تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

همه چیز درباره تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

آلمان یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا دارد که می تواند به شما کمک کند در حرفه خود پیشرفت کنید. با تحصیل در آلمان و یافتن دوستان جدید و معاشرت با دانشجویان دیگر، یک زبان جدید یاد می گیرید و یک تجربه شگفت انگیز کسب می کنید.

دانشگاه های زیادی در آلمان هستند که دوره های تحصیلی در آن ها رایگان یا با هزینه بسیار کم است که دانشجویان دانشگاه های بین المللی می توانند در آن ها تحصیل کنند.

فرقی ندارد شما بخواهید مهندسی، پزشکی، معماری یا تجارت بخوانید؛ آلمان، مکانی مناسب برای این کار است.

آموزش با کیفیت بالا و تجربه فرهنگی خاص زندگی در آلمان، یک دلیل بسیار مهم برای ورود بسیاری از جوانان از اقصی نقاط جهان به آلمان است.

اگر شما هم می خواهید تا در این کشور فوق العاده تحصیل کنید، این مطلب را از دست ندهید. ما در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی برای تحصیل در آلمان ارائه کرده ایم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مزایای دانشگاه های آلمان برای تحصیل

آلمان چهارمین کشور محبوب بین دانشجویان بین المللی در جهان است. بیش از سیزده درصد از دانشجویان دانشگاه های آلمان در سال 2018 از سراسر جهان آمده بودند.

آلمان مکان جذابی برای تحصیل است و مدارک دانشگاهی این کشور، در سراسر جهان معتبر است.

به طور کلی، دلایل محبوبیت تحصیل در آلمان شامل موارد زیر است:

کیفیت بالا

دانشگاه های آلمان آموزش و تحقیقات عالی را ارائه می دهند و در بین بهترین های جهان رتبه بندی می شوند. شما با کسب مدرک معتبر بین المللی و تحصیل در آلمان، چشم اندازهای بسیار خوبی در بازار کار جهانی خواهید داشت.

تحصیل در آلمان

تنوع

تعداد و نوع دوره های ارائه شده در دانشگاه های آلمان بسیار زیاد است و مجموعه عظیمی از رشته های بین المللی و بین رشته ای به شما امکان می دهد تا در رشته مورد نظر خود تحصیل کنید.

آموزش عملی

دانشگاه های آلمان برنامه های دانشگاهی برجسته ای را ارائه می دهند، در حالی که دانشگاه های علوم کاربردی طیف وسیعی از گزینه های جذاب و تمرین محور را ارائه می دهند.

بسیاری از دانشگاه ها با شرکت ها همکاری می کنند. بسیاری از رشته های تحصیلی نظریه و عمل را ترکیب می کنند. این امر شروع کار شما را تا حد زیادی تسهیل می کند.

شکوفایی

شما می توانید در آلمان با رشد دادن توانایی های فکری و مهارت های شخصیتان، خودتان را توسعه دهید و به بالاترین میزان بازدهی برسید.

امنیت

در مقایسه با سایر کشورها، آلمان یک کشور امن است. آلمان ثبات اقتصادی و سیاسی خوبی دارد، که این کشور را به مکانی ایده آل برای تحصیل شما تبدیل می کند.

تحصیل در مقطع دبیرستان در آلمان

دانش آموزان بین المللی بین 14 تا 16 سال می توانند به تعدادی از دبیرستان های خصوصی و مدارس شبانه روزی آلمان بپیوندند تا تحصیلات بین المللی یا دبیرستانی را بگذرانند. دانش آموزانی که به همراه خانواده و در آلمان زندگی نمی کنند، به سرپرست نیاز دارند.

در اکثر موارد، با ثبت نام در مدارس شبانه روزی، خوابگاه حضانت دانش آموزان را بر عهده می گیرد. با تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان، دانش آموزان خارجی می توانند ویزای تحصیلی دریافت کنند. در مدارس شبانه روزی مجموعه ای از امکانات آموزشی و تفریحی وجود دارد.

بیشتر مدارس شبانه روزی در آلمان همان موسسات غیرانتفاعی هستند که کیفیت بسیار بالایی در آموزش نسبت به مدارس دولتی دارند.

این مدارس علاوه بر کیفیت بالا در آموزش، یک محیط بین المللی را نیز فراهم می کند که دانش آموزان از ملیت های مختلف در آن حضور پیدا می کنند.

تحصیل در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان

همانطور که گفتیم، آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در خارج از کشور است. این کشور، ترکیبی منحصر به فرد از دانشگاه های عالی و کیفیت بالای زندگی را ارائه می دهد و با سایر مقاصد محبوب مانند انگلستان یا هلند رقابت می کند.

اما نکته جذاب این است که آلمان نه تنها میزبان برخی از بهترین دانشگاه های جهان است بلکه معمولا تحصیل در آلمان رایگان است. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چه کسانی می توانند در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند؟

در واقع همه می توانند به تحصیل رایگان در آلمان بپردازند! درست است، آلمانی ها، اروپایی ها و همه غیر اروپایی ها می توانند بدون پرداخت شهریه در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند.

این تقریباً در مورد تمام دوره های تحصیلی در دانشگاه های دولتی صدق می کند. اما توجه کنید یکی از شرایط تحصیل در آلمان این است که، اگر از خارج از اتحادیه اروپا هستید، قبل از ورود به کشور باید مجوز اقامت بگیرید.

در کدام دانشگاه های آلمان می توانم به صورت رایگان تحصیل کنم؟

در آلمان می توانید به طور کلی در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان تحصیل کنید. تقریباً 300 دانشگاه دولتی در آلمان وجود دارد و در مجموع بیش از 1000 رشته تحصیلی وجود دارد؛ بنابراین خواه شما متقاضی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی باشید، یا متقاضی مقطع دکترا، گزینه های زیادی دارید.

برخی از بزرگترین دانشگاه های دولتی که امکان تحصیل رایگان در آلمان را فراهم می کنند، عبارتند از:

  • دانشگاه کلن
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)
  • دانشگاه گوته فرانکفورت
  • دانشگاه RWTH آخن
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه روهر بوخوم
  • دانشگاه دویسبورگ اسن
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه فنی مونیخ (TUM)
  • دانشگاه وورتسبورگ
  • و…

چرا دانشگاه های دولتی آلمان هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند؟

تقریباً در هرجای اروپا و جهان، دانشگاه ها شهریه دریافت می کنند، البته فقط از خارجیانی که برای تحصیل به آن کشور آمده اند. آلمان یکی از معدود کشورهایی در اروپا است که می توانید به صورت رایگان در آنجا تحصیل کنید، حتی اگر اهل آسیا، آفریقا یا جاهای دیگر هستید.

عموماً آلمانی ها معتقدند که آموزش نباید به عنوان یک محصول تجاری تلقی شود و دسترسی رایگان به آموزش عالی رشد اقتصادی و رفاه را برای جمعیت بیشتری تضمین می کند.

تحصیل در آلمان

در گذشته، قانونی وضع شده بود که به دانشگاه های دولتی اجازه می داد شهریه بسیار متوسطی معادل 1000 یورو سالانه دریافت کنند. اما پس از سال ها اعتراض عمومی، شهریه مجدداً در سال 2014 لغو شد. امروزه، تنها موارد بسیار کمی وجود دارد که دانشگاه های دولتی بتوانند شهریه دریافت کنند.

همچنین، دولت آلمان در سال های اخیر مزایای اقتصادی و اجتماعی مهاجرت را درک کرده است. آلمان می خواهد باهوش ترین ذهن ها را برای تحصیل در این کشور جذب کند و در حالت ایده آل بعد از فارغ التحصیلی در همانجا بمانند و کار کنند. به همین دلیل معمولا هیچ شهریه عمومی برای خارجی ها وجود ندارد.

هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

یکی از سوالات مهمی که متقاضیان تحصیل در آلمان مطرح می کنند، این است که هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟ لذا در اینجا تمام اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه هزینه خود برای تحصیل در آلمان را خواهید یافت. شما باید مواردی همچون شهریه، هزینه های زندگی و فرصت های بورس تحصیلی را بررسی کنید.

شهریه در آلمان

همانطور که گفتیم، سیستم آموزش رایگان آلمان بدون در نظر گرفتن کشور مبدا برای همه دانشجویان خارجی در دسترس است.

در این بین به استثنا ایالت فدرال بادن – وورتمبرگ قانون پرداخت شهریه 3000 یورو را در سال 2017 برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا وضع کرد.

هزینه زندگی در آلمان برای دانشجویان

نه تنها می توانید به صورت رایگان در آلمان تحصیل کنید، بلکه آلمان کشوری بسیار مقرون به صرفه نیز هست. میانگین هزینه زندگی برای دانشجویان بین 700 تا 1000 یورو در ماه، با احتساب محل اقامت است.

در شهر های بزرگتر مثل: برلین، فرانکفورت یا دوسلدورف، هزینه های کل زندگی 900 تا 1500 یورو در ماه است. اما در شهرهای کوچکتر مثل فرایبورگ، لایپزیگ یا هانوفر به 750 – 1100 یورو در ماه نیاز دارید.

هزینه اقامت دانشجویی در آلمان

وقتی صحبت از هزینه تحصیل در آلمان  می شود، مسکن بالاترین هزینه ماهانه ای است که شما باید پرداخت کنید.

هزینه خورد و خوراک برای دانشجویان بین المللی در آلمان

به عنوان دانشجو در آلمان، ماهیانه حدود 170 یورو برای غذا پرداخت خواهید کرد. اگر می خواهید در هزینه های خورد و خوراکتان صرفه جویی کنید، می توانید سوپرمارکت های ارزان تر مانند Aldi ، Lidl و Netto را امتحان کنید.

هزینه ی حمل و نقل

بر اساس یک مطالعه، حدود 10 از کل بودجه ماهانه دانشجویان صرف حمل و نقل می شود. بلیط حمل و نقل عمومی برای دانشجویان بین 25 تا 200 یورو در ماه است. اما شما به راحتی می توانید با دوچرخه در هر شهر آلمان حرکت کنید.

نرخ اجاره دوچرخه در حدود 15-20 یورو در روز است. همچنین می توانید از سیستم قطار Deutsche Bahn آلمان استفاده کنید و از هر شهر آلمانی که می خواهید دیدن کنید. کرایه ها بین 20 تا 70 یورو است.

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

مطالعات دکترا بالاترین سطح تحصیلات و مهر نهایی صلاحیت تحصیلی شما در یک زمینه تحصیلی خاص است. آلمان که در زمینه فعالیت های تحقیقاتی، از نظر کیفیت آموزش، پرسنل دانشگاهی، امکانات مدرن و زیرساخت های مرتبط با کار علمی در بین بهترین کشورهای جهان قرار دارد، یک مکان ایده آل برای اخذ مدرک دکترا است.

با در نظر گرفتن این موضوع، قابل درک است که چرا بسیاری از دانشجویان بین المللی بلندپرواز آرزو دارند که مقطع دکتری خود را در آلمان کسب کنند!

شرایط تحصیل در آلمان چیست؟

اگر قصد تحصیل در آلمان در مقطع ارشد یا دکتری را دارید، باید مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

دانشگاه خود را انتخاب کنید

حال که آلمان را به عنوان مقصد تحصیل در خارج از کشور انتخاب کرده اید، اکنون زمان انتخاب رشته و دانشگاه مناسب برای شما فرا رسیده است. سرویس تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) دارای پایگاه داده تقریبا 2000 رشته برای جستجو است که شامل 1،389 رشته تحصیلی به زبان انگلیسی است.

در نظر داشته باشید که فرصت های تحصیل در کشور آلمان، برای کسانی که می خواهند در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه شوند، نسبتا محدود است.

هرچند بعضی از دوره های تحصیلی به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می شوند، این به شما امکان می دهد در حالی که مهارت خود را در آلمانی بالا می برید، به زبان انگلیسی مطالعه کنید، حتی دانشگاه شما ممکن است کلاس های زبان آلمانی ارائه دهد. همچنین هنگام تصمیم گیری، آخرین رتبه بندی دانشگاه های برتر آلمان را هم بررسی کنید.

تمام الزامات را بررسی کنید

اکنون که تصمیم گرفته اید در کدام دانشگاه و در چه رشته ای تحصیلی کنید، باید تمام شرایط را بررسی کنید. برای این منظور، وب سایت دانشگاه و قسمت شرایط پذیرش آن ها را بررسی کنید. اگر مواردی وجود دارد که نمی فهمید، هرگز از تماس مستقیم با دانشگاه دریغ نکنید.

بسته به دانشگاه و نوع دوره ای که انتخاب می کنید، شرایط ورود متفاوت است. اما به طور کلی مدرک تحصیلی دوره های قبل و شرط معدل برای تحصیل در آلمان جز مواردی است که در دانشگاه های آلمانی زبان مطرح است.

زبان آلمانی را بیاموزید

موفقیت شما در دانشگاه به مهارت های شما در زبان آلمانی بستگی دارد، حتی اگر رشته تحصیلی شما به زبان انگلیسی باشد. داشتن یک دانش جامع در زبان آلمانی تضمین می کند که شما آنچه را که آموزش داده می شود درک می کنید و می توانید افکار خود را به درستی بیان کنید.

در آلمان، اکثر دوره های کارشناسی به زبان مادری تدریس می شود، در حالی که بسیاری از رشته های تحصیلی در سطوح عالی دانشگاهی به زبان انگلیسی آموزش داده می شود. به غیر از دانشگاه، اغلب باید با مردم محلی به آلمانی صحبت کنید. بنابراین اخذ مدرک زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان الزامی است.

زبان آلمانی

منابع مالی را بیابید

گام بعدی این است که مطمئن شوید از امکانات مالی لازم برای زندگی و تحصیل در آلمان برخوردار هستید. طبق قانون فعلی، تمامی دانشجویان (به جز دانشجویان اتحادیه اروپا) باید امکانات مالی مناسبی برای تامین هزینه های اقامت خودشان در کشور آلمان در طی تحصیل داشته باشند.

یک دانشجوی بین المللی در آلمان باید حداقل 10،332 یورو داشته باشد که برآورد می شود برای یک دانشجو برای تامین هزینه زندگی در سال اول تحصیل کافی باشد. این مقدار پول باید به حساب بانکی مسدود شده آلمان واریز شود.

برای پذیرش درخواست دهید

پس از بررسی مجدد مدارک، زمان آن رسیده است که آن ها را ارسال کنید. این مدارک را می توان به صورت آنلاین ارسال کرد. اما ممکن است دانشگاه هایی وجود داشته باشند که فقط درخواست ها را به صورت حضوری یا از طریق پست بررسی می کنند. با دانشگاه خود تماس بگیرید تا ببینید از چه راهی می توانید درخواست خود را ارسال کنید.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

اگر دانشجویی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستید باید ویزای دانشجویی آلمان را دریافت کنید. هنگام جمع آوری اسناد، پیشنهاد می کنیم شخصا با کنسولگری آلمان تماس بگیرید و برای ویزا وقت بگذارید.

اطمینان حاصل کنید که از امکانات مالی مناسب برای تحصیل در آلمان برخوردار شده اید. یکی از ساده ترین و بهترین راه ها برای متقاعد کردن مقامات مبنی بر اینکه شما پول کافی برای تأمین هزینه تحصیل و زندگی خود را دارید، افتتاح حساب بانکی مسدود شده است.

پیدا کردن محل اقامت

لحظه لذت بخشی است زمانی که به صورت رسمی دانشجوی پذیرش شده در آلمان هستید و ویزای دانشجویی خودتان را دارید و باید به فکر محل اقامتتان باشید.

اقامت در آلمان برای دانشجویان بین المللی چندان گران نیست. اما طبیعی است که به عنوان یک دانشجوی خارجی باید تلاش کنید از نظر مالی مناسب ترین مکان را برای خود بیابید.

در دانشگاه خود ثبت نام کنید

آخرین مرحله ای که باید انجام دهید، ثبت نام در دوره ای است که در آن پذیرفته شده اید. از این نظر، مراحل ثبت نام، شما را از یک متقاضی موفق به یک دانشجوی ثبت نام شده در آلمان می رساند.

سخن آخر

در این مقاله تمامی جزئیات تحصیل در آلمان را در اختیارتان قرار دادیم. این مقاله می تواند راهنمای بسیار خوبی برای مهاجرت به کشور آلمان باشد.

اما فراموش نکنید که مهاجرت به این سادگی نیست و شما نمی توانید با مطالعه چند مقاله، نسبت به ثبت نام اقدام کنید؛ شما می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه تحصیل در آلمان و بهترین دانشگاه های آلمان، با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

سوالات متداول

شرایط تحصیل درآلمان کدام است؟

اخذ ویزا و اقامت دانشجویی، داشتن مدارک تحصیلی مورد تایید، شرط معدل برای تحصیل در آلمان و… از شرایطی است که باید در نظر بگیرید.

آیا مدرک زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان ضروری است؟

در برخی دانشگاه ها داشتن مدرک زبان آلمانی الزامی است؛ اما اکثر دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی هستند.

آیا تحصیل در آلمان کار درستی است؟

آلمان یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل است به دلیل کیفیت آموزش بالا، هزینه زندگی مناسب، امنیت، تنوع رشته های تحصیلی و…

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره