تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور 1401

کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور 1401

برنامه ریزی کنکور یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کنکور است. هر داوطلب کنکوری باید برای شروع مسیر برنامه ریزی تحصیلی داشته باشد. داوطلبان کنکور حتی اگر چندین سال وقت برای مطالعه داشته باشند در صورت نداشتن برنامه ریزی درسی اصولی و منظم به هدف شان نمی رسند.

علاوه بر یک برنامه‌ ریزی منظم، تعهد به برنامه ریزی درسی و انجام درست و به موقع آن کسب یک نتیجه خوب را تضمین می کند.

داشتن برنامه ریزی کنکور در صورتی که کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور باشد، داوطلبان را قادر می سازد تا با همان وقت و امکاناتی که دارند، بهترین نتیجه را در آزمون کنکور ۱۴۰۱کسب  کنند.

اولین گام برای موفقیت در کنکور داشتن یک برنامه ریزی درسی درست و اصولی است. برنامه ریزی اصولی تصویری ذهنی از روزها و ماه‌ های پیش رو ایجاد می کند. برنامه ریزی روزانه نیز آرامش ذهنی و اعتماد به نفس به داوطلب می‌ دهد؛ در نتیجه بدون نگرانی همه کارها در زمان خود انجام می شود.

داوطلب به تدریج پیشرفت خود و برنامه‌ های انجام شده را مشاهده نموده و به این باور می رسد که هدفش دست یافتنی است.

اگر شما هم کنکوری هستید و می خواهید که در کنکور بهترین نتیجه را کسب کنید، توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید؛ چرا که ما در این مقاله در مورد برنامه ریزی کنکور با شما صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید بهترین برنامه ریزی را داشته باشید تا به موفقیت برسید.

پس این مقاله را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید.

ویژگی های کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور ۱۴۰۱

ویژگی های کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور ۱۴۰۱

برنامه ریزی صحیح و اصولی داوطلب را قادر می سازد تا هدف های خود را شناخته و بتواند با رقبای خود رقابت کرده و در این رقابت پیروز شود.

یک برنامه ریزی اصولی و صحیح باید دارای ویژگی های زیر باشد:

شخصی و قابل اجرا باشد

برنامه ریزی درسی در درجه اول باید شخصی، منطقی و قابل اجرا باشد. به عبارت دیگر بیشتر از توان خود برنامه ریزی نکنید. منظور از اینکه شخصی باشد یعنی نقاط ضعف و قوت خود، تایم مطالعه و زمان باقیمانده تا کنکور سراسری را در نظر بگیرید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

منظور از قابل انعطاف بودن و قابل اجرا بودن یعنی این که زمانی برای جبران در نظر گرفته شود. اگر برنامه ریزی درسی غیر منطقی و به دور از واقعیت باشد موجب می شود تا در پایان حجم زیادی از مطالب باقی مانده و به تدریج موجب کاهش اعتماد به نفس داوطلب شود.

رعایت پیش نیاز ها

در برخی از دروس فصل X پیش نیاز یادگیری دروس Y است و اگر آن را خوب یاد نگیرید، غیر ممکن است فصل Y  را به طور کامل بیاموزید. در برنامه ریزی کنکور 1401 باید مسئله پیش نیاز ها بررسی شده و با رعایت  پیش نیاز ها برنامه طراحی شود.

رعایت تنوع و تعادل دروس

مطالعه برای کنکور همانند مطالعه یک رمان یا روزنامه نیست که تمام وقت مطالعه خود را روی درس بگذارید، بلکه در برنامه ریزی کنکور همه دروس از اهمیت برخوردارند و هیچ درسی حذف نمی شود. همه دروس را به طور موازی با هم جلو ببرید. به عنوان مثال در یک روز آزاد که مدرسه و کلاسی وجود ندارد به طور معمول باید ۵ یا ۶ درس را در برنامه ریزی درسی خود بگنجانید.

منظور از تعادل، به طور کلی ضریب دروس اختصاصی ۳ برابر دروس عمومی است. از همین رو دروس اختصاصی ۳ برابر بیشتر از دروس عمومی زمان برای مطالعه نیاز دارند. در یک روز آزاد حدود 3 یا 4 درس اختصاصی به همراه 2 درس عمومی در برنامه ریزی روزانه گنجانده می شود.

با رعایت تنوع و تعادل در یک برنامه ریزی تحصیلی، از خستگی در حین درس خواندن جلوگیری شده و اشتیاق برای مطالعه افزایش پیدا می‌ کند.

برنامه ریزی باید طبق هدف دانش آموز طراحی شود. به عنوان مثال در برنامه ریزی برای کنکور تجربی درس زیست شناسی و شیمی و در برنامه ریزی کنکور ریاضی دروس فیزیک و ریاضی از اهمیت ویژه‌ ای برخوردارند، حتماً باید این دروس به صورت روزانه در برنامه گنجانده شوند.

مرور صحیح و به موقع

مرور صحیح و به موقع

اساسی ترین اصول درس خواندن مرور و جمع بندی مطالب است. فراموش کردن مطالب مطالعه شده امری طبیعی است.

یک دانش آموز هر چقدر هم که مطلبی را خوب مطالعه کند و همه مطالب را بفهمد مطابق منحنی های فراموشی چنانچه تا هفت روز بعد آن را مرور نکند، بخش مهمی از آن فراموش می شود، این موضوع در طراحی برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۱ از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.

مراحل مرور کردن دروس:

  • اولین مرحله مرور بلافاصله بعد از مطالعه کردن است.
  • دومین مرحله بایستی ۲۴ ساعت بعد از اولین مرور انجام شود.
  • آخرین مرور باید ۶ روز پس از اولین مطالعه انجام شود تا شیوه فراموشی کند شود.

دانش آموز در حین مطالعه باید نکات مهم را یادداشت کرده، در زمان مرور این یادداشت ها را مرور کند.

 زمان استراحت

در برنامه ریزی درسی باید زمانی برای استراحت داوطلب در نظر گرفته شود. طبق تحقیقات انجام گرفته بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، بایستی یک استراحت کوتاه ده دقیقه ای در نظر گرفته شود. ممکن است بر اساس توانایی های فرد این تایم متفاوت باشد.

 هدف گذاری

منظور از هدف گذاری این است که کل زمان موجود تا کنکور را به بازه های زمانی مشخصی تقسیم کنید. در هر بازه زمانی مباحث درسی و فصلی که باید مطالعه شود و هدف کلی مشخص می شود. به عبارت دیگر دور نمای کلی از برنامه به دست می آید.

برنامه بلند مدت برای همه افراد به صورت یکسان است. بازه زمانی آن از یک ماه تا ۳ ماه متغیر است. در این هدف گذاری لازم است هدف ها به صورت جزئی تر روی کاغذ نوشته شود.

جدول برنامه ریزی ماهانه برای کنکور ۱۴۰۱ (نمونه برنامه)

جدول برنامه ریزی ماهانه برای کنکور ۱۴۰۱ (نمونه برنامه)

زیست مطالعه فصل های ۱ تا ۳ + مرور فصل های ۱ و ۲ + مطالعه فصل چهارم+ مرور فصل های ۳ و ۴ مطالعه فصل ۵ دوازدهم +مطالعه فصل یک+ مطالعه فصل دو مرور فصل ۱
ریاضی

مبحث معادلات: فصل ۳ و ۴ دهم +  مرور آن ها، فصل یک یازدهم مرور آن

مبحث توابع:  فصل ۵ دهم +فصل ۳ یازدهم +مرور آن ها

نحوه برنامه ریزی هفتگی

بعد از اینکه برنامه ریزی ماهانه و دراز مدت نوشته شد، باید این برنامه به صورت ریز تر و هفتگی تبدیل شود.

جدول برنامه ریزی روزانه

آخرین و جزئی ترین بخش برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۱ برنامه ریزی روزانه است. برنامه ریزی روزانه مشخص می کند که در هر بازه ای از یک روز چه درسی باید مطالعه شود.

بودجه بندی آزمون های آزمایشی موسسات مختلف بخصوص موسساتی که آزمون آن ها هر دو هفته یکبار برگزار می شود برای برنامه ریزی درسی بسیار کمک کننده هستند.

در آزمون های آزمایشی 10 روز را برای مطالعه مطالب جدید صرف کرده و روزهای باقیمانده را به جمع‌ بندی مطالب آزمون اختصاص دهید. عملکرد الگوی مطالعه داوطلب در طی این دو هفته در نتیجه آزمون سنجیده می‌ شود.

جدول برنامه ریزی روزانه

سخن آخر

ممکن است برنامه ریزی برای شما سخت باشد و نتوانید تمام مراحل این برنامه‌ ریزی را به تنهایی انجام دهید. یا ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چگونه می توانید منظم و سخت‌ گیرانه از اتلاف وقت تان جلوگیری کنید و در انجام برنامه ریزی مصمم باشید.

برای رهایی از این مشکلات و نگرانی ها می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس گرفته و از آنان برنامه ریزی حرفه ای برای قبولی در کنکور دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا می توانیم از برنامه ریزی کس دیگری استفاده کنیم؟

خیر برنامه ریزی هر کس بسته به شرایط و ویژگی های منحصر به فردش طراحی می شود.

اگر یک روز به برنامه ریزی عمل نکنیم چه می شود؟

مشاوران ما در برنامه ریزی ایستگاه جبرانی دارند و برنامه ریزی خشک و غیر قابل انعطاف نیست.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره