تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

شرایط دریافت معافیت سربازی کفالت پدر در سال 1400 چگونه است؟

معافیت کفالت پدر - شرایط دریافت معافیت سربازی کفالت پدر

خدمت سربازی یکی از دغدغه های مهم برای پسران در دوران نوجوانی و جوانی است. فکر کردن به خدمت سربازی و گذراندن دوره چند ماهه آن بخش زیادی از ذهن جوانان را درگیر کرده است.

با توجه به قوانین کشور ما فرزندان ذکور خانواده ها ملزم به معرفی خود به سازمان نظام وظیفه جهت گذراندن خدمت اجباری سربازی است. در این بین افرادی وجود دارند که به دلایل مختلفی از انجام تعهد سربازی معاف هستند.

معافیت کفالت پدر یکی از این انواع معافیت ها است؛ با توجه به آن که معافیت از خدمت انواع مختلفی دارد، سعی داریم تا در این مطالعه به بررسی معافیت کفالت پدر و همچنین شرایط دریافت معافیت سربازی کفالت پدر بپردازیم.

با توجه به آن که قوانین مربوط به معافیت کفالت پدر هر ساله و یا چند سال یکبار تغییر می کند، به همین خاطر این قوانین را در سال جاری یا سال ۱۴۰۰ بررسی می کنیم.

 معافیت کفالت پدر

مطابق با ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در صورتی که پدر یا پدربزرگ ۷۵ سال سن داشته باشند، تنها فرزند ذکور خانواده می‌ تواند با ارائه مدارک و مستندات، معافیت کفالت پدر را دریافت کند.

به این صورت که پس از ارائه مدارک و دارا بودن شرایط در سازمان نظام وظیفه اثبات می شود که وجود فرزند برای نگهداری از از پدر لازم است و گذراندن دو سال خدمت سربازی ممکن است، او را از انجام این امر مهم بازدارد و یا شرایط حادی را برای پدر فراهم کند.

به همین خاطر مشمولانی که تقاضای دریافت معافیت کفالت پدر را دارند، می توانند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس+10 درخواست خود را ثبت کرده و پیگیر آن باشند.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد، این است که این قانون در حال تغییر است به نحوی که در سال جاری یعنی سال 1400 برای معافیت کفالت پدر حداقل سن پدر از ۷۰ به ۷۵ تغییر کرده است؛ یعنی در گذشته با وجود پدر ۷۰ سال، فرزند ذکور خانواده می توانست از معافیت کفالت پدر را بهره مند شود.

اما اکنون این سن به ۷۵ سال تغییر کرده است. در صورتی که پدر خانواده ۷۵ سال داشته باشد تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال برای پدر و یا حتی تنها نوه ذکور بالای ۱۸ سال برای پدربزرگ، در صورتی که غیبت اولیه نداشته باشد می تواند از این معافیت بهره ببرد.

برخی از شرایط برای دریافت قانونی معافیت کفالت پدر لازم هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 معافیت کفالت پدر

 شرایط معافیت کفالت پدر

مشمولین متقاضی برای دریافت معافیت کفالت پدر باید به این نکته توجه کنند که وجود برادر سالم بالای ۱۸ سال مانع رسیدن معافیت کفالت پدر می شود. چرا که اولویت با بزرگ‌ ترین فرزند ذکور خانواده است؛ آن هم در شرایط که به خدمت سربازی نرفته باشد است.

یعنی اگر شما برادری بزرگتر از خود داشته باشید که غیبت خدمت سربازی را نداشته باشد، اولویت برای دریافت معافیت کفالت پدر با او بوده است.

شرط بعدی که برای معافیت کفالت پدر لازم است، این است که این نوع از معافیت سربازی برای افرادی بررسی می‌ شود که غیبت نداشته باشد و در صورتی که غیبت اولیه خدمت سربازی را داشته باشند در حین رسیدگی به پرونده سازمان نظام وظیفه او را فاقد داشتن شرایط لازم برای معافیت کفالت پدر می داند و حضور او در خدمت سربازی لازم می گردد.

شرط بعدی بسیار مهم این است که افرادی که متقاضی دریافت معافیت کفالت پدر هستند، در صورتی که ظرف یک ماه جهت رسیدگی مراجعه نکنند به عنوان انصراف تلقی گردیده و برگه اعزام به خدمت آنان صادر می گردد.

از طرفی وجود برادری که معافیت تحصیلی داشته باشد، مانع دریافت کفالت موقت مشمولی که سرپرستی خانواده را عهده دار است، نیست.

لازم به ذکر است که این معافیت تنها در زمان معافیت تحصیلی برادری که خارج از شهر محل سکونت به تحصیل اشتغال دارد، معتبر است و مشمول پس از آن با رعایت مقررات به دوره خدمت ضرورت اعزام می گردد.

در صورتی که برادر یا برادران به دلیل بیماری و یا معلولیت جسمانی زمین­گیر باشند و بنا بر تشخیص کمیسیون پزشکی صلاحیت لازم را جهت سرپرستی نداشته باشند، مشمول نیز با ارائه مدارک می‌ تواند به عنوان مراقب و یا سرپرست آن­ها از معافیت کفالت برخوردار شود.

نکته بسیار مهم دیگر این که مطابق ماده ۶ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، مشمولانی که این شرایط را داشته باشند می توانند با تایید سازمان بهزیستی درخواست معافیت را ارائه دهند.

 مدارک لازم برای درخواست معافیت کفالت پدر

 مدارک لازم برای درخواست معافیت کفالت پدر

برای درخواست معافیت کفالت پدر به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • تکمیل برگه وضعیت مشمولین.
  • اصل و تصویر کارت ملی یا همان کارت موقت ملی.
  • سومین مورد از شرایط و مدارک مورد نیاز برای معافیت کفالت پدر تصویر کل صفحات شناسنامه عکس دار.
  • ارائه عکس سه در چهار تمام رخ زمینه سفید مشمول.
  • برگه معاینه اولیه مشمولین.
  • گواهی اشتغال به خدمت از یگان خدمتی برای افرادی که در زمان انجام خدمت سربازی اقدام به دریافت معافیت کفالت می کنند.
  • ارائه تصویر تمام صفحات شناسنامه همه اعضای خانواده.
  • ارائه تصویر کارت ملی پدر و مادر.
  • ارائه و تکمیل مشخصات بستگان مشمول که توسط متقاضی معافیت کفالت معرفی می‌ گردد.
  • ارائه برگه تکمیل شده وضعیت مشمول.

افراد می‌ توانند پس از ارائه درخواست خود و همچنین پس از ارائه مدارک لازم از طریق پلیس +10 پیگیری درخواست خود باشند. بدیهی است که با داشتن شرایط فوق و ارائه مدارک مورد نیاز افرادی که  دارای شرایط باشند می‌ تواند معافیت کفالت پدر را دریافت کند.

نکته‌ ای که برخی از مشمولین اشتباه می کنند این است که تصور می کنند همچنان سن کفالت پدر ۷۰ سال است. با توجه به تغییر قانون و تغییر سن کفالت پدر که در چند سال اخیر مشهود بوده است در طی ۱۰ سال اخیر سن کفالت پدر به ترتیب از ۶۰ به ۶۵ و پس از آن به ۷۰ و در نهایت در سال ۱۴۰۰ به ۷۵ سال تغییر کرده است.

اگر کسی ۱ تیر ماه اقدام به درخواست دریافت معافیت کفالت پدر می کند باید تا قبل از آن یعنی تا حداکثر ۳۱ خرداد پدر به سن ۷۵ سالگی کامل رسیده باشد.

پس از ارائه مدارک و مستندات سنی و قانونی، طرح برای سرپرستی پدر یا پدربزرگ و اثبات این مهم که پدر یا پدربزرگ خود نیاز به مراقبت و نگهداری دارد می تواند جهت دریافت معافیت کفالت پدر اقدام کنند.

 آیا هر کسی می تواند جهت دریافت معافیت کفالت پدر اقدام کند؟

افراد واجد شرایط که موارد مذکور را داشته باشند، یعنی تاریخی که آنان اقدام به درخواست دریافت معافیت کفالت پدر می کند، پدر یا پدربزرگی که فرزند ذکور بزرگتر از آنان برای سرپرستی و نگهداری وجود نداشته باشد باید به سن قانونی ۷۵ سال رسیده باشد.

 آیا هر کسی می تواند جهت دریافت معافیت کفالت پدر اقدام کند؟

سخن آخر

ما تمامی قوانین مرتبط با معافیت کفالت را بررسی کردیم. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید، می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید و سوالات خودتان را بپرسید.

سوالات متداول

در صورتی که پدر یا پدربزرگ دارای بیمه باشد آیا معافیت صورت میگیرد یا خیر؟

پاسخ به این پرسش بدین گونه است که در امر نگهداری وجود یا عدم وجود بیمه تغییری حاصل نمی کند و در صورتی که پدر یا پدربزرگ بیمه هم داشته باشند معافیت کفالت پدر با ارائه مستندات صورت می پذیرد.

 آیا در هر سنی میتوان جهت دریافت معافیت کفالت پدر اقدام کرد؟

پاسخ به این پرسش این است که تنها فرد مشمول یا کسی که به سن قانونی ۱۸ سال رسیده باشد در صورتی که غیبت اولیه خدمت سربازی را نداشته باشد می تواند جهت دریافت معافیت کفالت پدر اقدام کنند.

 آیا به جز معافیت کفالت پدر معافیت های دیگری نیز وجود دارد؟

جز معافیت کفالت پدر، معافیت کفالت مادر، معافیت های تحصیلی و انواع معافیت های بیماری وجود دارد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره