تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

صفر تا صد رشته ارشد روزنامه نگاری + گرایش ها

صفر تا صد رشته ارشد روزنامه نگاری + گرایش ها

تحصیل رشته روزنامه نگاری در دانشگاه، بستری مناسب برای تربیت خبرنگاران و روزنامه نگاران حرفه ای و علاقه مند برای فعالیت در خبرگزاری‌ ها و مطبوعات محسوب می شود. حوزه روزنامه نگاری عموما برای افراد علاقه مند به نوشتن، تحقیق و حضور در میان رخدادها مناسب بوده و می توان گفت چالش های بیشتری نسبت به سایر مشاغل به همراه دارد.

این رشته به دلیل داشتن هیجان زیاد و حساسیت بالا یکی از رشته های پرطرفدار گروه علوم انسانی به شمار می رود و امروزه بسیاری از افراد با هدف فعالیت به عنوان روزنامه نگار وارد تحصیل در این رشته می شوند.

چنانچه نسبت به شرایط تحصیل رشته روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی ارشد، علاقه مند هستید، در ادامه بحث همراه ما باشید.

ماهیت تحصیل در رشته روزنامه نگاری

هدف از تحصیل رشته روزنامه نگاری آموزش خبرنگاران حرفه ای و تربیت کارشناسان خبری متعهد، به منظور فعالیت در خبرگزاری‌ ها، مطبوعات و رسانه های صوتی و تصویری است.

روزنامه نگار پس از ورود به بازار کار با درک صحیح از معضلات موجود می تواند، نسبت به ایجاد آرامش و حل مشکلات جامعه آگاه سازی انجام دهد.

ماهیت تحصیل در رشته روزنامه نگاری

تاریخچه رشته روزنامه نگاری در ایران

اولین روزنامه منتشر شده در ایران روزنامه ای با نام «کاغذ الاخبار» بود که انتشار آن توسط میرزا صالح شیرازی در سال 1253 انجام گرفت.

در ابتدا گرایش به سمت روزنامه و روزنامه نگاری بیشتر از سوی شاعران و ادبای جامعه صورت می پذیرفت، تا اینکه با شروع به کار مدرسه عالی مطبوعات و روابط عمومی کشور (دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی فعلی) در سال 1345، تحصیل آکادمیک رشته روزنامه نگاری به شکل جدی تری در میان مردم مطرح شد.

هم اکنون علاوه بر دانشگاه های دولتی و سراسری امکان تحصیل رشته روزنامه نگاری در دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد نیز برای داوطلبان این رشته مهیاست.

تحصیل رشته روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی ارشد

روزنامه نگاری یکی از گرایشات علوم ارتباطات اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد است. رشته روزنامه نگاری از گروه رشته انسانی در کنکور بوده و همانطور که اشاره شد تحصیل در رشته روزنامه نگاری امروزه در دانشگاه های دولتی ، نوبت دوم، پیام نور و غیرانتفاعی و آزاد انجام می گیرد.روزنامه

پذیرش این رشته هم اکنون، هم از طریق آزمون سراسری و هم از طریق بدون آزمون (سوابق تحصیلی) در دانشگاه های سراسر کشور انجام می شود. دانشجویان برای کسب اطلاعات در زمینه منابع و ضرایب دروس کنکور رشته روزنامه نگاری باید به دفترچه راهنمای آزمون، در سایت سنجش مراجعه کنند.

دروس امتحانی رشته روزنامه نگاری در کنکور کارشناسی ارشد

همانطور که اشاره شد بر اساس اطلاعات دفترچه انتخاب رشته، روزنامه نگاری در دسته بندی رشته های علوم انسانی و گرایشات علوم ارتباطات اجتماعی قرار گرفته و داوطلبان برای آشنایی با مشخصات و ضرایب دروس این رشته در کنکور ارشد می توانند، به دفترچه راهنمای ثبت نام مراجعه کنند.

دروس امتحانی رشته روزنامه نگاری در کنکور کارشناسی ارشد

مباحث و دروس اصلی رشته روزنامه نگاری در کنکور کارشناسی ارشد

دروس

ضریب

زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

اصول روزنامه نگاری

3

نظریه های ارتباطات

3

مفاهیم ارتباط جمعی

2

کاربرد آمار و روش تحقیق

2

اخلاق و معارف اسلامی

2

زبان فارسی

2

واحدهای رشته روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجوی رشته روزنامه نگاری ملزم است در مقطع کارشناسی ارشد 38 واحد را پشت سر بگذارد که از این تعداد، 18 واحد دروس تخصصی مشترک، 6 واحد دروس اختصاصی گرایش و 10 واحد دروس اختیاری هستند.

تعداد کل واحدها 38 واحد

دروس تخصصی مشترک 18 واحد

دروس اختصاصی گرایش 6 واحد

دروس اختیاری 10 واحد

پایان نامه 4 واحد

  • دانشجویان رشته روزنامه‌ نگاری در مقطع کارشناسی ارشد می‌ توانند از میان دروس تخصصی رشته روابط عمومی و رشته مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات تا سقف ۱۰ واحد انتخاب واحد کنند.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته روزنامه نگاری

در این جا به معرفی چند دانشگاه برای تحصیل در رشته روزنامه نگاری می پردازیم.

نام دانشگاه

استان

نوع پذیرش

نحوه پذیرش

دانشگاه علامه طباطبایی

تهران

روزانه – شبانه

با آزمون

دانشگاه سوره

تهران

غیرانتفاعی

سوابق تحصیلی

موسسه کرمان

کرمان

غیرانتفاعی

سوابق تحصیلی

دانشگاه بناب

آذربایجان شرقی

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه اصفهان

اصفهان

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه بوشهر

بوشهر

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه تبریز

آذربایجان شرقی

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه تهران غرب

تهران

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه مرکز دماوند

تهران

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه پردیس

تهران

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه ری

تهران

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه مشهد

مشهد

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه اهواز

اهواز

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه خرمشهر

خوزستان

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه شوش

خوزستان

پیام نور

سوابق تحصیلی

دانشگاه گرمسار

سمنان

پیام نور

سوابق تحصیلی

  • برای دسترسی به لیست کلیه دانشگاه های ارائه دهنده، دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد را مطالعه نمایید.

بازار کار دانش آموختگان رشته روزنامه نگاری

به دلیل افزایش گرایش مردم به پیگیری و اطلاع از اخبار های مختلف و همچنین افزایش فعالیت خبرگزاری های اینترنتی، بازار کار رشته روزنامه نگاری امروزه در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد.

با توجه به آمار و ارقام موجود، هم اکنون برای ورود به نهاد های دولتی و مطبوعات سراسری کشور رقابت سنگینی میان دانش آموختگان این رشته وجود دارد و افراد همواره سعی دارند با بهبود مهارت های فردی مورد نیاز برای روزنامه نگاری (مانند فن بیان، تحلیل، انعطاف و سرعت انتقال خبر) راه خود را به منظور ورود به دنیای خبرنگاری هموار تر کنند.

هم اکنون فعالیت در رسانه های قدرتمندی نظیر رادیو، تلویزیون، روزنامه ها، مجلات، خبرگزاری ها و همچنین بخش روابط عمومی سازمان ها از مهم ترین فرصت های شغلی برای داوطلبان رشته روزنامه نگاری به شمار می رود.

بازار کار دانش آموختگان رشته روزنامه نگاری

سخن پایانی

رشته روزنامه نگاری در سال های اخیر یکی از رشته های پرطرفدار و شناخته شده در میان رشته های گروه انسانی به شمار رفته و دانشگاه های زیادی اعم از پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد از طریق کنکور سراسری و سوابق تحصیلی اقدام به جذب دانشجو برای این رشته می کنند.

تحصیل رشته روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی ارشد با هدف آموزش و تربیت نیروی متخصص برا فعالیت در سازمان ها و پایگاه های خبری انجام شده و فارغ التحصیلان این رشته می‌ توانند در ارگان ها و سازمان های مختلف مانند سازمان صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری ها شروع به فعالیت کنند.

اگر شما سوالی در این زمینه داشتید، می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائه دهند.

سوالات متداول

پذیرش بدون کنکور رشته روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی ارشد در کدام یک از دانشگاه ها امکان پذیر است؟

هم اکنون دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور پذیرش برا اساس سوابق تحصیلی رشته روزنامه نگاری را در دستور کار دارند و اطلاعات تکمیلی این کار در اطلاعیه ثبت نام این دانشگاه ها هر ساله عنوان می شود.

تعداد واحد درسی رشته روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی ارشد به چه صورت است؟

تعداد واحدهای رشته روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی ارشد، 38 واحد است که از این تعداد، 18 واحد دروس تخصصی مشترک، 6 واحد دروس اختصاصی گرایش و 10 واحد دروس اختیاری هستند.

بازار کار رشته اتاق عمل در حال حاضر به چه شکلی است؟

شرایط بازار کار این رشته در شرایط فعلی مطلوب قلمداد می شود.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره