تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

همه چیز درباره تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

همه چیز درباره تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه فرصت های زیادی را برای دانشجویان خارجی از جمله دانشجویان ایرانی ارائه می دهد. به طور کلی دو راه برای دریافت نامه پذیرش در دانشکده های دندانپزشکی در ترکیه وجود دارد که هر دو روش برای دانشجویان بین المللی بسیار خوب عمل می کنند.

  • راه اول این است که مستقیماً با شرکت در آزمون YÖS- که به طور سالانه توسط دانشگاه ها سازماندهی می شود، اقدام کنید. برخی از دانشگاه های دولتی همچنین یک آزمون سالانه مشترک YÖS برگزار می کنند که نتایج آن در دانشگاه های شرکت کننده معتبر است.
  • راه دوم برای دریافت نامه پذیرش و تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون، ارائه درخواست پذیرش بدون آزمون به دانشگاه ها است. این روش اغلب انتخاب هزاران دانشجوی بین المللی است که از پذیرش در آزمون YÖS غافل شده اند یا نمی خواهند امتحانات بیشتری را انجام دهند.

ترکیه برای دانشجویانی که در تلاش برای تحقق رویاهای خود در زمینه تحصیل دندانپزشکی هستند و نمی توانند از فرصت مشابهی در کشور خود برخوردار باشند، گزینه بسیار خوبی است.

در ترکیه، تحقق این رویا با بالاترین کیفیت زندگی امکان پذیر است. هدف ما در این مقاله این است که شما را در مورد شرایط عمومی، روش درخواست و تحصیل دندانپزشکی در ترکیه آگاه کنیم.

پس اگر می خواهید تا در رشته دندانپزشکی در ترکیه تحصیل کنید، توصیه می کنیم این مقاله را تا پایان بخوانید.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

ترکیه یکی از مهم ترین مقاصد تحصیل در رشته دندانپزشکی برای دانشجویان ایرانی است.

محبوبیت کشور ترکیه دلایل متعددی دارد از جمله:

  • سطح تحصیلات بالا
  • نزدیکی به ایران و طبیعت فوق العاده
  • امکانات آموزشی مناسب با آزمایشگاه های مجهز
  • شهریه و هزینه زندگی پایین و مقرون به صرفه
  • دانشجو می تواند دندانپزشکی را به زبان انگلیسی یا ترکی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بخواند.
  • امکان دریافت انواع بورسیه تحصیلی
  • دانشجو می تواند حداکثر 30 ساعت در هفته کار کند
  • امکان اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه
  • همچنین دانشجویان می توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
  • همچنین در ترکیه هزینه های درمانی برای دانشجویان رایگان است زیرا بیمه برای دانشجویان وجود دارد.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

چگونگی تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه

سالانه تعداد دانشکده های دندانپزشکی در ترکیه در حال افزایش است تا امکان آموزش با کیفیت بالا در سراسر ترکیه فراهم شود. دانشکده های دندانپزشکی در ترکیه نیز در سطح بالایی با هم رقابت می کنند.

دوره تحصیل دندانپزشکی در این دانشگاه ها قاعده خاصی دارد که به ترتیب زیر است:

  • در طول سال اول تحصیل، موضوعات در زمینه های علوم طبیعی پایه و در زمینه آناتومی، فیزیولوژی، بافت شناسی و داروسازی برگزار می شود.
    این مرحله آموزشی «مرحله پیش بالینی» نامیده می شود. یکی از اهداف دیگر در سال اول تحصیل دندانپزشکی، آموزش دستگاه ها و موادی است که در دندانپزشکی استفاده می شود.
    بنابراین در سال اول شما مقدمه ای بر دندانپزشکی خواهید داشت و در مورد ابزارها اطلاعات کسب خواهید کرد.
  • هدف از سال دوم دندانپزشکی در ترکیه، کسب دانش و ظرفیت عمیق برای درک ارگانیسم انسان و آسیب شناسی آن و همچنین بیوشیمی و داروسازی است.
  • در سومین سال تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه، مرحله بالینی شروع می شود. در این مرحله دانشجویان دندانپزشکی ترکیه، از نظر تئوری و عملی به بررسی و تفسیر بیماری های مختلف می پردازند. توجه داشته باشید که برای ورود به دوره بعد، هر دانشجوی دندانپزشکی باید هر نوبت را با موفقیت پشت سر بگذارد.
  • سال عملی سال آخر، است (سال پنجم). در این سال دانشجویان این شانس را خواهند داشت که بر روی بیماران واقعی به تنهایی کار کنند و در حضور یک سرپرست روی بیماران مطالعه کنند. آن ها در حال حاضر قادر به ارائه تمام دانش و عملکرد خود به عنوان یک دندانپزشک هستند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

بهتر است یدانید که شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. بنابراین شما باید شرایط تحصیل و پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود را با دقت بررسی کنید. چون هر دانشگاه برای جذب دانشجوی بین المللی، شرایط و قوانین خاص خود را دارد.

به طور کلی برخی از پیش نیاز های خواندن دندانپزشکی در ترکیه به شرح زیر است:

  • مدرک دیپلم دبیرستان

داشتن دیپلم دبیرستان یا داشتن مدرک تحصیلی سال آخر دبیرستان شرط اصلی برای پذیرش در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه است. البته توجه کنید که داشتن مدرک دیپلم شرط لازم برای قبولی رشته دندانپزشکی در ترکیه است، اما کافی نیست؛ زیرا معدل شما نیز مهم است، دانشگاه ها ترجیح می دهند که دانشجویان خود را از بین افراد با معدل فوق العاده خوب انتخاب کنند.

  • فرم درخواست پذیرش

شرط بعدی برای خواندن دندانپزشکی در ترکیه، تکمیل فرم درخواست پذیرش در دانشگاه مورد نظر است.

  • گواهی مهارت انگلیسی

اگر زبان تحصیل در دانشگاه مورد نظر شما انگلیسی است باید مدرک معتبر مهارت انگلیسی خود را ارائه دهید، (TOEFL یا IELTS). علاوه بر این داشتن مهارت در زبان ترکی برای دوره هایی که به زبان ترکی ارایه می شوند، لازم است.

  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه

برخی دانشگاه ها، آزمون ورودی دارند؛ بنابراین اگر مایل به قبولی در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه هستید، باید در این آزمون ها قبول شوید‌ و در نهایت هزینه تحصیل را بپردازید.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

قبولی دندانپزشکی ترکیه با شرکت در آزمون ورودی

متقاضیان برای ورود به دانشگاه های پزشکی ترکیه باید در آزمون YOS شرکت کنند.

آزمون YOS از دو بخش تشکیل شده است:

  1. بخش اول شامل سوالات مربوط به ریاضیات، هوش و مهندسی است.
  2. بخش دوم، ارزیابی سطح زبان ترکی است که بر اساس آن به هر داوطلب با توجه به تسلط به زبان ترکی نمراتA ، B و C تعلق می گیرد.

برخی از دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه معیارهای پذیرش را برای امتحان دیگری به نام آزمون SAT تعیین کرده اند که به زبان انگلیسی برگزار می شود. متقاضیانی که قصد تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی را دارند، می توانند در آزمون SAT شرکت کرده و حداقل نمرات مورد نیاز را برای ورود به دانشگاه کسب کنند.

همچنین، برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی، متقاضی باید حداقل نمره 6 آیلتس داشته باشد. اما آزمون YOS جامع تر از آزمون SAT است و بنابراین اکثر دانشگاه های ترکیه این آزمون را ملاک پذیرش می دانند.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون یا امتحان YOS

یکی از نگرانی های علاقه مندان به تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه این است که این دانشجویان باید در آزمون ورودی دانشگاه ها و آزمون yos قبول شوند، اما نگران نباشید، خبر خوب این است که تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه به شکل بدون آزمون امکان پذیر است و دانشجویان می توانند برای پذیرش بدون آزمون اقدام کنند.

این دانشگاه ها هر سال مکان های خاصی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. شرایط قبولی در این پوزیشن ها چندان سخت هم نیست.

مثلا یکی از این شرایط قبولی در دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه، اخذ دیپلم دبیرستان یا مدرک دانشگاهی است‌ همچنین کسب نمره 6 در آزمون آیلتس یا 80 نمره در آزمون تافل برای تایید مهارت شما در زبان انگلیسی الزامی است.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون یا امتحان YOS

تحصیل دندانپزشکی به زبان ترکی یا انگلیسی در ترکیه

اکثر دانشگاه های ترکیه دندانپزشکی و پزشکی را به زبان ترکی آموزش می دهند و تنها تعداد کمی از دانشگاه های ترکیه هستند که به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

همانطور که گفتیم تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه ها نیاز به کسب نمره 6 در آزمون آیلتس دارد و تحصیل در این زمینه ها حداقل 5 تا 6 سال به طول می انجامد.

اما اگر می خواهید در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی تحصیل کنید، ابتدا باید در دوره های زبان ترکی شرکت کنید که مدت آن 6 ماه است. بعد از این دوره می توانید تحصیل خود را در رشته دندانپزشکی آغاز کنید.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه برای دوره هایی که به شکل بدون کنکور هستند، به مراتب بیشتر است. چون اغلب دانشگاه های ارائه دهنده این رشته به شکل بدون کنکور، دانشگاه های خصوصی هستند که هزینه بیشتری را به عنوان شهریه از دانشجویان دریافت می کنند.

به طور کلی، هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه برای دوره های بدون کنکور، سالانه بین 10 تا 25000 هزار دلار خواهد بود. اما شهریه دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه با توجه به نوع دانشگاه دولتی متفاوت است، زیرا هزینه آن می تواند سالانه 1000 تا 3000 دلار متفاوت باشد. اما توجه کنید که این مبالغ تنها شهریه ای است که باید به دانشگاه بپردازید و علاوه بر اینها باید هزینه زندگی دانشجویی را هم در نظر بگیرید.

البته یکی از مزیت های تحصیل در ترکیه این است که شهریه دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه و هزینه زندگی در این کشور، نسبت به سایر دانشگاه های کشورهای اروپایی نسبتاً مقرون به صرفه است.

تحصیل دندانپزشکی به زبان ترکی یا انگلیسی در ترکیه

بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه 2021

پیدا کردن یک دانشگاه خوب برای تحصیل در خارج از کشور یکی از اصلی ترین مراحل مهاجرت تحصیلی است. نام برخی از دانشگاه های ترکیه در لیست دانشگاه های برتر و مجهز دنیا به چشم می خورند.

لیستی از بهترین دانشگاه های ترکیه در زمینه دندانپزشکی و پزشکی را در سال 2021 با توجه به رده بندی The Times Higher Education ارائه می دهیم:

  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه hacettepe
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه کاراباک
  • دانشگاه Acıbadem
  • دانشگاه آکدنیز
  • دانشگاه آکسارای
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه Bahçeşehir
  • دانشگاه Başkent
  • دانشگاه بزمیلم وکیف

بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه 2021

سخن آخر

در این مقاله در مورد جزئیات تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه با شما صحبت کردیم. فراموش نکنید که مهاجرت پروسه ای طولانی است که جزئیات زیادی دارد؛ اگر شما قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه را دارید، می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه برای دوره هایی که به شکل بدون کنکور هستند، به مراتب بیشتر است. چون اغلب دانشگاه های ارائه دهنده این رشته به شکل بدون کنکور، دانشگاه های خصوصی هستند، اما شهریه دانشگاه های دولتی کمتر است.

آیا تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه امکان پذیر است؟

بله برخی دانشگاه های خصوصی، رشته دندانپزشکی را به شکل بدون کنکور ارایه می دهند.

بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه کدام است؟

برخی از بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل دندانپزشکی شامل دانشگاه کوچ، دانشگاه hacettepe، دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه آتاتورک و… هستند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره