رشته حقوق چیست؟ – معرفی کامل + بازار کار و آینده شغلی آن

رشته حقوق چیست؟ – معرفی کامل + بازار کار و آینده شغلی آن

موضوع حقوق و علم حقوق، نشأت گرفته از تمام روابط اجتماعی است که آثار حقوقی از آن ایجاد می شود.

ارتباط می تواند به رابطه دولت و مردم ربط داشته باشد، که به این نوع ارتباط، حقوق عمومی می‌گویند؛ یا می تواند به روابط خصوصی بین مردم اطلاق شود که به آن حقوق خصوصی می گویند.

حقوق عمومی، تحت عنوان حقوق قوای سه گانه کشور، حاکمیت و آن چیزی است که به اداره کشور مربوط می شود. در مورد حقوق خصوصی می توان گفت که به روابط بین مردم می پردازد، که از جمله مهمترین آنها می توان به روابط تجاری اشاره کرد که عامل ایجاد رشته حقوق تجارت شده است.

از شما دعوت می کنیم در ادامه این مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید، تا به معرفی رشته حقوق پرداخته و بازار کار و آینده شغلی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

توانایی های لازم رشته حقوق

رشته حقوق، مانند بسیاری از رشته های تحصیلی نمی باشد که فرد به صورت خصوصی کار را انجام دهد و نتیجه را ارائه دهد.

فارغ التحصیل رشته حقوق، با افراد مختلفی در ارتباط هست و فردی که این رشته را مطالعه می کند، لازم است که از قدرت بیان بسیار بالایی برخوردار باشد. همچنین بتواند مسائل مورد نظر را استدلال کند؛ خلاقیت ذهنی داشته باشد و جسارت بیان و عملکرد لازم را داشته باشد.

شاید به دست آوردن مدرک لیسانس در رشته حقوق کار چندان مشکلی نباشد، اما حقوقدان شدن و شاغل شدن در این رشته و موفق بودن کار بسیار سختی است؛ زیرا شخصی که حقوقدان می‌شود، باید از بسیاری از علوم در حد کفایت اطلاعات داشته باشد و بتواند به خوبی از پس وظایفی که به او محول می شود، برآید.

همانطور که پیشتر گفتیم، نیاز است فرد استعداد زبان و ادبیات فارسی قوی داشته باشد، تا بتواند مسائلی را که استدلال کرده و به نتیجه رسیده است را به خوبی بیان کند و افراد مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

توانایی های لازم رشته حقوق

رشته حقوق برای چه کسانی مناسب است؟

اولین ویژگی دانشجویان حقوق علاقه است و انتخاب رشته آن باید بر اساس علاقه باشد، نه صرفا به دلیل اینکه رشته برتر گروه آزمایشی علوم انسانی است.

از آنجایی که بسیاری از منابع و اصطلاحات رشته حقوق، به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا عربی است، پس دانشجویان رشته حقوق باید به این زبان ها تا حدودی مسلط باشند. همچنین فن بیان و نحوه استدلال برای حقوق دانان و وکلا بسیار مهم است.

یکی دیگر از خصلت های کارشناسان حقوق، داشتن صداقت و امانتداری نسبت به موکل خود است. علاوه بر این موارد، یکی دیگر از توانایی های لازم برای این رشته داشتن حافظه خوب و تسلط و آشنایی کامل در قوانین و امور حقوقی، دقت بالا، و جسارت است.

دروس و واحدهای رشته حقوق

دروس و واحدهای تحصیلی در رشته حقوق، بشرح جداول زیر است.

دروس پایه
مقدمه علم حقوقحقوق جزای عمومیحقوق اساسی
مبانی علم اقتصادعربیحقوق مدنی
مالیه عمومیمبانی جامعه شناسی

 

دروس اصلی و تخصصی
آئین دادرسی مدنیمتون حقوقیآئین دادرسی کیفریحقوق اساسی
حقوق جزای عمومیحقوق بین‌المللی عمومیحقوق سازمان های بین‌المللیحقوق اداری
اصول فقهمتون فقهحقوق تجارتقواعد فقه
پزشکی قانونیحقوق کارادله ثبات دعویحقوق تطبیقی
کار تحقیقیحقوق بین‌المللی خصوصی

دروس و واحدهای رشته حقوق

رشته حقوق در مقطع لیسانس

دانشجویان مقطع لیسانس رشته حقوق، در مرحله نخست به مطالعه مقدمه ای از علم حقوق می پردازند؛ از این طریق با کلیات علم حقوق و مبانی نظری و فلسفی این علم آشنا می شوند.

در مرحله بعد با دو بخش اصلی علم حقوق یعنی «حقوق عمومی» و «حقوق خصوصی» (که هر کدام دو شاخه حقوق داخلی و بین‌المللی را شامل می شوند) آشنا می شوند و به مطالعه دروس مرتبط با این موضوعات می پردازند.

دانشجویان این رشته بعد از به پایان رساندن دوره ی کارشناسی، می توانند در آزمون های ورودی مشاغلی همچون وکالت، قضاوت، سردفتری اسناد رسمی و مشاوره ی حقوقی شرکت نموده و پس از گذراندن دوره ی کارآموزی، هرکدام به این مشاغل ورود پیدا کنند.

آشنایی با شاخه های رشته حقوق

علم حقوق به دو بخش کلی حقوق عمومی و حقوق خصوصی و از نظر قلمرو اجرایی به دو بخش حقوق داخلی و حقوق بین الملل تقسیم می شود.

برای تحصیل در رشته حقوق، ابتدا پس از شرکت در کنکور علوم انسانی و انتخاب رشته حقوق، می توانید مدرک لیسانس این رشته را کسب کرده و پس از دریافت لیسانس نیز می توانید در آزمون وکالت و قضاوت، آزمون سر دفتری اسناد رسمی و آزمون کارشناسی ارشد حقوق که دارای چندین گرایش است، شرکت کنید.

طول دوره تحصیل در مقطع لیسانس رشته حقوق

طول دوره کارشناسی رشته حقوق، مطابق آئین نامه آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی می باشد؛ کلیه دروس حداکثر در ۸ ترم ارائه می شود.

همچنین طول هر ترم ۱۷ هفته است و زمان آموزش هر واحد درس از نوع نظری هفته ای یک ساعت و دروس عملی نیز ۲ ساعت است.

آشنایی با شاخه های رشته حقوق

گرایش های رشته حقوق در دانشگاه

همانطور که در مطالب قبلی اشاره شد، رشته حقوق درباره ارتباطات اجتماعی است و در یک تقسیم بندی کلی به دو قسمت حقوق عمومی و خصوصی تقسیم می شود.

مهم ترین‌ روابط اجتماعی در حقوق خصوصی خلاصه می شود که «روابط تجاری»‌ را شامل می شود. این روابط همچنین زمینه ایجاد رشته «حقوق تجارت»‌ شده است.

همچنین مسائل مربوط به «حقوق مدنی»‌ که بخش گسترده ای از رشته حقوق را شامل می شود. از بخش های حقوق مدنی می توان به انواع قراردادها، مسائل مربوط به اموال یا مسئولیت ‌هایی‌ که افراد در خطاهایی که مرتکب می‌شوند بر عهده دارند، اشاره کرد.

مسئولیت هایی مانند مسئولیت ناشی از حوادث، وصیت، ولادت و… همچنین مسائل مربوط به ارث و موارد بسیار دیگر شامل گرایش های حقوق می شوند. ‌حقوق عمومی شاخه ای دیگر از رشته حقوق است که به روابط بین‌الملل می پردازد.

این شاخه از دو بخش حقوق روابط بین‌الملل عمومی و خصوصی تشکیل می شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص گرایش های رشته حقوق و انتخاب بهترین گرایش، توصیه می کنیم مقاله بهترین گرایش های رشته حقوق را مطالعه بفرمایید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

گرایش های کارشناسی ارشد حقوق

حقوق جزا و جرم شناسیحقوق بین‌المللحقوق خصوصی
حقوق بشرحقوق مالکیت معنویحقوق عمومی
حقوق تجارت بین‌المللگرایش های دکتری رشته حقوق

گرایش های دکتری حقوق

حقوق خصوصیحقوق عمومی
حقوق کیفری و جرم شناسیحقوق بین‌الملل عمومی
روابط بین‌الملل

گرایش های رشته حقوق در دانشگاه

رشته حقوق برای زنان

امروزه زنان توانسته اند در بسیاری از جایگاه های شغلی مشغول به کار هستند. یکی از این عرصه ها وکالت است. اگر سری به راهروهای دادگاه بزنید، خواهید دید زنان توانسته اند به خوبی این شغل را تصدی کنند و از پس آن بربیایند.

زنان در پرونده هایی که موکل آنها زن است، با توجه به شناختی که از روحیات خانم ها دارند زنان را بهتر درک می کنند و بهتر می توانند به آنها کمک کنند تا حق و حقوق خود را دریافت کنند.

امروزه افراد بیشتری اعم از زن و مرد، به وکیلان زن اعتماد می کنند و پرونده های حقوقی خود را به آنان می سپارند.

آزمون وکالت چیست؟

آزمون وکالت، یکی از محبوب ترین انتخاب های دانشجویان حقوقی می باشد که به علت همین محبوبیت بالا، هر ساله متقاضیان فراوانی در این آزمون به قصد دریافت پروانه وکالت شرکت می‌کنند.

آزمون وکالت هر ساله از طریق دو نهاد کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضائیه برگزار می شود. دریافت پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری دارای مزیت هایی نسبت به مرکز وکلای قوه قضائیه دارد که باعث می شود، تمایل افراد به دریافت پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری بیشتر باشد.

پونزاین مزیت ها عبارتند از:

  • تفاوت در تعرفه ابطال حق تمبر
  • امکانات رفاهی از قبیل صندوق بیمه تعاون بازنشستگی
  • کمیسیون های رفاهی، علمی، ورزشی
  • حق رای گیری سمینار
  • تعداد بیشتر کانون وکلا در سطح کشور
  • حق‌الوکاله بیشتر

برای شرکت در آزمون وکالت، داشتن مدرک کارشناسی حقوق الزامی بوده و حتی اگر شخص دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق، اما بدون مدرک کارشناسی حقوق باشد، نمی‌تواند در آزمون وکالت شرکت کند.

در صورت پذیرفته شدن شخص در آزمون وکالت، متقاضی باید به مدت دو سال در یک دفتر وکالت به کارآموزی بپردازد.

پذیرش بدون کنکور رشته حقوق

پذیرش بدون کنکور در رشته حقوق امکانپذیر است؛ البته بستگی به دانشگاه هدف، مقطع تحصیلی و سطح علمی متقاضی دارد. بعنوان مثال در دانشگاه های روزانه در مقطع کارشناسی، امکان ثبت نام بدون کنکور وجود ندارد و در مقاطع بالاتر این امکان برای استعداد های درخشان امکانپذیر است.

شما میتوانید جهت اطلاع از ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری با مشاوران آویژه در تماس باشید.

همچنین دانشگاه علمی کاربردی فقط مقاطع کاردانی و کارشناسی حقوق را ارائه می کند و تنها در این مقاطع امکان ثبت نام بدون کنکور وجود دارد.

رشته حقوق در دانشگاه آزاد و پیام نور نیز به صورت بدون کنکور و با آزمون پذیرش می شود.

پذیرش بدون کنکور رشته حقوق

رشته حقوق خارج از کشور

گرایش های مختلف حقوق در کشور که شامل حقوق اسلامی و حقوق مدنی است با سایر کشورها کمی تفاوت دارد.

چنان چه قصد شما از ادامه تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور، بازگشت به ایران و وکالت است، باید این رشته را در کشور و دانشگاهی بخوانید که گرایش های مرتبط با بازار کار رشته‌ی حقوق در کشور خودمان را داشته باشند؛ تنها در این صورت است که می توانید این قوانین را اعمال کنید.

در کشورهای توسعه یافته در مورد پذیرش رشته حقوق بسیار سختگیرانه عمل می کنند.

بازار کار رشته حقوق در کانادا بسیار عالی است؛ وکلای این کشور دستمزد خوبی از بابت وکالت دریافت می کنند. در کانادا این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می شود. باید قوانین تحصیلی و شغلی کانادا بسیار شبیه آمریکا است.

رشته حقوق در ترکیه نیز طرفداران زیادی دارد و بسیاری این رشته را برای تحصیل و شغل انتخاب می کنند. شایان ذکر است که تفاوت های اساسی بین قوانین کشورهای مختلف وجود دارد و با توجه به اشتراکات فرهنگی و دینی زیاد مردم ترکیه با کشورمان، بسیاری این رشته را در ترکیه ادامه می دهند.

گذشته از آن هزینه زندگی در ترکیه نیز نسبت به کشورهای اروپایی پایین است و این نیز یکی از دلایل است.

بورسیه تحصیلی رشته حقوق

بورسیه تحصیلی رشته حقوق

در حال حاضر به جز دانشگاه علوم قضایی، هیچ دانشگاهی در رشته حقوق، بورسیه ندارد.

بورسیه دانشگاه علوم قضایی نیز برای تصدی منصب قضا و بعد از اخذ تعهد خدمت می باشد. تعهد خدمت برای کسانی که کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دارند، پنج سال و برای مشمولین نظام وظیفه، ده سال است.

بازار کار و آینده شغلی رشته حقوق

اگر شما وکیلی با تجربه، ماهر و یا حداقل در چند دعاوی موفق شده باشید، بازار کار و درآمد خوبی در انتظار شماست؛ برعکس اگر ناموفق باشید، چندان به کسب درآمد بالا دل خوش نکنید.

با وجود این چون در دوره لیسانس مقدمات حقوق خوانده می شود، برای بازار کار خوب در حقوق، ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان توصیه می شود.

فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی به عنوان مشاور حقوقی در سازمان های دولتی مثل شهرداری ها، بخش داری ها، دانشگاه ها، بانک ها، وزارتخانه ها، ادارات ثبت اسناد و املاک، شرکت های خصوصی و… مشغول به کار شوند. در واقع می توان گفت همه واحدهایی که دارای شخصیت حقوقی هستند، نیاز به مشاور حقوقی دارند.

علاوه بر این، آنها می توانند اقدام به تاسیس دفتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق و یا دفتر وکالت خصوصی خود کنند، یا به عنوان کارمند در این دفترها زیر نظر حقوقدانان فعالیت کنند.

نمی توان درآمد قطعی برای وکلا و حقوقدانان در نظر گرفت. کارمندان دولتی مطابق قانون وزارت کار حقوق می گیرند؛ اما افرادی که در حوزه خصوصی کار می کنند، با توجه به نوع کار می توانند حقوق بالایی دریافت کنند.

ردیف های شغلی رشته حقوق

  • وکالت
  • قضاوت
  • سردفتری
  • کارشناس حقوقی
  • مشاور حقوقی
  • عریضه نویسی
  • موسسه داوری
  • موسسه حقوقی
  • داور حل اختلاف
  • کارشناس حقوقی قضایی
  • قاضی مراجع اداری
  • دستیار حقوقی
  • منشی دادگاه
  • کارشناس رسمی دادگستری

درآمد رشته حقوق

وکالت، شغلی خصوصی است و میزان درآمد بسته به عوامل زیادی از جمله توانایی، تحصیلات، نوع پرونده، شهر وکالت و تخصص وکیل بستگی دارد. در حالت کلی پرونده های حوزه وکالت طلاق، وکالت ملکی درآمد بالاتری نسبت به بقیه دارند.

بازار کار و آینده شغلی رشته حقوق

سخن آخر

رشته حقوق به دو قسمت روابط بین الملل عمومی و روابط بین الملل خصوصی تقسیم می شود.

در روابط بین الملل عمومی، مسائل بین دولت ها و سازمان ها مطرح است و در روابط بین الملل خصوصی روابط حقوقی بین مردم مطرح می شود.

این رشته در جامعه از این جهت دارای اهمیت است که قواعد و مقرراتی را که بر روابط میان اشخاص حاکم است را بررسی می کند.

دانشجویان این رشته می توانند پس از اتمام دوره کارشناسی در آزمون های ورودی مشاغلی مثل وکالت، قضاوت، سردفتری اسناد رسمی و مشاوره حقوقی شرکت کرده و بعد از گذراندن دوره‌ی کارآموزی، هریک وارد این مشاغل شوند.

در این مقاله تلاش کردیم تا رشته حقوق را معرفی کرده و بازار کار و آینده شغلی آن را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه در زمینه تحصیل رشته حقوق سوالی دارید، یا به دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی احتیاج دارید، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را بصورت دقیق راهنمایی نمایند.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتشاخه های رشته حقوق به چند بخش تقسیم می شود؟

علم حقوق به دو بخش کلی حقوق عمومی و حقوق خصوصی و از نظر قلمرو اجرایی به دو بخش حقوق داخلی و حقوق بین الملل تقسیم می شود.

سوال علامتآزمون وکالت چیست؟

آزمون وکالت یکی از محبوب ترین انتخاب‌های دانشجویان حقوقی می‌باشد، که به علت همین محبوبیت بالا، هر ساله متقاضیان فراوانی در این آزمون به قصد دریافت پروانه وکالت شرکت می‌کنند.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

رشته حقوق چیست؟ – معرفی کامل + بازار کار و آینده شغلی آن

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. سلام اون دانشگاه هاي كه رشته مباني علم اقتصاد و مباني جامعه شناسي ندارند در واقعه چي بايد اسمشو بذارند و بگويند علم حقوق چي مي باشند و و بهتر نيست دروس ديگرشان را مختصر و خلاصه تر قرار دهند.باتشكر

  2. سلام واقعا بسيار مناسب تر است كه رشته حقوق در دانشگاه هاي دولتي و پيام نور بشوند رشته حقوق بين الملل يا حقوق عمومي اينگونه براي همه دانشجويان اين رشته در اين دانشگاه بهتر است و همچنين دانشگاه هاي خصوصي و دانشگاه آزاد بشوند رشته حقوق خصوصي را در مقطع كارشناسي آموزش دهند.باتشكر از شما

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید