تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

راهنمای کامل شرایط انتخاب رشته انسانی نهم به دهم

راهنمای کامل شرایط انتخاب رشته انسانی نهم به دهم

دانش آموزانی که مقطع نهم تحصیلی را با موفقیت به اتمام می رسانند، طبق آئین نامه انتخاب رشته آموزش و پرورش با توجه به شرایط تحصیلی خود مانند نمرات دروس مختلف و معدل کل، مجاز به انتخاب رشته در گروه های ریاضی، تجربی و انسانی خواهند بود.

انتخابی که سرنوشت آن ها را تغییر داده و اشتباه در این مسیر می تواند موجب پشیمانی در مسیر آینده آن ها شود.

واضح است رشته های تجربی و ریاضی با داشتن گرایشات مشهور و پولساز مهندسی و پزشکی سالیان سال در مرکز توجه دانش آموزان قرار داشته است و دانش آموزانی که قصد ادامه ورود به دانشگاه را دارند، سعی می کنند تا با بدست آوردن امتیازات و شرایط لازم به تحصیل در این رشته ها بپردازند.

در این میان اما اتفاقی که طی سال های اخیر شاهد آن بودیم، افزایش گرایشات طی دهه اخیر نسبت به رشته های علوم انسانی است.

لذا چنانچه شما نیز علاقه مند به آشنایی با انتخاب رشته انسانی در مقطع نهم تحصیلی و آشنایی با گرایشات پرطرفدار رشته انسانی هستید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

رشته انسانی بیشتر برای چه دانش آموزانی مناسب است؟

رشته علوم انسانی همان‌ طور که از نامش نیز پیداست به دانش‌ هایی که به مطالعه و بررسی رفتارهای انسانی اعم از رفتارهای فردی یا اجتماعی مربوط می‌ شوند، می پردازد.

کلیات دروس رشته انسانی جنبه حفظی و تحلیلی داشته و برای افرادی که به زمینه‌ های ادبیات، جامعه شناسی، روانشناسی، هنر، تدریس و و بحث های حقوقی بیشتر از مباحث مهندسی پزشکی علاقه مند هستند مناسب است.

رشته انسانی بیشتر برای چه دانش آموزانی مناسب است؟

 معدل لازم برای انتخاب رشته انسانی در سال جدید

هر یک از دانش آموزان رشته انسانی قبل از انتخاب رشته باید اطلاعات کافی در زمینه معدل مورد نیاز برای انتخاب رشته پایه نهم در آن سال را کسب کنند.

مطابق با آیین نامه جدید هدایت تحصیلی، برای تحصیل در رشته انسانی حداقل معدل و نمرات دروس به شرح زیر است:

  • مجموع سه نمره پذیرفته شده در درس های مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، عربی در سه پایه متوسطه (هفتم، هشتم، نهم) کمتر از 42 نباشد.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.
  • نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب 4 محاسبه می‌ شود. نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود و نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2 محاسبه می‌ شود.

در حالت کلی مجموع نمرات کسب شده در دروس سال هفتم و هشتم و نهم که با رشته تجربی مرتبط هستند با در نظر گرفتن ضریب حداقل 378 محاسبه شده و در نتیجه دانش آموزانی که حداقل معدل 14 را داشته باشند واجد شرایط انتخاب رشته انسانی در پایه نهم تشخیص داده می شوند.

امتیازات لازم برای الویت بندی دانش آموزان رشته انسانی پس از اخذ حداقل معدل دانش آموزانی که واجد شرایط انتخاب رشته هستند، بر اساس الویت بندی مشخص می شوند.

بر اساس آئین نامه هدایت تحصیلی انتخاب رشته دانش آموزان در گروه انسانی بر پایه 6 مولفه زیر الویت بندی می شود:

  • علاقه فرد دانش آموز به رشته انسانی (با اثر 10 درصد)
  • نظر و عقیده پدر و مادر و همین طور خود فرد دانش آموز برای انتخاب رشته انسانی (با اثر 5 درصد)
  • نمره‌ ای که فرد در آزمون‌ های مشاوره‌ ای برای ورود به رشته انسانی به دست آورده (با اثر 35 درصد)
  • نظری که مشاور تحصیلی دانش آموز دارد (با اثر 10 درصد)
  • نظر معلم‌ های دانش آموز در مورد شرایط تحصیلی وی برای ورود به رشته انسانی (با اثر 10 درصد)
  • نمره هایی که فرد دانش آموز در انواع دروس مورد نیاز برای ورود به رشته انسانی به دست آورده است (با اثر 35 درصد در انتخاب رشته)

آشنایی با کتاب های عمومی و تخصصی رشته علوم انسانی در مقطع دهم

آشنایی با کتاب های عمومی و تخصصی رشته علوم انسانی در مقطع دهم

دروس عمومی

  • ادبیات عمومی
  • دینی
  • عربی
  • زبان
  • دفاعی
  • سواد رسانه

دروس تخصصی

  • ادبیات تخصصی
  • تاریخ
  • جامعه
  • منطق
  • اقتصاد

آشنایی با پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی

گروه انسانی با داشتن بیش از 80 رشته‌ ی دانشگاهی و 5 زیر گروه همواره تنوع زیادی در انتخاب برای دانش آموزان به همراه داشته است و بر اساس بازار کار و آینده شغلی برخی از این رشته ها در انتخاب رشته مورد علاقه طیف زیادی از دانش آموزان قرار می گیرند.

رشته هایی مانند: روان شناسی، حقوق، مدیریت و حسابداری از جمله رشته های پرطرفدار و پولساز رشته علوم انسانی محسوب می شوند که در این میان تعداد داوطلبانی که به سراغ رشته های روان شناسی، حقوق، حسابداری و مشاوره رفته اند به مراتب بیشتر از سایر رشته های علوم انسانی هستند.

پولساز ترین رشته های انسانی در ایران کدام اند؟

پولساز ترین رشته های انسانی در ایران کدام اند؟

مدیریت MBA

رشته MBA نزدیک یک دهه است که در ایران تدریس شده و این رشته امروزه، یکی از پرطرفدارترین رشته‌ های دانشگاهی محسوب می شود؛ چرا که رشته مدیریت کسب و کار، برای ایجاد و بهبود مهارت‌ های مدیریتی افراد در کسب و کارهای مختلف به کار رفته و از آنجایی که در تمامی شرکت‌ ها و سازمان‌ های دولتی و غیر دولتی نیاز به یک نیرو با مهارت بالا در زمینه مدیریت بازاریابی و مارکتینگ، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، تجارت و کارآفرینی احساس می شود، رشته مدیریت کسب و کار هم اکنون در کشور از بازار کار خوبی برخوردار شده و مورد توجه دانش آموزان قرار گفته است.

حقوق

رشته حقوق یکی از پرطرفدار ترین رشته های گروه انسانی است. فارغ التحصیلان این رشته اگر تجربه و دانش کافی داشته باشند، می توانند در دادگستری، شهرداری ها، مشاور حقوقی بانک ها و شرکت های مختلف به فعالیت بپردازند؛ همچنین دانشجویانی که دارای مدرک دکترا هستند اگر از دانشگاه های معتبر فارغ التحصیل شده باشند، می توانند به عنوان مدرس در دانشگاه های مشغول به کار شوند.

رشته حقوق به دلیل گستره فعالیت آن در دعاوی مختلف و پرونده های گوناگون یکی از رشته های پولساز قدیمی در میان رشته ها شناخته می شود.

مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی یکی دیگر از رشته های پرطرفدار رشته انسانی محسوب می شود. فرآیند تنظیم سیاست های مالی در رابطه با سرمایه گذاری، اداره وجوه یک شرکت و در واقع برنامه ریزی فرایند های مالی مورد نیاز شرکت از مهم ترین مسئولیت های یک مدیر عالی محسوب می شود.

مدیران مالی به دلیل حساسیت کاری و نقش آن ها در جریانات سود و زیان یکی از مشاغل پر درآمد در ساختار هر سازمان و ارگانی لقب می گیرند.

روان شناسی

این رشته به دلیل شرایط روانی فعلی کشور و وجود آسیب های اجتماعی شدید در بین زوج ها، خانواده ها و اقشار مختلف از بازار کار خوبی برخوردار هستند.

فارغ التحصیلان رشته روانشناسی با توجه به گستره فعالیت آن ها به عنوان مشاور، دبیر و مسئول گزینش نیروهای انسانی می توانند در کلینیک ها، مدارس و ارگان های مختلف با درآمدهای قابل توجهی شروع به فعالیت کنند.

روانشناس مدرسه، مشاوره ازدواج و خانواده، روانشناس قانونی، مشاور ژنتیک، روانشناس بالینی، روانشناس صنعتی – سازمان از بهترین مشاغل معروف در حوزه روانشناسی محسوب می شوند.

پولساز ترین رشته های انسانی در ایران

سخن آخر

در این مقاله با جزئیات تحصیل در رشته انسانی آشنا شدید. فراموش نکنید که هر هدفی که از تحصیل در رشته انسانی داشته باشید، تنها با برنامه ریزی و مطالعه اصولی ممکن است.

به همین خاطر توصیه می کنیم که اگر قصد دارید تا در این رشته تحصیل کنید و یکی از بهترین های این رشته باشید، با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند و با برنامه ریزی درست و روش های مطالعه منحصر به فرد، شما را به موفقیت نزدیک تر کنند.

سوالات متداول

شرط معدل برای انتخاب رشته انسانی در سال 1400 چقدر تعیین شده است؟

برای تحصیل در رشته انسانی حداقل معدل 14 می باشد.

آیا صرف داشتن حداقل معدل باعث تحصیل دانش آموز در رشته انسانی می شود؟

خیر- این اخذ حداقل معدل برای دانش آموز شرط لازم بوده ولی شرط کافی کسب امتیاز بالا بر اساس معیارهای منتشر شده در آئین نامه هدایت تحصیلی برای انتخاب رشته دانش آموزان است.

چه رشته هایی هم اکنون در رشته انسانی دارای بازار کار خوبی هستند؟

رشته های روانشناسی – مدیریت و حسابداری با توجه به نیازهای امروز جامعه از بازار کارو درآمد مناسبی برخوردار هستند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره