تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش

مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش

مصاحبه استخدامی بعد از احراز شرایط علمی یکی از مراحل مهم تعیین‌ کننده در استخدام افراد است. یکی از بزرگ ترین سازمان های کشور که هر ساله نسبت به جذب نیروی جدید و تازه کار اقدام می‌ کند سازمان آموزش و پرورش است.

استخدام در این ارگان دولتی از دو شیوه امکان‌ پذیر است:

  • اولین راه از طریق شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان.
  • دومین روش از طریق ثبت‌ نام در آزمون استخدامی دستگاه‌ های اجرایی است. این آزمون شامل دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه حضوری است.

در مرحله اول که همان آزمون کتبی است، کسانی که در آزمون استخدامی دستگاه‌ های اجرایی کشور حد نصاب نمره کتبی را کسب نمایند به مصاحبه دعوت خواهند شد.

و در مرحله دوم از چند برابر ظرفیت قبول‌ شدگان آزمون دعوت به مصاحبه می‌ شود. برای این افراد 70 درصد نمره آزمون کتبی و 30 درصد امتیاز مصاحبه، در پذیرش داوطلبان تأثیرگذار است.

در این مقاله به جزئیات روند مصاحبه استخدامی پرداخته ایم تا اگر قصد شرکت در آزمون های استخدامی را دارید، پس از مطالعه این مقاله بتوانید به راحتی از پس این مصاحبه بربیایید. پس تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

معاینات پزشکی اولین مرحله مصاحبه استخدام!

شخص دعوت شده قبل از حضور در مرحله گزینش حضوری باید در جلسه معاینه پزشکی حضور یابد تا سلامت جسمی­اش جهت پذیرش شغل معلمی احراز گردد.

در این مرحله خصوصیات جسمی به لحاظ سلامت جسمی داوطلب مثل قد، وزن، بینایی، شنوایی و … مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

پرسش و پاسخ حضوری در جلسه مصاحبه چه می گذرد؟

پرسش و پاسخ حضوری در جلسه مصاحبه چه می گذرد؟

در مرحله مصاحبه بیشتر شخصیت، نحوه رفتار، گفتار و توانایی افراد در امر تدریس با توجه به عملکردشان در جلسه مصاحبه سنجیده می‌ شود.

در واقع کلید موفقیت در این مرحله فقط و فقط داشتن صداقت و اعتماد به نفس است. در قدم‌ های بعدی استفاده از تجربیات مصاحبه‌ شوندگان و آگاهی از سوالات احتمالی موثر خواهد بود.

در زیر به چند نمونه از‌ آنها اشاره می ‌شود:

  • همیشه در قدم اول از فرد خواسته می‌ شود که خودش، افراد خانواده و شغل آن ها را کامل معرفی کند.
  • ممکن است در آغاز جلسه با تلاوت قرآن کار را شروع کنند و جهت آشنایی با شیوه، لحن و قرائت از فرد بخواهند که چند آیه تلاوت کند.
  • اهل مطالعه بودن برای یک معلم مهم است. ممکن است تیم مصاحبه‌ کننده از فرد بخواهند که آخرین کتابی که مطالعه کرده را معرفی کرده و کمی در مورد محتوای آن توضیح دهد.
  • جهت موفقیت بیشتر پیشنهاد می‌ شود قبل از حضور در جلسه مصاحبه این کتاب‌ ها مطالعه گردند: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وصیت‌ نامه حضرت امام خمینی (ره)، ولایت فقیه (امام خمینی)، اصول عقاید، راز نماز (آقای قرائتی)، مسئله حجاب (شهید مطهری)، اخلاق اسلامی (شهید دستغیب)، ویژگی یک معلم خوب (آیت الله مظاهری)
  • برای آشنایی با شیوه درس دادن و عکس العمل فرد مصاحبه‌ شونده در موقعیت‌ های مختلف احتمال این که از فرد خواسته شود که یک مبحث را تدریس نماید خیلی زیاد است.
  • سوالات دیگری که ممکن است از فرد پرسیده شود به چند دسته کلی تقسیم می‌ شوند: دینی مذهبی، سیاسی و اقتصادی، روانشناسی.

دسته اول سوالات دینی و مذهبی: تعداد بیشتر سوالات شامل این دسته هستند. سوالات دینی که یکی از معیارهای مهم گزینش است شامل پرسش‌ هایی در مورد مسائل دینی مثل اصول دین و شکیات نماز است. حتی ممکن است از فرد پرسیده شود که نام امام جمعه شهرتان چیست؟ و یا آخرین بار چه زمانی در نماز جمعه شرکت کرده‌ اید؟

دسته دوم سوالات سیاسی و اقتصادی: برای این بخش پرسش‌ هایی حول محور نظام جمهوری اسلامی ایران، مقامات رسمی کشور، مشکلات منطقه و … پرسیده می ‌شود.

دسته سوم سوالات روانشناسی: یکی از سوالات مهم که اکثرا پرسیده می‌ شود این است که دلیل انتخاب شغل معلمی چیست؟ یا چرا دوست دارید تدریس کنید؟ نحوه رفتار شما با دانش‌ آموز بازیگوش به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوالات لازم است که فرد کاملا صادقانه و با توجه به داشته‌ ها و بنابر علائق به سوالات پاسخ دهد.

  • گاهی اوقات جهت کسب اطمینان از میزان علم و تخصص فرد در زمینه رشته تحصیلی ممکن است سوالات درسی مرتبط با رشته تحصیلی از فرد پرسیده شود.

روز مصاحبه چه مدارکی باید به همراه داشت؟

روز مصاحبه چه مدارکی باید به همراه داشت؟

از آنجایی که مصاحبه‌ کنندگان به مدارکی که قبلا ارسال شده است دسترسی ندارند، پس بهتر است فرد در هنگام مصاحبه علاوه بر مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت و کپی آن ها، مدارک مهارتی مرتبط و غیر مرتبط به رشته تحصیلی از قبیل مدارک مربوط به زبان انگلیسی و مهارت‌ های ICDL و … را به همراه داشته باشد.

روز مصاحبه با چه پوششی باید در محل مصاحبه حاضر شد؟

یک معلم به عنوان الگوی دانش‌ آموزان باید از پوشش مناسبی برخوردار باشد. پس قوانین مهمی که در کلاس‌ های مدرسه در رابطه با نوع لباس پوشیدن باید رعایت شود در اینجا هم صادق است.

بنابراین بهتر است فرد مصاحبه شونده نوع پوشش رسمی را انتخاب و با ظاهری ساده و مرتب در جلسه حضور پیدا کند.

تاریخ مصاحبه و زمان اعلام نتایج در سال جدید

پس از آزمون کتبی استخدامی دستگاه‌ های اجرایی مدارک ثبت‌ نام پس از تعیین نمره توسط آموزش و پرورش بررسی می‌ گردد. اگر این مدارک تایید نشود از افراد برای مرحله مصاحبه حضوری دعوت نخواهد شد.

پس از ارائه کارنامه شرکت‌ کنندگان، سازمان سنجش آموزش کشور برای شرکت در مرحله مصاحبه حضوری آدرس سایت‌ های مرتبط و زمان شرکت در آزمون را اعلام می‌ کند.

تاریخ مصاحبه نیز از طریق سایت آموزش و پرورش هر استان اعلام خواهد شد. از آنجایی که تاریخ مصاحبه هنوز معلوم نشده است احتمال دارد اطلاعات مربوط به زمان مصاحبه در زمان مشابه سال گذشته از طریق سایت‌ های آموزش و پرورش هر استان اعلام گردد.

اعلام نتایج از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام خواهد شد. زمان اعلام نتایج سال 1400 هنوز مشخص نشده است.

اعلام نتایج مصاحبه آموزش پرورش 99 در تاریخ 23 فروردین 1400 در سایت سازمان سنجش صورت گرفت.

تاریخ مصاحبه و زمان اعلام نتایج در سال جدید

جمع‌ بندی

رمز موفقیت در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش داشتن صداقت و اعتماد به نفس، آگاهی از سوالات احتمالی و استفاده از تجربیات مصاحبه‌ شوندگان سال قبل است.

برای اطلاع یافتن از تاریخ مصاحبه باید سایت آموزش و پرورش استان مربوطه را مرتبا رصد کرد.

همچنین اعلام نتایج مصاحبه استخدامی 1400 از طریق سایت سازمان سنجش انجام خواهد شد که اگر فرد در مصاحبه استخدامی پذیرفته شود باید در یک دوره مهارت‌ آموزی که به مدت یک سال زیر نظر دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌ شود شرکت کند.

بعد از اتمام این دوره شرکت در آزمون جامع و قبولی در آن آزمون برای استخدام در آموزش و پرورش الزامی است.

سوالات متداول

تاریخ مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش چه تاریخی است؟

تاریخ مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش توسط سایت آموزش و پرورش هر استان اعلام می‌ شود بنابراین برای اطلاع از تاریخ مصاحبه باید سایت استان مربوطه را مرتبا زیر نظر داشت.

سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش شامل چه مواردی است؟

سوالات شامل سه دسته سوالات دینی و مذهبی، سیاسی و اقتصادی و روانشناسی است که درصد بیشتر سوالات از مسائل اعتقادی پرسیده می‌ شود. همچنین سوالات مربوط به رشته تحصیلی نیز ممکن است جزء سوالات پرسیده شود.

آیا پس از پذیرفته شدن در مصاحبه استخدامی، استخدام قطعی است؟

خیر، پس از قبولی در مصاحبه استخدامی لازم است فرد در یک دوره یک ساله مهارت‌ آموزی که زیر نظر دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌ گردد شرکت کند. در صورت شرکت و قبولی در آزمون جامع این دوره استخدام در آموزش و پرورش صورت می‌ پذیرد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره