تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

چگونه صادق باشیم _ اهمیت داشتن صداقت در زندگی

چگونه صادق باشیم _ اهمیت داشتن صداقت در زندگی

صداقت یکی از مهم ترین پایه و اساس زندگی است که ما در اینجا به شما می آموزیم که چگونه صادق باشیم؟ صداقت یکی از جنبه های اساسی در زندگی فردی و اجتماعی می باشد که بدون آن موفقیت در زندگی شما امکان پذیر نخواهد بود.

صداقت چیست و اهمیت آن در زندگی

زمانی که هیچ گونه تفاوتی در رفتار، صحبت و تفکر فرد رخ ندهد در واقع صداقت رخ داده است. صداقت ابتدا در ذهن اشخاص ظهور کرده و سپس به رفتار و زبان آنها بازتاب می شود. صداقت انواع بسیاری دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: صداقت در رفتاری، کردار، نیت، هدف و…

صداقت در واقع بالا ترین لول برای نشان دادن شخصیت انسان می باشد. در واقع صداقت یکی از لازمه های زندگی است که افراد را برای رسیدن به سعادتمندی راهنمایی می کند. زیرا صداقت سبب ایجاد آرامش و از بین رفتن استرس در زندگی می شود.

فردی که در زندگی راه صداقت را پیشه خود قرار داده است زندگی شاد و بدون استرسی را تجربه می کند.

این در حالیست که افراد دروغگو زندگی پر از چالش، تنش، ترس، نگرانی، پنهان کاری و… دارند. خود شناسی یکی از عناصری است که با صادقت افراد رابطه مستقیم دارد. هرچه فرد بتواند خودش را بهتر بشناسد به این نتیجه می رسد که صادقت از واجبات زندگی فرد می باشد.

چگونه صادق باشیم

همانطور که گفتیم صادق بودن در زندگی بسیار پر اهمیت است. کارشناسان تیم مشاوره خانواده هم اندیشان در اینجا اطلاعاتی را جمع آوری کرده اند که به ما می آموزد چگونه صادق باشیم.

  1. هدف

اگر قصد دارید به فرد صادقی در زندگی تبدیل شوید در قدم اول باید در طول روز به صداقت فکر کنید و صداقت را به عنوان یک هدف در زندگی تان قرار دهید. سپس برای رسیدن به این هدف تلاش کنید. در روزهای اول سعی کنید کمتر از مابقی روزها دروغ بگویید. دروغگویی در زندگی افراد دلایل گوناگونی دارد. به عنوان مثال برخی از افراد برای جلب توجه دیگران دروغ می گویند.

حال شما نیز دلیل دروغگویی خود را بیابید تا بتوانید این بیماری را برای همیشه درمان کنید.

صداقت چیست و اهمیت آن در زندگی

  1. گزافه ‌گویی ممنوع

یکی از دروغ های رایج میان افراد گزافه گویی، بزرگنمایی و کوچک نمایی می باشد. اغلب افراد برای آنکه بتوانند دیگران را تحت تاثیر خود قرار بدهند از این نوع دروغ استفاده می کنند. از این رو شما باید رک باشید و پاسخ هر سوالی را به درستی و شفافیت توضیح دهید. این را بدانید که گزافه گویی نیز نوعی دروغ است و شما در حال دروغ گفتن می باشید.

  1. حذف جزئیات

بسیاری از افراد هستند که جزئیات یک مسئله را بطور کامل نادیده می گیرند و از گفتن آنها پرهیز می کنند. اگر می خواهید در زندگی شخصی و اجتماعی تان فرد صادقی باشید باید مسائل را با جزئیات آن شرح دهید. ممکن است شرح جزئیات برای شما چندان خوشایند نباشد؛ اما شما به عنوان یک شخص صادق مجبور به شرح جزئیات هستید.

  1. قطع ارتباط با افراد دروغگو

یکی دیگر از راه های اینکه چگونه صادق باشیم قطع ارتباط با افراد دروغگو می باشد. انسان ها یکی از موجوداتی هستند که خیلی سریع با محیط اطراف خود خلق و خوی می گیرند. از این رو ارتباط با افراد دروغگو و رفتن در جمع آنها سبب می شود تا شما نیز بدون انکه خودتان متوجه باشید دروغگو شوید.

بجای ارتباط با افراد دروغگو می توانید انسان های صادق را برای بودن در کنارتان انتخاب کنید. درست است که صداقت در ابتدا دشوار است اما رفته رفته برای شما عادی شده و شما نیز تبدیل به یک فرد صادق می شوید.

  1. اطمینان به خود

بسیاری از افراد به دلیل نبودن اعتماد به نفس کافی روی به دروغ گفتن می آوردند. اینگونه افراد دائما نگران این هستند که چگونه قضاوت می شوند و دیگران درباره آنها چه فکری می کنند. بنابراین شما باید به خودتان اطمینان داشته باشید بطوری که نظر دیگران برایتان مهم نباشد. پس از آن اعتماد به نفس خود را بالا برده و دروغ گفتن را برای همیشه ترک کنید.

معایب دروغگویی در زندگی

مزایای صداقت در زندگی

وجود صداقت مزایای بسیاری در زندگی افراد دارد که ما در اینجا برای شما آن را شرح می دهیم.

به گفته کارشناسان مشاوره خانواده هم اندیشان برخی از مهم ترین مزایای صداقت در زندگی عبارتند از:

  1. هنگامی که در انجام تمامی کارها صداقت وجود داشته باشد؛ افراد وظیفه شناس شده و کار خود را به درستی انجام می دهند. اینگونه دیگر برای انجام کارها نیازی به نظارت نیست و هر کسی وظیفه خودش را به درستی انجام می دهد.
  2. یکی دیگر از مزایای صداقت در زندگی پیشرفت اقتصادی و بهره وری می باشد.
  3. وجود صداقت در زندگی شما به سالم ماندن شما کمک می کند. زیرا بسیاری از بیماری های جسمانی و روحانی انسان بر اثر استرس ناشی از دروغگویی به وجود می آید.
  4. یکی دیگر از مزایای صداقت در زندگی افراد بالا رفتن سلامت روانی می باشد. افراد صادق کمتر از دیگران به بیماری های روانی دچار می شوند.
  5. هنگامی که فردی از شما صداقت در انجام کاری ببینید؛ به شما اعتماد کرده و این امر موجب ترقی در کارها می گردد.
  6. داشتن صداقت سبب شده تا شما روابط کاری و شخصی مستحکم تری در زندگی داشته باشید.
  7. و…

معایب دروغگویی در زندگی

همانقدر که داشتن صداقت در زندگی دلچسب و لذیذ است به همان مییزان نیز دروغگویی زشت و تنفر آمیز می باشد. ما در این بخش به معایب دروغگویی در زندگی می پردازیم.

  1. با دروغگویی افسار گسیختی در جامعه رفته رفته افزایش می یابد.
  2. استرس زیاد که بر اثر دروغگویی در بدن شما ترشح می شود سبب به وجود آمدن بیماری های روانی خواهد شد.
  3. افراد دروغگو دوستانی ندارند که در هر شرایطی کنار آنها باشد.
  4. یکی از معایب دروغگویی در زندگی به وجود آمدن خشم، کینه و نفرت می باشد.
  5. در بسیاری از موارد دروغگویی سبب از هم پاشیدن زندگی زوجین می گردد.
  6. با دروغگویی رهبران تنها آنها در زندگی سود مالی می کنند و زیر دستان روز به روز فقیرتر خواهند شد.
  7. افراد دروغگو تنها به فکر منفعت خودشان هستند و دیگران برای آنها هیچ اهمیتی ندارد.
  8. و …

سخن آخر

صداقت یکی از مهمترین رکن ها در زندگی هر فردی می باشد. ما دراینجا به شما آموختیم که صادق بودن چه تاثیری در زندگی شما دارد و چگونه می توان صادق بود.

در صورتی که قصد دارید به یک فرد صادق در جامعه تبدیل شوید می توانید با خانه مشاوره هم اندیشان 02191023933  تماس بگیرید تا شما را در این راستا یاری برسانند.

سوالات متدوال

آیا دروغ می تواند سبب از بین رفتن پیوند زناشویی شود؟

در بسیاری از موارد بله

آیا گفتن گذشته نیز صداقت به شمار می آید؟

بستگی به شرایط شما دارد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره