تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

شرایط دریافت معافیت سربازی اعصاب و روان

شرایط دریافت معافیت سربازی اعصاب و روان

معافیت اعصاب و روان یکی از انواع معافیت های شناخته شده و در عین حال مهم ترین آن ها است که شامل سربازان و مشمولان خدمت نظام وظیفه می شود.

افرادی که قصد دارند از این معافیت سربازی استفاده کنند، باید پیش از هر اقدامی از شرایط دریافت معافیت اعصاب و روان و مراحل و معایب آن مطلع باشند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بیان معافیت اعصاب و روان، شرایط، مراحل و معایب آن بپردازیم. در این مطلب سعی کرده ایم به تمام سوالات متقاضیان استفاده از این نوع معافیت پاسخ دهیم؛ پس این مطلب را از دست ندهید.

معافیت سربازی اعصاب و روان

افراد تحت شرایط خاصی می توانند اقدام به دریافت معافیت نظام وظیفه اعصاب و روان کنند. به عبارتی، هیچ سربازی بدون دارا بودن شرایط لازم برای دریافت معافیت نظام وظیفه اعصاب و روان، نمی تواند موفق به اخذ این معافیت شود.

اما افراد مشمول خدمت سربازی در صورت داشتن چه شرایطی می توانند نسبت به دریافت این نوع معافیت اقدام کنند و شرایط دریافت این معافیت کدامند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که افراد مبتلا به بیماری هایی مانند وسواس، فوبیا، اختلال پانیک، اختلال اضطرابی و سایر اختلالات روحی و روانی می توانند برای دریافت معافیت سربازی اعصاب و روان اقدام نمایند.

با این حال، اخذ این معافیت مشمول شرایط خاصی بوده و افراد مبتلا به بیماری های روحی و روانی در صورت داشتن شرایط خاص می توانند موفق به اخذ این نوع معافیت شوند.

شرایط در نظر گرفته شده برای این نوع معافیت تا حدودی سخت گیرانه است و این شرایط به دلیل احتمال وجود تقلب از سوی مشمولان برای دریافت معافیت نظام وظیفه اعصاب و روان، از سوی سازمان نظام وظیفه وضع گردیده است.

معافیت سربازی اعصاب و روان

شرایط لازم برای دریافت معافیت اعصاب و روان

  • انجام رفتارهای نابهنجار و ضد اجتماعی.
  • مصرف انواع مختلف داروهای اعصاب و روان که یکی از شروط مهم جهت دریافت معافیت سربازی است.
  • وجود سابقه اقدام به خودکشی در فرد مشمول که این مورد هم یکی از شرایط اساسی برای دریافت معافیت نظام وظیفه اعصاب و روان است.
  • بستری شدن فرد در بیمارستان های روانی برای چندین نوبت که دلیل آن مشکلات حاد روانی و شرایط نامساعد روحی بوده است.

مراحل دریافت معافیت سربازی اعصاب و روان

مراحی که باید برای دریافت معافیت اعصاب و روان طی شود:

  • مراجعه مشمول به دفاتر پلیس 10+ برای تکمیل انواع فرم های مورد نیاز.
  • واریز هزینه های دریافت معافیت اعصاب و روان به شماره حساب سازمان نظام وظیفه.
  • دریافت و تکمیل فرم های مربوطه از سازمان نظام وظیفه به انضمام تحویل کلیه مدارک پزشکی مورد نیاز به این سازمان.
  • درخواست سازمان نظام وظیفه از مشمول برای مراجعه به بیمارستان جهت انجام معاینات و آزمایشات لازم.
  • ارسال جواب آزمایشات و معاینات مشمول بعد از گذشت حدود دو الی سه هفته از سوی سازمان نظام وظیفه.
  • تشکیل کمیسیون پزشکی که در محل شورای پزشکی نظام وظیفه انجام می شود که حضور فرد مشمول در آن الزامی است.
  • اعلام رای نهایی برای فرد مشمول براساس تصمیمات شورای پزشکی نظام وظیفه و رای به دریافت یا عدم دریافت معافیت سربازی اعصاب و روان.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت اعصاب و روان

  • ارائه اصل مدرک فارغ التحصیلی یا گواهی نامه موقت دال بر اتمام دوره از سوی مشمول.
  • ارائه عکس پرسنلی با زمینه سفید.
  • ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی به سازمان نظام وظیفه.
  • ارائه برگه واکسیناسیون متقاضی دریافت معافیت سربازی اعصاب و روان.
  • ارائه برگه مهر و امضاء شده معاینات اولیه صورت گرفته توسط پزشک که نشانگر وضعیت سلامت جسم و روان فرد مشمول باشد.
  • ارائه برگه وضعیت مشمول که حاوی درخواست وی مبنی بر دریافت معافیت سربازی اعصاب و روان باشد.

بیماری های روانی که در لیست مشمول دریافت معافیت اعصاب و روان قرار می گیرند

لازم به ذکر است که مشمولان باید علاوه بر مدارک فوق، مدارک سوابق بیماری خود را نیز به سازمان نظام وظیفه تسلیم کنند. این مدارک می تواند شامل مدارکی دال بر سابقه بیماری در فرد مشمول مانند سابقه مصرف دارو و یا بستری شدن وی در بیمارستان های روانی باشد.

دقت داشته باشید که لازم است این مدارک پیش از ارائه به سازمان نظام وظیفه، به تایید مراکز درمانی دانشگاه ها و نیروهای مسلح و همچنین بیمارستان های معتبر رسیده باشند.

بیماری های روانی که در لیست مشمول دریافت معافیت اعصاب و روان قرار می گیرند

بر اساس لیستی که از سوی سازمان نظام وظیفه اعلام شده، افراد مشمول در صورت مبتلا بودن به این بیمارهای روانی می توانند موفق به اخذ معافیت دائم یا موقت شوند.

این لیست به شرح زیر است:

بند اول: سایکوز ها

الف) اختلالات هذیانی، سایکوز های آتیپیک مزمن، اسکیزوفرنی و اسکیزوافکتیو (معافیت دائم)

ب) اختلال سایکوز گذرا: (معافیت موقت شش ماهه)

بند دوم: اختلالات خلقی

الف) بیماری دوقطبی نوع اول در هر مرحله و فاز (معافیت دائم)

ب) اختلال افسردگی (معافیت دائم)

ج) اختلال خلقی دو قطبی نوع دوم (هیپومانیا) در صورت تحت کنترل بودن با دارو و عدم تهدید خود و اطرافیان، انواع اختلال خلقی افسردگی خفیف شامل دیس و سایکلو تایمی: (معافیت از خدمات رزمی)

د) مشمولانی که حداقل شش ماه از حمله حاد (اولین حمله حاد مانیا) و افسردگی آن ها گذشته باشد و فاقد هر گونه علامتی باشند (معاف از خدمات رزمی)

بند سوم: انواع اختلالات شخصیتی

الف) انواع بیماری های سایکوپات (ضد اجتماعی)، اسکیزوتایپال، مرزی، پارانوئید و اسکیزوئید (معافیت دائم)

ب) انواع دیگر اختلالات شخصیتی به شرط عدم ناتوان کنندگی (معافیت از خدمات رزمی)

معافیت سربازی اعصاب و روان

بند چهارم: اختلال های اضطراب، پانیک، وسواس (ocd)، فوبیا یا PTSD

الف) نوع حاد هر کدام از بیماریهای فوق مقاوم به درمان (معافیت دائم)

ب) نوع خفیف بیماریهای مذکور (معاف از خدمات رزمی)

دریافت معافیت اعصاب و روان در حین خدمت

دریافت معافیت اعصاب و روان حین خدمت نظام وظیفه، شامل سربازانی می شود که در طول دوره خدمت سربازی دچار بیماری های اعصاب و روان شده اند یا اینکه بیماری های آن ها در این مدت عود کرده است. بنابراین از توان لازم برای ادامه دوران خدمت خود برخوردار نیستند.

این افراد برای دریافت معافیت اعصاب و روان باید ابتدا به بهداری محل خدمت خود مراجعه کرده و معاینات لازم را برای تشخیص بیماری خود انجام دهند. در نهایت تصمیم گیری نهایی این معافیت از سوی شورای نیرو اتخاذ شده و به اطلاع فرد مشمول رسانده می شود.

در صورتی که تشخیص داده شود، طول دوران بهبود فرد کمتر از شش ماه خواهد بود، به مشمول معافیت موقت شش ماهه تعلق خواهد گرفت. اما در صورت حاد بودن وضعیت بیماری مشمول و قابل درمان نبودن آن در مدت شش ماهه، فرد معافیت دائم دریافت می کند.

معایب اخذ معافیت اعصاب و روان سربازی

  • محدودیت معافیت سربازی اعصاب و روان برای دریافت گواهینامه رانندگی: افراد دارای معافیت سربازی اعصاب و روان در هنگام اقدام به دریافت گواهی نامه رانندگی، جهت تایید سلامت روانی خود باید به کمیسیون های روان پزشکی و تخصصی پزشکی مراجعه کنند.
  • محدودیت های معافیت سربازی اعصاب و روان در هنگام استخدام: برای استخدام در بسیاری از ارگان ها و سازمان های غیر دولتی، داشتن سلامت جسمانی و روانی کامل ضروری است و نداشتن کارت معافیت پزشکی، به خصوص کارت معافیت سربازی اعصاب و روان یکی از شرایط اصلی استخدام است.

معایب اخذ معافیت اعصاب و روان سربازی

سخن آخر

با توجه به مطالب مذکور، معافیت سربازی اعصاب و روان تحت شرایطی می تواند به افراد متقاضی ارائه گردد، اما بهتر است جوانان پیش از اقدام به دریافت کارت معافیت اعصاب و روان، در صورت حاد نبودن وضعیت خود و تنها برای رهایی از گذراندن خدمت سربازی، اقدام به دریافت این معافیت نکنند؛ زیرا نتیجه و عواقب آن در آینده می تواند گریبانگیر آن ها شود.

قوانین معافیت و کسری خدمت، همیشه در حال تغییر است؛ اگر قصد معاف شدن دارید، توصیه می کنیم با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید و از آنان اطلاعات دقیق در این زمینه را جویا شوید.

سوالات متداول

معافیت پزشکی اعصاب و روان می تواند در دریافت پاسپورت اخلالی ایجاد کند؟

افراد دارای کارت معافیت اعصاب و روان در برخی موارد و با توجه به نوع بیماری نمی توانند نسبت به دریافت پاسپورت اقدام کنند.

سوالات کمیسیون اعصاب و روان چیست؟

این سوالات اغلب شامل سوالاتی متناسب با نوع اختلال روانی مانند افسردگی، فوبیا، اختلال شخصیت و … است که منجر به آشکار شدن شدت بیماری می شوند.

معایب کارت معافیت پزشکی کدامند؟

عدم امکان دریافت گواهینامه رانندگی، وجود موانع استخدامی در برخی از ادارات و سازمان ها از جمله معایب کارت معافیت پزشکی هستند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره