تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

ترس از بیماری (نوسوفوبیا) چیست و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟

ترس از بیماری (نوسوفوبیا) چیست و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟

یکی از ترس هایی که در بسیاری از افراد مشاهده می شود، ترس از بیماری است. این افراد ممکن است با انجام آزمایش و منفی بودن جواب آن نیز همچنان ترس از بیماری را داشته باشند.

این افراد با اضطراب، ترس و وسواس فکری شدید، زندگی خود را به جهنم تبدیل می کنند و نمی توانند لذت کافی را از زندگی ببرند.

ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با ترس از بیماری و راه‌های غلبه بر آن آشنا کنیم. پس توصیه می کنیم که تا انتهای این مقاله با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید.

ترس از بیماری (نوسوفوبیا) چیست؟

ترس از بیماری یک ترس شدید و غیر منطقی از بیماری است که در ابتدا بسیار عادی به نظر می رسد؛ اما ممکن است به مرور زمان پیشرفت کرده و بسیار جدی شود. در بیماری های اپیدمی مانند کرونا، این ترس از بیماری بیشتر از هر وقت دیگری رواج پیدا می کند.

افرادی که تحت تاثیر این ترس هستند، در زندگی عادی با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. بنابراین بهتر است که افراد با این ترس مقابله کنند.

ترس از بیماری (نوسوفوبیا) چیست؟

علائم ترس از بیماری کدامند؟

علامت اصلی این ترس آن است که فرد فکر می کند دچار بیماری شده و ترس و اضطراب غیرقابل کنترل دارد. این فرد مرتب به پزشک مراجعه می کند و با انجام آزمایشات مختلف باز هم مطمئن است که بیماری را دارد و جواب منفی آزمایش ها هم او را قانع نمی کنند.

از دیگر علائم این ترس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • افزایش نبض
  • تعریق
  • تنفس سریع و پی در پی
  • اختلال خواب
  • دوری از اخبار و جامعه
  • داشتن مشغله های ذهنی در مورد ابتلا به بیماری های جدی
  • نگرانی در این مورد که هر علامت جسمانی کوچک، می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد.
  • افراد حساسیت زیادی در مورد وضعیت سلامت بدن دارند.
  • داشتن نگرانی زیاد در مورد بیماری هایی که در سوابق خانوادگی وجود داشته است.
  • چک کردن مدام و افراطی وضعیت سلامتی بدن

و…

علت اصلی ترس از بیماری چیست؟

تفاوت نوسوفوبیا با هیپوکندریا (خودبیماری انگاری)

نوسوفوبیا به ترس از بیماری خاصی گفته می شود؛ اما در خود بیماری انگاری یا هیپوکندریا، فرد در مورد ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها نگرانی دارد.

برای مثال فردی که هیپوکندریا دارد، با بروز یک سردرد آن را به تومور مغزی نسبت می دهد. اما فردی که نوسوفوبیا دارد، بدون آن که علایمی داشته باشد، نگران است که در آینده به بیماری به خصوصی مانند سرطان دچار شود.

فردی که هیپوکندریا دارد در مورد نگرانی اش با اعضای خانواده صحبت می کند، یا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش هایی را انجام می دهد. اما فردی که نوسوفوبیا دارد، بدون آن که علامتی از بیماری در بدن داشته باشد، به طور وسواس گونه ای از ابتلا به بیماری خاصی هراسان است. در حالیکه نمی خواهد در مورد آن کوچکترین اطلاعاتی بدست آورد یا به پزشک مراجعه کند و به نوعی در حال اجتناب از آن است.

علت اصلی ترس از بیماری چیست؟

معمولا عوامل مختلفی باعث می شوند که فرد دچار اختلالات روانی مانند ترس از بیماری شود. اما از مهم ترین عوامل ترس از مریضی، می توان به بیماری اطرافیان اشاره کرد. زمانی که فرد بیماری را در چند قدمی خود مشاهده می کند، ترس همه وجودش را می گیرد.

همچنین در دنیای امروز، مردم بیشتر از هر زمانی وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند. در این فضای مجازی اطلاعات بیماری‌ها و جزئیات آن نوشته شده است و این مسائل باعث می شود که افراد زیادی دچار وسواس فکری شده و خود را بیمار بپندارند.

در واقع ترس از بیماری می تواند در افرادی که سابقه بیماری دارند، شکل بگیرد و یا اینکه افرادی بدون سابقه بیماری، به این اختلال دچار شوند.

اگر بخواهیم علل این ترس را دسته بندی کنیم، مهم ترین دلایل بروز این ترس شامل موارد زیر می باشد:

  • عقاید فرد

بسیاری از افراد آستانه تحمل پایینی در برابر علائم بیماری دارند. این مساله باعث می شود که این افراد از کاه کوه بسازند و با هر نشانه کوچکی، خود را مبتلا به یک بیماری بزرگ بدانند.

  • تاثیرات خانواده

افرادی که والدین آنها به ترس از بیماری مبتلا هستند، بیشتر از سایر افراد به این مشکل دچار می شوند. این افراد از کودکی یاد گرفته اند که از پدر و مادر خود تقلید کنند.

  • تجربیات گذشته

افرادی که در گذشته سابقه بیماری سختی را داشته اند، نسبت به علائم جسمانی خود حساسیت بیشتری دارند. همین مساله باعث می شود که افراد دچار ترس از بیماری یا نوسوفوبیا شوند.

راه های مقابله با ترس از بیماری کدامند؟

راه های مقابله با ترس از بیماری کدامند؟

برای مقابله با این اختلال روانی نیز مانند سایر اختلالات، فرد باید سبک زندگی خود را تغییر داده و مثبت فکر کند. انجام یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن، ورزش منظم و… از جمله مواردی هستند که به فکر کمک می کنند تا ترس از بیماری را از خود دور کند.

راه های درمان دیگر این اختلال را در ادامه توضیح می دهیم.

1- مواجهه درمانی

در این روش درمان، فرد را در مقابل چیزی که از آن می ترسد، قرار می دهند. شرایط این روش درمان به صورتی است که فرد قادر باشد با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، با ترس هایش روبرو شود و سعی کند خود را از این ترس نجات دهد.

در این شرایط روانشناس با روش مراقبه و یا آرام سازی اضطراب و ترس های درونی فرد را کنترل خواهد کرد.

2- رفتار درمانی شناختی CBT

این روش در مکان برای ریشه یابی و قطع ریشه های ترس است. در این روش روان درمانگر سعی می کند تا علت این ترس را پیدا کرده و فرد را متقاعد کند که با افکار منطقی این ترس را ریشه کن کند.

3- استفاده از دارو

در موارد بسیار شدید، دارو درمانی برای کاهش استرس و ترس بیمار تجویز می شود. البته ممکن است دارو درمانی و رفتار درمانی به صورت همزمان انجام شود که روند بهبود سریع تر طی شود.

در هر حال تجویز دارو توسط روان پزشک انجام می شود و افراد نمی توانند با مصرف خودسرانه دارو استرس و ترس را در وجود خود از بین ببرند.

رفتار درمانی شناختی CBT

سخن آخر

ترس از بیماری یا نوسوفوبیا، یک نوع اختلال روانی است که زندگی فرد را مختل می کند. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، تمام وقت خود را صرف حضور در مطب پزشک‌های مختلف یا آزمایشگاه ها و سونوگرافی‌ها صرف می کنند.

در شرایطی اپیدمی، این ترس و اختلال چندین برابر نیز می شود. در مراحل ابتدایی این ترس طبیعی است؛ اما زمانی که فرد به جواب آزمایشات و سلامتی خود شک داشته باشد، باید این اختلال ترس از بیماری را جدی گرفت.

ما در این مقاله سعی کردیم تا ترس از بیماری (نوسوفوبیا) و راه های مقابله با آن را به شما توضیح دهیم. در صورتی که در این مورد به اطلاعات دقیق تر و راهنمایی بیشتری نیاز داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در هم اندیشان در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره تلفنی، می توانید از سراسر کشور با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهم ترین داروهای درمان ترس از بیماری کدامند؟

داروهای درمان بیماری باید تحت نظر روانپزشک مصرف شود. معمولا روانپزشک برای استفاده کوتاه مدت بتابلاکرها را تجویز می کند تا علائم جسمی اضطراب را کاهش دهند. داروی دیگر بنزودیازپین ها هستند که علائم اضطراب را کاهش داده و البته اعتیاد آور هستند. در هر حال مصرف این داروها بدون تجویز پزشک عواقب بدتری به دنبال خواهد داشت.

آیا ترس از بیماری همیشه نشان دهنده اختلال روانی است؟

خیر؛ در حالت ابتدایی همه انسان ها حق دارند نسبت به سلامتی خود حساس باشند. بنابراین ترس از بیماری تا حدی در همه افراد وجود دارد؛ اما این ترس باید قابل کنترل باشد و باعث اضطراب و مشکلات جسمی و روحی بزرگتر نشود.

چگونه بیماری ترس از بیماری تشخیص داده می شود؟

در صورتی که فرد با مراجعه به پزشک و آزمایشات متوجه شود که بیماری ندارد؛ اما نگرانی و اضطراب تمامی فعالیت های روزمره را تحت تاثیر خود قرار دهد، فرد باید به یک روانشناس مراجعه کند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره