تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

عوارض قرص های ضد بارداری

عوارض قرص های ضد بارداری

عوارض قرص های ضد بارداری یکی از مهم ترین مسائلی است که هر خانمی قبل از آنکه شروع به مصرف این دارو کند باید بداند. امروزه با پیشرفت فراوان در علم پزشکی راه ها و روش های بسیاری برای جلوگیری از بارداری به وجود آمده است. اما پرطرفدار ترین روش برای جلوگیری از بارداری قرص های ضد بارداری می باشد.

قرص ضد بارداری چیست؟

قرص ضد بارداری همانگونه که از نامش مشخص است از باردار شدن شخص جلوگیری می کند. این قرص بصورت خوراکی و روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. قرص های ضد بارداری عموما هورمونی می باشند. این دارو کاملا شبیه به هورمون های بدن خانم ها می باشد.

با مصرف این قرص تخمک گذاری در بدن خانم ها غیر فعال می شود. زیرا این قرص پوشش داخلی رحم را تغییر داده و باعث می شود محیط مناسب برای تخمک گذاری فراهم نباشد.

انواع قرص ضد بارداری

شما به عنوان یک بانو باید با انواع قرص ضد بارداری آشنا شوید و تمامی آنها را بطور کامل بشناسید.

کارشناسان مشاوره خانواده هم اندیشان در اینجا اطلاعاتی درباره این دارو برای شما گرد هم آورده اند.

  1. قرص های تک فازی

قرص های تک فاز که یکی از محبوب ترین داروهای جلوگیری می باشند در چرخه یک ماهه مورد استفاده قرار می گیرند. سپس بعد از گذشت یک ماه در هفته اخر مصرف آنها را قطع کرده تا پریود شوند.

  1. قرص های چند فازی

قرص های ضد بارداری چند فازی کاملا مشابه قرص های تک فازی هستند. خانم ها این قرص را به مدت یک ماه مصرف کرده و سپس در هفته آخر مصرف آن را قطع می کنند تا پریود شوند.

  1. قرص های ضد بارداری ترکیبی

قرص های ضد بارداری ترکیبی از ترکیب هورمون‌ های استروژن و پروژسترون به وجود می آیند.

  1. قرص ضد بارداری طولانی مدت

قرص های ضد بارداری طولانی مدت دارای دوره 13 هفته ای می باشند. خانم ها در هفته 12 باید مصرف این دارو را متوقف کرده تا پریود شوند. با مصرف این گونه دارو ها خانم تنها 3 الی 4 بار در سال پریود می شود.

قرص ضد بارداری چیست؟

  1. قرص های ضد بارداری فقط پروژسترون (Progestin-only)

قرص های ضد بارداری پروژسترون تنها برای خانم های که در دوره شیردهی هستند و یا در دوران پریودی خونریزی بیش از حد دارند. البته این را بدانید که مصرف این دارو برای خانم های که دچار فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و… هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

  1. قرص ضد بارداری اورژانسی

این دارو همانطور که از نامش مشخص است نیاز به مصرف روزانه ندارد و بصورت اورژانسی مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص را زمانی باید استفاده کنید که از قبل رابطه پیشگیری نکرده اید و یا دچار تجاوز جنسی شده اید.

عوارض قرص های ضد بارداری

در بخش فوق به شما گفتیم که قرص ضد بارداری چیست و انواع آن را به شما معرفی کردیم.

حال می خواهیم شما را با عوارض قرص های ضد بارداری بطور کامل آشنا کنیم.

  • یکی از عوارض قرص های ضد بارداری به وجود آمدن لکه بینی می باشد. بسیاری از خانم ها که قرص ضد بارداری مصرف می کنند در فاصله بین دو عادت ماهیانه شان لکه خون یا ترشحات خونی مشاهده می کنند. این لک ها معمولا به رنگ قهوه ای مشاهده می شوند.

دلیل لکه بینی نازک شدن دیواره ی رحم می باشد. البته اگر قرص را مطابق دستور پزشک مصرف کنید از میزان لکه بینی شما می کاهد.

  • بسیاری از افراد با مصرف قرص ضد بارداری دچار حالت تهوع می شوند. اگر شما نیز دچار حالت تهوع شده اید بهتر است که قرص را با شکم پر و یا قبل از خواب مصرف کنید.
  • از دیگر عوارض قرص های ضد بارداری می توان به میگرن و سردرد اشاره کرد. قرص های ضد بارداری هورمونی هستند و سبب به هم ریختن هورمون در بدن شما می گردد. از این رو سردرد و میگرن را در بدن شما تشدید کرده و سبب سردرد می شود. سردرد معمولا بر اثر مصرف قرص بارداری ارژانسی به وجود می آید.
  • بسیاری از خانم ها بعد از مصرف قرص های ضد بارداری دچار سنگینی و حساس شدن سینه می شوند که از عوارض مصرف این دارو می باشد.
  • بیش از 90 درصد خانم ها بعد از مصرف داروهای ضد بارداری دچار چاقی و اضافه وزن می شوند. مصرف قرص ضد بارداری سبب تجمع مایعات در بدن شده و در نتیجه افزایش وزن را به همراه دارد.
  • یکی از عوارض مصرف قرص ضد بارداری ضخیم شدن قرنیه چشم می باشد. این مشکل چندان جدی نیست و شما دیگر نمی توانید از لنز های آرایشی استفاده کنید.
  • برخی از خانم ها با مصرف قرص ضد بارداری دچار تغییرات خلقی شده و تنش های عصبی در بدن آنها ظاهر می گردد.
  • از دیگر عوارض مصرف قرص ضد بارداری می توان به ایجاد وقفه در پریودی اشاره کرد. این مشکل بسیار مهم و اساسی است که باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • برخی از خانم ها با مصرف داروهای ضد بارداری میل جنسی شان تا حد بسیاری کاهش می یابد.
  • مصرف بلند مدت قرص های ضد بارداری در خانم ها باعث نازایی نیز می شود. از این رو نباید در مدت طولانی از این قرص استفاده کرد. سعی کنید همیشه برای مصرف قرص های ضد بارداری تحت مراقبت پزشک زنان باشید.

فواید قرص های ضد بارداری

فواید قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری علاوه برداشتن عوارض فوایدی نیز با خود به همراه دارد که در این بخش شما را با آنها آشنا می کنیم.

  • مصرف قرص های ضد بارداری سبب کاهش میزان خونریزی در هنگام پریودی می شود.
  • با مصرف قرص ضد بارداری می توانید سیکل قاعدگی تان را تنظیم کنید.
  • هیرسوتیسم موجود در قرص ضد بارداری سبب کاهش رشد موهای زائد بدن می شود.
  • جوش های موجود بروی پوست صورت و بدن با مصرف قرص ضد بارداری از بین می روند.
  • با مصرف قرص ضد بارداری احتمال ابتلا به کیست تخمدان را در بدن شما افزایش می دهد.
  • مصرف داروهای ضد بارداری از پدید آمدن سرطان رحم و دهانه رحم جلوگیری می کند.

سخن آخر

ما در اینجا به معرفی کامل قرص های ضد بارداری پرداختیم و به شما گفتیم که مصرف این دارو چه عوارضی را با خود به همراه دارد. پس از آن به فواید قرص ضد بارداری پرداختیم. در صورتی که این زمینه دچار مشکل هستید می توانید با شماره تلفن 02191023933 تماس گرفته تا همکاران ما در مرکز مشاوره خانواده هم اندیشان به شما یاری رسانند.

سوالات متدوال

کدام قرص ضد بارداری بهتر است؟

قرص ال دی

آیا قرص ضد بارداری سبب ایجاد لک روی صورت می شود؟

در برخی از افراد بله

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره