تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور تجربی 1401

کامل ترین و بهترین برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور تجربی 1401

نظم و برنامه ریزی یکی از بزرگترین عوامل موفقیت افراد در تمام شرایط و مراحل زندگی است. یکی از سرنوشت ساز ترین مراحل زندگی همه افراد دوران مطالعه برای کنکور است.

برای اینکه بتوان این دوران را با موفقیت سپری نمود نیاز به یک برنامه ریزی جامع و کامل است. تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری تجربی بیش از سایر گروه های آزمایشی است.

چرا که تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی از علایق و آرزوهای بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در کنکور تجربی است. داشتن برنامه ریزی اصولی مسیر موفقیت را برای این افراد هموار می کند.

در این مقاله می خواهیم شما را با روش های برنامه ریزی کنکور تجربی آشنا کنیم و به شما بگوییم که کامل ترین و بهترین برنامه ریزی کنکور تجربی چه ویژگی هایی دارد.

پس این مطلب را از دست ندهید و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چگونه بهترین و کامل ترین برنامه ریزی کنکور تجربی را داشته باشیم؟

نکاتی که در این بخش می گوییم را به خاطر بسپارید و در زمان برنامه ریزی از آن استفاده کنید.

چگونه بهترین و کامل ترین برنامه ریزی کنکور تجربی را داشته باشیم؟

گام اول تعیین هدف

اصلی ترین گام برای موفقیت در کنکور تجربی داشتن هدف است. چراکه هدف به مسیر موفقیت جهت می دهد و شانس موفقیت را دوچندان می کند؛ بنابراین قبل از شروع هر گونه برنامه ریزی هدف خود را در کنکور سراسری ۱۴۰۱ مشخص کنید.

منظور از مشخص کردن هدف این است که میخواهید در چه رشته و در چه دانشگاهی تحصیل کنید. در هر زیر گروه آزمایشی ضریب دروس با یکدیگر متفاوت است، بنابراین با دانستن نوع رشته مورد نظر می توانید بر اساس ضرایب دروس در زیر گروه مورد نظر، مطالعه آن را زمان بندی کنید.

اصول برنامه ریزی موفق

یک برنامه ریزی موفق تصویری از روزها و ماه‌ های آینده به را به تصویر می کشد و زمان انجام هر کاری در آن مشخص می شود. داشتن یک برنامه ریزی به شما آرامش ذهنی می دهد که نگران کارهای باقیمانده نخواهید بود.

اما برای داشتن یک برنامه ریزی موفق باید اصولی رعایت شود که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت:

شخصی و قابل اجرا باشد

برنامه های درسی که برای کنکور تجربی تنظیم می کنید، باید شخصی، منطقی و قابل اجرا باشد. یعنی اینکه بیشتر از توان خود برنامه ریزی نکنید و آن را با توجه به شرایط شخصی و توانایی های خود طراحی کنید.

در برنامه ریزی خود باید واقعیت ها را در نظر بگیرید و بیشتر از توان خود برنامه‌ ریزی انجام ندهید؛ چرا که در این صورت با حجم زیادی از دروس مطالعه نشده مواجه خواهید شد که نه تنها موجب پیشرفت نخواهد شد، بلکه اعتماد به نفس‌ تان را پایین می‌ آورد.

رعایت پیش نیاز ها

در هنگام برنامه ریزی برای کنکور حتما به پیش نیازها توجه کنید. در صورت عدم رعایت پیش نیاز ها در فهم مطالب درس اشکال پیش می آید.

بنابراین حتی اگر برای برنامه‌ ریزی به مشاور مراجعه می‌ کنید، حتماً این نکته را در نظر بگیرید که متخصصانی که شما را در این امر یاری می دهند باید به طور کامل سرفصل های درسی را بشناسند و پیش نیازها را در طراحی برنامه ریزی تان رعایت کنند.

تنوع و تعادل

در برنامه ریزی کنکور تمامی دروس از اهمیت برخوردار هستند. بنابراین هیچ درسی را حذف نکنید و در طول روز هرگز تنها یک درس را مطالعه نکنید؛ بلکه چندین درس را در برنامه درسی خود به صورت موازی پیش ببرید.

در یک روز آزاد یعنی در روزی که هیچگونه کلاس و مدرسه‌ ای وجود ندارد باید به طور معمول ۵ یا ۶ درس را در برنامه درسی خود بگنجانید.

برای ایجاد تعادل در درس هم بایستی به ضریب دروس توجه کنید. ضریب دروس اختصاصی ۳ برابر ضریب دروس عمومی است؛ بنابراین حتماً در یک روز آزاد 3 یا ۴ درس اختصاصی و دو درس عمومی را در برنامه خود بگنجانید.

در کنکور تجربی باید دروس زیست شناسی و شیمی حتماً به صورت روزانه مطالعه شود.

نحوه برنامه ریزی ماهانه

مرور صحیح دروس

هر چقدر هم که مطالعه موفقی داشته باشید بعد از مدتی مطالب به صورت ناخودآگاه فراموش می شوند.  با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، منحنی های فراموشی نشان می‌ دهند که اگر مطلبی را مطالعه کرده باشید و در طول مدت ۷ روز آن را مرور نکنید، بخش مهمی از مطالب فراموش می شود.

در یک برنامه ریزی موفق برای کنکور باید مرور به موقع و صحیح داشته باشید و برای مباحث مطالعه شده حتماً تست زنی انجام دهید.

نحوه برنامه ریزی ماهانه

بعد از اینکه برنامه ریزی بلند مدت انجام شد، آن را به بازه های کوچکتر ماهانه یا چند هفتگی تقسیم بندی می کنند.

در یک برنامه ریزی ماهانه مشخص می‌ شود که چه بخش هایی از یک درس باید مطالعه شود.  به عنوان مثال جدول زیر برنامه ریزی ماهانه برای کنکور تجربی را نشان می دهد.

نمونه برنامه ریزی ماهانه برای کنکور تجربی
زیست پایه دهم مطالعه فصل های ۱ تا ۳،  مرور فصل های ۱ و ۲،مطالعه فصل ۴، مرور فصل های ۳ و ۴، فصل ۵
پایه دوازدهم

مطالعه فصل 1،  مطالعه فصل ۲، مرور فصل ۱

ریاضی مبحث معادلات فصل ۳ و ۴ دهم،  مرور آنها،  فصل یک یازدهم، مرور آن
مبحث تابع فصل ۵ دهم، فصل ۳ یازدهم،  مرور آن ها

برنامه ریزی هفتگی

برنامه ریزی ماهانه به بازه های زمانی کوچکتر  یک هفته ای تقسیم بندی می شود. در یک برنامه ریزی هفتگی مشخص می شود که چه درس هایی و چه مباحثی در کدام روز بایستی مطالعه شود.

برنامه ریزی روزانه

آخرین حلقه از زنجیره برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۱ برنامه ریزی روزانه است. برنامه ریزی روزانه در واقع همان زمان بندی اجرای برنامه ها در طول روز است. این برنامه‌ ریزی مشخص می‌ کند که در چه بازه زمانی از یک روز کدام درس مطالعه شود.

آزمون های آزمایشی برخی از موسسات که به صورت دو هفتگی برگزار می شود یک برنامه‌ ریزی تقریبا هفتگی را برای داوطلبان انجام می‌ دهند که مشخص می‌ کند چه مباحثی باید از چه مقطعی مطالعه شود و دانش آموز بر اساس آن ها برنامه‌ ریزی خود را انجام می‌ دهد.

برنامه ریزی روزانه

سخن آخر

در این مقاله به شما معیار برنامه ریزی خوب برای کنکور تجربی را گفتیم. فراموش نکنید که برنامه ریزی یک کار تخصصی است و هرگز برنامه ریزی که یک مشاور متخصص و با تجربه در این زمینه تدوین می کند، هرگز با برنامه ریزی که خودتان انجام می دهید، یکی نیست.

برنامه ریزی هر فرد متفاوت از فرد دیگر است؛ چرا که با توجه به شرایط هر فرد و ویژگی های منحصر به فرد هر فرد متفاوت است.

شما می توانید برای دریافت بهترین و کامل ترین برنامه ریزی تجربی، با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید و از آنان در این زمینه راهنمایی بگیرید. کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

ویژگی های یک برنامه ریزی اصولی و استاندارد چیست؟

برنامه ریزی موفق و اصولی باید شخصی و هماهنگ با شرایط داوطلب بوده و تنوع و تعادل در آن رعایت شود. به تعداد کافی و بر طبق نمودار منحنی مرور ها و تست زنی انجام شود.

آیا خود فرد به تنهایی قادر به برنامه ریزی برای کنکور می باشد؟

هر چند خود افراد با توجه به اصول ارائه شده در بالا می توانند برای کنکور تجربی برنامه ریزی کنند، اما مشاوره با متخصصان کمک بسیاری به داشتن یک برنامه ریزی اصولی می کند.

دروس عقب افتاده را چگونه جبران کنم؟

همه بازه های زمانی در  روز را برای مطالعه اختصاص ندهید و بازه ای را به عنوان تایم های جبرانی در نظر بگیرید. در صورت عقب افتادن از یک درس آن را در این تایم های جبرانی جایگزین کنید.

آیا می توانم چندین درس اختصاصی یا عمومی را پشت سر هم مطالعه کرد؟

برای مطالعه دروس حتماً یک تایم را برای مطالعه دروس اختصاصی و تایم بعدی را برای مطالعه دروس عمومی اختصاص دهید. هرگز درس اختصاصی و عمومی را پشت سر هم مطالعه نکنید.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره