تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

عشق واقعی چیست؟ + عناصر و نشانه های عشق واقعی

عشق واقعی چیست؟ + عناصر و نشانه های عشق واقعی

عشق واقعی مفهومی است که افراد تعریف های متفاوتی از آن دارند؛ برخی آن را در افسانه ها می جویند؛ برخی در اشعار حافظ و برخی دیگر نیز یافتن عشق واقعی را محال می دانند.

در این میان دانشمندی به نام رابرت استرنبرگ بر روی این مفهوم تحقیقاتی انجام داده است. او برای تعریف عشق واقعی نظریه ای تعریف کرد که امروزه به آن مثلت عشق استرنبرگ گفته می شود.

در ادامه به مفهوم عشق واقعی از نگاه علمی می پردازیم. لذا از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید. مرکز هم اندیشان با برجسته ترین مشاوران کشور در زمینه های مشاوره ازدواج، مشاوره روانشناسی و… همیشه و همه جا پاسخگوی شما عزیزان می باشد.

نظریه عشق استرنبرگ

رابرت استرنبرگ از دانشمندان برجسته روانشناسی شناختی در سال 1986، نظریه ای به نام مثلث عشق را مطرح کرد که در آن برای عشق واقعی سه مولفه  را در نظر گرفت.

این سه مولفه عبارتند از:

  1. صمیمیت و نزدیکی (Intimacy)
  2. شور، شوق و شهوت (Passion)
  3. تصمیم و تعهد (Decision / Commitment)

نظریه عشق استرنبرگ

عناصر عشق واقعی

یک عشق واقعی از ترکیب سه عنصر صمیمیت، شهوت و تعهد تشکیل می شود. هر کدام از این ها در کنار هم عشق را می سازند. گفتنی است که این نظریه هم اکنون به عنوان تعریف عشق واقعی به کار می رود.

در ادامه مطلب، هر یک از این عناصر را شرح می دهیم.

1- صمیمیت

بدون صمیمیت، عشق معنایی ندارد. ما انسان ها ممکن است افراد زیادی را دوست داشته باشیم؛ اما هرگز با آنها احساس صمیمیت نکنیم.

صمیمیت به این معنا که دوست داریم در هر کاری با او مشورت کنیم، در کنار او خود واقعی مان هستیم؛ با او صادق هستیم؛ دوست داریم او پیشرفت کند؛ برای او رفاه و موفقیت می خواهیم و به او احترام می گذاریم.

2- شهوت و اشتیاق

عشقی که در آن دو طرف نسبت به هم کشش جسمی و جنسی داشته باشند، عشقی کامل است!

وقتی کسی می گوید عاشق کسی است، اما نسبت به او کشش جسمی ندارد، در واقع تنها نسبت به او احساس صمیمیت می کند نه عشق. عشقی که جنبه شهوانی نداشته باشد، عشقی پوچ و ناکامل است.

شما زمانی عاشق یک فرد هستید که او را با تمام ویژگی هایش دوست داشته باشید. پذیرش بی قید و شرط به این معنا که او را با اندام لاغر یا چاق یا موهای فرفری؛ هر آن گونه که هست، دوستش داشته باشید.

در مواردی که فرد با یک نگاه نسبت به فردی اشتیاق حس می کند، که ممکن است با عشق اشتباه گرفته شود.

3- تعهد

تعهد از راس های مهم مثلث عشق است. تعهد به این معنا است که فرد رابطه خود و طرف مقابل را به رسمیت می شناسد و به آن وفادار می ماند. او از رابطه مراقبت می کند و از مواردی که به آن آسیب می زند اجتناب می کند.

شما وقتی به یک فرد متعهدید، سلامت روان و جسمی او برای شما با اهمیت است و شما از او در مقابل آسیب ها محافظت می کنید.

اگر تعهد شما بالا باشد، حتی اگر فردی زیباتر از همسر خود نیز ببینید، باز هم نسبت به عشق اتان وفادار می مانید؛ به این معنا که همیشه او را می خواهید و روی قول خود هستید.

عناصر عشق واقعی

عشق واقعی چه نشانه هایی دارد؟

در ادامه به بررسی نشانه هایی می پردازیم که می گوید نسبت به شریک عاطفی خود عشق واقعی دارید. مطالعه این موارد را از دست ندهید.

1- شما راستگو هستید

عشق واقعی حسی دو طرفه است که طرفین نمی خواهند چیزی را مخفی کنند. آنها با همدیگر صادق هستند و در مشکلات به جای پنهان کاری با هم مشورت می کنند.

2- در کنار او خودتان هستید

شما در کنار او خود واقعی اتان هستید و نیازی به نقش بازی کردن نمی بینید. در اصل شما دائما در حال اثبات خود به او نیستید.

برخی افراد به این دلیل فردی را در رابطه نگه می دارند، که امیال آنها را برآورده کند. این افراد برای رسیدن به فرد مقابل، همیشه نقش بازی می کند.

نمی توان گفت این فرد عشق واقعی را تجربه می کند. برای مثال فردی نقش قربانی را در رابطه بازی می کند و از این طریق فردی را در رابطه نگه می دارد. این کاملا بر خلاف عشق واقعی است و ادعای او مبنی بر عشق دروغ است.

3- احترام در رابطه شما بسیار زیاد است

در رابطه عشقی واقعی طرفین نسبت به هم احترام می گذارند و به خاطر آن چه که هستند همدیگر را لایق احترام می دانند.

در عشق واقعی شما نسبت به او برتری حس نمی کنید؛ بلکه او را هم شان و برابر با خود می بینید و با او نیز با احترام رفتار می کنید.

4- نسبت به سلامتی او حساس هستید

شما در گفتار و رفتار خود مراقب سلامت جسمانی و روانی او هستید؛ شما نمی خواهید شادی را از او بگیرید یا به او استرس وارد کنید.

شما وقتی عاشق هستید، معشوقتان را تحت فشار نمی گذارید؛ به او حس بدی نسبت به خودش نمی دهید. در عوض او را تشویق می کنید کارهایی که دوست دارد را انجام دهد؛ کارهایی که به او احساس شادی و آرامش می دهد.

5- بر خوبی ها تمرکز دارید

تمرکز شما بر روی نقاط مثبت او است؛ شما خوبی های او را می بینید و بدی های او را می پذیرید. می دانید که او نیز مانند شما یک انسان است و ممکن است ضعف هایی داشته باشد که با گذر زمان این عیب ها می تواند اصلاح شود.

عشق واقعی چه نشانه هایی دارد؟

6- با یکدیگر مهربان هستید

تجربه عشق واقعی شما را مهربان می کند. شما نسبت به معشوق خود رفتار دوستانه و پر از مهر و عطوفتی دارید؛ هرگز نمی خواهید به او صدمه بزنید؛ در مقابل عوامل آسیب زا اساس نگرانی می کنید. همچنین شما بر سر معشوق خود داد نمی زنید؛ ملاحظه او را دارید و صبور هستید.

7- برای رشد رابطه زمان می گذارید

تعهد در یک رابطه ایجاب می کند که کارهایی برای تقویت رابطه انجام دهید. شما برای بهتر شدن رابطه وقت می گذارید، گفتگو می کنید و می خواهید مشکلات را از سر راه بردارید.

تلاش و فداکاری برای یک رابطه از مهمترین نشانه های عشق واقعی است.  

8- به وعده ها عمل می کنید

شما در ابتدای رابطه به کسی که دوستش دارید، قول هایی داده اید. شما با عمل به این قول ها اعتماد او را جلب می کنید. اما در صورتی که به این وعده ها عمل نکنید، اعتماد فی ما بین را خدشه دار کرده اید.

یک عاشق واقعی به قول خود عمل می کند و در صورتی که نتوانست آن را عملی کند، به جای معطل کردن، دلیل آن را توضیح می دهد.

9- شما برای خوشحالی او تلاش می کنید

شما در قبال خوشحالی او خود را مسئول می دانید. وقتی شاد است، شما نیز خوشحالید. حال او آن قدر برای شما مهم است که برای خوشحال کردن او همه کار می کنید.

وقتی عشق و علاقه او را نسبت به خودتان می بیند؛ حتی اگر از خود نیز ناراضی باشید، با دیدن عشق او نسبت به خود احساس بهتری خواهید داشت.

10- حسادت بی معنا است

در عشق واقعی شما با موفقیت معشوقتان بسیار خوشحال می شوید و او را تشویق می کنید. شما هرگز به موقعیت او حسادت نمی کنید؛ بلکه برای موفقیت بیشتر او نیز تلاش می کنید.

11- شما همراه و مونس یکدیگر هستید

در عشق واقعی طرفین در خوشی و غم در بیماری ها و بحران ها کنار هم و مونس و همدم همدیگر باقی می مانند؛ از همدیگر پشتیبانی کرده و همدیگر را همراهی می کنند و راه هایی را پیدا می کنند که به هم کمک کنند.

چه عشقی واقعیست؟

چگونه عشق واقعی را بدست آورم؟

عشق واقعی یافتنی نیست؛ بلکه ساختنی است!

در کنار انتخاب درست شریک زندگی، باید برای دست یافتن به عشق واقعی کارهایی را انجام دهید که در ادامه به تعدادی از این کارها اشاره شده است.

  • خودسازی کنید.
  • مسئولیت کارهای خود را بپذیرید.
  • مرزها را تعیین کنید و به آنها پایبند بمانید.
  • به علایق و سلایق هم احترام بگذارید.
  • اجازه وابستگی را ندهید.
  • مشکلات را با گفتگو با هم حل کنید.
  • توقعات خود را متعادل کنید.

در پایان

عاشق بودن و عاشق ماندن یک هنر است.

در عشق واقعی باید صمیمیت، شهوت و تعهد وجود داشته باشد. علاوه بر این، شما باید برای عاشق ماندن و حفظ رابطه کارهای مثبتی از جمله رشد دادن رابطه عاطفی، توسعه فردی و احترام به سلایق و… را انجام دهید.

مرکز مشاوره هم اندیشان در کنار شماست تا با راهنمایی شما؛ لذت یک عشق واقعی را تجربه کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی، با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

عناصر یک عشق واقعی کدامند؟

صمیمیت – شهوت – تعهد

نظریه عشق را چه کسی مطرح کرد؟

رابرت استرنبرگ که از دانشمندان برجسته روانشناسی شناختی می باشد، این نظریه را مطرح کرده است.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره