری خود آگاه نباشد. مراجعه به روانشناس و روانکاو می تواند بسیار کمک کننده باشد.

یک روانشناس با تست اختلال شخصیت مرزی و تشخیص های بالینی می تواند این اختلال را تشخیص دهد. مرکز مشاوره هم اندیشان با دارای بودن روانشناسان باتجربه می تواند در تشخیص و درمان آن به شما کمک کند.

برای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی هم اندیشان با شماره 9099071985 از سراسر کشور بدون نیاز به پیش شماره تماس بگیرید.

 سؤالات متداول

آیا امکان مبتلا شدن بزرگسالان به این بیماری وجود دارد؟

بله، این اختلال ممکن است ریشه در کودکی فرد داشته باشد؛ اما قطعاً علائم و عوارض آن در بزرگسالی بیشتر از دوران کودکی است.

امکان درمان صد درصدی شخصیت مرزی وجود دارد؟

جواب این سؤال وابسته به تیم درمان است.

آیا امکان دارد که فرد مبتلا به این اختلال باشد ولی خودش از آن بی اطلاع باشد؟

قطعاً دلایل ایجاد این اختلال در اطراف همه افراد وجود دارد. اینکه فرد چقدر آسیب دیده باید بررسی شود تا نتیجه نهایی اعلام گردد.

از چه سنی وجود این اختلال مشخص می گردد؟

در هر سنی می بایست انواع آزمون ها توسط روانپزشک انجام شود. این اختلال علائم مشترکی با دیگر آسیب های روانشناختی دارد. به همین دلیل امکان تشخیص از روی علائم ممکن نیست.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره