تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

راهنمای جامع شرایط و انتخاب رشته تجربی نهم به دهم

راهنمای جامع شرایط و انتخاب رشته تجربی نهم به دهم

شرایط انتخاب رشته تجربی پایه نهم برای سال تحصیلی 1400 – 1401 مشخص شد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد شرایط مورد نیاز انتخاب رشته برای دانش آموزان پایه نهم تحصیلی برای رشته تجربی صحبت کرده و شما را با آخرین تغیرات آن  برای سال تحصیلی جدید آشنا کنیم.

اطلاعاتی که با مطالعه آن عزیزانی که قصد انتخاب رشته را در سر دارند، بتوانند در مسیری موفقیت آمیز و بدون اشتباه به کسب شرایط لازم برای تحصیل در رشته مورد نظر خود دست یابند.

قبل از اعلام شرایط کلی انتخاب رشته تجربی دانش آموزان عزیز باید توجه داشته باشند که بر اساس اعلام سازمان آموزش و پرورش شرط اساسی برای انتخاب رشته دانش آموزان برای تحصیل در رشته انتخابی ریاضی یا تجربی احراز حداقل معدل مورد نیاز رشته ها خواهد بود.

لذا دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته برای رشته های ریاضی یا تجربی را خواهند داشت باید توجه داشته باشند تا نسبت به شرایط حداقل معدل رشته مورد خود آگاهی داشته باشند.

اگر شما هم می خواهید تا در رشته تجربی تحصیل کنید، این مقاله را از دست ندهید.

برای انتخاب رشته تجربی پایه نهم حداقل معدل در نظر گرفته شده چقدر است؟

برای انتخاب رشته علوم تجربی دبیرستان‌ ها شرط معدل مشخصی را طی سالیان اخیر در نظر گرفته اند. شرط معدلی که دانش آموزان تجربی در صورت عدم احراز آن در انتهای دوره هشتم تحصیلی خود از انتخاب رشته برای پایه نهم در آن سال محروم خواهند شد.

طبق آخرین اخبار در سال 1400 حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته تجربی معدل 14 اعلام شده و  لازم به ذکر است به دلیل اینکه طیف وسیعی از دانش آموزان هر ساله معدل بالای 14 را اخذ می نمایند، در نهایت دانش آموزی که قصد انتخاب رشته تجربی را داشته باشد، باید علاوه بر شرط معدل با بحث جدول امتیازات هدایت تحصیلی رشته خود نیز آشنایی کاملی داشته باشد.

برای انتخاب رشته تجربی پایه نهم حداقل معدل در نظر گرفته شده چقدر است؟

برای انتخاب رشته بعد از شرط معدل دانش آموزان واجد شرایط وارد رتبه بندی امتیازات خود خواهند شد. امتیازات مشخصی که در جدول امتیازات هدایت تحصیلی برای رشته های مختلف مشخص شده و بر این بر اساس جدول میانگین حداقل نمرات موثر در هدایت تحصیلی دانش آموزان برای انتخاب رشته نیز مشخص می شود.

طبق اعلام سازمان آموزش و پرورش، دانش آموزانی که موفق به کسب حداقل نمره لازم برای انتخاب رشته خود نگردند، امتیازات آن ها برای رتبه بندی مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

بنابراین دانش آموزان باید توجه داشته باشند جهت انتخاب رشته، بررسی میانگین نمرات دروس موثر در هدایت تحصیلی آنان اهمیت زیادی در انتخاب رشته خواهد داشت چرا که انتخاب رشته تجربی با توجه به میزان ضرایب نمرات آن ها صورت خواهد گرفت.

طبق گزارش ها بر اساس قبولی های صورت گرفته در چند سال اخیر معمولا معدل های کمتر از 18 کار نسبتا سخت تری برای قبولی در رشته تجربی خواهند داشت. در نتیجه، در سال 1400

داشتن معدل بالای 14 شرط لازم خواهد بود ولی شرط کافی کسب ضرایب بالا در محاسبه میانگین نمرات دانش آموزان خواهد بود.

شرایط انتخاب رشته تجربی برای دانش آموزانی که حداقل نمره را نیاورده اند

طبق اعلام معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش ‌و پرورش دانش آموزانی که در کسب حداقل معدل اعلام شده برای انتخاب رشته موفق نبوده اند، می‌ توانند در امتحانات تعیین رشته شهریور ماه شرکت کنند.

این دسته از دانش آموزان برای اطلاع دقیق از شرایط خود برای انتخاب رشته باید، فرم شماره 7 که به بررسی عملکرد تحصیلی دانش‌ آموزان می‌ پردازد را مطالعه نموده و نمرات سه سال دوره اول متوسطه خود را بر اساس آن مورد ارزیابی قرار دهند. به گونه‌ ای که نمرات پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نمرات پایه نهم با ضریب سه لحاظ شود.

رابطه انتخاب رشته با ظرفیت محل های انتخابی

رابطه انتخاب رشته با ظرفیت محل های انتخابی

انتخاب رشته دانشجویان با ظرفیت محل های انتخابی رابطه زیادی دارد؛ به عنوان مثال یک منطقه با توجه به امکانات و نیروی انسانی خود برای رشته تجربی یک هزار ظرفیت دارد، بنابراین دانش‌ آموزان در این محل با معدل ۱۸ رتبه لازم را برای ورود به دست خواهند آورد.

همینطور در منطقه‌‌ای دیگر ممکن است ۲۰۰ ظرفیت برای رشته تجربی وجود داشته باشد که در این صورت دانش آموز با معدل ۱۸ نمی‌ تواند وارد رشته مورد نظر خود شوند.

در حالت کلی میزان ظرفیت پذیرش مدارس تحت نظارت آموزش و پرورش هر منطقه در پذیرش اولویت های انتخابی دانش آموزان ، تعیین کننده خواهد بود و لازم است دانش آموزان قبل از انتخاب رشته با معنای اولویت در انتخاب رشته نظیر ظرفیت محل های انتخابی آشنایی داشته باشند.

 شرایط محاسبه میانگین نمرات دروس در فرم هدایت تحصیلی انتخاب رشته

طبق آخرین تغیرات در سال جدید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از ۴۲ نباشد.

امتیازات موثر در انتخاب رشته و رتبه بندی دانش آموزان

  • نظر شخص دانش‌ آموز که ۱۰ درصد از کل امتیاز به آن اختصاص دارد
  • نظر والدین با امتیاز ۵ درصد
  • نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتیاز ۱۰ درصد
  • نتایج آزمون‌ های مشاوره‌ ای با امتیاز ۳۰ درصد
  • نتایج عملکرد تحصیلی یا همان نمرات درسی با امتیاز ۳۵ درصد
  • نظرات مشاور با امتیاز ۱۰ درصد

امتیازات موثر در انتخاب رشته و رتبه بندی دانش آموزان

سخن آخر

در این مقاله جزئیات انتخاب رشته تجربی را در اختیار شما قرار دادیم. اگر قصد دارید تا در این رشته تحصیل کنید، فراموش نکنید که باید از همان پایه دهم برای شرکت و موفقیت در کنکور برنامه ریزی کنید.

شما می توانید برای دریافت برنامه ریزی و نحوه مطالعه برای کنکور تجربی از پایه به صورت تخصصی، با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سوالات متدوال

شرط اصلی انتخاب رشته تجربی پایه نهم مقطع 1401-1400 چیست ؟

شرط اصلی در انتخاب رشته تجربی پایه نهم کسب حداقل معدل رشته تجربی (نمره 14) است.

واجدین شرایط انتخاب رشته تجربی غیر از معدل بر پایه کدام معیار رتبه بندی می شوند ؟

دانش آموزان دارای حداقل معدل تعیین شده باید جدول میانگین حداقل نمرات موثر در هدایت تحصیلی رشته خود را برای تعیین ضریب نمرات خود به منظور انتخاب رشته مورد بررسی قرار دهند. بطوری که مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های  آنها در رشته های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از ۴۲ نباشد.

دانش آموزانی که درکسب حداقل معدل برای انتخاب رشته ناموفق بوده اند چه کاری باید انجام دهند ؟

دانش آموزانی که واجد شرایط انتخاب رشته تجربی در برگه هدایت تحصیلی خود نبوده اند، به احتمال زیاد امسال در مدارس دولتی قادر به تحصیل نخواهند بود. این دسته از دانش آموزان می توانید مجددا در تابستان سال جاری امتحانات نهم را آزمون داده و نمرات خود را بهبود ببخشید تا برگه هدایت تحصیلی جدید برای آن ها صادر شود.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره