تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

نحوه ثبت نام دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف

نحوه ثبت نام دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف

دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه های شهریه پرداز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این دانشگاه در اکثر شهر های ایران یک واحد دانشگاهی دارد. از همین رو جزو محبوب ترین دانشگاه ها در بین متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه ها محسوب می شود.

دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع تحصیلی اعم از مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به صورت بدون آزمون و با آزمون دانشجو می پذیرد.

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را دارید، در ادامه این مطلب به ثبت نام دانشگاه آزاد – نحوه ثبت نام دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف (کاردانی – کارشناسی – ارشد – دکتری) خواهیم پرداخت؛ پس ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

ثبت نام مقطع کاردانی دانشگاه آزاد در سال جدید

ثبت نام در دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی به دو بخش تقسیم می شود، کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته. کاردانی پیوسته برای داوطلبان دارای مدرک دیپلم فنی و حرفه ای و یا کاردانش، دیپلم سه ساله نظری (تجربی، ریاضی و انسانی) و یا دیپلم چهار ساله نظام قدیم و کاردانی ناپیوسته برای داوطلبانی است که دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند.

پذیرش دانشگاه آزاد بدون کنکور بدین صورت است که پذیرش در همه رشته های کاردانی پیوسته به صورت بدون کنکور امکان پذیر است اما پذیرش در برخی از رشته های مقطع کاردانی ناپیوسته از طریق شرکت در آزمون است.

در این رشته ها داوطلبان متقاضی برای مجاز شدن در انتخاب رشته موظف به شرکت در آزمون سراسری هستند. در سال گذشته ثبت نام در رشته های کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد از اوایل مرداد شروع شده بود.

از آنجایی که فعلا در سال جاری اطلاع رسانی در خصوص زمان ثبت نام بدون کنکور مقطع کاردانی صورت نگرفته است، پیش بینی می شود ثبت نام طبق روال سال های قبل در اوایل مرداد ماه آغاز شود.

ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد

ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد

ثبت نام در رشته های مقطع کارشناسی در دو مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته انجام می گیرد. افرادی که دارای مدرک کاردانی هستند، در مقطع کارشناسی ناپیوسته و افراد با مدرک پیش دانشگاهی در مقطع کارشناسی پیوسته مجاز به پذیرش هستند.

ثبت نام در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، بدون نیاز به آزمون است. داوطلبان تنها با داشتن مدرک پیش دانشگاهی و کاردانی می توانند رشته محل مورد علاقه خود را از دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه آزاد انتخاب نموده و در این مقطع ثبت نام نمایند.

در سال گذشته ثبت نام در رشته های کارشناسی بدون کنکور ورودی مهر ماه در تاریخ 5 مرداد آغاز شد. با توجه به عدم اطلاع رسانی زمان ثبت نام رشته های کارشناسی دانشگاه آزاد در سال جاری، پیش بینی می شود امسال نیز ثبت نام این مقطع در همین بازه زمانی (اوایل مرداد) انجام پذیرد.

همانطور که قبلا هم اشاره شد، بسیاری از رشته های دانشگاه آزاد بدون کنکور دانشجو می پذیرند، اما رشته هایی نیز در این دانشگاه وجود دارند که شرط پذیرش در آن ها کسب نمره حد نصاب در آزمون کنکور سراسری است.

از جمله این رشته ها می توان به رشته های زیر اشاره کرد:

  • رشته های زیر گروه پزشکی و پیراپزشکی مثل (دکتری عمومی، رشته های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پیراپزشکی) در گروه آزمایشی تجربی
  • رشته های پر متقاضی کارشناسی پیوسته در گروه آزمایشی انسانی، ریاضی، هنر و زبان های خارجه مثل (روانشناسی، حقوق، مهندسی عمران، معماری، طراحی صنعتی و آموزش زبان انگلیسی)

متقاضیان رشته های فوق با شرکت در کنکور سراسری و کسب تراز قبولی دانشگاه آزاد و رتبه قبولی، مجاز به ثبت نام در رشته های فوق هستند.

برای ثبت نام در آزمون سراسری باید بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش از زمان دقیق ثبت نام آگاهی یافته و از طریق سایت سازمان سنجش ثبت نام کنند.

آزمون سراسری دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت همزمان برگزار می شود. در صورت قبولی و مجاز شدن داوطلبان باید از سایت azmoon.org اقدام به انتخاب رشته مورد علاقه خود در رشته های فوق کنند.

ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

در طی سال های گذشته آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر ادغام شد. داوطلبان جهت قبولی در دانشگاه های سراسری و آزاد در یک آزمون مشترک شرکت می کردند.

از این رو داوطلبانی که خواستار ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد هستند، باید در زمان اعلام شده از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور برای ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد اقدام کنند.

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور انجام می شود. لازم به ذکر است که انتخاب رشته دانشگاه آزاد مستقل از انتخاب رشته دانشگاه های سراسری خواهد بود.

داوطلبان بعد از قبولی در آزمون های کنکور دانشگاه آزاد و کسب نمره قبولی، باید از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به آدرس Azmoon.org اقدام به انتخاب رشته کنند.

ثبت نام مقطع دکتری دانشگاه آزاد

از سال های گذشته آزمون دکتری دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر ادغام شد و برای قبولی در هر کدام از این دانشگاه ها تنها یک آزمون مشترک برگزار می شود.

امسال نیز آزمون دکتری دانشگاه آزاد به همراه دکتری دانشگاه های سراسری در یک آزمون برگزار خواهد شد. علاقه مندان به شرکت در آزمون دکتری دانشگاه آزاد بایستی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور برای ثبت نام اقدام کنند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری همانند مقطع کارشناسی ارشد به صورت مستقل از هم انجام می شود. داوطلبان متقاضی رشته های دکتری دانشگاه آزاد پس از قبولی در آزمون، باید از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس Azmoon.org برای انتخاب رشته اقدام کنند.

ثبت نام مقطع دکتری دانشگاه آزاد

سخن آخر

در این مقاله به صورت مفصل در مورد ثبت نام دانشگاه آزاد صحبت کردیم و جزئیات آن را در اختیار شما قرار دادیم. بهتر است در انتخاب رشته خودتان و نیز دانشگاهی که قرار است تحصیل کنید، بسیار دقت کنید.

شما می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال و یا دریافت مشاوره تحصیلی و یا مشاوره کنکور، با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید و از آنان در این زمینه راهنمایی بگیرید.

اگر هم قرار است تا در کنکور شرکت کنید، مشاوران ما با ارائه بهترین برنامه ریزی مختص شما و ارائه منابع در رشته شما، موفقیت شما را تضمین می کنند.

سوالات متداول

آیا می توان در رشته پزشکی، به صورت بدون کنکور در دانشگاه آزاد تحصیل کرد؟

خیر؛ رشته های پزشکی و پیراپزشکی، جزو رشته هایی هستند که پذیرش در آن ها تنها از طریق کنکور ممکن است.

زمان ثبت نام در رشته های کاردانی بدون کنکور چه زمانی است؟

در سال جدید احتمالا طبق روال سال های قبل، در مرداد ماه صورت می گیرد.

 ثبت نام از طریق کدام سایت صورت می گیرد؟

ثبت نام  از طریق سایت Azmoon.org صورت می گیرد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره