تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

شهریه مدارس تیزهوشان

شهریه مدارس تیزهوشان

شهریه مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی جدید دارای شرایط خاصی از سمت سازمان ملی استعدادهای درخشان است که پرداخت این هزینه ها برای پذیرفته شدگان الزامی است.

تعداد زیادی از خانواده ها و دانش آموزان تمایل دارند که در مدرسه های تیزهوشان به ادامه تحصیل مشغول شوند. علت این امر وجود شرایط خاص تحصیلی و امکاناتی است که در مدارس عادی وجود ندارد.

آموزش هایی که در مدارس سمپاد اجرا می شود در مراتب بالاتری اجرا می گردد. این نوع مدارس را در دسته مراکز آموزشی برتر در سطح کشور به شمار می آورند. نکته قابل توجه در مورد مدارس تیزهوشان از نظر امکانات آموزشی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

شرایط ثبت نام در این مدرسه ها برای پایه های هفتم و دهم مشمول موارد زیادی است که یکی از آن ها پرداخت شهریه است.

میزان هزینه ای که برای شهریه مدرسه های تیزهوشان در نظر گرفته می شود شامل موارد زیادی می شود که این موارد ساعات درسی و امکانات آموزشی در این مدارس است.

بسیاری از افرادی که در این نوع پذیرفته شده اند از قوانین و جزئیاتی که در ارتباط با شهریه این نوع مدارس وجود دارد اطلاعی ندارند در ادامه قصد داریم به بررسی اندازه شهریه مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ و عوامل موثر بر آن بپردازیم.

عوامل تاثیر گذار بر شهریه مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی جدید

شهریه ای که برای ثبت نام مدارس تیزهوشان از سوی موسسه استعداد های درخشان در سطح ملی تعیین می شود، برای هر منطقه با توجه توانایی مالی در هر منطقه متفاوت است.

عوامل مختلفی در تعیین نوع و میزان شهریه موثر است که با توجه به قوانین و شرایط مدرسه های سمپاد امکان تغییر دارد و میزان آن به شکل ثابت وجود ندارد.

موارد موثر بر تعیین میزان شهریه مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی جدید عبارتند از:

  • امکانات مدارس تیزهوشان
  • میزان درآمد افراد در هر منطقه
  • میزان ساعات آموزشی

عوامل تاثیر گذار بر شهریه مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی جدید

میزان شهریه مدرسه های غیر انتفاعی به این دلیل که شهریه مدرسه های نمونه در هر منطقه نصف مدرسه های غیر انتفاعی در آن منطقه است.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم هیچ مبلغ مشخصی به عنوان میزان شهریه برای مدارس تیزهوشان ذکر نشده است.

متقاضیان پس از اینکه در امتحان پذیرش مراکز استعداد های درخشان در سال تحصیلی جدید برای پایه های متوسطه اول و دوم پذیرفته شدند، باید به مدرسه مورد نظر مراجعه کرده و پس از طی مراحل ثبت نام در مورد پرداخت شهریه نیز اطلاعات لازم را کسب کنند.

درباره پرداخت شهریه این مدارس شیوه های متفاوتی وجود دارد که با توجه به قوانین و مقررات هر مرکز آموزشی روش مطالبه شهریه متفاوت است.

مسئولین مدارس تیزهوشان برای افرادی که توانایی اقتصادی لازم را ندارند راه حل هایی را پیشنهاد می کنند. با توجه به اینکه شهریه لحاظ شده برای این نوع مدارس در همه ی نقاط کشور به صورت یکسان نیست اما این مبلغ دارای میزان حداقل و حداکثری است.

نکته دیگر اینکه در صورتی که شهریه در حالت حداکثری دریافت شود به عنوان جرم محسوب می شود.

جدول زیر را برای اطلاعات والدین متقاضیان شهریه مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱:

مقطع تحصیلی

حداقل میزان شهریه

حداکثر میزان شهریه

متوسطه اول

2/900/000 6/585/000
متوسطه دوم 3/780/000

8/420/000

شهریه مدارس تیزهوشان برای متوسطه اول

براساس اظهارات سرپرست مرکز استعداد های درخشان، بالاترین شهریه ای که در سال های تحصیلی گذشته دریافت شده است 4/500/000 بوده است در صورتی که مدارس بیشتر از این مبلغ را درخواست کنند به عنوان تخطی از قوانین به شمار می رود.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شهریه این نوع مدارس با توجه به تعداد و شرایط آموزشی متفاوت است. برای سال تحصیلی جاری نیز میزان مبلغی که گزارش شده است در حالت حداکثری 6/585/000  تومان است.


بیشتر بخوانید: شهریه دانشگاه علمی کاربردی در سال 1400


شهریه مدارس تیزهوشان برای دوره متوسطه دوم

شرایط برای متوسطه دوم به علت وجود امکانات و موقعیت تحصیلی در مقایسه با دوره متوسطه اول متفاوت است. قاعدتا هزینه های متعلق به مدرسه های سمپاد در این دوره بیشتر از دوره اول است.

میزان شهریه ای که برای این دوره گزارش شده است مبلغ 8/000/000 بوده و مدارسی که بیشتر از این شهریه را دریافت نموده اند به عنوان متخلف شناخته می شوند. در سال جاری هزینه حداکثری که برای این مدارس گزارش شده است.

شهریه مدارس تیزهوشان برای دوره متوسطه دوم

سهمیه ورودی مدارس تیزهوشان

آزمون ورودی که برای مدرسه های تیزهوشان وجود دارد، مانند امتحانات ورودی دیگر از سهمیه ای مخصوص به خود برخوردار است. تنها سهمیه ای که برای این نوع مدارس اعمال می شود مربوط به چند قلو ها است.

افرادی که قصد دارند از این سهمیه بهره مند شوند باید دارای شرایط و ضوابط موجود که در قوانین ذکر شده است باشند. سهمیه چند قلو ها برای همه افرادی که به شکل همجنس و نا همجنس هستند به یک صورت اعمال می شود.

نحوه پرداخت شهریه شهریه مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی جدید

با توجه به اینکه هزینه مدرسه های تیزهوشان در پایه های مختلف برای ثبت نام دانش آموزان مستعد هزینه نسبتا بالایی است، دانش آموزان این امکان را دارند که برای ورود به مدارس سمپاد به صورت پرداخت اقساطی عمل کنند.

علت ایجاد این شرایط نیز این بوده که تا دانش آموزانی که به دلیل شرایط نامطلوب مالی توانایی یک جای پرداخت هزینه های تحصیل را ندارند، از تحصیل محروم نشوند.


بیشتر بخوانید: شهریه دانشگاه آزاد در سال 1400


قانون به این شکل است که افراد در هنگام ثبت نام باید یک سوم هزینه مربوط به شهریه را در هنگام ثبت نام به صورت چک یا نقدی پرداخت کرده و شیوه پرداخت مابقی به شرایط و قوانین مدرسه های مختلف بستگی دارد.

در برخی موارد مشاهده شده است که باقی مانده شهریه را به صورت اقساطی در هر ماه توسط دانش آموز پرداخت شده است. در برخی موارد ممکن است با صلاح دید کادر آموزشی میزان شهریه برای افرادی که توانایی مالی لازم را نداشته کاهش پیدا کند.

درباره ی شهریه و قوانین این نوع مدارس باید بگوییم که ثابت نیست و هر سال تعرفه و قانون خاصی اعمال می شود. این مدارس در دسته ی مراکز شهریه پرداز قرار دارند و معمولا شهریه آن ها نصف مراکز غیر دولتی یا غیر انتفاعی است.

سهمیه ورودی مدارس تیزهوشان

سخن آخر

در این مطلب به صورت مفصل در مورد جزئیات شهریه مدارس تیزهوشان در سال جدید با شما صحبت کردیم.

فراموش نکنید در زمان ثبت نام اگر از شما شهریه بیش از شهریه مقرر شده درخواست شد، به مراجع ذی ربط اطلاع دهید و بخاطر مسائل مالی از تحصیل در مدارس خوب جا نمانید.

شما می توانید یک سوم از هزینه ها و شهریه ها را به صورت نقد و یا چک پرداخت کنید و برای پرداخت باقی شهریه با مدیر مدرسه صحبت کنید.

در صورتی که دوست دارید تا از مدارس تیزهوشان قبول شوید، اما نمی دانید که چگونه این کار را انجام دهید، توصیه می کنیم با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا با برنامه ریزی دقیق و شخصی برای شما و ارائه منابع مطالعاتی متناسب با سطح شما، قبولی خودتان را در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی تضمین کنید و آینده خودتان را تضمین کنید.

سوالات متداول

آیا امکان پرداخت شهریه مدارس تیزهوشان به صورت قسطی وجود دارد؟

بله امکان پرداخت شهریه به صورت قسطی وجود دارد. یک سوم نقد و الباقی چک.

آیا کسانی که امکان پرداخت شهریه ندارند، نمی توانند در مدارس تیزهوشان تحصیل کنند؟

البته که می توانند. دانش آموزان قرار نیست به خاطر مسائل مالی از تحصیل جا بمانند.

تفاوت در شهریه های مدارس تیزهوشان به چه علت است؟

بسته به امکانات مدارس تیزهوشان، این شهریه ها متفاوت خواهند بود.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره