تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
2

صفر تا صد طرح مالیات سربازی و شرایط آن در سال 1400

صفر تا صد طرح مالیات سربازی و شرایط آن در سال 1400

اخیرا در مجلس طرحی تحت عنوان طرح مالیات سربازی ارائه شده است که بسیار بحث برانگیز شده است. دلیل ارائه این طرح این است که بیشتر افراد نسبت به قوانین موجود برای سربازی معترض بودند؛ بنابراین مسئولان تصمیم گرفتند طرح سربازی رایج در کشور را کمی اصلاح کنند.

مهم­ترین طرح هایی که جهت اصلاح ساختار طرح رایج سربازی ارائه شدند، طرح هایی مانند طرح سرباز ماهر، سربازی به همراه تحصیل، افزایش حقوق سرباز، جریمه سربازان با 8 سال غیبت و طرح مالیات سربازی آقای ابوترابی هستند.

از بین طرح های ارائه شده طرح سرباز ماهر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و مورد پیگیری جدی مسئولان قرار دارند. اما با شیوع ویروس کرونا برخی طرح ها با مشکل مواجه شدند از جمله این طرح ها می توان به طرح تحصیل و سربازی همزمان اشاره کرد.

طرح مالیات سربازی از جمله طرح هایی است که بعد از مطرح شدن در مجلس با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شد. اطلاع رسانی این طرح قبل از تصویب صورت گرفت.

اگر طرح مالیات سربازی اجرا شود، سربازی قابل خرید و فروش می شود یا به عبارتی با تصویب طرح مالیات سربازی، سربازی اختیاری می شود و دوره خدمت سربازان در مرز های کشور کاهش می یابد.

البته بر اساس قوانین این طرح به سربازان حقوق بیشتری پرداخت می شود و سرباز در صورت علاقه مندی می توانند تا 5 سال سرباز باقی بمانند و خدمت کنند.

اگر تمایل دارید در این مورد بیشتر بدانید، تا پایان این مقاله همراه ما بمانید؛ چرا که جزئیات این طرح را در این مقاله با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

افزایش حقوق که در طرح مالیات سربازی ارائه شده است از کجا تامین می شود؟

افرادی که قصد رفتن به سربازی را ندارند باید در قبال دریافت برخی امکانات دولت مالیات بیشتری را به دولت بپردازند. این مالیات اضافی پرداخت شده را دولت صرف افزایش حقوق در نظر گرفته شده برای سربازان می کند.

چه تفاوتی بین طرح مالیات سربازی با طرح جریمه ریالی مشمولان غایب وجود دارد؟

چه تفاوتی بین طرح مالیات سربازی با طرح جریمه ریالی مشمولان غایب وجود دارد؟

در طرح مالیات سربازی می توان گفت که سربازی غیر اجباری است و اگر کسی بخواهد سرباز می ماند و در ازای این خدمت حقوق بالاتری دریافت می کند.

شورای عالی امنیت، اولین بار جهت رفاه حال مشمولان سربازی داخل و خارج از کشور، طرح خرید سربازی را مطرح کرد، اما در اواخر دهه هفتاد عده ای با خرید و فروش سربازی مخالفت کردند و این کار را امری ناعادلانه دانستند و در نتیجه این مخالفت اجرای طرح خرید و فروش سربازی متوقف شد.

در سال 1393 دوباره دولت پیشنهاد کرد که مشمولانی که ده سال غیبت دارند، می توانند سربازی خود را بخرند. در سال 1395 این طرح برای افرادی که 5 سال غیبت دارند مطرح شد؛ اما با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شد و در نهایت خرید سربازی برای افرادی که 8 سال غیبت دارند، مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت.

اما هدف از انجام این طرح ها چه بود؟ قرار بود با اجرای این طرح ها غائبین سربازی کاهش یابد اما این طرح منجر به افزایش غائبین شد به همین جهت این طرح در بازه زمانی کوتاهی اجرا شد و به دلیل نامناسب بودن لغو شد.

طرح مالیات سربازی ابوترابی چیست؟

جهت اصلاح ساختار سربازی، طرحی توسط آقای ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که این طرح در خصوص خرید خدمت سربازی بود.

نماینده مردم نجف آباد به همراه معاون نظام وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، مرکز پژوهش های قم، معاون نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی، مرکز پژوهش های مجلس و دانشگاه دفاع ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آسیب ها و پیامدهای مثبت و منفی آن بررسی شد.

این طرح قبل از این که به تصویب برسد و نهایی شود بین مردم پخش شد!

در نهایت طرح آقای ابوترابی با چندین مدل سربازی ترکیب شد و طرح مالیات سربازی به مجلس ارائه شد. در این طرح به جنبه های مختلف اقتصادی، قرار داشتن کشور در شرایط حساس و نیاز به سرباز توجه شد.

از نکات مهم این طرح تمرکز روی معافیت از خدمت مشمولین مازاد بر نیاز های نیرو های مسلح است. بر اساس طرح مالیات سربازی معافیان مازاد بر نیرو های مسلح تا سن 50 سالگی ملزم به پرداخت تدریجی مالیات بر امنیت سربازان هستند.

به این ترتیب که مشمولانی که معافیت پزشکی دریافت کرده اند، سایر سربازان معاف و حتی بانوان باید به ازاء خدماتی که از دولت دریافت می کنند ده درصد مالیات بپردازند.

جزئیات طرح مالیات سربازی ارائه شده توسط آقای ابوترابی

جزئیات طرح مالیات سربازی ارائه شده توسط آقای ابوترابی

بر اساس این طرح حقوق سربازانی که به صورت داوطلبانه اقدام به رفتن به سربازی می کنند، می توانند حقوقی معادل با 90 درصد حقوق کارکنان دولت را دریافت کنند.

سربازانی که 5 سال خدمت می کنند سربازان حرفه ای نامیده می شوند و حقوقشان از جریمه ای که از سربازانی که به سربازی نمی روند تامین می شود.

سرباز حرفه ای ملزم به گذراندن دوره آموزشی قبل از آغاز به خدمت خود است و در صورتی که فرمانده آن ها را تایید کنند می توانند به کار خود ادامه دهند و در ازای خدمت سربازی حقوق دریافت کنند.

خدماتی که مشمولان معاف از سربازی باید بر اساس طرح مالیات سربازی هزینه پرداخت کنند:

  • تعویض پلاک
  • دریافت گواهینامه
  • ثبت شرکت
  • دریافت گذرنامه
  • دریافت سوء پیشینه
  • دریافت مجوز
  • دریافت خدمات ثبتی
  • تنظیم وکالتنامه
  • گرفتن مجوز ترخیص و صادرات کالا
  • دریافت انشعاب آب، گاز و برق
  • اخذ کارت موسسه های تجاری

طرح مالیات سربازی از چه تاریخی اجرا می شود؟

طرح مالیات سربازی بسیار مورد توجه سربازان و مشمولان قرار گرفت، اما ستاد کل نیرو های مسلح با این طرح مخالف است و با موانعی مواجه شده است.

از جمله مهم­ترین موانع این طرح، بار مالی بالای این طرح است و مانع مهم دیگر این طرح این است که افراد زیادی معتقدند این طرح را باید مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون ملی و امنیت خارجی به جای ابوالفضل ابوترابی مدیریت کند.

البته باید بگوییم که نیروهای مسلح معتقد است که اجرای این طرح سبب سردرگم شدن سربازان می شود. این موانع باید برطرف شود تا طرح به تصویب برسد و اجرا شود.

طرح مالیات سربازی از چه تاریخی اجرا می شود؟

نتیجه گیری

بر اساس طرح مالیات سربازی مشمولان می توانند به سربازی نروند اما باید در ازاء دریافت برخی خدمات دولتی مالیات بپردازند و این مالیات به عنوان حقوق به افرادی داده می شود که به طور داوطلبانه قصد شرکت در سربازی را دارند.

اگر در این زمینه سوالی داشتید، می توانید با مشاوران متخصص ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید و از آنان در این زمینه راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

طرح مالیات سربازی کی اجرا می شود؟

این طرح با موانعی مواجه شده است در صورت رفع این موانع طرح قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس طرح مالیات سربازی سربازان داوطلب چه میزان حقوق دریافت می کنند؟

حقوق سربازان داوطلب سربازی 90 درصد حقوق کارکنان دولت است.

مشمولان معاف بر اساس طرح مالیات سربازی باید برای دریافت چه خدماتی مالیات بپردازند؟

تعویض پلاک، دریافت گواهینامه، ثبت شرکت، دریافت گذرنامه، دریافت سوء پیشینه، دریافت مجوز، دریافت خدمات ثبتی، تنظیم وکالتنامه، گرفتن مجوز ترخیص و صادرات کالا، دریافت انشعاب آب، گاز و برق، اخذ کارت موسسه های تجاری و غیره.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. امین گفت:

    سلام
    چقدر احتمال داره که امسال یا هم چند وقت اجرایی بشه
    طی روزای آینده

    1. میر محمدی گفت:

      سلام مشخص نیست

دریافت مشاوره