تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

سیستم مدارس آلمان

سیستم مدارس آلمان

سیستم آموزشی مدارس آلمان، این امکان را برای کودکان واجد شرایط فراهم می کند که فارغ از وضعیت مالی خانواده های خود تا سطح دانشگاه تحصیل کنند.

سیستم آموزشی مدارس آلمان از جهات مختلف با سیستم های سایر کشورها متفاوت است، اما دانش آموزانی با عملکرد بالا تربیت می کند. اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان آلمانی در مدارس دولتی تحصیل می کنند.

کل سیستم آموزشی آلمان، از جمله دانشگاه ها، در دسترس فرزندان مهاجران نیز هست و حتی علاقه مندان می توانند برای دریافت ویزای دانش آموزی آلمان اقدام کنند.

اگرچه تحصیلات تابعی از ایالت های فدرال است و از ایالتی به ایالت دیگر تفاوت هایی وجود دارد، اما برخی مشابهت ها هم وجود دارد.

کودکان سه تا شش ساله می توانند در مهد کودک حاضر شوند. پس از آن، مدرسه برای نه یا ده سال اجباری است. از کلاس های 1 تا 4 کودکان در مدرسه ابتدایی (Grundschule) تحصیل می کنند، جایی که موضوعات تدریس شده برای همه یکسان است.

جهت گیری تحصیلی

بعد از کلاس چهارم، یک مرحله جهت گیری یا آزمون وجود دارد که در آن دانش آموزان با توجه به توانایی های تحصیلی و خواسته های خانواده جدا می شوند و سپس در یکی از سه مدرسه راهنمایی تحصیل می کنند: Hauptschule ،Realschule یا Gymnasium.

معلمان دبستان بر اساس سایر موارد همچون عملکرد تحصیلی، اعتماد به نفس و مهارت ها، مدرسه خاصی را به دانش آموزان خود توصیه می کنند. در همه ایالت های فدرال به جز برلین و براندنبورگ، این مرحله جهت گیری بخشی از برنامه دبیرستان است.

با این حال، در اکثر ایالت های فدرال، والدین آخرین نظر را در مورد اینکه فرزندشان بعد از چهارم (یا ششم) به کدام مدرسه می رود می دهند.

ساختار مدارس آلمان چگونه است؟

ساختار مدارس آلمان چگونه است؟

همانطور که گفتیم در آلمان، کودکان ابتدا به مدت چهار سال به دبستان می روند. در چهارمین سال تصمیم گیری درباره نحوه ادامه تحصیل گرفته می شود.

تحصیل دبیرستان در آلمان به موارد زیر تقسیم می شود:

مدارس Hauptschule

مدارس Hauptschule برای دانش آموزانی که مایل به ورود به حرفه یا کارآموزی برای انواع خاصی از مشاغل صنعتی هستند، بسیار مناسب است. این مدارس، دانش آموزان را برای آموزش حرفه ای آماده می کنند و اکثر دانش آموزان به صورت پاره وقت به عنوان کارآموز کار می کنند.

مدارس Realschule

این محبوب ترین نوع دبیرستان های آلمان است. حدود 40 درصد از دانش آموزان آلمانی در این نوع مدارس تحصیل می کنند. Realschule می تواند یک مدرسه بسیار خوب باشد، با استانداردهای دانشگاهی، که معمولاً از استانداردهای یک دبیرستان معمولی در ایالات متحده فراتر می رود.

به عنوان مثال، دانش آموزان Realschule باید حداقل یک زبان خارجی (معمولاً انگلیسی یا فرانسوی) را به مدت حداقل پنج سال مطالعه کنند.

مدارس Gesamtschule

فقط برخی از ایالت های آلمان دارای این نوع مدارس هستند که سه نوع مدرسه را به یک مدرسه جامع که شبیه یک دبیرستان آمریکایی است، ترکیب می کند.

مدارس Sportschule

اگرچه مدارس آلمان عمدتا آکادمیک هستند، اما دارای کلاس های محدود تربیت بدنی یا دو و میدانی هستند. اما مدارس ورزشی در برخی مکان ها وجود دارد.

یک Sportschule دارای دوره های آکادمیک است، اما تأکید بیشتری بر یک ورزش یا طیف وسیعی از ورزش ها، از جمله شنا، فوتبال، اسکی و سایر ورزش ها دارد. دانش آموزان باید در رشته ورزشی مورد علاقه خود تمرین کنند و توانایی خود را نشان دهند.

ویژگی های مدارس آلمان کدامند؟

ویژگی های مدارس آلمان کدامند؟

مدارس آلمان هم مانند سایر مدارس در سراسر جهان قوانین و مقررات خاص خود را دارند.

در اینجا ویژگی های مدارس آلمان را بررسی می کنیم:

مقیاس درجه بندی دانش آموزان

مقیاس رتبه بندی مدرسه های آلمان از 1 تا 6 اجرا می شود که یک بهترین درجه (A) و شش بدترین (F) است. نمرات ضعیف در چند درس می تواند منجر به تکرار یک سال تحصیلی از سوی دانش آموز شود.

برنامه کلاسی

برنامه کلاس های درسی در دبیرستان های آلمان هر روز یکسان نیست. در حقیقت برنامه های کلاسی در آلمان، بیشتر شبیه برنامه کالج است. که تدریس برخی از کتاب های درسی مدارس آلمان سه بار در هفته، در حالی که برخی دیگر فقط دو روز در هفته است.

روزهای مدرسه

دانش آموزان آلمانی بسته به ایالتی که در آن تحصیل می کنند، در یک سال تحصیلی به مدت 187-190 روز در مدرسه شرکت می کنند. این درحالی است که سال تحصیلی در آمریکا 180 روز به طول می انجامد.

تعطیلات مدارس آلمان

براساس سیستم آموزشی مدارس آلمان،  سال تحصیلی شامل دو ترم است و معمولاً از اواسط تا پایان آگوست شروع می شود. تعطیلات طولانی تری در کریسمس و تابستان وجود دارد. البته تعطیلات کوتاه تری هم در حوالی عید پاک و در پاییز وجود دارد.

تعطیلات کریسمس معمولاً 2 هفته و تعطیلات تابستانی حدود 6 هفته است. اما توجه داشته باشید که تاریخ دقیق تعطیلات و استراحت های مختلف توسط هر ایالت جداگانه تعیین می شود.

دانش آموزان با نیازهای ویژه

مدارس مختلفی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به نام Sonderschule یا Förderschule وجود دارد. بسته به نیازهای فردی و در دسترس بودن مدرسه، یک دانش آموز می تواند در یکی از مدارس ویژه شرکت کند.

این مدارس دارای معلمان آموزش دیده هستند و نسبت دانش آموز به معلم کمتر از مدارس عادی است. برخی از دانش آموزان با نیازهای ویژه در این مدارس شرکت نمی کنند و در Hauptschule یا Gesamtschule ادغام می شوند.

سفر های مدرسه ای

یکی از بهترین ویژگی های مدارس آلمان وجود مسافرت ها و اردوهای مختلف است. سفرهای مدرسه ای در آلمان اغلب بلند پروازانه تر و گسترده تر از ایالات متحده است.

یک کلاس انگلیسی معمولی در آلمان ممکن است سالانه با اتوبوس به همراه معلمان خود به لندن سفر کند و در خوابگاه های جوانان اقامت کنند‌. همین امر از دلایل محبوبیت تحصیل در دبیرستان های آلمان است.

تحصیل در مدارس آلمان برای مهاجران

تحصیل در مدارس آلمان برای مهاجران

سیستم آموزش مدارس آلمان، برای همه افرادی که در آلمان، اتریش یا سوئیس زندگی می کنند و مهاجران انگلیسی زبان، تقریباً رایگان است. در حالت ایده آل، فرزندان مهاجران در مدارس دولتی محلی شرکت می کنند و کاملاً در زبان و فرهنگ کشور ادغام می شوند.

مدارس بین المللی

انتخاب مدرسه برای کودکان مهاجر متأثر از عوامل متعددی است: سن کودکان، طول مدت اقامت، شهریه و هزینه تحصیل در مدارس آلمان و …

برخی از مدارس بین المللی در آلمان

از جمله مدارس بین المللی در آلمان می توان به مدرسه جان اف کندی K-12 در برلین، که بخشی از سیستم مدارس دولتی است، اشاره کرد. یک مزیت بزرگ تحصیل در مدارس آلمان برای مهاجران، این است که اکثر مدارس بین المللی آموزش را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

شهرهای بزرگ مانند برلین، وین یا زوریخ هر کدام چندین مدرسه بین المللی دارند. اما این مدارس در شهرهای متوسط ​​نیز یافت می شوند.

هزینه تحصیل در مدارس آلمان چقدر است؟

شهریه اولین چیزی است که دانش آموزان هنگام برنامه ریزی برای تحصیل در خارج از کشور، به آن فکر کنند. اما در آلمان شرایط فرق می کند.

برخلاف دیگر مقاصد تحصیلی محبوب در جهان که شهریه بیشترین نگرانی را دارد، دانشجویان و دانش آموزان بین المللی در آلمان شهریه ای پرداخت نمی کنند یا میزان شهریه آن ها بسیار کم است که این محرک مهمی برای گسترش ثبت نام در مدارس آلمان است.

اگرچه تحصیل رایگان در مدارس آلمان امکان پذیر است اما برخی مدارس بین المللی و غیر دولتی شهریه دریافت می کنند.

لباس فرم مدارس آلمان

در آلمان هیچ اجبار و سنت خاصی برای پوشیدن لباس مدرسه وجود ندارد و امروزه تقریباً همه دانش آموزان مدارس دولتی، مدارس خصوصی یا دانشگاه ها لباس مدرسه نمی پوشند. با این حال، برخی از لباس ها در زمان های گذشته برای دانش آموزان رایج بوده است.

آموزش عالی در آلمان

انواع مختلفی از مدارس در سطح دانشگاه وجود دارد. دانشگاه های کلاسیک، آموزش عمومی گسترده ای را ارائه می دهند و دانشجویان معمولاً تا شش سال در آنها تحصیل می کنند؛ با این حال، در سال های اخیر تغییراتی در دوره های تحصیلی ایجاد شده است که به یک دانشجوی دانشگاه اجازه می دهد تا به طور معمول در 6 یا 7 ترم مدرک کارشناسی خود را کسب کند.

مدت زمان دریافت مدرک بستگی به دانشگاه دارد و نه ایالت! دوره های درسی ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر کمی متفاوت باشد. دانشگاه های فنی بیشتر به دنبال آموزش دانشجویان برای مشاغل خاص هستند.

همچنین بسیاری از مدارس خصوصی وجود دارند که برنامه های مختلف تحصیلی را در موضوعات مختلف ارائه می دهند. بسیاری از این مدارس به زبان انگلیسی آموزش می دهند.

آموزش عالی در آلمان

سخن آخر

در این بخش در مورد سیستم مدارس آلمان با شما صحبت کردیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دادیم. اما اگر جواب سوالتان را در این مقاله به دست نیاوردید، با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائه دهند.

سوالات متداول

سیستم آموزشی مدارس آلمان چگونه است؟

کودکان سه تا شش ساله می توانند در مهد کودک حاضر شوند. پس از آن، مدرسه برای نه یا ده سال اجباری است. از کلاس های 1 تا 4 کودکان در مدرسه ابتدایی (Grundschule) تحصیل می کنند، جایی که موضوعات تدریس شده برای همه یکسان است. اما بعد از آن وارد مدارس مورد نظر خود می شوند.

هزینه تحصیل در مدارس آلمان چقدر است؟

تحصیل در مدارس دولتی آلمان رایگان است؛ اما مدارس خصوصی و بین المللی ممکن است مبالغی را به عنوان شهریه دریافت کنند.

لباس فرم مدارس آلمان چگونه است؟

در آلمان هیچ اجبار و سنت خاصی برای پوشیدن لباس مدرسه وجود ندارد و امروزه تقریباً همه دانش آموزان مدارس دولتی، مدارس خصوصی یا دانشگاه ها لباس مدرسه نمی پوشند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره