تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

مشکلات مالی در زندگی مشترک و زناشویی چه تاثیری دارد؟

مشکلات مالی در زندگی مشترک و زناشویی چه تاثیری دارد؟

در جامعه امروزی کمتر خانواده ای را می شود یافت که مشکلات مالی نداشته باشد و یا اصلا این مشکلات را تجربه نکرده باشد. امروزه تقریبا اکثر خانواده های ایرانی با مشکلات مالی آشنا هستند.

مشکلات مالی به شدت استرس زا بوده و باعث ایجاد اختلاف های بسیاری در زندگی مشترک می شوند. بنابراین در شرایط دشوار اقتصادی، برای تداوم و حفظ خانواده باید تلاش بسیاری کرد تا فشار این مشکلات، بنیان خانواده را از هم نپاشد.

برای آشنایی بیشتر با مشکلات مالی و تاثیرات آن در زندگی مشترک، با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید و حتما این مقاله را بخوانید تا بتوانید زندگی مشترک خود را همواره تحت کنترل خود داشته باشید.

مشکلات مالی در زندگی مشترک

مشکلات مالی از جمله مشکلاتی است که زن و مرد باید با هم در جهت حل آن تلاش کنند. در واقع زوجین باید با یکدیگر مشورت کرده و به جای اینکه وقت خود را صرف پیدا کردن مقصر کنند، همراه هم باشند تا بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند.

در صورتی که این مشکل روابط بین زن و مرد را تحت تاثیر قرار دهد، عواقب تلخی خواهد داشت و تاثیرات منفی بر زندگی خواهد گذاشت که در ادامه به این تاثیرات خواهیم پرداخت.

مشکلات مالی در زندگی مشترک

تاثیرات مشکلات مالی در زندگی مشترک

در صورتی که افراد در زندگی مشترک با مشکلات مالی روبرو شوند، ممکن است با توجه به شرایط، در شدت صمیمیت زوجین و موفق بودن رابطه، عواقب مختلفی برای این خانواده ایجاد شود.

این عواقب می تواند شامل افسردگی، استرس، دعوا، طلاق و… باشد که ممکن است در هر خانواده به یکی از این عواقب دچار شود.

در حالت کلی تاثیرات مشکلات مالی در زوجین عبارتند از:

  • افسردگی

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از بروز مشکلات مالی افراد را درگیر کند، افسردگی است. در واقع در بحران های مالی، افراد نمی توانند مایحتاج خود را تامین کنند. بنابراین دچار نگرانی، استرس و اندوه می شوند.

این موارد سلامت روان افراد را تحت تاثیر قرار داده و اگر به موقع مدیریت و کنترل نشوند، منجر به افسردگی خواهند شد.

  • اضطراب

مشکلات مالی مخصوصا زمانی که پای فرزند یا فرزندانی در میان باشد، اضطراب و استرس زیادی را به دنبال خواهد داشت. این اضطراب ها ممکن است به فرزندان نیز انتقال یابند.

بنابراین به مرور زمان این اختلالات باعث عواقب تلخ و جبران ناپذیری خواهند شد.

  • مشکلات در روابط جنسی

از دیگر تاثیرات مشکلات مالی در زندگی مشترک، می توان به واپس زدگی جنسی اشاره کرد. یعنی اینکه ممکن است که یکی از طرفین از رابطه جنسی اجتناب کند و مدام او را پس بزند.

مثلا زنی که از طرف همسر خود تامین مالی نمی شود، دیگر به او امیدی نداشته باشد و نیازهای جنسی همسر خود را تامین نکند. این امر باعث دلزدگی زناشویی خواهد شد.

تاثیرات مشکلات مالی در زندگی مشترک

عوامل تشدید کننده تاثیرات مشکلات مالی بر زندگی مشترک

از عواملی که باعث تشدید تاثیرات مشکلات مالی در زندگی مشترک می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتقادات کلیشه ای، مثلا اینکه زن بگوید: «من مسئول تامین مالی خانواده نیستم و مشکلات مالی به من ارتباطی ندارد.»
  • داشتن یک جیب پنهانی؛ مثلا در اوج بحران اقتصادی خانواده، اگر یکی از زوجین به صورت پنهانی پس اندازی داشته باشد که نخواهد آن را رو کند، به شدت به بنیان خانواده و همسرش آسیب خواهد زد.
  • ریسک پذیر بودن یکی از طرفین و محافظه کار بودن طرف دیگر نیز از دیگر عواملی است که می تواند باعث تشدید تاثیرات مشکلات مالی در زندگی مشترک شود.
  • عدم صحبت اصولی زوجین؛ یکی از بزرگترین مشکلات این است که در زمان بروز مشکلات مالی زوجین با دعوا و بحث های بی نتیجه سعی در حل این مشکل دارند. این دو هیچ صحبتی با هم نمی کنند و بدون ایجاد همدلی، درک متقابل و تصمیم گیری های صحیح، تاثیرات مشکلات مالی را افزایش می دهند.

عوامل تشدید کننده تاثیرات مشکلات مالی بر زندگی مشترک

مدیریت و کنترل تاثیرات مشکلات مالی در زندگی زناشویی

هر زوجی باید بداند که ممکن است در هر برهه ای از زندگی با مشکلات اقتصادی روبرو شود. بنابراین بهتر است که خود را برای مدیریت بحران آماده کنند.

اقداماتی که زوجین می توانند در رابطه با مشکلات مالی انجام دهند، به دو بخش تقسیم می شود.

این دو بخش عبارتند از :

1- اقدامات قبل از به وجود آمدن مشکل مالی

زن و مرد همواره باید آینده نگری داشته باشند و خود را برای هر شرایطی آماده کنند. آنها برای جلوگیری از مشکلات مالی باید به موارد زیر توجه ویژه ای داشته باشند.

  • دانش اقتصادی خانواده را افزایش دهند

یکی از مهم ترین مهارت های زندگی این است که هزینه ها به بهترین شکل مدیریت شوند. بنابراین اعضای خانواده باید سطح عمومی دانش اجتماعی را ارتقا دهند. این ارتقا می تواند از طریق روزنامه، کتاب و سایر رسانه ها باشد.

  • در تصمیمات مالی همسر خود را دخالت دهند

مردان و زنان باید در تصمیمات مالی، با همسر خود مشورت کرده و از نظرات او درباره مسائل مالی آگاه شوند. زندگی مشترک برای هر دو آنهاست و این حق طبیعی هر دو طرف است که در تصمیمات مالی شرکت کنند.

  • تعیین بودجه داشته باشند

زن و مرد باید برای مخارج خانه بودجه تعیین کنند و در زمینه اختصاص بودجه با یکدیگر به توافق برسند. این بودجه باید علاوه بر اینکه بر مبنای نیازهای اعضاء خانواده در نظر گرفته شده است، به توان خرید نیز توجه داشته باشد.

در واقع اولویت های خرید با مقدار بودجه در نظر گرفته شده، تناسب داشته باشد.

  • مقررات تعیین کنند

مقررات رفتن به مهمانی، دعوت مهمان، خرید پوشاک و… باید مشخص شود. همچنین باید مقررات هدفمندی برای میان مدت تعیین شود تا با پس انداز پول و همچنین تعیین پول تو جیبی به فرزندان، از زیاده روی در هزینه ها پیش گیری شود.


بیشتر بخوانید: زوج درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ – سیر تا پیاز زوج درمانی


2- اقدامات بعد از به وجود آمدن مشکلات مالی

در صورتی که به هر دلیل خانواده با مشکلات مالی روبرو شود، برای کاهش تنش ها، استرس ها و اضطراب ها، زوجین باید همراه و همدل هم باشند تا بتوانند به کمک هم بحران را حل کنند.

از طرف دیگر یکی از موثرترین راه ها این است که زوجین به یکی از اطرافیان کاربلد خود مراجعه کرده و با او صحبت کنند. اگر چنین فردی در اطرافیان وجود ندارد، مشاوره های اقتصادی می توانند برای نجات خانواده از بحران اقتصادی موثر باشند.

بدین ترتیب مشاور می تواند استرس و تنش های بین زوجین را کاهش داده و راه حل مناسب را برای حل بحران در پیش پای آنها بگذارد.

اقدامات بعد از به وجود آمدن مشکلات مالی

سخن آخر

مشکلات مالی در زندگی های پرتلاطم امروز، برای همه آشنا هستند. همه افراد یا در زندگی خود و یا زندگی اطرافیانشان در گذشته یا حال، این مشکلات را به چشم دیده اند. بنابراین وقتی سخن از مشکلات مالی به میان می آید، کمتر کسی پیدا می شود که این مشکلات را نشناسد.

این مشکلات مالی می توانند منجر به اختلافات خانوادگی و یا مشکلات روحی و روانی شوند؛ بنابراین زن و مرد باید با درک کامل نسبت به شرایط،، همراه و همدل هم باشند تا بتوانند این بحران را مدیریت کنند.

ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با مشکلات مالی در زندگی مشترک و تاثیرات آن آشنا کنیم. در صورتی که در این زمینه به مشاوره و راهنمایی نیاز داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه هم اندیشان در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا مشکلات مالی در برخی از خانواده ها باعث جدایی و طلاق می شود؟

در برخی از خانواده ها، در زمان بروز مشکلات مالی، طرفین به جای حل مشکل به دنبال پیدا کردن مقصر هستند. این افراد بیشتر به خودشان فکر می کنند تا به زندگی مشترکشان. بنابراین به جای حل مساله، صورت مساله را پاک کرده و از هم جدا می شوند.

آیا مشکلات مالی با مشاوره حل می شود؟

مشاور با صحبت کردن با زوجین می تواند به حفظ زندگی مشترک کمک کند. همچنین ممکن است که راه حل هایی را برای بیرون آمدن از مشکل در پیش پای خانواده بگذارد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره