تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور انسانی 1401

کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور انسانی 1401

هیچ موفقیتی بدون برنامه ریزی حاصل نمی شود. موفقیت در کنکور نیز در گرو داشتن یک برنامه ریزی صحیح و اصولی است.

در بین گروه های آموزشی برنامه ریزی رشته انسانی از دو رشته دیگر نظری، سخت تر است چون که دارای تعداد کتاب های زیاد و حجم بسیار بالایی است.

موفقیت در کنکور انسانی به برنامه ریزی درست و اصولی نیازمند است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به شما آموزش دهیم چگونه کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی را برای کنکور انسانی سال 1401 داشته باشید.

اگر شما هم داوطلب کنکور انسانی هستید و می خواهید با بهترین برنامه ریزی، بهترین رتبه را کسب کنید، این مطلب برای شماست؛ پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

کامل ترین و بهترین  برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور انسانی

برای اینکه بتوانید به شیوه درستی برنامه‌ ریزی کنکور کنید، باید اطلاعات کافی در خصوص کنکور انسانی داشته باشید. در کنکور انسانی داوطلب جهت پاسخگویی به ۲۸۰ سوال دفترچه عمومی و اختصاصی ۲۴۰ دقیقه زمان در اختیار دارد.

در دفترچه عمومی باید به سوالات 4 درس و در دفترچه دروس اختصاصی به ۸ درس پاسخ دهد.

کامل ترین و بهترین  برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور انسانی

گروه رشته انسانی دارای ۵ زیرگروه است:

زیر گروه ۱: شامل رشته های گروه ادبیات، حقوق، فلسفه و الهیات

زیر گروه ۲: شامل رشته های گروه علوم و ارتباطات اجتماعی

زیر گروه ۳: شامل رشته های گروه مدیریت بانک، بیمه ،حسابداری و اقتصاد

زیر گروه ۴: رشته های گروه علوم سیاسی، تاریخ، جغرافیا و اطلاعات نظامی

زیر گروه ۵:  شامل رشته های گروه علوم تربیتی، روانشناسی و تربیت‌ بدنی

ضرایب هر یک از دروس اختصاصی در زیرگروه های مختلف متفاوت است از همین رو بایستی این ضرایب را بشناسید و برنامه‌ ریزی خود را بر اساس آنها تنظیم کنید.

هدف گذاری

اولین مرحله برای برنامه ریزی کنکور انسانی هدف گذاری است.

هدف‌ گذاری به دو مرحله تقسیم می‌ شود:

هدف گذاری رشته و دانشگاه

منظور از هدف گذاری رشته و دانشگاه این است که باید مشخص کنید قصد قبولی در چه رشته ای را دارید، سپس با ضرایب هر درس در هر زیر گروه آشنا شوید.

و بر اساس رشته ای که قصد قبولی در آن را دارید درس ها را برای خود اولویت بندی کرده و بدانید که تمرکز خود را بیشتر بر روی کدام درس ها قرار دهید.

به عنوان مثال در رشته ای در زیر گروه یک مثل ادبیات اولویت درس ها به شکل زیر است:

اولویت 1: عربی و ادبیات فارسی

اولویت ۲: فلسفه و منطق

اولویت3: سایر دروس

هدف گذاری رشته و دانشگاه

هدف گذاری زمانی

یعنی در یک بازه زمانی مشخص قصد دارید به چه هدفی برسید. به طور کلی اهداف به سه دسته: کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌ شود.

اهداف بلند مدت:  بازه زمانی بزرگی است که می‌ خواهیم حجم زیادی از مباحث را در آن برنامه بگنجانیم به عنوان مثال فصل تابستان، نیمسال اول دوازدهم، دوران جمع بندی و …

اهداف میان مدت: بخش های کوچکی از اهداف بلند مدت هستند که بازه زمانی آن بین 4 تا 6 هفته است. بهترین زمان برای اهداف میان مدت بازه زمانی چهار هفته ای است.

اهداف کوتاه مدت: کوچکترین بخش یک برنامه ریزی کلی است و حداقل یک هفته بازه زمانی برای آن تعریف شده است. اما استاندارد ترین بازه زمانی برای اهداف کوتاه مدت بازه زمانی دو هفته ای است.

بازه زمانی آزمون های آزمایشی برخی از موسسات که به صورت دو هفته ای تعریف شده اند، بهترین بازه برای اهداف کوتاه مدت به شمار می آید.

تدوین جدول برنامه ریزی کنکور انسانی

  • پارت های خاصی به مطالعه یک درس در یک برنامه روزانه اختصاص می گیرد. برای هر روز حداقل ۴ و حداکثر ۶ پارت مطالعاتی در نظر بگیرید.
  • بر اساس عمومی و اختصاصی بودن، میزان سختی و اولویت هر درس بایستی زمانی برای مطالعه آن در نظر گرفته شود. به عنوان مثال برای دروس اختصاصی 1.5 تا 2.5 ساعت برای دروس عمومی ۳۰ دقیقه تا 1.5 ساعت زمان مطالعه در نظر بگیرید.
  • سعی کنید پارت های اول را به مطالعه دروس اختصاصی سنگین اختصاص دهید. در پارت های انتهایی دروس ساده‌ تر و عمومی را مطالعه کنید.
  • بین هر بخش مطالعاتی حتماً زمانی را برای استراحت خود تعریف کنید به عنوان مثال به ازای هر یک ساعت مطالعه می توانید ۱۵ الی ۴۵ دقیقه زمان برای استراحت خود در نظر بگیرید.
  • پیشنهاد می شود بعد از مطالعه دروس سخت و سنگین یک درس سبک تر برای مطالعه گنجانده شود.
  • تایم جبرانی: برای تمام روزهای خود 5 یا 6 پارت مطالعاتی در نظر نگیرید و سعی کنید حداقل هر دو روز یکبار یک پارت جبرانی خالی داشته باشید، تا اگر از مطالعه خود عقب افتادید این عقب افتادگی های احتمالی برنامه خود را در این تایم ها جبران کنید.
  • هر روز یا حداقل هر دو روز یک یکبار زمان مشخصی را برای مباحث حجیم در نظر بگیرید. به عنوان مثال مباحثی مثل درک مطلب و کلوز تست از زبان، آرایه، لغت و قرابت از ادبیات برای مطالعه در این تایم ها مناسب هستند.

 آشنایی با منابع مناسب و روش های مطالعه

آخرین مرحله در یک برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۱ این است که به دنبال منابع مناسب هر درس باشید و روش‌ های مطالعه اصولی را بیاموزید.

 آشنایی با منابع مناسب و روش های مطالعه

سخن آخر

ما در این بخش تنها کلیدی ترین روش های برنامه ریزی را در اختیارتان قرار دادیم؛ زیرا برنامه ریزی به قدری پیچیده است که در این مقاله نمی گنجد.

برنامه ریزی یک کار تخصصی است و نمی توان یک برنامه ریزی را برای چندین نفر تدوین کرد. هر کس با توجه به سطح علمی، ویژگی های شخصیتی و اهدافش باید برنامه ریزی جداگانه ای دریافت کند.

توصیه می کنیم برای دریافت بهترین برنامه ریزی، با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کنید.

اگر سوالی در این زمینه داشته باشید، می توانید با مشاوران تماس بگیرید و سوالات خودتان را مطرح کنید.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید، در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

سوالات متداول

میزان ساعت مطالعه در یک روز چقدر باشد؟

به طور کلی سه سطح مطالعاتی برای برنامه ریزی روزانه در نظر گرفته می شود که  داوطلب بر اساس ساعت مطالعه و میزان پیشرفت خود در یکی از این سطوح مطالعه می کند.

سطح یک: ۳ تا ۴ ساعت مطالعه روزانه

سطح دوم: ۵ تا ۷ ساعت مطالعه روزانه

سطح سوم: بیش از هفت و نیم ساعت مطالعه روزانه

تایم تست و مرور با مطالعه عادی متفاوت است؟

هر پارت مطالعه را به سه بخش تقسیم کنید: تایم اول مطالعه درسنامه، تایم دوم حل تست و در تایم سوم دروس مطالعه شده را مرور کنید.

نحوه تست زنی هر درس چگونه باشد؟

حتماً توجه کنید که هیچ درسی در برنامه بدون تست قرار نمیگیرد و متناسب با اولویت هر درس باید تست زنی انجام گیرد.

در دروس عمومی در پایان درس یا هر فصل و در دروس اختصاصی به ازای هر مطلبی که مطالعه می شود حتماً باید تعدادی تست مطالعه شود.

برنامه ریزی روز های جمعه چگونه باشد؟

ترجیحا در روزهای جمعه پارت مطالعاتی قرار ندهید. جمعه ها را به استراحت و جبران عقب افتادگی ها از برنامه درسی و یا شرکت در آزمون اختصاص دهید.

چگونه عقب افتادگی از برنامه ریزی جبران کنیم؟

بسیاری از افراد برای جبران عقب افتادگی ها یک هفته از برنامه خود را به عقب می اندازند  تا عقب افتادگی ها را جبران کنند. با این کار نه تنها یک هفته کل برنامه‌ تان جابه‌ جا می‌ شود بلکه مباحث هفته قبل هم به طور کامل جبران نمی‌ شود.

بهترین روش برای جبران عقب افتادگی روش 1 به 4 است به این صورت که به ازای هر یک روزی که از برنامه عقب افتاده اید حداقل چهار روز در تایم های خالی دروس عقب افتاده را مطالعه کنید.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره