تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

با پولساز ترین رشته های دانشگاهی در ایران آشنا شوید

با پولساز ترین رشته های دانشگاهی در ایران آشنا شوید

اینکه چه رشته ای تحصیل کنید و دانش آموخته کدام دانشگاه باشید یا در کدامیک از رشته های ریاضی و تجربی به تحصیل بپردازید دغدغه های شیرینی هستند که امروزه مورد توجه اکثر جوانان ایرانی در مقطع انتخاب رشته و کنکور قرار می گیرد و این انتخاب رابطه بسیار عمیقی با میزان پولسازی رشته مورد نظر ما دارد.

طی سالیان اخیر جوانان و خانواده ها اقبال بیشتری نسبت به تحصیل رشته های رشته های ریاضی و تجربی به دلیل وجود رشته های پولساز در این قالب رشته ها از خود نشان داده اند اما اینکه با توجه به واقعیات جامعه امروز کدام رشته ها پولساز ترین رشته های دانشگاهی کشور لقب می گیرند و این رشته ها چه میزان با باورهای رایج موجود در بین مردم مطابقت دارند موضوع بحثی ست که به آن خواهیم پرداخت.

پولساز ترین رشته های تحصیلی دنیا چه رشته هایی هستند؟

قبل از آن که با پولساز ترین رشته های کشورمان آشنا شویم جالب خواهد بود اگر ابتدا شما را با پول ساز ترین رشته ها در جهان آشنا کنیم تا سپس بتوانیم با رشته های پولساز در ایران مقایسه کرده و اطلاعات جامعی نسبت به بازار آنها داشته باشیم.

 (MBA) مدیریت کسب و کار

مدیریت بازرگانی یکی از محبوب ترین و در عین حال پولساز ترین رشته های شناخته شده در جهان است که محبوبیت این رشته در میان دیگر رشته‌‌‌های دانشگاهی دلیل موجهی نیز دارد.

با اینکه از نظر هزینه این رشته از گران ترین رشته های تحصیلی در جهان به شمار می رود، میانگین حقوق دریافتی مشاغل مختلف فارغ التحصیلان MBA، این رشته را از نظر سطح حقوق دریافتی در رتبه قابل توجهی از حیث پولساز بودن، نسبت به رشته های دیگر قرار داده است.

لازم به ذکر است امروزه در کشورهای اروپایی و آمریکایی رده مشاغلی مانند مدیران بازاریابی، مشاوران مالی و مدیران توسعه برند همواره از مشاغل پولساز با بالاترین میزان حقوق دریافتی معرفی و شناخته می شوند.

پولساز ترین رشته های تحصیلی دنیا چه رشته هایی هستند؟

علوم مهندسی

فارغ التحصیلان رشته علوم مهندسی با تحصیل در این رشته می توانند به مشاغل اجرایی مهم در مجموعه های عمرانی و صنعتی وارد شده و به فعالیت بپردازند.

مانند فعالیت در :

  • بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ ها
  • بخش تحقیق و توسعه استارتاپ‌ ها
  • بخش R&D صنایع (واحد تحقیق و توسعه کارخانجات)
  • بخش مدیریت منابع سازمانی

از جمله رده مشاغل پولسازی به حساب می آیند که دانش آموختگان رشته علوم مهندسی در سرتاسر جهان توانایی فعالیت در آن ها را دارند.

علوم پرستاری

در ایران عموما کسانی که به تحصیل در رشته پرستاری می پردازند، کسانی شناخته می شوند که می خواستند پزشک شوند اما شانس با آن ها یار نبوده و نتوانسته اند در کنکور سراسری قبول شوند؛ به همین علت به سراغ رشته پرستاری رفته اند! اما در کشورهای اروپایی و آمریکا پرستاری همواره یکی از رده رشته های سخت و پرمشغله ولی پولساز به شمار می رود.

طبق آخرین آمار در اروپا یک پرستار ساده میانگین 70هزار دلار و پرستار متخصص 115هزار دلار سالانه دریافتی دارد.

وکالت

رشته وکالت نیز از دیرباز از رشته های پولساز و پرطرفدار در جهان محسوب شده و فارغ التحصیلان این رشته که وارد دنیای وکالت می شوند، همواره از دریافتی بالایی نسبت به مشاغل دیگر در اکثر کشورهای جهان برخوردار هستند.

طبق آماری که در ژانویه 2018 از میزان درآمد وکلای اروپایی منتشر شد، وکلای دارای سابقه کار بین سه تا 7 سال در اروپا سالانه بالای 60 هزار دلار حقوق دریافت می کنند.

به عنوان مثال در کشوری مانند سوئیس وکالت جزء پولساز ترین رشته ها با میانگین درآمدی سالانه70هزار دلاری شناخته می شود.

پولساز ترین رشته های تحصیلی

فناوری اطلاعات

رشته فناوری اطلاعات یا آی تی یکی از رشته های پرطرفدار و پولساز در سراسر جهان محسوب شده و میزان دریافتی مشاغل مختلف این رشته نشان از وجود شرایط ایده آل برای فارغ التحصیلان این رشته برای ورود به بازار کار دارد.

میانگین حقوق توسعه دهندگان نرم افزار در اروپا در رده قابل توجهی قرار دارد، به عنوان مثال میانگین حقوق سالانه فارغ التحصیلان این رشته در آلمان 162000 دلار است ، در هلند این میانگین حقوق 54000 دلار و متوسط ​​حقوق مهندسان کامپیوتر در سوئد، فنلاند و فرانسه بین 46 هزار دلار تا 54 هزار دلار در سال اعلام شده است.

معرفی پولساز ترین رشته های تحصیلی ایران

بعد از آشنایی با رشته های پولساز در جهان سوالی که در این بخش مطرح می شود این است که هم اکنون در ایران با توجه به شرایط اقتصادی و دیگر مسائل مرتبط چه رشته هایی رشته های پولساز به شمار می روند ؟

در این زمینه دسته بندی مشخص و رسمی اعلام نگردیده ولی با مشاهده گزارش میزان درآمدها، شرایط بازار کار فعلی رشته ها و تجربیات فارغ التحصیلان رشته های مختلف می توان رشته های زیر را به تفکیک معرفی کرد:

داروسازی

بر اساس آمار امروزه به ازای هر 110 تخت در بیمارستان، یک دکتر داروساز وجود دارد که نشان دهنده فقدان نیروی کار مورد نیاز در این رشته است.

برای معرفی اصلی ترین فرصت ها برای فارغ التحصیلان رشته داروسازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع داروسازی
  • کارخانه های محصولات آرایشی و بهداشتی
  • امور اجرایی وزارت بهداشت
  • فعالیت های تحقیقاتی در کارخانه های داروسازی

درمورد میزان دقیق حقوق فارغ التحصیل رشته داروسازی آمار دقیقی منتشر نشده ولی در حالت کلی فارغ التحصیلان رشته داروسازی که در بخش های دولتی استخدام می شوند، عموما مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت کرده و داروسازانی که در بخش های خصوصی مانند شرکت ها و کارخانجات بهداشتی و دارویی مشغول به کار می شوند بسته به سطح تحصیلات و میزان تخصص خود درآمدهای متفاوتی دارند.

معرفی پولساز ترین رشته های تحصیلی ایران

مهندسی برق

مهندس برق در پروژه‌ های مختلف مانند پروژه‌ های کامپیوتری، رباتیک، راداری، سیستم روشنایی ساختمان‌ ها و پروژه های مربوط به الکترونیک همواره فرصت های خوبی برای فعالیت دارند.

طراحی شماتیک از مدارهای برقی و طرح بندی مدار های الکتریکی از حوزه های تخصصی و پولساز در این رده از مشاغل محسوب می شوند .

اشخاصی که به عنوان مهندس برق در ایران شروع به کار میکنند به طور معمول میانگین حقوق هر ماه ۴.۱۰۰.۰۰۰ تومان را در کمترین حالت دریافت می کنند. همچنین این مبلغ تا میزان ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بسته به جغرافیای شرکت و شرایط افراد در ابتدای کار متغیر است.

مهندسی صنایع و سیستم ها

فارغ التحصیلان رشته مهندس صنایع عموما وظیفه بهینه‌ سازی فرآیندها و مدیریت منابع و تاسیسات را در ساختار کارخانجات و پروژه ها عهده دار می شوند، با توجه به گرایش و میزان تخصص حضور آن ها در سازمان‌ ها منجر به کاهش هزینه و افزایش راندمان تولید می‌ شود.

رشته مهندسی صنایع در شرایط امروز، از بازار کار خوبی برخوردار است.

از مهم ‌ترین گرایش های رشته مهندسی صنایع می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت پروژه و برنامه‌ ریزی
  • مدیریت تولید
  • مهندسی کیفیت
  • مدیریت عملیات
  • مدیریت منابع انسانی و مالی
  • مدیریت محصول

از شاخص ترین رده های شغلی مناسب دانش آموختگان رشته مهندسی صنایع می توان به حوزه های زیر اشاره کرد: برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی سازمان، مدیریت پروژه، مدیریت لجستیک سازمانی و طراحی فرآیندها و ساختارهای سازمانی.

میانگین حقوق دریافتی فارغ التحصیلان رشته مهندس صنایع در سال 1400 با توجه به مواردی مانند مهارت، سابقه و تخصص کاری متفاوت بوده و از حداقل 5 میلیون تومان آغاز و  تا بیش از 50 میلیون تومان نیز می تواند ادامه داشته باشد.

پولساز ترین رشته های تحصیلی ایران

مهندسی نفت

کشور ایران یکی از صاحبان بزرگ منابع نفت و گاز در دنیا شناخته شده و دارای میادین متعدد استخراج نفت و گاز بوده و طبیعتا فرصت‌ های شغلی خوبی نیز برای مهندسین نفت در کشور ما مهیا شده است.

هم اکنون میانگین حقوق مهندس نفت در ایران در مقایسه با مشاغلی مانند رشته های مهندسی، عموما بالاتر تخمین زده می شود.

مهندسی نفت جزء حوزه های تخصصی و پر مسئولیت در پروژه ها به شمار می رود؛ چرا که یک مهندس نفت روش های استخراج نفت و گاز از زیر زمین را طراحی کرده و توسعه می دهد و پس از کشف منابع نفتی یا گازی، مهندس نفت با همکاری زمین شناسان و دیگر متخصصان، ساختار زمین و خصوصیات صخره های حاوی ذخایر و روش های حفاری را تعیین کرده و عملیات حفاری را آغاز و مدیریت می کند.

بر طبق  آمار در سال ۱۴۰۰، حدود درآمد یک مهندس نفت در رده کارشناس، حدود ۹ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین مهندسین نفت در سطح کارشناس ارشد و مدیر در شهر تهران نیز میانگین 20 میلیون تومان درآمد ماهانه دارند.

این در حالی است که میانگین حقوق ماهیانه مهندس نفت در شهرهای کوچک، حدود ۱۶ میلیون تومان است.

دندان پزشکی

درآمد یک دندان پزشک در ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد، به طوری که میزان حقوق یک دندان پزشک در مقایسه با بسیاری از مشاغل شاخه های تجربی در رده بالاتری قرار می گیرد.

با توجه به مشکلات و سختی های این طیف از پزشکان مانند ارتباط مستقیم با بیماران مختلف و احتمال شیوع بیماری های مختلف و حساسیت کاری آن ها در سال 1400 بسته به تخصص و سابقه کاری یک دندان پزشک در تهران و شهر های بزرگ میانگین حدود 25 میلیون تومان و در شهرهای کوچک میانگین حدود 12 میلیون تومان درآمد دارد.

متخصص ارتوپدی

بازار کار فارغ التحصیلان رشته ارتوپد در برگیرنده مشاغلی است که عموما در آن افراد تحت عنوان متخصص توان بخشی به فعالیت پرداخته و وظیفه طراحی و انجام تمرین های درمانی توانبخشی برای بیماران و همچنین هماهنگی امور مرتبط با توانبخشی بیماران را طی دوره توانبخشی برعهده دارند.

اندازه‌ گیری، قالب‌ گیری و ساخت اندام‌ های مختلف – جراحی هایی مانند تعویض مفصل، ستون فقرات، ترمیم استخوان های شکسته – کمک به ساخت وسایل مورد نیاز بیماران توان بخشی – نوشتن برنامه تمرینی به منظور بهبود عملکرد اندام‌ های معلولین و اصلاح ناهنجاری‌ ها و راهنمایی بیماران جهت انجام اندازه‌ گیری‌ های لازم حرکتی از جمله مهم ترین وظایف یک متخصص ارتوپدی محسوب می شود.

حقوق یک متخصص ارتوپد بسته به سابقه کار، محل فعالیت و توانمند بودن یک متخصص متفاوت بوده و در حالت کلی میانگین 15میلیون تومان حدود درآمد ماهانه یک متخصص ارتوپدی در ایران اعلام شده است.

پولساز ترین رشته ها ایران

مغز و اعصاب

رشته مغز و اعصاب از حوزه های کلیدی و حساس در میان شاخه های پزشکی به شمار می رود و با توجه به اهمیت این رده از مشاغل در سلامت بیماران و روند درمان بیماری ها و جراحی هایی که صورت می گیرد، از جمله رشته های پولساز در ایران به حساب می آید.

فاصله درآمد یک پزشک عمومی آشنا به مغز و اعصاب با جراح متخصص مغز اعصاب امروزه رقم قابل توجهی است؛ چرا که جراحی مغز و اعصاب جزء حساس ترین جراحی های پزشکی لقب گرفته و هزینه بالایی نیز در تمام جهان متوجه بیماران می کند.

رقم دقیقی برای درآمد پزشکان مغز و اعصاب نمیتوان اعلام کرد ولی یکی از بالاترین میزان حقوق های دریافتی در رده بندی جراحان فعلی را میتوان شامل جراحان مغز و اعصاب کشور دانست به دلیل حقوق های سرسام آور آن ها!

قلب و عروق

پزشک و متخصص قلب و عروق جزء مهم ترین حوزه های پزشکی در ایران و جهان محسوب می شود؛ چرا که جراح و متخصص قلب و عروق یکی از حساس ترین جراحی ها مانند جراحی شریان های قلب را در جریان مداوای بیماران بر عهده گرفته و این جراحی ها عموما از حساسیت و سختی بالایی برخوردار هستند.

دستمزد این رشته پولساز بسته به سطح مهارت پزشک و میزان تخصص او متفاوت بوده و در حالت کلی حقوق و کارانه یک جراح قلب و عروق حدود 20 میلیون تومان است که به صورت جداگانه پرداخت می شود.

کم ترین میزان درآمد یک متخصص و جراح قلب و عروق در سال 1400 برای هر عمل جراحی نیز 6 میلیون تومان می توان در نظر گرفت .

پوست و مو

این رشته به تعبیر بسیاری از فعالان حوزه پزشکی، اتفاق جدیدی در گرایش مردم نسبت به رشته های پزشکی رقم زده است؛ به طوری که تخصص پوست و مو و زیبایی در دهه اخیر از جهات گوناگون مورد توجه طیف های مختلف مردم قرار گرفته و شامل خدمات زیادی برای سلامت و زیبایی پوست و موی انسان می شود.

یک پزشک پوست و مو در حقیقت به درمان بیماری های پوستی، مو و ناخن می پردازد و اگر بخواهیم به خدماتی که  این دسته از پزشکان ارائه می کنند اشاره کنیم می توان به: بررسی و درمان بیش از 3000 نوع بیماری پوست و مو که شامل بیماری هایی از جمله سرطان پوست، اگزما و درمان جوش و همچنین سایر جراحی های تخصصی زیبایی مانند تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک و هم چنین جوان سازی پوست می شود اشاره کرد.

میزان حقوق دریافتی یک متخصص پوست و مو امروزه رقم بسیار بالایی تخمین زده می شود چرا که میزان مراجعه برای امور زیبایی و ترمیم پوست و مو در کشور بر اساس آمار به طرز سرسام آوری افزایش یافته ولی رقم دقیقی در این مورد منتشر نشده است و در حالت کلی متوسط 25 میلیون تومان ماهانه حداقل حقوق یک متخصص پوست و مو در ایران گفته می شود.

پولساز ترین رشته ها در ایران

جمع بندی

در جوامع اروپایی هم اکنون به دلیل تمرکز بر رشد کسب و کارها و صنایع مختلف و حمایت اکثر دولت ها از هزینه های پزشکی، به ازای دریافت مالیات، بیشترین درآمدها مربوط به مدیران توسعه دهنده و بازاریابی شرکت ها و مجموعه های مختلف می شوند و تحصیل در این رشته ها نیز بیشترین میزان شهریه تحصیلی در بین رشته ها را دارا بوده و این نشانگر اهمیت توجه به ایجاد زیرساخت قوی و میل به توسعه در بازارهای مختلف در کشورهای عموما توسعه یافته را نشان می دهد.

در ایران علی رغم وجود بستر مناسب برای فعالیت رشته هایی مانند نفت و انرژی و برق با توجه به معادن و منابع فراوان، بازار کار ایده آلی در مقایسه با بازار کار رشته های پزشکی دیده نمی شود که این اتفاق می تواند دلایل متفاوتی  داشته باشد.

افزایش هزینه های پزشکی در کشور، سطح نسبتا پایین بهداشت جامعه و کاهش قدرت روز افزون خانوار ها در مقابل هزینه های پزشکی و عدم حمایت بیمه ها از هزینه های کلان پزشکی، از عمده دلایلی هستند که باعث شده رشته های پزشکی در کانون توجه دانشجویانی قرار گیرد که به دنبال پیدا کردن رشته های پولساز برای آینده کاری خود هستند.

اگر شما هم می خواهید تا رشته ای را انتخاب کنید که آینده شغلی خوبی داشته باشد و البته زود به درآمد برسد، با مشاوران ما در هم اندیشان تماس بگیرید.

فراموش نکنید که رشته ها و زمینه های کاری بسیاری وجود دارد که درآمد پنهان دارند و نمی توان درآمد بالای آن ها را تخمین زد! به همین دلیل توصیه می کنیم برای انتخاب رشته با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره