تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

ترس از شکست چیست + نکاتی طلایی برای مقابله آن

ترس از شکست چیست

تاکنون چند بار پیش آمده بخواهید کاری را انجام دهید اما ترسیدن مانع از انجام آن شده است؟ ترسیدن در هنگام تصمیم گیری برای یک اقدام در همه وجود دارد.  طبیعی است که کسی نمی خواهد شکست بخورد اما در برخی موارد این ترس افراد را فلج می کند و جلوی حرکت و در نتیجه موفقیت را می گیرد.

در این مقاله دلایل ترس از شکست را نام برده و راه کارهایی برای مقابله با آن را بر می شماریم

ترس از شکست چیست؟

ترس از شکست یکی از انواع اختلال خلقی است که در آن فرد نمی تواند کارهای دلخواه خود را انجام دهد. ترس امری طبیعی است اما زمانی که باعث شود در جای خود میخکوب شده و نتوانید به سوی اهدافتان حرکت کنید ترس از شکست نامیده می شود.

ترس از شکست باعث می شود تردید های شما زیاد شده  اعتماد به نفس پایین بیاید و نتوانید به جلو حرکت کند . اگر جلوی این ترس را نگیرید می تواند شما را از حرکت و پیشرفت باز دارد و زندگی و آینده شما را خراب کند.

تفاوت ترس از شکست سالم با مخرب چیست؟

وقتی که شما هدف را می بینید و برای آن برنامه ریزی می کنید ، از مواد تهدید آمیز آگاه هستید و سعی می کنید آن ها را از بین ببرید در این حالت ترس شما سالم است چرا که تلاش می کنید و امیدوارید. هنگامی که ترس شما را میخکوب کرده و از حرکت جلوگیری کند این ترس به ترسی ناسالم تبدیل می شود.

این ترس به مقداری کم مورد نیاز است تا باعث چاره اندیشی و تلاش شما شود اما ترس زیاد و غیرواقعی مخرب است.

تفاوت ترس از شکست سالم با مخرب چیست؟

دلایل ترس از شکست چیست؟

ترس از شکست می تواند دلایل زیادی داشته باشد به خصوص در جامعه ما ترس از حرف دیگران حرف اول را می زند.

در ادامه دلایل ترس از شکست را بیان می کنیم:

  • شیوه تربیت والدین

رفتار پدر و مادر در کودکی در به وجود آمدن ترس از شکست موثر است. افرادی که پدر و مادری محتاط دارند که در کودکی اجازه کسب تجربیات مناسب سن را نداده اند و یا با مراقبت های بیش مانع انجام کار شده اند به طور ناخودآگاه در بزرگسالی ترسو خواهند بود.

  • کمال گرایی زیاد

افراد کمال گرا هیچ وقت کاری را شروع نمی کنند چرا که آن ها هیچ وقت آماده نیستند و می خواهند زمانی شروع کنند که مطمئن شوند صد در صد موفق خواهند شد.

آن ها شکست را آن قدر تحقیر آمیز می دانند که حاضرند هیچ تلاشی نکنند تا مبادا شکست بخورند.

  • داشتن اعتماد به نفس کاذب

فردی که اعتماد به نفس کاذب دارد چون فکر می کند همیشه باید موفق شود حتی در شکست ها هم  ادای موفقیت را در می آورد. تمامی شکست ها آن ها را می ترساند و ترجیح می دهند راه جدیدی را امتحان نکنند و همیشه از شیوه های قدیمی و مطمئن پیروی می کنند.

فردی که اعتماد به نفس واقعی دارد می داند که همیشه موفق نخواهد شد و امکان شکست نیز وجود دارد.

  • افراد نامناسب

مورد حمایت واقع شدن از سوی اطرافیان نیاز هر انسانی است. همه انسان ها دوست دارند در کنارشان افرادی باشد که انگیزه لازم را به آن ها بدهد.

برخی افراد ممکن است فرد حمایتگری در کنار خود نداشته باشند. یا برخی دیگر از افراد نیز افرادی را در اطراف خود دارند که حمایت کننده مناسبی نیستند. این افراد به جای حمایت و دلگرمی دادن، شکست های آن ها را بزرگنمایی می کنند و اجازه پیشروی به سوی هدف هایشان را نمی دهند.

کسانی که در اطرافشان این گونه افراد را دارند بیشتر ترس از شکست دارند

  • توقعات غیر واقعی

در برخی موارد اهداف ما غیرواقعی بزرگ است. در برخی موارد نیز تلاش ای ما متناسب با بزرگی اهدافمان نیست. بسیاری از هدف ها نیاز به تلاش مستمر دارند. ممکن است در مراحل اولیه موفق نشویم اما این پایان راه نیست. اهداف بزرگ تلاش و استمرار زیادی می خواهند و نباید با یک شکست میدان تلاش و رقابت را ترک کرد.

دلایل ترس از شکست چیست؟

روش های مقابله با ترس از شکست

با وجودی که ترس از شکست بسیار قوی به نظر می رسد اما با به کار بردن چند راهکار می توان آن را کنترل کرد و جلوی افزایش آن را گرفت. در ادامه به توضیح چند تا  از این راه حل ها می پردازیم:

منشا ترس را پیدا کنید

سعی کنید دلیل ترس خود را بیابید. به قضیه از دید فردی نگاه کنید که از بیرون به ماجرا نگاه می کند. با این کار دلیل ترس به خوبی کشف می شود. با کشف منبع ترس اولین قدم را به سوی مقابله با آن برداشته اید.

فکر می‌کنید ترس از کجا ناشی می‌شود و سعی کنید آن را به شکل کسی که بیرون از ماجرا قرار دارد نگاه کنید. به این صورت می‌توانید علت ترس را کشف کنید.اگر این ترس در کودکی شما اتفاق افتاد است بهتر است با یک درمانگر در مورد آن صحبت کنید و از او کمک تخصصی بگیرید..

خود را برای شکست آماده کنید

شکست را به عنوان بخشی از فرآیند قبول کنید و این را بپذیرید که ممکن است برخی موارد شکست بخورید و این بسیار عادی است.

کودکی را تصور کنید که می خواهد راه برود اگر در بار اول که به زمین می خورد ناامید شود هرگز راه رفتن یاد نمی گیرد.

شکست را بزرگ جلوه ندهید

واکنش شما در برابر شکست بسیار مهم است. اگر شکست را بزرگ جلوه بدهید قطعا از برداشتن قدم خواهید ترسید اما اگر شکست را فرصتی برای یادگیری بدانید و آن را نشانه ضعف در شخصیت ندانید خیلی زود پیشرفت خواهید کرد.

موفقیت را دائمی ندانید

موفقیت دائمی برای هیچ فردی اتفاق نمی افتد. شکست ممکن است گاهی اوقات پیش بیاید. اما اگر تلاش نکنیم قطعا شکست می خوریم

شکست پلی برای پیروزی

یک شکست می تواند موفقیت های زیادی به دنبال داشته باشد اگر بدانیم چگونه از شکست برای کسب تجربه استفاده کنیم و از آن پلی به سوی پیروزی بسازیم

روش های مقابله با ترس از شکست

فایده شکست چیست؟

شکست خوردن می تواند فواید زیادی داشته باشد و درس های زیادی را به شما یاد بدهد. اگر نگرش درستی به شکست داشته باشید می تواند نتایج مثبت زیر را برایتان به همراه داشته باشد:

از شکست یاد می گیرید

شکست مانند یک معلم می واند نکاتی را به شما یاد بدهد که در هیچ کلاس درسی یاد نمی گیرید و با به کار بستن آن ها موفقیت شما تضمین است.

متواضع می شوید

شکست باعث می شود برخی واقعیت ها را بپذیرید و در مورد خود واقع بین باشید. شکست به شما تواضع و فروتنی می بخشد.

قوی تر می شوید

گذر از شکست باعث می شود شما بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید و قوی تر می شوید.

تغییر می‌کنید

با بررسی دلایل شکست شما راه های دیگری انتخاب می کنید و درس هایی را یاد می گیرید که باعث می شود تغییر کنید.

فایده شکست چیست؟

در پایان

ترس از شکست خوردن امری عادی است هنگامی که می ترسید اما دلایل ترس را بررسی کرده و برای آن چاره اندیشی می کنید این یک ترس سالم است که می تواند انگیزه حرکت شما باشد.  اما اگر این ترس شما را میخکوب کند و از پیشروی به سوی اهدافتان باز دارد ترس از شکست ناسالم است

ترس از شکست می تواند جلوی ریسک کردن و کسب نتایج دلخواه را بگیرد. با ترس از شکست شما فرصت تلاش و رسیدن به موفقیت را از خود می گیرید.

اگر این ترس از شکست در شما زیاد است می توانید کمک تخصصی بگیرید. گفتگو با یک روانشناس و مشاور به شما کمک می کند بر این ترس غلبه کرده و با انگیزه زیاد  به سوی اهدافتان پیشروی کنید

اگر به دنبال مشاوران با تجربه می گردید مرکز مشاوره هم اندیشان می تواند به شما کمک کند. اگر نمی توانید به صورت حضوری مشاوره بگیرید با مشاوره تلفنی می توانید مشکل خود را حل کنید. برای مشاوره تلفنی با مرکز هم اندیشان با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چگونه از شکست خوردن نترسیم ؟

با تغییر نگرش خود نسبت به شکست و این که آن را پله ای برای رسیدن به موفقیت بدانید.

چگونه بر ترس از شکست تحصیلی و کنکور غلبه کنیم؟

آینده خود را وابسته به کنکور ندانید و اگر استرس دارید برای آن چاره ای بیندیشید و با برنامه ریزی درس بخوانید.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره