تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

کامل ترین راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری در سال 1400

کامل ترین راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری در سال 1400

زمانی که نتایج کنکور سراسری به داوطلبان اعلام شد، داوطلبانی که رتبه لازم را کسب کرده اند و برای انتخاب رشته مجاز شده اند، باید نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

انتخاب رشته کنکور مرحله بسیار حساسی است که داوطلب باید با آگاهی کامل، اقدام به این کار کند؛ زیرا عدم آگاهی از نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری باعث انتخاب اشتباه شده و در نتیجه داوطلب یک سال از درس و تحصیل عقب می ماند.

با توجه به اهمیت انتخاب رشته کنکور، تصمیم داریم تا در این مقاله بیشتر در این زمینه صحبت کنیم؛ پس اگر داوطلب کنکور سراسری هستید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

هر سال بعد از کنکور سراسری و اعلام نتایج آن (تقریبا یک ماه بعد از برگزاری کنکور)، سایت سازمان سنجش آموزش کشور یک دفترچه منتشر می کند.

این دفترچه که دفترچه انتخاب رشته کنکور نام دارد به داوطلب کمک می کند تا با رشته محل های مختلف آشنا شده و از میان آن ها حداکثر 150 رشته را در فرم مربوط به انتخاب رشته ثبت کند.

این دفترچه برای هر گروه آزمایشی به صورت جداگانه منتشر می شود. یعنی اینکه داوطلب در هر گروه آزمایشی که کنکور داده است، باید دفترچه همان گروه آزمایشی را از سایت سازمان سنجش دانلود کند.

پس دفترچه های انتخاب رشته به صورت زیر در سایت سازمان سنجش انتشار می یابند:

  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور علوم تجربی
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور علوم انسانی
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر و زبان های خارجی

مطالعه این دفترچه بهترین راه برای آگاهی داوطلب از لیست کد رشته محل های کنکور سراسری، ظرفیت پذیرش رشته ها و… است. تمامی کارهای دریافت دفترچه و تکمیل فرم انتخاب رشته نیز اینترنتی بوده و داوطلب می تواند از طریق اینترنت انتخاب رشته خود را انجام دهد.

داوطلب باید انتخاب رشته خود را از روی رتبه کنکور، علاقه خود و همچنین با در نظر گرفتن آینده شغلی آن رشته اولویت بندی کند. پس از این مرحله و اتمام فرایند انتخاب رشته، داوطلب یک شناسه 15 رقمی دریافت خواهد کرد.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

معمولا زمان انتخاب رشته تقریبا تا چند روز بعد از زمان اعلام نتایج کنکور است و داوطلب می تواند در این چند روز انتخاب رشته خود را تکمیل کرده و در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، ثبت کند.

در سال 99، زمان انتخاب رشته کنکور سراسری از 2 تا 5 مهرماه بود که تا 7 مهر نیز تمدید شد؛ اما در حال حاضر برای زمان شروع و پایان انتخاب رشته کنکور سال 1400، اطلاعیه ای منتشر نشده است و همچنان داوطلب باید منتظر اطلاعیه های سازمان سنجش بوده و آن ها را از سایت هم اندیشان پیگیری کنند.

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سامانه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می شوند؛ باید مراحل زیر را به دقت طی کنند تا انتخاب رشته آن ها تکمیل شود:

  • ورود به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی sanjesh.org.
  • مراجعه به منوی سمت راست و انتخاب گزینه «سراسری».
  • انتخاب عبارت «انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری 1400» از کادر وسط.
  • اکنون صفحه جدیدی باز خواهد شد که از منوی سمت راست آن، باید گزینه «خرید کارت» را انتخاب کنید.
  • در این مرحله با مشخص کردن نوع کارت بر روی گزینه «تایید و ادامه» کلیک کنید. (نوع کارت با انتخاب سریال علاقه مندی به گزینش های رشته های پیام نور و غیر انتفاعی آزمون سراسری 1400 تعیین می شود.)
  • اکنون باید اطلاعات شخصی خود مانند نام و نام خانوادگی، شماره تلفن ثابت و همراه و همچنین پست الکترونیک خود را وارد کنید و با انتخاب گزینه «تایید و ادامه» به مرحله بعد بروید.
  • در این مرحله یک شماره پیگیری پرداخت دریافت خواهید کرد که بهتر است آن را یادداشت کرده و تیک گزینه «ضمن مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط و ضوابط، شماره پیگیری پرداخت را نیز یادداشت نموده ام» را فعال کنید. سپس بر روی گزینه «ادامه روند پرداخت» کلیک کنید.
  • در این مرحله باید اطلاعات کارت بانکی را در فیلد های مربوطه درج کنید. سپس بر روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید.
  • بعد از پرداخت هزینه، به صفحه نخست برگردید و با مطالعه نکات مهم مطرح شده در صفحه، تیک جمله «اطلاعیه های دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری 1400 را مطالعه نموده ام» را فعال کرده و سپس بر روی گزینه «تایید و ادامه- گام بعدی» کلیک کنید.
  • در این قسمت به 3 روش مختلف می توانید وارد سیستم انتخاب رشته شوید. با وارد کردن اطلاعات خواسته شده در یکی از این قسمت ها، بر روی گزینه «ورود به سیستم» کلیک کنید.

این اطلاعات می تواند کد ملی یا شماره شناسنامه + سریال ثبت نام 12 رقمی باشد و یا شماره پرونده و یا شماره رهگیری ثبت نام 16 رقمی باشد.

در سال های قبل، انتخاب رشته آزاد و سراسری به صورت جداگانه انجام می شد و انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت دانشگاه آزاد انجام می گرفت؛ اما در سال قبل انتخاب کد رشته های پزشکی، دندان پزشکی، دامپزشکی و داروسازی در گروه های آزمایشی علوم تجربی برای دانشگاه های آزاد، در سایت سازمان سنجش انجام شد و احتمال اینکه در سال 1400 نیز بدین صورت باشد، وجود دارد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، داوطلب بعد از اعلام نتایج کنکور، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته باشد، می تواند تا 150 رشته را انتخاب کند.

برای انتخاب رشته عوامل بسیاری را باید در نظر گرفت که از مهم ترین این عوامل می توان به رتبه داوطلب، میزان علاقه او به رشته و آینده شغلی اشاره کرد.

اگر بخواهید به عنوان یک داوطلب به تنهایی انتخاب رشته خود را انجام دهید، باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به دقت مطالعه کنید و از ظرفیت کد رشته ها مطلع شوید. همچنین تراز و رتبه خود را در یک کاغذ جدا و رشته های مورد علاقه خود را نیز در یک کاغذ جدا یادداشت کنید.

سپس رشته های مورد علاقه را با توجه به رتبه و تراز خود در سه دسته، دسته بندی کنید. انتخاب های خوش بینانه، انتخاب های معقولانه و انتخاب های بدبینانه که 20 درصد از رشته ها را در لیست انتخاب های خوش بینانه قرار دهید. 50 درصد آن ها را در لیست انتخاب های معقولانه و 30 درصد باقی مانده را در لیست انتخاب های بدبینانه قرار دهید.

اکنون با توجه به این تقسیم بندی، انتخاب خود را انجام دهید؛ اما شما باید اطلاعات کافی از آینده شغلی رشته ها داشته باشید. همچنین موارد بسیاری مانند انواع سهمیه ها و… نیز وجود دارند. به همین علت است که دریافت مشاوره و کمک گرفتن از یک کارشناس مجرب به تمامی داوطلبان توصیه می شود.

مشاور می تواند بسیاری از استرس ها و هیجانات داوطلب را کاهش داده و به او کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشد.

نحوه دریافت مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور

نحوه دریافت مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور

امروزه دریافت مشاوره انتخاب رشته بسیار مهم است و معمولا دریافت مشاوره تلفنی بهترین و آسان ترین روش دریافت مشاوره تحصیلی است. داوطلب از هر جایی می تواند با یک مشاور تماس تلفنی برقرار کند و اطلاعات لازم را برای یک انتخاب رشته مناسب، دریافت کند.

ما نیز در موسسه هم اندیشان با تکیه بر توانایی کارشناسان مجرب و کارکشته خود در کنار شما هستیم تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم. با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

در هنگام انتخاب رشته چند رشته را می توانیم انتخاب کنیم؟

شما در زمان انتخاب رشته تا 150 رشته را می توانید انتخاب کنید.

آیا انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری یکی است؟

خیر انتخاب رشته دانشگاه آزاد جدا از دانشگاه سراسری است.

چه مدت بعد از نتایج آزمون سراسری می توان انتخاب رشته کرد؟

زمان انتخاب رشته از طریق سایت سازمان سنجش و سایت هم اندیشان اعلام می شود.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره