تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

آزمون نئو (NEO TEST) چیست/ تست شخصیت شناسی نئو چیست؟

آزمون نئو (NEO TEST) چیست/ تست شخصیت شناسی نئو چیست؟

ممکن است تاکنون به تست های شخصیت شناسی زیادی برخورد کرده باشید و ندانید کدامیک به درد شما می خورد و یا از دقت آن باخبر نباشید! یا شاید به دنبال تستی باشید که اطلاعات دقیقی از شخصیت شما یا شریک زندگیتان بدهد و به شما در شناخت خود و نقاط ضعف و قوت خودتان کمک کند.

در ادامه مقاله با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه شوید تا با یک آزمون دقیق و کاربردی که روانشناسان نیز برای تشخیص وجوه شخصیت افراد از آن استفاده می کنند، آشنا شوید.

آزمون نئو (NEO TEST) چیست؟

آزمون نئو، یک آزمون خودشناسی بسیار کامل و دقیق است که اطلاعات زیادی از شخصیت انسان را نشان می دهد. با انجام این تست میزان نظم و شایستگی، مهارت اجتماعی، خویشتنداری و میزان باز بودن ذهن فرد نسبت به تجربیات جدید در افراد مشخص می شود.

از آن جایی که تست شخصیت شناسی نئو بسیار دقیق است، روانشناسان از آن در تشخیص و درمان افسردگی و روان درمانی استفاده می کنند. علاوه بر آن در آزمون های استخدامی و سنجش شایستگی های شغلی نیز استفاده می شود.

آزمون نئو (NEO TEST) چیست؟

5 عامل در تست شخصیت شناسی نئو

شخصیت انسان ویژگی های زیادی دارد، اما محققان با استفاده از روش های آماری پیچیده به 5 فاکتور بزرگ شخصیت دست پیدا کرده اند که به آن Big Five نیز گفته می شود. در آزمون نئو این 5 فاکتور بزرگ شخصیت انسان بررسی می شود.

این 5 فاکتور عبارتند از:

  1. برون گرایی
  2. روان رنجوری یا عصبانیت یا نوروتیک بودن
  3. با وجدان بودن یا وظیفه شناسی
  4. گشودگی به تجربه
  5. توافق پذیری

آزمون نئو در دو مدل متفاوت وجود دارد:

  • NEO-FFI

که شامل 60 سوال است و 5 عامل اصلی را ارزیابی می کند.

  • NEO-PI

که 240 سوال دارد که 5 عامل اصلی به همراه 55 عامل زیر مجموعه آن ها را ارزیابی می کند. در دو دسته R که توسط ناظر پر می شود و S که توسط خود فرد پر می شود.

آزمون نئو در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

با توجه به این که آزمون نئو تست دقیقی است، بنابراین در حوزه های مختلفی کاربرد دارد که در ادامه مطلب به توضیح آنها می پردازیم.

شناخت شخصیت و اختلالات روانی

تست شخصیت شناسی نئو، در جنبه روانشناسی اطلاعات دقیقی از شخصیت شما می دهد و اختلالات روانی را در صورت وجود تشخیص می دهد و کمک می کند درمانگر با توجه به آن تصمیم بگیرد.

آزمون نئو در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

استخدام

آزمون نئو در شرکت ها و سازمان ها به عنوان آزمون استخدامی استفاده می شود. علاوه بر آن آزمون نئو عملکرد فرد را پیش بینی می کند مشخص می کند آیا این فرد از عهده مسئولیت ها و انتظارات شرکت برمی آید یا نه.

این آزمون همچنین توانایی های مدیریتی، هوش هیجانی و… را در فرد بررسی می کند.

مشاوره پیش از ازدواج

یکی دیگر از مواردی که آزمون نئو می تواند موثر باشد، مشاوره پیش از ازدواج است.

با انجام این تست و مشخص شدن ویژگی های شخصیت افراد، شباهت ها و تفاوت های زوجین مشخص می شود و یک روانشناس و مشاور می تواند تشخیص دهد که این افراد در آینده با چه چالش هایی مواجه می شوند.

زوجین با انجام این تست به شناخت خوبی از خود و فرد مقابل می رسند؛ می توان گفت دورنمای زندگی مشترکشان را می توان با این تست ترسیم کرد.

روان رنجور خویی (N)

این عامل نشان می دهد که فرد تا چه میزان استعداد تجربه هیجانات منفی مانند افسردگی و اضطراب را دارد و چقدر می توانند مبتلا به این بیماری ها شوند.

در این مولفه 6 صفت شامل موارد زیاد وجود دارد:

  • اضطراب

افرادی که نمره بالایی در این مولفه کسب می کنند، بسیار نگران و وحشت زده هستند و دارای اضطراب همیشگی می باشند و ترس های مخصوص به خود را دارند. برعکس، افرادی که نمره پایینی دارند اگر اوضاع مطابق میلشان نباشد، کمتر دچار اضطراب و مشکل می شوند.

  • عدم خویشتن داری یا تکانش گری

افرادی که تکانش بالایی دارند، نمی توانند امیال خود را کنترل کنند. ممکن است فرد نتواند میل به غذا خوردن یا سیگار را در خود کنترل کند و میل و هوس بالایی داشته باشد. اما افرادی که نمره پایین کسب می کنند، به راحتی امیال خود را کنترل می کنند.

عدم خویشتن داری یا تکانشگری

  • خشم و عصبانیت

این معیار نشان می دهد که فرد چقدر مستعد عصبانیت است؛ خواه آن را بروز دهد یا به طور پنهانی خشمگین باشد. درماندگی و ناکامی نیز از دیگر احساساتی است که هنگام بروز خشم ایجاد می شود و در واقع خشم حاصل از احساس ناکامی است.

افرادی که نمره پایینی در این مولفه بدست می آورند، افراد آرامی هستند که به سادگی خشمگین نمی شوند. اما افرادی با نمره بالا در این آزمون مستعد خشم بسیاری هستند.

  • افسردگی

افرادی که نمره بالا را در مولفه روان رنجوری کسب می کنند، مستعد احساس تنهایی، غم، افسردگی و حس گناه هستند. افراد نمره پایین لزوما برای این احساسات منفی آمادگی ندارند.

  • حساس بودن به خود یا احساس شرم

این معیار نشان می دهد فرد در جمع چگونه رفتار می کند؛ آیا دچار شرم و معذب بودن است و حس حقارت به وی دست می دهد، یا مهارت اجتماعی بالایی دارد و تلاش می کند مجلس آرا باشد.

  • آسیب‌پذیری بالا در شرایط سخت

شرایط استرس زا باعث کم شدن توانایی فرد می شود؛ بنابراین واکنش انسان در برابر شرایط استرس زا اهمیت بسیار دارد. این مولفه میزان کنار آمدن با استرس در شرایط مختلف را می سنجد؛ فرد در مواجهه با این گونه شرایط چه برخوردی دارد؟ آیا به خود مسلط است؟ یا آن قدر ضعیف می شود که نمی تواند کاری کند و باید دیگران به او کمک کنند؟

برون گرایی

برون گرایی (E)

برون گراها، افرادی اجتماعی هستند، اما در آزمون نئو برون گرایی علاوه بر اجتماعی بودن، شاخص های دیگری نیز دارد از جمله صمیمیت، جمع گرایی، قاطعیت، فعالیت هیجان و هیجان خواهی مثبت است.

این افراد به سادگی با دیگران ارتباط برقرار می کنند؛ افراد بامحبتی هستند و صادقانه دیگران را دوست دارند. بودن با جمع را بر تنهایی ترجیح می دهند. در جمع خوشحالند.

مولفه های مربوط به برونگراها عبارتند از:

  • صمیمیت
  • جمع گرایی
  • قاطعیت
  • هیجان خواهی
  • فعالیت
  • هیجان مثبت

افرادی که در این تست نمره بالایی بیاورند، این خصوصیات را دارند:

  • این افراد با توجه به خصوصیت پیشرو بودن، رهبران خوبی هستند؛ قدرت گویندگی بالایی دارند؛ پرانرژی و پرتحرک هستند.
  • هیجان خواه هستند یعنی به رنگ های روشن، محیط های شلوغ و تحرک علاقه زیادی دارند.
  • هیجان مثبت به معنای تمایل فرد به تجربه شادی و لذت است. خوشبین هستند و روحیه شادی دارند.

بازبودن نسبت به تجربیات جدید (O)

این خصوصیت کمتر شناخته شده است و به این معناست که ذهن فرد نسبت به تجربیات جدید، انعطاف لازم را دارد. اگر فرد در این عامل نمره بالایی بگیرد، از تجربه کردن چیزهای جدید لذت می برد.

این افراد از نظریه های جدید و کارهای غیرمتعارف نیز لذت می برند و از آن ها استقبال می کنند.

همچنین این افراد تخیل قوی دارند؛ بسیار علاقه به هنر دارند؛ درک عمیقی از زیبایی دارند؛ بیشتر استعداد هنرمند شدن را دارند؛ فعالیت های عجیب و غیرمعمول را دوست دارند. گذشته از آن از عقاید نو استقبال می کنند.

مولفه هایی که در باز بودن نسبت به تجربیات جدید مورد سنجش قرار می گیرد، شامل موارد زیر است:

  • تخیل
  • زیبایی شناسی
  • عواطف
  • فعالیت
  • عقاید
  • ارزش ها

وظیفه شناسی و باوجدان بودن

توافق (A)

این مولفه بیانگر این است که فرد تا چه حد و اندازه ای می تواند با دیگران کنار بیاید. فردی که در این مولفه نمره بالایی کسب می کند، حس نوع دوستی بالایی دارد؛ با دیگران احساس همدردی زیادی دارد؛ دوست دارد به آنها کمک کند؛ در مورد دیگران نیز چنین تصوری دارد.

در مقابل، فردی که نمره پایینی در این آزمون دارد، بیشتر خود محور است و به نیت دیگران مظنون است؛ کمتر اهل همکاری و بیشتر اهل رقابت است.

اگر فرد در این مولفه نمره بالایی بدست آورد، یعنی به دیگران اعتماد دارد و آنها را فرد درستکار و خوش نیتی می داند؛ بی ریا و صاف است؛ به راحتی به دیگران کمک می کند؛ تمایل دارد به دیگران احترام بگذارد؛ متواضع و ملایم است؛ به راحتی می بخشد و کینه به دل نمی گیرد.

در تست شخصیت شناسی نئو، فرد با درجه موافقت بالا متواضع است این تواضع به معنای عزت نفس پایین نیست. افراد با نمره توافق بالا بسیار محبوب هستند. این مولفه بیشتر سلامت روانی فرد را مشخص می کند.

مولفه هایی که در مبحث توافق مورد سنجش قرار می گیرد، عبارتند از:

  • اعتماد
  • سادگی
  • همدردی
  • تبعیت
  • تواضع
  • درک دیگران

وظیفه شناسی و باوجدان بودن (C)

این افراد به خوبی برنامه ریزی می کند و وظایف خود را به خوبی انجام می دهند. این افراد به توانایی خود اطمینان دارند؛ بسیار تمیز و آراسته هستند و محیط اطراف خود را تمیز نگه می دارند.

همچنین این دسته از افراد به تعهدات خود پایبند هستند و اصول اخلاقی را به خوبی رعایت می کنند. این افراد بسیار هدفمند هستند و به راحتی می توانند روندی را برای رسیدن به اهدافشان طی کنند. سخت کوش هستند و برای موفقیت خود تلاش می کنند.

این افراد علیرغم وجود برخی موانع، وظایف خود را به خوبی ادامه می دهند. قبل از تصمیم گیری فکر و احتیاط زیادی انجام می دهند.

مولفه های مربوط به مولفه وجدانی بودن، عبارتند از:

  • شایستگی
  • نظم
  • وظیفه شناسی
  • تلاش برای موفقیت
  • نظم درونی
  • انعطاف پذیری

آزمون نئو (NEO TEST) نوعی آزمون شخصیت شناسی است

سخن آخر

آزمون نئو (NEO TEST) نوعی آزمون شخصیت شناسی است که بسیار دقیق و کامل است. این آزمون رد شدن یا قبولی ندارد، بلکه با توجه به نمره ای که فرد کسب می کند روحیات وی شناخته می شود.

برخی متخصصان از آزمون نئو برای تشخیص افسردگی استفاده می کنند؛ بدیهی است که این تست به تنهایی بیانگر افسردگی نیست و نظر روانشناس بالینی بسیار ضروری است.

مشاوران باتجربه ما در مرکز مشاوره هم اندیشان، به تمامی سوالات شما در مورد تست های شخصیت شناسی پاسخ می دهند. برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

تست نئو در چه مواردی کاربرد دارد؟

تست نئو به عنوان آزمون پیش از استخدام و مشاوره پیش از ازدواج کاربرد دارد.

تکانش گری در تست نئو به چه معناست؟

افراد با تکانش گری بالا، در مقابل امیال خویشتنداری کمتری دارند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره