تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

معرفی سیر تا پیاز رشته مهندسی صنایع + بازار کار، درآمد و گرایش های آن

معرفی سیر تا پیاز رشته مهندسی صنایع + بازار کار، درآمد و گرایش های آن

مهندسی صنایع یکی از رشته های پول ساز است که در دنیا وجود دارد! مهندسی صنایع شاخه ای فرعی از مهندسی مکانیک محسوب می شود که می کوشد با توسعه و یکپارچه سازی سیستم های بهره وری، مدیریت منابع انسانی و بازدهی سازمان را بهبود بخشد.

رسیدگی به اموری مانند کاهش هزینه های تولید، افزایش کارآیی و بهبود کیفیت محصولات در حیطه کاری مهندسی صنایع است.

طبیعتاً نبود مهندسین صنایع در هر صنعتی می تواند به افت راندمان کاری و تحمیل هزینه های گزاف منجر شود. رشته مهندسی صنایع هم اکنون جزء رشته های پر درآمد در ایران بوده و بازار کار عالی این رشته باعث افزایش رقابت برای کسب سهمیه دانشگاه در این رشته شده است.

چنانچه نسبت به کسب اطلاع در مورد شرایط تحصیل در رشته مهندسی صنایع و بازار کار این رشته علاقه مند هستید، با ما همراه باشید.

تاریخچه رشته مهندسی صنایع

بحث آموزش رشته مهندسی صنایع برای اولین در اوایل قرن 19 و انقلاب صنعتی مطرح شد. در آن زمان همگام با توسعه کارخانه ها و مراکز صنعتی، به دلیل وجود رقابت شدید همواره خلا اندیشه هایی که باعث بهبود انجام امور در ساختار مجموعه های مختلف شوند، به شدت حس می شد.

برای این منظور افراد مختلفی در آن زمان آزمایشات و ایده های خود را بر اساس تجربه شخصی برای بهبود امور مطرح کرده و پیاده می ساختند که البته اغلب نتیجه ایده آلی به همراه نداشت.

این مسئله به تدریج جرقه ای شد تا علم مهندسی صنایع به شکل آکادمیک در دانشگاه ها و محیط های آموزشی تدریس شود. تحصیل رشته مهندسی صنایع در ایران نیز با شروع به کار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه شریف آغاز شد.

این دانشکده به عنوان نخستین دانشکده مهندسی صنایع کشور در سال ۱۳۴۷ با پذیرش ۳۹ دانشجو آغاز به کار کرد.

تاریخچه رشته مهندسی صنایع

تحصیل رشته مهندسی صنایع

این رشته هم اکنون در ایران، در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکتری ارائه می شود که دارای چهار گرایش در مقطع کارشناسی است.

این رشته شامل گرایش های:

برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها، تولید صنعتی، تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی، است.

پذیرش این رشته هم اکنون در مقطع کارشناسی به دو روش با آزمون و بدون آزمون انجام می شود و داوطلبان می توانند با مطالعه منابع و شرکت در کنکور سراسری گروه ریاضی-فیزیک، نسبت به تحصیل این رشته در دانشگاه های دولتی و روزانه اقدام نمایند.

* جذب بدون کنکور رشته مهندسی صنایع هم اکنون در دانشگاه های سراسری (نوبت دوم)، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس های دانشگاهی انجام می شود.

* جذب دانشجو توسط دانشگاه آزاد در روش با آزمون و بدون آزمون به صورت مجزا و از طریق سامانه رسمی دانشگاه آزاد امکان پذیر است.

تحصیل رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع مناسب چه کسانی است؟

اگر می خواهید در رشته مهندسی صنایع تحصیل کنید، باید دارای خصوصیات زیر باشید:

  • ذهن پویا و جستجوگر
  • داشتن توانایی حل مساله
  • توانایی کار تیمی
  • توانایی تجزیه و تحلیل مناسب
  • توانایی مدیریت زمان
  • توانایی تجزیه و تحلیل

واحد های رشته مهندسی صنایع

تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال به طول انجامیده و شامل 8 ترم تحصیلی می شود. دانشجویان دوره کارشناسی این رشته باید 140 واحد درسی را با موفقیت بگذارند.

 تعداد کل واحد ها 140 واحد

واحدهای دروس عمومی: 20 واحد

واحدهای دروس پایه: 22 واحد

واحدهای دروس اصلی: 66 واحد

واحدهای دروس اختصاصی: 28 واحد

واحدهای مربوط به کارآموزی: 4 واحد

 

گرایشات رشته مهندسی صنایع در دوره کارشناسی

همانطور که اشاره شد این رشته در مقطع کارشناسی دارای چهار گرایش برنامه‌ ریزی و تحلیل سیستم‌ ها، تولید صنعتی، تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی است.

گرایشات رشته مهندسی صنایع در دوره کارشناسی

گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها

این گرایش خروجی و نتایج به کارگیری روش های سیستماتیک و مدل های ریاضی در واحدها و کارخانجات بزرگ خدماتی، تولیدی، آموزشی و… مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و تمام جنبه ها را مورد بررسی قرار می دهد تا بهترین مسیر را برا استفاده حداکثری از منابع موجود و افزایش عملکرد و بهره وری سیستم ارائه دهد.

گرایش تولید صنعتی

هدف از این گرایش، تربیت مهندسانی برای واحدهای تولیدی است که بتوانند با برنامه‏ ریزی و تجزیه و تحلیل امور در بخش هایی مختلف باعث افزایش کارایی تولید و بهبود کیفیت شوند.

گرایش تکنولوژی صنعتی

افرادی که از گرایش تکنولوژی صنعتی فارغ التحصیل می شوند، به دلیل رویکرد فنی تری که دارند، به مهندسان مکانیک نزدیک تر هستند.

افراد در این گرایش به مسائلی همچون بهینه سازی دقیق و مهندسی شده امور پرداخته و راه اندازی یا نگهداری واحد های مختلف سازمان را از بعد فنی مورد بررسی قرار می دهند، در حوزه فعالیت گرایش تکنولوژی صنعتی قرار دارند.

گرایش ایمنی صنعتی

این گرایش ترکیبی از مهندسی و بهداشت است.

متخصصان این گرایش با کاهش آسیب ها و خطرات مربوط به:

نیروی کار، ماشین آلات، مواد خام، نظافت کارگاهی و … در مسیر بهبود این امور و در نتیجه بهره وری واحد های صنعتی گام بر می دارند.

گرایش ایمنی صنعتی

دروس عمومی و پایه رشته مهندسی صنایع در دوره کارشناسی

در این قسمت دروس عمومی مشترک برای تمامی گرایش های مهندسی صنایع را برایتان آورده ایم.

دروس عمومی

معارف اسلامی 1 و 2 – ادبیات فارسی – اخلاق اسلامی – زبان عمومی – انقلاب اسلامی و ریشه های آن – تربیت بدنی 1 – تاریخ اسلام – تربیت بدنی 2 – متون اسلامی – جمعیت و تنظیم خانواده – روانشناسی – جامعه شناسی – فلسفه علم – نجوم

دروس پایه

ریاضی 1 و 2 – معادلات دیفرانسیل – فیزیک 1 و 2 – آز فیزیک 1 و 2 – برنامه نویسی کامپیوتر – محاسبات عددی

 نرم افزارهای مهم و تخصصی رشته مهندسی صنایع

SPSS

MSP – Microsoft Project TL6 – Time Line
HPM-Harvard Project Manager COMLAD

Factory Flow

Minitab

Statistica GAMS – General Algebraic Modeling System
LINDO LINGO

QSB

AutoMod

Siman Taylor
VISIO – Visio For Business Graphics

MS PowerPoint

 –

بازار کار رشته مهندسی صنایع

دامنه فعالیت دانشجویان رشته مهندسی صنایع بسیار گسترده است، و بطور خلاصه این افراد امکان کار در همه مراکز و کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی را خواهند داشت.

با وجود آنکه بازار کار رشته مهندسی صنایع گسترده است، اما ما شاخص ترین فرصت های شغلی که یک مهندس صنایع می تواند در آن مشغول به کار شود را آورده ایم.

شاخص ترین فرصت های شغلی مهندسی صنایع:

  • مهندسین سیستم های بهره وری
  • مهندسین سیستم های کیفیت
  • مهندسین سیستم های تولیدی
  • مسئول مدیریت پروژه
  • مهندس مالی
  • طراحی فرایند ها و ساختارهای سازمانی

بازار کار رشته مهندسی صنایع

سخن آخر

در این مقاله در مورد رشته مهندسی صنایع صحبت کردیم و دانستیم که این رشته، با استفاده از اصول و فنون مهندسی، سبب می شود تا امکان تولید کالا ها و ارائه خدمات در یک سازمان یا مجموعه تولیدی، افزایش پیدا کند.

داوطلبان این رشته باید در مباحثی مانند انواع سیستم های اطلاعاتی، علوم ریاضی، علوم فیزیکی و طراحی مهندسی اطلاعات کافی را داشته باشند.

این رشته در تمامی دانشگاه های کشور به روش با آزمون و بدون آزمون ارائه شده و دانش آموختگان این رشته در تمامی واحد های تولیدی و صنایع مختلف، فرصت شغلی زیادی خواهند داشت.

اگر شما هم مایل هستید تا در این رشته تحصیل کنید، توصیه می کنیم با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سوالات متداول

رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی دارای چه گرایشاتی است؟

این رشته در مقطع کارشناسی دارای چهار گرایش برنامه‌ ریزی و تحلیل سیستم‌ ها، تولید صنعتی، تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی است.

از مهم ترین فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع کدام ها هستند؟

مهندسین سیستم های بهره وری – مهندسین سیستم های کیفیت – مهندسین سیستم های تولیدی – مسئول مدیریت پروژه.

تعداد واحد های رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی چقدر است؟

140 واحد درسی

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی دارای چه گرایشاتی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”این رشته در مقطع کارشناسی دارای چهار گرایش برنامه‌ ریزی و تحلیل سیستم‌ ها، تولید صنعتی، تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”از مهم ترین فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع کدام ها هستند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”مهندسین سیستم های بهره وری – مهندسین سیستم های کیفیت – مهندسین سیستم های تولیدی – مسئول مدیریت پروژه.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”تعداد واحد های رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی چقدر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”140 واحد درسی”}}]}

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره