تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

باج گیری عاطفی چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟

باج گیری عاطفی چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟

یکی از اتفاقاتی که در زندگی جوانان به فراوانی مشاهده می شود باج گیری عاطفی می باشد. ما در اینجا به شما می آموزیم که باج گیری عاطفی چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟ پس در ادامه همراه ما باشید.

آیا تاکنون عبارت باج گیری عاطفی به گوشتان رسیده است؟ آیا می دانید که چگونه می توانید با باج گیری عاطفی مقابله کنید؟ بسیاری از دوستان و آشنایان ما بدون آنکه مطلع باشید در حال باج گیری عاطفی از ما هستند. باج گیری عاطفی به گونه ای آزار دهنده است که ذهن و روح افراد را دگرگون می کند.

باج گیری عاطفی چیست؟

مشاوران تیم مشاوره هم اندیشان در پاسخ به سوال باج گیری عاطفی چیست می گویند: باج گیری عاطفی نوعی تهدید روحی است که به یک شخص برای به خدمت گرفتن او جهت انجام خواسته ها و نیاز ها صورت می گیرد. باج گیری عاطفی دقیقا شبیه به داشتن آتو از شخصی و برآوردن نیاز شما در برابر برملا نکردن آتو است.

اما با این تفاوت که خواسته های شخصی که از شما باج گیری عاطفی می کند مادیاتی نمی باشد.

به عنوان مثال فرض کنید که شما یک عملی را انجام داده و همکارتان متوجه انجام این عمل از سوی شما شده است. وی شما را تهدید می کند که اگر با او رابطه جنسی نداشته باشید راز شما را برای دیگران فاش می کند.

یا فرض کنید که همسر شما از شما خواسته ای دارد و به شما می گوید در صورتی این خواسته را انجام ندهید شما را ترک خواهد کرد. به این عمل باج گیری عاطفی گفته می شود.

انواع باج گیری عاطفی

حال که به شما گفتیم که باج گیری عاطفی چیست نوبت به آن رسیده که به معرفی انواع باج گیری عاطفی بپردازیم:

  1. باج گیری عاطفی تهدید کننده

یکی از رایج ترین نوع باج گیری های عاطفی تهدید کننده می باشد. در این نوع باج گیری فرد دیگران را مجبور می کنند که به آنها حس ترهم و عذاب وجدان داشته باشند. مثلا می گویند اگر با من ازدواج نکنی خودم را از پای کوه به پایین می اندازم.

انواع باج گیری عاطفی

  1. باج گیری عاطفی تنبیه کننده

در این نوع باج گیری فرد با وقاحت تمام خواسته خود را گفته و سپس می گوید در صورت مخالفت تورا تنبیه می کنم. به عنوان مثال در بسیاری از خانواده ها مشاهده می شود که آقایان با تهدید جدا شدن مانع کار کردن همسرشان می شوند.

  1. باج گیری عاطفی وسوسه کننده

باج گیری عاطفی وسوسه کننده معمولا توسط افراد باهوش صورت می گیرد. در این نوع باج گیری از فرد خواسته می شود تا در قبال پرداخت پول، طلا، ماشین، ازدواج و… خواسته خودش را برآورده کند. سپس هنگامی که خواسته اش برآورده شد طرف مقابل را رها کرده یا به او وعده جدید می دهد.

  1. باج گیری عاطفی سرزنش کننده

در این نوع باج گیری فرد باج گیری با منت گذاری بر سر دیگران به خواسته اش دست می یابد. مثلا می گوید که من بخاطر تو ماشینم را فروختم آنگاه تو خواسته کوچک مرا برآورده نمی کنی؟ این افراد همیشه معتقدند که هیچ گاه کسی آنها را درک نمی کند و آنها هستند که دیگران را درک می کنند.

چگونه از باج گیری عاطفی دوری کنیم؟

همانطور که در مطالب فوق خواندید باج گیری عاطفی ممکن است در زندگی شما نیز تکرار شود. حال در این بخش می گوییم که چگونه از باج گیری عاطفی دوری کنیم؟

  1. نه گفتن را بیاموزید

یکی از نکات مهمی که والدین باید به فرزندان خود بیاموزند قدرت نه گفتن است. زمانی که دیدید شخصی برخلاف میل شما از شما خواسته ای دارد محکم و استوار به او نه بگویید و ترسی از ترک شدن نداشته باشید. شخصی که اینگونه بخواهد شما را ترک کند لایق شما نیست.

  1. نقطه ضعف هایتان را بشناسید

اگر می خواهید در زندگی فرد موفقی باشید و اجازه ندهید که کسی از شما باج گیری عاطفی کند. در اولین قدم باید خودتان را بشناسید و بدانید که در چه موارد نقطه ضعف دارید.

پس از شناخت نقطه ضعف هایتان آنها را هیچ گاه بروز ندهید زیرا سبب می شود تا دیگران از آنها سوء استفاده کنند.

چگونه از باج گیری عاطفی دوری کنیم؟

  1. تسیلم نشوید

در برابر خواسته های دیگران که به ضرر شما می باشند هرگز تسلیم نشوید. زیرا با یکبار تسیلم شدن این شخص یاد می گیرد تا برای برآوردن نیازهایش از شما باج گیری عاطفی کند.

  1. کنترل احساسات

یکی دیگر از کارهای که باج گیران عاطفی برای رسیدن به خواسته شان انجام می دهند؛ برانگیختن احساس جذاب وجدان در شما می باشد. پس بیاموزید که باید احساسات تان را کنترل کنید و در برابر خواسته های دیگران احساساتی نشوید.

خصوصیات افرادی که باج گیری عاطفی می کنند

کارشناسان تیم مشاوره خانواده هم اندیشان طبق تحقیقاتی که انجام داده اند متوجه خصوصیاتی مشترک میان افراد باج گیر شده اند.

ما در این بخش خصوصیات افرادی که باج گیری می کنند را به شما عزیزان معرفی می کنیم:

  • افراد باج گیر عاطفی نمی توانند شکست را قبول کنند. اینگونه اشخاص طاقت نه شنیدن را ندارند و با شنیدن کلمه نه دگرگون می شوند.
  • اشخاصی به به دنبال باج گیری عاطفی هستند همیشه از اتفاقات و شرایط زندگی نا امیدت و تحت هیچ شرایطی خود را مقصر گرفتار های زندگی اش نمی داند.
  • یکی دیگر از خصوصیات افرادی که باج گیر عاطفی هستند؛ این است که دائما در هر حالی اضطراب و دلشوره دارند.
  • افرادی که قصد باج گیری عاطفی از شما را دارند در هیچ جا احساس امنیت ندارند.
  • باج گیران عاطفی دوست دارند کنترل هر چیزی را در محیط اطرافشان در دست بگیرند. آنها برای در دست داشتن اختیار حتی اشخاص زندگی شان را نیز می رنجانند.
  • یکی دیگر از خصوصیات افرادی که باج گیر عاطفی هستند خود رای بودن آنها می باشند. این اشخاص تنها نظر خود را درست می دانند و برای حرف ها و نظرات دیگران ارزشی قائل نیستند.
  • افرادی که به دنبال باج گیر عاطفی از شما هستند از تنهایی و طرد شدن می ترسند.

سخن آخر

ما در اینجا شما را بطور کامل با اشخاصی که باج گیر عاطفی هستند آشنا کردیم. سپس به شما آموختیم که چگونه می توانید از شر این افراد در امان باشید. در صورتی که اطلاعات فوق برای شما کافی نبوده می توانید با شماره تلفن 02191023933 تماس گرفته تا کارشناسان تیم مشاوره خانواده اندیشان شما را یاری برسانند.

سوالات متدوال

آیا باج ‌گیری عاطفی والدین از فرزندان کار درستی است؟

خیر این امر کاملا اشتباه است.

آیا در پسران باج گیری عاطفی علیه دختران رخ می دهد؟

بله به فراوانی

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره