تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

دروغگویی والدین به فرزندان چه عواقبی در چی دارد؟

دروغگویی والدین به فرزندان چه عواقبی در چی دارد؟

آیا می دانید دروغگویی والدین به فرزندان چه عواقبی در چه دارد؟ کارشناسان تیم هم اندیشان در اینجا اطلاعات کامل و جامعی را درباره دروغگویی والدین به فرزندان برای شما جمع آوری کرده اند تا بدانید دروغ گفتن شما به فرزندتان چه عواقبی را با خود به همراه دارد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

یکی از رفتار های غلطی که والدین از آن بیزار هستند و نمی خواهند تحت هیچ شرایطی از فرزندان دروغ بگویند. والدین پیش از هر چیزی باید بدانند که خودشان اولین و بزرگترین الگو برای فرزندشان هستند. پس باید زمانی که فرزند دار شدند خیلی بیشتر از قبل مراقب رفتار خود باشند. زیرا کودکان از رفتار شما می آموزند نه گفته هایتان.

پدران و مادران باید بتوانند اعتماد کامل کودک شان را به سوی خود جلب نمایند. زمانی که کودک به شما اعتماد کرده است و شما را به عنوان یک پشتوانه قوی می شناسد دیگر حق دروغ گفتن به او را ندارید.

زمانی که شما به کودک تان حرفی را می زنید و او بعد ها متوجه دروغ بودن این حرف می شود؛ اعتماد خود را به شما از دست می دهد و این اتفاق اصلا خوشایند نیست. با دروغ گفتن به کودکان شما به تنهای دنیای پاک او را دگرگون می کنید بطوری که دیگر نمی تواند به کسی اعتماد کند.

برخی از والدین بدون آنکه از عواقب کار ناشایست خود آگاه باشند به راحتی به فرزندشان دروغ می گویند. بی شک تمام والدین در تمامی زمینه ها از کودک شان می خواهند با آنها صادق باشد. اما زمانی که از زبان والدین خود دروغ می شنوند فکر می کنند که اگر این کار ناشایست است چرا بزرگترها انجامش می دهند؟ این رفتار بزرگتر ها کمک می کند تا کودک شان رفته رفته به یک فرزند دروغگو تبدیل گردد.

برخی از متداول ترین دروغ های والدین به فرزندان

در بسیاری از مواقع والدین بدون آنکه متوجه باشند به فرزندان خود دروغ می گویند. مشاوران تیم هم اندیشان در طی تحقیقات بسیاری که انجام داده اند با برخی از متداول ترین دروغ ها آشنا شده اند.

ما در اینجا آنها را به شما رایج ترین دروغ های والدین به فرزندانشان را به شما می گوییم تا بتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. شما می توانید برای آنکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید با کارشناسان ما ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس برقرار کنید.

دیگر هیچ وقت برای تو چیزی نخواهم خرید

در بسیاری از مواقع ما دیده ایم که والدین برای تنبیه فرزندان خود می گویند دیگر هیچ وقت برای تو چیزی نخواهم خرید. اگر کمی به این جمله فکر کنید می دانید این جمله بطور کامل دروغ است و امکان ندارد که شما دیگر چیزی برای کودک تان نخرید. اینگونه کودک شما پی می برد که شما به دروغ گفته اید و او را به دروغ گفتن دعوت کرده اید.

در اینگونه مواقع فرزندتان را بصورت حقیقی تنبیه کنید. مثلا زمانی که اسباب بازیش را خراب کرده است؛ او را از بازی کردن محروم کنید. مثلا بگویید به مدت 6 ساعت حق دست زدن به هیچ اسباب بازی را ندارید.

برخی از متداول ترین دروغ های والدین به فرزندان

پارک تعطیل است

کودکان زمانی که بی حوصله می شوند سریعا از پدر و مادر خود می خواهند که آنها را به پارک ببرند. والدین نیز برای آنکه از بردن کودکان به پراک تفرقه یابند می گویند که پارک تعطیل است. شما زمانی که در حال تفرقه رفتن هستید در واقع مشغول دروغ گفتن به فرزندتان هستید.

بجای دورغ گفتن حقیقت را برای او توضیح دهید. بگویید برای ادامه زندگی نیاز به پول داریم و من باید کار کنم. در روز تعطیل تورا به پارک خواهم برد. اینگونه دیگر به فرزندتان دروغ نگفته اید بلکه او را با حقیقت زندگی آشنا کرده اید.

در این موقع شاید کودک تان عصبی شود و گریه کند اما اشکالی ندارد. عواقب گریه و زاری کردن الان او خیلی بهتر از زمانی است که بفهمد به او دروغ گفته اید.

زمان خوابیدن

بسیاری از والدین برای آنکه کودک شان زودتر به خواب برود هر زمانی که می خواهند به آنها می گویند زمان خوابیدن فرا رسیده است و شما باید بخوابید. اما اینکار اشتباه است و کودک کم کم نسبت به شما بی اعتماد می شود. بهتر است یک زمان مشخص روی ساعت انتخاب کنید و به فرزندتان بگویید زمانی که این ساعت فرا رسید باید به اتاقتان بروید و استراحت کنید.

نمی گذارم اتفاق بدی برای تو بیفتد

یکی دیگر از دروغ های رایجی که والدین به فرزندان خود می گویند این است که نمی گذارم اتفاق بدی برای تو بیفتد. طبق گفته کارشناسان هم اندیشان این وعده نیز یک دروغ رایج است. شما هم می دانید که نمی توانید برای همیشه از فرزندتان مراقبت کنید. پس به او بگویید تنها تا زمانی اتفاق بدی برای او نمی افتد که در کنار شما است. زمانی که به بیرون از خانه می رود ممکن است بچه دزد به سراغ او آید.

آمپول که درد ندارد

یکی دیگر از رایج ترین دوروغ هایی که پدران و مادران به فرزندان خود می گویند این است که آمپول زدن درد ندارد. در بسیاری از مواقع مشاهده شده است زمانی که کودکان دچار بیماری می شوند نمی خواهند آمپول بزنند. مسلما واکنش کودکان به آمپول زدن همراه با جیغ و فریاد است.

از این رو والدین به ناچار می گویند آمپول که درد ندارد. این جمله یک دروغ بزرگ است زیرا میدانید که آمپول درد دارد. بجای این جمله می توانید او را با خواص آمپول آشنا کنید که چقدر به بهبود سریع او کمک می کند.

عوارض دروغگویی والدین بروی کودکان

تعریف و تمجید بیهوده

در بسیاری از مواقع می بینیم که والدین از کودکانشان تعریف و تمجید الکی می کنند. مثلا می گویند تو بهترین نقاش دنیا هستی. در حالی که اینگونه نیست. بجای تعریف و تمجید بیهوده به کودکتان بگویید که با تلاش و تمرین می تواند به بهترین نقاش دنیا تبدیل شود.

عوارض دروغگویی والدین بروی کودکان

  1. یکی از عوارضی که دروغگویی والدین بروی کودکان می گذارد؛ افسردگی است. زیرا زمانی که شما به کودکتان دروغ می گویید به او احساس بی ارزشی دست می دهد.
  2. از دیگر عوارض دروغ گویی والدین به فرزندان می توان به پرخاشگر شدن کودک اشاره کرد.
  3. والدینی که به کودکشان دوروغ می گویند؛ فرزند آنها دچار شب اداری خواهد شد.
  4. زمانی که شما به کودک تان دورغ می گویید او دیگر اعتماد خود را نسبت به شما از دست می دهد و به سمت افراد غریبه کشانده می شود.
  5. طبق تحقیقات صورت گرفته در تیم هم اندیشان کودکانی که دچار اضطراب هستند از دروغگویی والدین رنج می برند.

سخن آخر

ما در اینجا برای شما بطور کامل توضیح دادیم که والدین بصورت ناخواسته می توانند چه دروغ هایی را به فرزندشان بدون آنکه متوجه باشند بگویند. بدون آنکه بدانند این دروغ ها چه عوارضی با خود به همراه دارد.

تمامی مباحث گفته شده در بخش فوق حاصل سال ها تحقیق و بررسی در زمینه دروغگویی والدین به فرزندان چه عواقبی در چه دارد می باشد. در صورتی که نتوانستید با موارد خود مشکل فرزندتان را برطرف کنید می توانید با مرکز مشاوره خانواده هم اندیشان تماس گرفته تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متدوال

کودکان در چند سالگی متوجه دروغ می شوند؟

کودک شما در سن 2 سالگی متوجه دروغ خواهد شد.

اعتماد از بین رفته کودک را چگونه می توان به دست آورد؟

شما می توانید با رفتار خوش و صبوری مجددا اعتماد از دست رفته کودکتان را به دست آورید.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره