تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

برای آشنایی قبل از ازدواج چه باید کرد و به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای آشنایی قبل از ازدواج چه باید کرد و به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یکی از مهم ترین مراحل در شناخت متقابل در ازدواج، آشنایی قبل از ازدواج است که در این دوران که بسیار مهم است. افراد باید نهایت دقت را به کار ببرند تا بتوانند با یک شناخت مناسب و درست، شریک زندگی خود را انتخاب کنند.

ما در این مقاله سعی می کنیم تا حد و مرزهایی که باید در آشنا شدن زوجین رعایت شود را توضیح دهیم و بگوییم تا چه حد این آشنایی می تواند تضمین کننده یک زندگی مشترک موفق شود.

حد و مرزها در دوران شناخت زوجین

ابتدا در مورد ازدواج و مراحل آن برای شما می گوییم و سپس به ترتیب برای شما حد و مرزهای آشنایی قبل از ازدواج را به شما توضیح خواهیم داد.

اما اصلی ترین مورد که باید قبل هر کاری در ازدواج انجام شود مراجعه به مشاوره ازدواج است که تاثیر زیادی در شناخت طرفین از یکدیگر دارد.

مراحل ازدواج

آشنایی، نامزدی و عقد سه مرحله اول و اصلی یک ازدواج است. در حالت سنتی، این آشنایی معمولاً قبل از ازدواج توسط پدر، مادر یا خواهر و یا اقوام پسری که قصد ازدواج دارد، با توجه به فرهنگ خانوادگی و خصوصیات اخلاقی و مذهبی و… دختری را انتخاب می کنند که باب میل پسر هم است.

اصولاً این مدل ازدواج در نهایت سرانجام موفقی دارد.

مراحل ازدواج

آشنایی بی ضابطه اما با رابطه ای بی هدف

اما نوع دیگری از آشنایی قبل ازدواج وجود دارد که در این شرایط، خود پسر یا دختر با هم آشنا می شوند و برنامه ازدواج می گذارند. ولی این مدل ازدواج معمولاً صحیح و پسندیده نیست و در آینده ممکن است خیلی موفق هم نباشد.

در این مدل آشنایی اغلب موارد، دختر و پسر بدون تعهد، سطحی و به صورت ظاهری و بدون هیچ گونه سمت و سویی با هم در ارتباط هستند و این رابطه بر اساس احساسات و هیجانات عاطفی دختر با کلی رویابافی و فانتزی شکل می گیرد.

شاید این آشنایی قبل از ازدواج برای دختر و پسر بسیار شیرین و دلچسب باشد، اما معمولاً این احساسات کاذب هستند و واقعیت ندارند. اصولاً در این جور مواقع پسرها از تعهد و ازدواج طفره می روند و در نهایت قصد ازدواج ندارند.

اغلب افراد در این نوع روابط به فکر کامروایی خود هستند و مدت زمان آشنایی را زیاد می کنند و نمی گذارند این رابطه از آشنایی فراتر رود و در همان مرحله آن را رها می کنند. اما اگر به ازدواج ختم شود، درصد بالایی کار به طلاق و جدایی می کشد و در نهایت یک ازدواج نا موفق رقم می خورد.

آشنایی با ضابطه و شروع دوران شناخت اولیه

در نوع دیگر آشنایی قبل از ازدواج که همان اول به آن اشاره کردیم، گفته بودیم که توسط خانواده و با توجه به شناخت مسائل فرهنگی و اخلاقی و خانوادگی، خانواده پسر با حضور خانواده دختر به خواستگاری می روند و طی چند جلسه دیگر خانواده ها و دختر و پسر تا حدودی با هم از نظر اخلاقی و فرهنگی آشنا می شوند.

این یک نوع آشنایی یا شناخت اولیه است که معمولاً قبل از دوران نامزدی صورت می گیرد و لزومی هم ندارد که حتماً به ازدواج ختم شود. چرا که با همین چند جلسه، خانواده ها به یک سری و مسائل و حقایق پی می برند که متوجه می شوند این ازدواج به نفع دختر و پسر نیست.

آشنایی با ضابطه و شروع دوران شناخت اولیه

به همین دلایل آشنایی قبل از ازدواج باید ارتباطی هدف دار و با حضور و اطلاع  خانواده ها شکل بگیرد. البته طبق احکام شرعی پسر می تواند با حضور خانواده دختر، یک بار دختر را بدون حجاب ببیند تا بعداً از نظر فرم بدنی و سایر مسائل باهم به مشکل برنخورند.

برای آشنایی بیشتر از مشاور ازدواج کمک بگیرید

مشاوره با کارشناسان دینی، باعث می شود دختر و پسر با وظایف شرعی خود در قبال یک دیگر و فرزندان در طول زندگی مشترک آگاه شوند. همچنین شرکت در کارگاه های آموزشی ازدواج و مسائل جنسی می تواند به زوجین در برقراری ارتباط با یک دیگر بسیار کمک کند.

افراد می توانند با مراجعه به روانشناس هم برای آشنایی قبل از ازدواج به خودشان کمک کنند و در مورد خصوصیات اخلاقی و نقاط ضعف و قوت خود صحبت کنند و بیشتر از هم شناخت پیدا کنند.

دختر و پسری که هنوز وارد زندگی زناشویی نشده اند، قطعاً نمی توانند به راحتی از تمایلات جسمی، جنسی، عطفی و روانی یک دیگر اطلاع داشته باشند و یا در مورد میزان و شدت آن تصمیم گیری کنند.

در این زمینه زوجین می توانند به کلاس های آموزشی و مشاوره رجوع کنند و آموزش ببینند.

رفت و آمد خانوادگی بیشتری داشته باشید

یک مشاور درباره آشنایی قبل از ازدواج بیان کرده است که بعضی از خانواده فقط با بررسی تحقیقاتی که انجام می دهند، همان را برای آشنایی کافی می دانند. اما تا وقتی که دو خانواده با هم رفت و آمد نداشته باشند نمی توانند با خصوصیات اخلاقی و رفتاری و فرهنگی هم آشنا شوند.

آشنایی قبل از ازدواج

وسیله ارتباطی انسان ها با یک دیگر زبانشان است، پس بهتر است دختر و پسر در طی دوران آشنایی قبل از ازدواج با یک دیگر بیرون بروند و باهم در مورد زندگی مشترک و فرزندان و … صحبت کنند.

از آن جایی که بعضی از والدین در دیدار دختر و پسر با هم حساس هستند، باید گفت که هیچ پسری برای آزار و اذیت به خواستگاری دختر با خانواده نمی رود.

پس بهتر است در این دوران مادر ها با هم تلفنی صحبت کنند و دختر و پسر به محل کار یک دیگر بروند و دیدار داشته باشند و یا به صورت یک مهمانی با حضور خانواده ها به خانه هم بروند.

در هر صورت راه های مختلفی برای آشنایی قبل از ازدواج وجود دارد که البته در این راه والدین باید تعصبات خود را کنار بگذارند. چرا که خیلی وقت ها به دلیل همین تعصبات، دختران یا ازدواج نمی کنند و یا به خاطر نداشتن اطلاعات کافی خیلی زود در زندگی مشترک به مشکل بر می خورند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم راه های آشنایی قبل از ازدواج را برای شما بیان کنیم و حد و مرز هایی که باید در این شرایط رعایت کنید را بگوییم و در آخر باز هم تاکید می کنیم برای آشنایی بیشتر حتماً از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرد تا بتوانید به خوبی در کنار یک دیگر یکی زندگی موفق داشته باشید.

سوالات متداول

آیا شرکت در کارگاه های قبل از ازدواج را پیشنهاد می دهید؟

بله. هرگونه راهنمایی برای آشنایی قبل از ازدواج و آگاهی بیشتر از هم توصیه می شود.
آیا قبل از ازدواج برای آشنایی فقط سؤال پرسیدن کافی است؟

خیر؛ بهتر است به صورت خانوادگی باهم بیشتر رفت و آمد داشته باشید.
آیا سوالات قبل از ازدواج منجر به شناخت و آگاهی از خصوصیات یکدیگر می شود؟

بله؛ اما بهتر است در کنار آن رفت و آمد هم داشته باشید تا بهتر از خصوصیات هم آگاهی پیدا کنید.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره