تغییر رشته در دانشگاه پیام نور | شرایط و نحوه تغییر رشته در مقاطع مختلف دانشگاه پیام نور

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور | شرایط و نحوه تغییر رشته در مقاطع مختلف دانشگاه پیام نور

برخی از داوطلبان کنکور سراسری ممکن است بعد از پذیرش در رشته مورد نظرشان، بنا به دلایل مختلف مثل نداشتن اطلاعات کافی پیرامون رشته و بازار کار رشته مورد نظرشان، علاقه خود را به رشته تحصیلی خود از دست داده و در صدد تغییر رشته بر می آیند.

دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه های شهریه پردازی است که هر ساله دانشجویان زیادی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. اگر شما هم جزو دانشجویان متقاضی تغییر رشته در دانشگاه پیام نور هستید، برای آگاهی از تغییر رشته در دانشگاه پیام نور و شرایط و نحوه تغییر رشته در مقاطع مختلف دانشگاه پیام نور، در ادامه این مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

شرایط و نحوه تغییر رشته در مقاطع مختلف دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور به خصوص ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور، جزو دانشگاه های شهریه پرداز پر طرفدار در بین اکثر داوطلبان کنکور است. با توجه به نیمه حضوری بودن کلاس های این دانشگاه و برخی شرایط خاص آن، بیشتر کارمندان سازمان ها و ادارات دولتی ادامه تحصیل در این دانشگاه را به سایر دانشگاه ها ترجیح می دهند.

برخی از دانشجویان این دانشگاه بنا به شرایطی خواستار تغییر رشته خود هستند. دانشگاه پیام نور برای دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه امکان تغییر رشته را فراهم کرده است؛ البته در تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه پیام نور امکان تغییر رشته وجود ندارد.

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور تنها در مقطع کارشناسی امکان پذیر است. در این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و و دکتری اجازه تغییر رشته به دانشجویان داده نمی شود.

شایان ذکر است که دانشجوی متقاضی تغییر رشته، در صورت داشتن شرایط لازم، می تواند برای تغییر رشته اقدام کند. این شرایط را در ادامه مطلب توضیح داده ایم.

شرایط و نحوه تغییر رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور

دانشجویان متقاضی تغییر رشته که بنا به دلایل مختلف خواهان تغییر رشته هستند، در صورت داشتن شرایطی که در ادامه بیان شده است، می توانند جهت تغییر رشته اقدام کنند.

همانطور که می دانید، پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی به دو صورت با آزمون و بدون آزمون صورت می گیرد. از همین رو تغییر رشته در رشته های بدون آزمون و با آزمون متفاوت از یکدیگر هستند.

دانشجویان مقطع کارشناسی پیام نور به دو صورت امکان تغییر رشته دارند.

شرایط و نحوه تغییر رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

روش اول تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

بر اساس آیین نامه جدید دانشجویان، روش اول که به تغییر رشته ماده 25 معروف است، مخصوص دانشجویانی است که از طریق آزمون در دانشگاه پیام نور پذیرش شده اند.

دانشجویانی که از طریق آزمون وارد دانشگاه پیام نور شده اند، در صورت گذراندن 12 واحد و داشتن برخی شرایط، می توانند برای تغییر رشته اقدام کنند.

پونزاین شرایط بشرح زیر است:

رشته یا گرایش مورد تقاضای دانشجوی متقاضی تغییر رشته در همان مرکز / واحد موجود باشد.

بایستی نمره اکتسابی دانشجو در آزمون سراسری در سال پذیرش از نمره کشوری آن رشته یا گرایش در مرکز / واحد کمتر نباشد.

دانشجو حداقل 12 واحد از دروس غیر جبرانی (یک نیمسال تحصیلی) را گذرانده باشد.

تعداد سنوات تحصیلی مجاز باقیمانده برای تحصیل دانشجو در رشته جدید کافی باشد. دانشجو باید با توجه به مدت مجاز تحصیل در دانشگاه پیام نور، پس از تطبیق و معادل سازی درس ها، قادر باشد در مدت مجاز، واحدهای درسی باقی مانده را بگذراند.

دانشجو برای تغییر رشته به موافقت مرکز / واحد و تایید شورای آموزشی استان نیاز دارد.

دانشجو تنها برای یک بار می تواند در رشته یا گرایش مورد نظر تغییر رشته یا گرایش دهد.

پونزدانشجو علاوه بر داشتن شرایط بالا، باید شرایط زیر را نیز داشته باشد:

دانشجو باید شرایط ادامه تحصیل را داشته باشد.

دانشجوی متقاضی تغییر رشته بایستی حداقل 12 واحد درسی را به غیر از دروس پیش دانشگاهی و دروس معادل سازی را گذرانده باشد.

نمره ورودی آزمون دانشجوی متقاضی تغییر رشته نباید از نمره آزمون پایین ترین فرد پذیرفته شده درهمان رشته در همان سال و همان سهمیه کمتر باشد.

توجه: برخی از دانشجویان که نمره آزمون آنها اعلام نشده و از طریق معرفی نامه سازمان سنجش پذیرفته شده اند، مثل دانشجویان تکمیل ظرفیت، شاهد و مواردی از این قبیل، در صورت درخواست تغییر رشته باید به صورت موردی از سازمان سنجش استعلام شوند.

پونزموارد درخواست تغییر رشته:

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور تنها در مقاطع کارشناسی امکان پذیر است.

کلیه دروس عمومی و مشترک که معادل سازی شده اند، عینا با همان نمره رد یا قبولی در کارنامه دانشجو باقی مانده و ثبت خواهند شد.

دانشجویان متقاضی تغییر رشته که به سازمان خاصی متعهد هستند، بایستی موافقتنامه کتبی از سازمان مورد نظر را جهت تغییر رشته ارائه نمایند.

در صورتی که دانشجو به دلیل بیماری یا حادثه ای امکان ادامه تحصیل در رشته تحصیلی خود را نداشته باشد، با ارائه مدارک، و طبق نظر شورای آموزشی استان می تواند بدون داشتن شرایط لازم در همان گروه یا گروه آزمایشی دیگر تغییر رشته دهد.

تا زمانی که با تغییر رشته دانشجو موافقت نشده، دانشجو باید در رشته قبلی خود ثبت نام کرده و یا از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

دانشجو در مقطع کارشناسی تنها یکبار قادر به تغییر رشته خواهد بود.

در صورت ثبت نام در رشته جدید و تغییر رشته، دانشجو نمی تواند به رشته قبلی خود بازگردد.

روش اول تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

روش دوم تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

تغییر رشته به روش دوم برای همه دانشجویان ورودی با آزمون، بدون آزمون و فراگیر امکان پذیر است.

کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور (اعم از با آزمون، بدون آزمون و فراگیر) در صورتی که فاقد شرایط ماده 24 آئین نامه دانشجویی دانشگاه پیام نور باشند، در صورت داشتن شرایطی می توانند برای تغییر رشته اقدام نمایند.

پونزاین شرایط عبارتند از:

دانشجویان گروه آزمایشی هنر و علوم انسانی در صورتی که 12 واحد درسی را با معدل کل بالاتر از 12 گذرانده باشند، می توانند در گروه آزمایشی هنر و علوم انسانی در مرکز / واحد محل تحصیل خود تغییر رشته دهند.

دانشجویان گروه ریاضی و تجربی در صورتی که 12 واحد درسی را با معدل کل بالاتر از 12 گذرانده باشند، می توانند در تمام رشته های موجود در مرکز / واحد محل تحصیل خود تغییر رشته دهند.

در صورتی که رشته مورد نظر دانشجو در واحد دانشگاهی محل تحصیل وی موجود نباشد، می تواند پس از کسب شرایط تغییر رشته، به صورت تقاضای مهمان دائم به دانشگاهی که رشته مورد نظر دانشجو را دارد، انتقالی بگیرد.

تذکر: رشته های مهندسی معماری و شهرسازی در بند 2 برای تغییر رشته بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

روش دوم تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

سخن آخر

در این مقاله در مورد تغییر رشته در دانشگاه پیام نور صحبت کردیم.

دانشگاه پیام نور امکان تغییر رشته را برای دانشجویان کارشناسی که پس از ورود به دانشگاه رشته مورد نظر را مطابق علاقه و روحیات خود نمی یابند، فراهم کرده است. این دانشجویان با توجه به شرایط خود، می توانند نسبت به تغییر رشته اقدام کنند و با رعایت ضوابط گفته شده در مقاله رشته دلخواهشان را انتخاب کرده و در آن تحصیل کنند.

اگر قصد تغییر رشته در این دانشگاه را دارید، با آگاهی اقدام کنید؛ اما فراموش نکنید که در این کار دقت زیادی داشته باشید و بی گدار به آب نزنید. شما می توانید با مشاوره گرفتن از کارشناسان آویژه، مطمئن ترین راه را برای تغییر رشته انتخاب کنید.

برای استفاده از خدمات مشاوره تخصصی تحصیلی آویژه (از سراسر کشور بدون پیش شماره) با 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتآیا امکان تغییر رشته در دانشگاه پیام نور وجود دارد؟

بله؛ شما می توانید در صورت داشتن شرایطی که در این مقاله گفتیم، نسبت به تغییر رشته اقدام کنید.

سوال علامتآیا تغییر رشته از رشته های بدون کنکور به رشته های با کنکور وجود دارد؟

خیر؛ چنین چیزی امکان ندارد، مگر آن که شما در کنکور سراسری شرکت کرده باشید.

سوال علامتآیا در دانشگاه پیام نور شرکت در کلاس ها اجباری است؟

خیر؛ اجباری برای شرکت در کلاس ها در دانشگاه پیام نور وجود ندارد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور | شرایط و نحوه تغییر رشته در مقاطع مختلف دانشگاه پیام نور

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 25 نظر:
  1. سلام من دوسال پیش رشته مهندسی قبول شدم اما بنابه دلایلی نرفتم الان میخوام رشته زبان بخونم سوالم اینه که بااینکه دانشجو پیامنورم میتونم پذیرش ترم بهمن یه رشته دیگه قبول شم
    یا باید حتما انصراف بدم و بعد انتخاب رشته انجام بدم؟

    1. سلام جزایری هستم.شما میتوانید در انتخاب رشته بدون کنکور شرکت کنید و در صورت به دست اوردن قبولی در دانشگاه و رشته مورد نظر از دانشگاه پیام نور قبلی انصراف دهید

  2. سلام من امسال کنکور دادم اولویتم ک مهندسی نفت همدان بود قبول شدم اما قبل ثبت نام میخوام حقوق ملایر بخونم امکانش هست ؟شنیدم باید ۱ ترم بخونم بعد تغییر بدم

    1. سلام برای تغیر رشته بعد از گذراندن 1 ترم میتوانید درخواست تغیر رشته بزنید.

  3. سلام من میخوام از دانشگاه پیام نور به غیر انتفاعی تغییر رشته بدم اینطور که یک ترم از درسی که پیام نور قبول شده ام رو بخونم و برای سنجش هم ثبت نام کنم و برای پذیرش بهمن برم دانشگاه غیرانتفاعی
    بعد ایا اینجوری باید به دانشگاه غیر انتفاعی هم هزینه جدا بدم به پیان نور جدا و جریمه هم پرداخت کنم؟

    1. سلام بله باید هزینه انصراف از دانشگاه یام نور و هزینه ثبت نام در دانشگاه غیر انتفاعی را پرداخت کنید.

  4. سلام وقت بخیر من ۲ تا تقاضای تغییر رشته دادم هنوز هیچ کدوم تایید نشده الان کدوم تایید میشه اونی که اول زدم یا دومی؟ بقیه شرایط رو دارم

  5. سلام
    من یه ترم ادبیات رو گذروندم و الان هم برای ترم بعدی ثبت نام کردم الان میتونم تغییر رشته بدم ؟
    شهریه ای که پرداخت کردم برای رشته ای که میخوام انتخاب کنم صدق میکنه ؟

    1. در صورت انصراف از دانشگاه شهریه پرداز متحمل جریمه خواهید شد

  6. سلام خسته نباشید،ببخشید من دانشگاه پیام نور ترم یک مشاوره رو گذروندم ولی خود ب خود رشتم توی سیستم ب حسابداری تغییر پیدا کرده،حالا باید چیکار کنم؟

    1. به آموزش دانشگاه اطلاع دهید برایتان ویرایش انجام دهند.

  7. سلام وقت بخیر من سال ۹۶ مدرک کاردانی رشته کامپیوتر دردانشگاه آزاد گرفتم و سال ۱۴۰۰ با سوابق تحصیلی دررشته مترجمی زبان دردانشگاه پیام نور تحصیل کردم والان با شرایطی که پیش اومده نمیتونم رشته مترجمی ادامه بدم خواستم بدونم میتونم تغییر رشته بدم در پیام نور رشته دیگه ای بخونم یا دیگه نمیتونم ؟؟؟

  8. سلام ایامیشه دانشگاه پیام نور بدون کنکور از رشته هنر به علوم تربیتی تغییر رشته داد؟

  9. سلام من دانشجوی ترم دوم ادبیات فارسی ام ..ترم یک قصد داشتم تغییر رشته بدم به زبان انگلیسی که مشروط شدم و معدلم نیومد بالا تغییر رشته بدم واین ترم هم معلوم نیست که با این درسای سخت تغییر رشته بشه بدم آیا یا نه🥲؟؟
    میخواستم ببینم برای تغییر رشته تا چه ترمی فرصت داریم و این که میشه ترم تابستانه برداشتو درسا رو پاس کرد و تغییر رشته داد؟

    1. سلام برای تغیر رشته محدودیتی برای ترم ها ندارید.بله در ترم تابستان هم میتوانید واحد بردارید.

  10. سلام خسته نباشید من در این ترم 12واحد درس برداشته بودم یکیشو افتادم حال اگر ترم تابستان عمومی بردارم و قبول بشم می تونم تغییر رشته بدم یا باید اونو پاس کنم

  11. سلام من یک کتاب رو افتادم تا الان اگ بقیه رو پاس بشم معدلم بالا۱۲بشه امکان تغییر رشته هس یا بهاتر همین یه کتاب نمیشه

  12. سلام من معدل پایینی دارم نمیتونم برم رشته تربیت بدنی میخوام یه رشته ای بردارم که داوطلب نداشته باشه وبعدش تغیبر رشته بدم به تربیت بدنی.‌میشه بپرسم چه رشته هایی رو باید بردارم که امکانه تغییررشته هست؟

  13. سلام تغییر رشته از رشته کامپیوتر به رشته الهیات گرایش قرآن و حدیث امکان پذیر هست؟

    1. سلام وقتتون بخیر امکان تغییر رشته بستگی به دانشگاه و آموزش آن دارد

  14. سلام وقتتون بخیر
    امکان تغییر رشته حسابداری به مهندسی پزشکی از دانشگاه پیام نور فیروزکوه به دانشگاه پیام نور تهران شمال و یا کرج هست؟

    1. Senسلام وقت بخیر ببخشید امکان تغییر زشته از مهندسی معماری به رشته حقوق در دانشگاه پیام نور تبریز امکان دارد

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید