تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

آموزش مهارت عذرخواهی به کودکان

آموزش مهارت عذرخواهی به کودکان

آموزش مهارت عذرخواهی به کودکان یکی از مهمترین مواردی است که شما به عنوان والدین باید به فرزندان خود آموزش دهید. اگر می خواهید که کودک شما در آینده به یک فرد مسئولیت پذیر و باشعوری تبدیل شود باید هنر عذرخواهی کردن را در اصول تربیتی تان قرار دهید.

کودکان معمولا عذرخواهی را به عنوان یک واژه سخت و گنگ می دانند که هیچ مفهوم خاصی ندارد. اما رفته رفته که سن انها بیشتر شود با قدرت این واژه آشنا خواهند شد.

اما این را بدانید که کودک شما در سن کم هم می تواند قادر به عذرخواهی کردن و تاسف خوردن باشند. شما به عنوان والدین باید به کودک تان بیاموزید که معذرت خواهی تنها یک رفتار اجتماعی نیست بلکه درس گرفتن از اشتباهی است که دچار آن شده اید.

کودک شما با عذرخواهی کردن می آموزد که باید مسئولیت کارهای خود را چه بد و چه خوب قبول کند. شما به عنوان والدین باید مفهوم عذرخواهی را برای کودک تان بطور صحیح شرح دهید و به اون بیاموزید که در چه مکان و زمانی باید عذرخواهی کند.

آموزش مراحل عذرخواهی به کودکان

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که کودکان علاقه ای به عذرخواهی کردن ندارند و شما به عنوان والدین شان باید به آنها آموزش دهید که چگونه عذرخواهی کند.

کارشناسان هم اندیشان به شما آموزش می دهند که چگونه عذرخواهی کردن را به کودکتان بیاموزید:

  1. در ابتدا باید به کودکتان کلماتی که نشان دهنده ندامت هستند را بیاموزید. مثل ببخشید اشتباه کردم.
  2. توضیح دادن بابت اشتباهی که انجام داده است.
  3. به کودکتان بیاموزید که بپذیرد اشتباه کرده است و از انجام اینکار بسیار پشیمان است.
  4. کودک شما در انتها باید بابت اشتباهی که کرده است تاوان پس دهد. مثلا بگوید اگر اسباب بازی تورا شکستم اسباب بازی خودم را به می دهم.

تشخیص رفتارهای اشتباه توسط خود کودک

به کودک تان بیاموزید زمانی که یک کار اشتباه کرده است خودش را جای طرف مقابل بگذارد تا بفهمد که رفتارش اشتباه است. مثلا به او بگویید زمانی که اسباب بازی سارا را شکستی، سارا بسیار ناراحت شد زیرا آن اسباب بازی یادگاری از طرف برادرش بوده است.

اینگونه کودک شما خود را جای فرد آسیب دیده می گذارد و خودش متوجه می شود که اشتباه کرده است. با این کار دیگر فرزند شما دچار این اشتباه نخواهد شد و با احساس ندامت از طرف مقابلش عذرخواهی می کند.

عذرخواهی کودک به شیوه خودشان باشد

عذرخواهی کودک به شیوه خودشان باشد

کودک شما یک فرد بالغ نیست که بتواند در لحظه تشخیص دهد که اشتباه کرده است و باید در همان لحظه عذرخواهی کند. به کودک تان فرصت دهید تا درباره عملی که انجام داده است فکر کند. پس از آن که فکر کرد و متوجه شد که رفتارش اشتباه بوده است نوبت به آن رسیده که به آن عذرخواهی را آموزش دهید.

برای مثال به کودکتان بگویید دیروز که ماشین امیر را شکستی او بسیار ناراحت شد. حالا برای خوشحال کردن او چکار کنیم؟ معذرت خواهی کنیم و برای او یک ماشین جدید بخریم.

اینگونه کودک شما هم به اشتباه ش فکر کرده است و پشیمان شده است و هم معذرت خواهی می کند. اما در صورتی که کودک تان را مجبور به عذرخواهی کنید او تنها یک کلمه می گوید و هیچ وقت به اشتباه ش پی نخواهد برد.

تشویق کودک به درک احساس دیگران

در سن 3 تا 4 سالگی احساساتی نظیر شادی، غمگینی، نگرانی، ترس و… در کودک شما شکل می گیرد. از این رو شما می توانید برای عذرخواهی کردن و فهماندن اشتباه به کودک او را به درک احساس دیگران تشویق کنید. مثلا بگویید روزی که پدر بزرگ به خانه ما آمد و تو به او سلام نکردی او بسیار ناراحت شد. در این حال کودک شما متوجه اشتباه خود می شود و از عمل خویش پشیمان می گردد.

اینکار تنها مهارت عذرخواهی کردن به کودکان را آموزش می دهد بلکه سبب ایجاد همدلی میان کودک شما و دیگران می گردد.

شما بهترین الگو برای فرزندتان هستید

مطابق گفته های کارشناسان هم اندیشان شما بهترین الگو برای فرزندانتان هستید. با رعایت این نکته شما باید به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید کودکتان رفتار کند. مثلا کودکی را تصور کنید که هرگز از زبان والدین خود عذرخواهی را نشنیده است. آن کودک چگونه می تواند درکی از عذرخواهی در مقابل دیگران داشته باشد؟

پس به یاد داشته باشید که ابتدا شما باید زمان بروز مشکل از دیگران و یا حتی از فرزندتان عذرخواهی کنید. مثلا اگر روزی بطور اتفاقی اسباب بازی کودکتان را شکستید از او عذرخواهی کنید. اینگونه فرزند شما با مفهوم عذرخواهی بطور کامل آشنا می گردد.

کودک تان را با عواقب عذرخواهی نکردن آگاه کنید

کودک تان را با عواقب عذرخواهی نکردن آگاه کنید

طبق گفته های کارشناسان هم اندیشان شما در برابر تمامی برخورد ها و رفتارهای فرزندتان مسئول هستید. برای آموزش مهارت عذرخواهی به کودکان باید عواقبت عذرخواهی نکردن را به وی بیاموزید.

برای اینکار مثلا می توانید بگویید زمانی که ماشین امین را شکستی از او معذرت خواهی نکردی و او دیگر با تو بازی نخواهد کرد. اینگونه تو دیگر دوستی برای بازی کردن نداری. این عمل به شما در آموزش مهارت عذرخواهی به کودکان کمک بسیار شایانی می کند.

هدف از عذرخواهی چیست؟

شاید شما هم به عنوان یک فرد بالغ که در حال زیستن هستید هنوز با مفهوم عذر خواهی آشنا نباشید و ندانید که هدف از عذرخواهی چیست؟ عذرخواهی در واقع یعنی ابراز ناراحتی و پشیمانی در مقابل رفتار اشتباهی است که انجام داده ایم.

شما باید این مفهوم را به کودک تان بیاموزید که در مقابل رفتار اشتباه خود از دیگران عذرخواهی کند. در غیر اینصورت کودک شما نه تنها احساس ندامت نخواهد داشت بلکه نتیجه معکوسی نیز در مقابل وی خواهید دید. این نکته را به یاد داشته باشید که شما نمی توانید در هیچ زمانی کودک تان را مجبور به عذرخواهی در مقابل دیگران کنید.

بلکه باید به او بیاموزید که رفتار اشتباهی داشته تا احساس ندامت کند. آنگاه است که عذرخواهی کردن فرزند شما ارزشمند است.

به گفته کارشناسان هم اندیشان زمانی که کودک تان در مقابل یک رفتار اشتباه از شما عذرخواهی می کند سریعا او را نبخشید. زیرا فرزند شما می آموزد که تنها با گفتن واژه ببخشید کلیه مشکلاتش حل می شود. عذرخواهی کردن کودکان باید به گونه ای باشد که دیگر اشتباه خود را مرتکب نشود.

برای مثل اگر کودک شما لباس دوستش را کثیف کرد موظف است که با استفاده از پول تو جیبی خودش برای دوستش یک لباس نو بخرد. اینگونه کودک شما یاد می گیرد که تنها خودش باید تاوان اشتباهاتش را پس بدهد.

سخن آخر

آموزش مهارت عذرخواهی به کودکان یک عمل بسیار ساده است و شما به عنوان والدین کودک تان باید این هنر را به او بیاموزید. در ابتدا ممکن است این موضوع برای فرزند شما غیر قابل درک باشد اما با مهربانی و صبوری می توانید این مسئله را به یک امر راحت و ضروری تبدیل کنید. ین را به یاد داشته باشید که عدم یادگیری معذرت خواهی کودک شما در بزرگسالی او نیز اختلالات مهمی را ایجاد می کند.

ما در این مقاله از مشاوره روانشناسی خانواده هم اندیشان به شما آموختیم که چگونه مهارت عذرخواهی را به کودکتان بیاموزید. اما در صورتی که با رعایت موارد گفته شده نتوانستید این عمل را انجام دهید نگران نباشید. با برقراری تماس با کارشناسان ما راه حل های سریع به شما جهت رفع این مشکل ارائه می گردد.

سوالات متداول

معمولا چقدر زمان برای یادگیری مهارت عذرخواهی نیاز است؟

شما نباید از کودکتان انتظار داشته باشید که این هنر را در مدت کوتاهی بیاموزد. پس صبور باشید تا کودکتان با مهربانی و صبوری شما هنر عذرخواهی را بیاموزد.

مناسب ترین سن برای آموزش مهارت عذرخواهی به کودکان چه زمانی می باشد؟

مناسب ترین سن برای آموزش مهارت عذرخواهی در سنین 3 تا 4 سال می باشد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره