تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

گفتار درمانی در کودکان چگونه است؟

گفتار درمانی در کودکان چگونه است؟

گفتار درمانی یکی از روش‌هایی است که در بهبود بیماری‌ها و مشکلات زبان مانند، لکنت زبان، گرفتگی صدا که ممکن است ارثی باشد و یا به علت بیماری هایی مانند سکته مغزی، اختلالات نیمکره‌ها، بروز می کند که در این صورت گفتار درمانی به کار بده خواهد شد گفتار درمانی کودکان یکی از رشته های علوم توان بخشی محسوب می شود که آسیب های گفتاری و زبانی را بررسی نموده و در صدد درمان آن بر می آید.

در دنیای علمی از این رشته با عنوان پاتولوژی یاد می شود. همچنین به متخصصین این حوزه لقب پاتالوژیست یا گفتار درمانگر داده شده است.

پاتولوژیست معمولاً برای ارزیابی، تشخیص و درمان مشکلات زبان، از روش های مختلفی بهره می گیرد که ساده ترین مورد آن صحبت کردن با شخص بیمار است.

بیشتر مراجعه کنندگان به مراکز گفتار درمانی کودکان افرادی هستند که از مشکلاتی مانند لکنت زبان، اشکال در تلفظ لغات و اصطلاحات، اوتیسم، مشکلات کم شنوایی و یا اختلالات صوتی، شیرین زبانی و … رنج می برند.

چرا تشخیص و درمان اختلالات زبان در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اختلالات زبان در کودکان مانع از یادگیری آنان خواهد شد و فهم ایشان را از محیط اطراف به حداقل خواهد رساند بنابراین دریافت ناقص و نامفهومی از محیط خواهند داشت.

اگر شخصی نتواند به درستی اطلاعات محیط اطراف را پردازش کند طبیعتاً عکس‌العمل کندی در برابر موضوع های مختلف خواهد داشت. از این جهت گفتار درمانی کودکان یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه به مراکز پاتولوژی است.

بیشتر کودکان در سنین نوزادی به مشکلات زبان دچار می شوند بنابراین بهتر است پس اینکه کودک قدرت تکلم خود را به دست آورد و اشکالات گفتاری در او نمایان شد به سرعت برای درمان آن اقدام شود چرا که با افزایش سن درمان به شدت سخت خواهد بود.

چرا تشخیص و درمان اختلالات زبان در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بهتر است اگر والدین مشکلی در کودک خود احساس کردند قبل از مراجعه به درمانگر، شرح کاملی از دلایل احتمالی مبتلا شدن فرزند خود به این بیماری را تهیه کنند. دلایلی مانند: وراثت، بیماری ها و یا صدمه دیدن سر، گلو و…

قطعاً مراجعه به یک درمانگر مناسب می تواند برای کودک شما بسیار مفید باشد و اثرات مطلوبی به جای بگذارد چراکه در سنین خردسالی، با انجام فرایند گفتار درمانی کودکان، اعتماد به نفس ایشان برای برقراری ارتباط با دیگران، ورود به جامعه، خواندن متون با صدای بلند، نوشتن، به راحتی و روان صحبت کردن و… بالا خواهد رفت.

این مورد را به خاطر بسپارید که هیچ کودکی به خودی خود درمان نخواهد شد و اگر برای بهبودی فرزندتان اقدامی نکنید باعث می شود که کودکی گوشه گیر و تنها داشته باشید چراکه نخواهد توانست با دیگران ارتباط برقرار کند.

  اختلال گفتار و اختلال زبان چه تفاوتی دارند؟

به صورت کلی هر نوع اختلال صحبت کردن و برقراری ارتباط با کودکان در دو دسته اختلال زبان و اختلال گفتار تقسیم بندی می شود. بنابراین بهتر است بدانید که این دو مسئله با یکدیگر تفاوت دارند.

در این قسمت به بررسی این دو مسئله خواهیم پرداخت، با ما در ادامه مطلب همراه باشید:

اختلال زبان چیست؟

به بیان ساده اختلال زبان به مشکلی گفته می‌ شود که کودک به راحتی نتواند مقصود خود را با استفاده از کلمات و یا جمله ها بیان کند. معمولاً این کودکان در ساخت یک جمله و عبارت به صورت صحیح مشکل دارند و نمی توانند از قواعد نگارشی به درستی استفاده کنند.

در برخی موارد این دسته از کودکان نمی توانند برای بیان خود لحن مناسبی برگزینند یا حتی از زبان بدن خود استفاده کنند.

  اختلال گفتار و اختلال زبان چه تفاوتی دارند؟

این کودکان در مواقع برقراری ارتباط با شخص دیگر نیز قادر نخواهند بود تا به درستی گفته های طرف مقابل را درک کنند از این جهت ممکن است بسیار گوشه گیر و انزوا طلب شوند و بهترین راه درمان این است که به گفتار درمانی کودکان مراجعه کنید.

اختلال در گفتار چیست؟

کودکان مبتلا به اختلال در گفتار نمی توانند آوا ها، کلمات و حروف را به خوبی تلفظ کنند و ممکن است حروف را اشتباه یا جا به جا بیان نمایند. این بچه ها قادر نیستند تا از عضلات صورت و فک خود برای ادای بهتر کلمات استفاده کنند.

برخی از افراد دچار اختلال گفتار، در تلفظ حروفی مانند: ر، ز، س، ش، ل و … به مشکل بر می خورند.

ممکن است برخی از اینها در هنگام تلفظ حروف به مشکل برخورد کنند و یا حروف یک کلمه را جا به جا ادا نمایند. یکی از شایع ترین اختلالات گفتار، لکنت زبان است البته جای نگرانی نیست و با حضور در مراکز گفتار درمانی کودکان می توان این مشکل را درمان نمود.

 گفتار درمانی کودکان چیست و چرا باید انجام شود؟

احتمالاً تا به اینجا مطلب در مورد گفتار درمانی کودکان کنجکاو شده باشید در ادامه قصد داریم شما را با این موضوع آشنا کنیم. با ما همراه باشید. به صورت کلی گفتار درمانی فرایندی است که کودک دارای مشکل، بهبود خواهد یافت.

در واقع این حرفه در صدد این بر می آید تا به کودک کمک کند مشکلات زبانی و گفتاری خود را مانند اختلالات صدا و واجی، ضعف بیان، لکنت زبان و… را درمان نماید.

گفتار درمانی کودکان چیست و چرا باید انجام شود؟

با مراجعه به مراکز گفتار درمانی کودکان یا همان گفتار درمانی کودکان، بچه ها می توانند حجم صدای خود را کنترل نموده و اصوات و کلمات را به درستی ادا کنند. در فرایند گفتار درمانی به کودکان آموزش داده می شود که کلمات مورد نظرشان را به صورت جمله بیان کنند.

برخلاف تصور عموم گفتار درمانی درمان گفتار نیست بلکه درمان اختلالات زبان و گفتار است و با مشاوره تفاوت زیادی دارد. بنابراین فرایند این مسئله پیچیده است و به درمان کودکانی می پردازد که در فهم زبان مادری خود دچار اخلال هستند نه فقط کودکانی که فقط در تلفظ “سین، ر، ز و…” مشکل دارند.

البته باید توجه داشت که گفتار درمانی مختص سنین خاصی نیست و هر شخصی در هر سنی اگر دچار اختلال در گفتار و زبان شد می تواند به این مراکز مراجعه کند.

سن مناسب کودکان برای گفتار درمانی

کودک از یک سالگی شروع به صحبت می کند در آغاز به صورت تک کلمه و به تعداد محدودی صحبت می کند. رفته رفته به تعداد این کلمات افزوده شده و مهارت زبانی و گفتار کودک افزایش می یابد.

به صورتی که در 18 ماهگی حدود 20 کلمه بداند و در 2 سالگی جملات دو کلمه ای بر زبان آورد.

چه کودکانی نیاز به خدمات گفتار درمانی دارند؟

در هر سنی نشانه هایی از رشد زبان و گفتار در کودک دیده می شود. ممکن است در برخی کودکان این رشد کمی کند باشد که جای نگرانی نیست.

زمانی کودک باید به گفتاردرمانی معرفی شود که این رشد با تاخیر زیادی توام باشد برای مثال کودک دو ساله ای که قادر به گفتن حتی یک کلمه نیست نیاز به گفتار درمانی دارد.

در مواردی که در ادامه توضیح می دهیم، کودک باید به گفتاردرمانی معرفی شود.

1- تعداد کلمات محدود

کودکی که در 18 ماهگی کمتر از 20 کلمه و در سن 2 سالگی کمتر از 50 کلمه را تلفظ  می کند نیاز به کمک گفتار درمان دارد

2- تعداد صداهای محدود

کودک برای تلفظ همه کلمات فقط از یک یا چند صدا استفاده می کند.

3- درک کردن جملات

کودکان مفهوم جملات را درک می کنند حتی اگر قادر به تکرار آن ها نباشند برای مثال کودک 2 ساله می تواند بیش از 300 کلمه را درک کند.

چنان چه کودک در درک جملات ساده ای مانند غذایت را بخور مشکل داشته باشد نیاز به کمک گفتار درمانگر هست.

4- موقعیت های اجتماعی

اگر کودک در بیرون از خانه کمتر صحبت می کند و در استفاده از زبان مشکل دارد

5- گفتار نامشخص

اگر کودک نمی تواند واضح صحبت کند نیاز به گفتاردرمانی دارد. برای مثال از کودک 2 ساله انتظار می رود واضح و صحبت کند و کلمات را درست ادا کند

مشکلات زبان غیر قابل درمان نیستند!

گفتار درمانی یکی از روش هایی است که در درمان اختلالات زبان و گفتار از جمله: لکنت زبان، ناتوانی در ساخت عبارات و جملات، کم شنواها، اوتیسم و…به کار برده می شود.

اختلالات زبان و گفتار در دو دسته جدا قرار می گیرند

اختلالات گفتار یعنی فرد برای تلفظ آواها دچار مشکل شود و نتواند به درستی کلمات را ادا کند و شایع ترین مورد این نوع اختلال لکنت زبان است. در اختلالات زبان، کودکان معمولا قادر نیستند که از قواعد نگارشی در جملات خود استفاده کنند و یا حتی  عضلات فک و صورت ایشان به سختی کار می کنند.

در پایان

شناخت اختلالات گفتاری در بچه ها با مراجعه به مراکز درمانی کودکان قابل درمان است. از این جهت والدین باید در زمانی که کودک توانایی تکلم خود را به دست آورد و دچار مشکل بود، حتما برای درمان آن دست به کار شوند چراکه در این سنین فرایند بهبود سریع تر اتفاق می افتد.

کودک نیز در آینده به دلیل کمبود توانایی برای ارتباط دچار انزوا طلبی و … نخواهد شد. این است قدرت گفتار درمانی کودکان.

مرکز مشاوره هم اندیشان می تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند برای مشاوره تلفنی می توانید با شماره 02191023933 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا گفتار درمانی در بهبودی کودکانی که دچار اختلال در گفتار و زبان هستند موثر است؟

بله، اینکه بگوییم کودکان به خودی خود درمان می شوند باور غلطی است و برای درمان بیماری های زبان باید در سنین کودکی به پاتالوژیست مراجعه کرد.

گفتار درمانی برای کدام یک از اختلالات های زبان کاربرد دارد؟

این مورد برای تمام اختلالات زبان از جمله لکنت زبان، اخلال تکلم در کودکان سندرم داون و اوتیسم و…

آیا گفتار درمانی فقط مخصوص کودکان است؟

خیر، هر شخصی در هر سنی با توجه به بروز اختلال در گفتار و زبان می تواند برای گفتار درمانی مراجعه کند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره