تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

روش های تغییر و اصلاح رفتار کودکان

روش های تغییر و اصلاح رفتار کودکان

ما در اینجا با شما هستیم تا روش های تغییر و اصلاح رفتار کورکان را بطور کامل بیاموزیم. برای والدین یکی از سخت ترین مشکلات زندگی رفتارهای بدی است که گاها در کودک شان مشاهده می کنند. مسلما هر پدر و مادری که یک رفتار ناشایست از فرزند خود می بیند می خواهند هر چه سریعتر رفتار او را اصلاح کند. متاسفانه در بسیاری از مواقع والدین بجای آنکه بتوانند رفتار های اشتباه کودک شان را اصلاح کنند بصورت برعکس عمل کرده و رفتار کودک شان را بدتر می کنند.

تیم مشاوره خانواده هم اندیشان در اینجا اطلاعاتی را برای شما جمع آوری کرده اند که به شما بیاموزند در مقابل رفتار بد کودک دلبندتان چه باید کنید.

روش های تغییر و اصلاح رفتار کودکان اغلب خسته کننده می باشند. اما شما به عنوان یک مادر و یک پدر موفق باید با حوصله و صبوری به تغییر رفتار کودک تان کمک کنید. ما در اینجا کنار شما هستیم تا سریع ترین و راحت ترین روش های تغییر و اصلاح رفتار کودکان را به شما عزیزان بیاموزیم.

برخی از والدین هنگامی که یک رفتار بد از کودک خود می بینند تصور می کنند که این رفتار گذرا می باشد و با بزرگ شدن خودش متوجه اشتباه ش می شود و دیگر آن رفتار بد را از خود نشان نخواهد داد.

در حالی که اینگونه نیست و کودک شما نه تنها آن رفتار را بلکه دیگر رفتار های بد را نیز انجام خواهد داد. پس در همان کودکی شما به عنوان والدین فرزندتان باید به دنبال روش های تغییر و اصلاح رفتار کودکان باشید.

علت بروز رفتار خوب و بد در کودکان

مراجعین بسیاری که به مرکز مشاوره هم اندیشان مراجعه می کنند از ما می پرسند که علت بروز رفتار خوب و بد در کودکان چیست؟ در پاسخ این سوال باید گفت کودکان در ابتدا از شما الگو برداری می کنند. پدر و مادر اولین الگوی رفتاری هر کودکی هستند و بیش از 90 درصد رفتار های خود را از آنها می آموزند.

در بسیاری از مواقع ممکن است پدر و مادر رفتاری از کودک خود ببینید که شگفت زده شوند که کودک من این رفتار را از کجا آموخته است؟ بسیاری از رفتار های خوب و بد در کودک شما از طریق یک رفتار تغییر یافته و بدین شکل پدید آمده است.

علت بروز رفتار خوب و بد در کودکان

شما به عنوان والدین می توانید کودک تان را به هر رفتاری که می خواهید دعوت کنید. شما باید بتوانید رفتارهای خوب فرزندتان را تقویت و رفتار های بد او را ضعیف کنید.

علت بروز رفتار بد در کودکان

همانطور که در بخش فوق خواندید بسیاری از رفتار های بد کودکان از والدین نشات می گیرد. به عنوان مثال بسیاری از کودکان هستند که هر آنچه را می خواهند با گریه و زاری به دست می آورند.

این رفتار بد کودک از والدین نشات می گیرد. زیرا والدین برا آنکه دیگر حوصله گریه های کودک را ندارند خواسته او را سریعا فراهم می کنند. در نتیجه ناخواسته به وجود آمدن رفتار بد در کودکشان کمک می کنند.

علت بروز رفتار خوب در کودکان

علت بروز رفتار خوب در کودکان نیز وابسته به رفتار پدر و مادر است. متاسفانه طبق تحقیقات مرکز مشاوره هم اندیشان پدر و مادران بیشتر از آنکه کودک شان را تشویق کنند او را تحقیر می کنند. به همین دلیل است که کودک شما رفتار های خوب خود را از یاد برده و به بد رفتاری ادامه می دهد.

زمانی که از کودک خود یک رفتار شایسته مثل تقسیم خوراکی با دوستانش را دیدید؛ شما باید فورا او را تشویق کرده و برای او هدیه بخرید. البته تشویق کردن تنها به خرید هدیه نیست بلکه شما می توانید او را بغل کرده و ببوسید. اینکار کودک تان را بدون آنکه متوجه شوید به خوش رفتاری دعوت می کند. تشویق کردن بعد از انجام یک کار خوب نه تنها در کودکان بلکه رد بزرگسالان هم موثر است.

روش های مناسب جهت تغییر رفتار کودکان

در این بخش ما به شما روش های را می آموزیم که در تغییر رفتار کودکان بسیار موثر است. پس در ادامه با ما همراه باشید.

  1. بی توجهی به کودک

شما هم مانند هزاران نفر دیگر که والد شده اند در بسیاری از مواقع شاهد رفتار های بدی از فرزندتان می شوید. شما باید بتوانید در مقابل برخی از کارهای کودک تان هیچ عکس العملی از خود شنان ندهید. به عنوان مثال زمانی که کودک تان در حال گریه کردن است که خواسته اش را برآورده کنید؛ تنها کافیست به او بی توجهی کرده تا آرام شود.

روش های مناسب جهت تغییر رفتار کودکان

در صورتی که به کودک تان توجه کرده و خواسته ش را برآورده کنید در واقع او را به یک رفتار بد تشویق کرده اید. در این صورت کودک شما دائما زمانی که خواسته ای دارد شروع به گریه کردن می کند.

  1. تشویق و پاداش

زمانی که شما یک رفتار مناسب از کودک دلبندتان دیدید لازم است او را تشویق کنید تا به سمت انجام رفتار های صحیح سوق داده شود. به عنوان مثال زمانی که کودک تان اسباب بازی هایش را خودش جمع می کند؛ او را بغل کنید و ببوسید. در صورت امکان هم می توانید برای کودک تان هدیه بخرید.

اینگونه فرزند شما یاد می گیرد که رفتار های خوب از خود نشان دهد و از انجام رفتار های ناشایست دوری کند.

  1. قانون پریماگ

یکی دیگز از روش های تغییر و اصلاح رتار کودکان قانون پریماگ می باشد. قانون پریماگ شبیه به معامله است. این قانون به کودک شما می آموزد که به ائزای انجام هر رفتاری چه چیزی را دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر کودک شما اسباب بازی هایش بروی زمین ریخته به او بگویید اگر وسایل بازی خود را جمع کنی آخر هفته تو را به شهر بازی خواهم برد.

  1. رویارویی با پیامد طبیعی

یکی دیگر از روش های تغییر و اصلاح رفتار کودکان رویارویی با پیامد طببیعی می باشد. در بسیار از مواقع والدینی که به مرکز مشاوره هم اندیشان مراجعه می کنند؛ می گویند که فرزندمان حرف ما را گوش نمی دهد. در اینگونه ما به آنها روش رویارویی با پیامد طبیعی را پیشنهاد می کنیم.

مثلا اگر کودک تان در فصل زمستان لباس گرم نمی پوشد و به حرف شما گوش نمی دهد زیاد به او اسرار نکنید. بگذارید که تجربه کند با نپوشیدن لباس گرم در فصل زمستان دچار سرماخوردگی می شود. این عمل در اصلاح برخی از رفتار های کودک شما بسیار موثر است.

سخن آخر

در انتها باید گفته شود که تغییر اصلاح رفتار کودکان تنها با یک یا دو برخورد موفقیت آمیز نخواهد بود. بلکه شما باید با صبوری و مهربانی همراه کودک تان باشید و او را در مسیر تغییر سبک زندگی اش یاری کنید.

تیم مشاوره خانواده هم اندیشان برای شما مطالبی طبق تجربه و دانش گرد هم آورده و در اختیار شما قرار داده است؛ تا بتوانید مشکلات فرزندتان را بطور کامل برطرف کنید. در صورتی که با رعایت نکات فوق تغییر و اصلاحی در رفتار کودک تان مشاهده نکردید تنها کافیست با مشاوران ما تماس گرفته تا به شما یاری رسانند.

سوالات متدوال

مناسب ترین راه برای از بین بردن رفتار بد کودک چیست؟

تشویق بهترین و راحت ترین راه برای از بین بردن رفتار بد کودک است.

کودکان را از چه سنی باید تشویق به کار خوب و منع از کار بد کرد؟

سن 3 تا 7 سالگی

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره