تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

تاثیر تماشای فیلم خشن و ترسناک بر کودکان

تاثیر تماشای فیلم خشن و ترسناک بر کودکان

امروزه کودکان میتوانند از طريق دستگاه هایی مانند تلويزيون، لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و.. به آسانی به رسانه ها دسترسی داشته باشند. با دسترسی بیشتر، کودکان نیز بیشتر در معرض محتواهای خشونت آمیز قرار میگیرند. مطالعات نشان میدهد که رسانه های مورد هدف کودکان، دارای صحنه هایی از خشونت فیزیکی و کلامی هستند. اما فیلم های خشن چه تاثیری بر روی کودکان میگذارند؟ در این مقاله Qبه این موضوع پرداخته ایم.

تاثیر فیلم های خشن بر کودکان

فیلم ها برای سرگرم کردن یا آموزش دادن به افراد، زمانی که در اوقات فراغت هستند ساخته میشوند. متأسفانه، برخی از فیلمسازان بی پروا و خودخواه برای دوستداران فیلم در سراسر جهان حرکت های خشونت آمیزی را انجام میدهند.

طبق گزارشات 90% فیلم ها،  68%بازی های ویدئویی،  60% از نمایش های تلویزیونی و 15% از موزیک ویدئو ها دارای محتوای خشن هستند. همچنین میزان خشونت در فیلم های اصلی در طول نیم قرن گذشته به طور پیوسته رشد کرده است.

مهم ترین پیامد فیلم‌های خشن روی کودکان این است که اثر منفی در روحیات کودکان میگذارد، زیرا کودکان نمیتوانند تفاوت بین تخیل و واقعیت را تشخیص دهند به همین خاطر تماشای این نوع فیلم‌ها باعث میشود آن‌ها باور کنند که این خشونت‌ها و رفتار های منفی واقعا در دنیا وجود دارد، چنین تصوری باعث می‌شود کودک از محیط اطراف خود بترسد و گاهی اوقات ممکن است جهان را به عنوان یک مکان خطرناکتر از آنچه که هست، تصور کنند.

اثرات روانی فیلم های ترسناک خشونت آمیز بر روی کودکان

همه چیزهایی که کودکان در رسانه ها می بینند یا میشنوند، به نوعی بر زندگی آنها تاثیر میگذارد، مدل های فرزند پروری مثبت نشان میدهد که در بهترین حالت فرزندان ما باید با اقدامات خشونت آمیز مواجه شوند. متاسفانه، خشونت یکی از محبوب ترین انواع سرگرمی ها شده است. بسیاری از محتوای رسانه ها شامل خشونت میباشد.

رفتارهای پرخطر توسط کودکان و حتی نوجوانان میتواند شامل خشونت علیه دیگران و عدم رعایت عواقب آن باشد. تفکر نامناسب باعث ایجاد عوامل استرس زا در کودکان میشود که میتواند  باعث بروز بسیاری از علائم مختلف شود.

کودکانی که  رفتار خشونت آمیز را در رسانه ها میبینند، بیشتر احتمال بروز احساسات خشونت آمیز را دارند، واکنش احساسی نسبت به فیلم های خشن، از طریق تقلید میباشد، تقلید کردن آنچه که در یک نمایش تلویزیونی دیده اند میتواند باعث آسیب رساندن به خود یا دیگران شود.

بچه هایی که خشونت بیشتری در دنیای مجازی خود مانند: تلویزیون، فیلم و بازی های ویدیویی تجربه میکنند، به احتمال زیاد افکار تهاجمی، رفتار تهاجمی و عصبانیت را در دنیای واقعی نشان میدهند. رسانه های خشن یکی از دلایل زورگویی در کودکان است. چرا که تماشای خشونت باعث خشونت میشود.

خشونت در بازی های ویدیویی

بیش از هزار مطالعه و بررسی علمی نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض خشونت های رسانه ای در کودکان، رفتار پرخاشگری در کودکان خاص را افزایش میدهد. این باعث میشود که خشونت به آنها القا شود و آنها باور کنند که جهان یک مکان معترض و ترسناک است.

با تماشای فیلم هایی با موضوعات خشونت آمیز، آنها احتمالا اقدامات جنایتکارانه ای مانند آزار و اذیت، کتک کاری، تجاوز و سایر رفتارهای مجرمانه را به نمایش میگذارند.

متأسفانه، موضوعات رایج در اکثر فیلم های خشن شامل قتل، تجاوز جنسی، مبارزه های تهاجمی و غیره است، اکثر این موارد به ظاهر منفی هستند و به شخصیت و رفتار مخاطبان، بخصوص کودکان که هنوز در مرحله ابتدایی اجتماعی شدن و فرآیند یادگیری هستند، آسیب خواهد زد.

خشونت در بازی های ویدیویی

اعمال خشونت در بازی های ویدئویی نسبت به فیلم های خشونت آمیز در تلویزیون ممکن است بیشتر باشد. با توجه به این دیدگاه، کودکانی که بیشتر بازی های خشونت آمیز را انجام میدهند، بیشتر احتمال دارد که اقدامات خشونت آمیز را انجام دهند، در اکثر بازی های کامپیوتری، زنان معمولا به عنوان قربانیان معرفی میشوند.

بازی هایی مانند Grand Theft Auto ترویج فحشا، سرقت و رفتار خشونت آمیز است. این بازی، مردان را تشویق می کند تا این رفتارها را به حرکت در آورند. تحقیقات نشان می دهد که مردان بازی های کامپیوتری را بیشتر از زنان بازی میکنند که ممکن است عامل خشونت در بازی های ویدئویی باشد.

رسانه های ترسناک و خشونت آمیز چگونه بر کودکان تاثیر میگذارد

فیلم ها  و بازی های ویدئویی خشن و ترسناک، اغلب از شخصیت های جذاب برخورد دارند که در آنها تعداد زیادی اقدامات تهاجمی وجود دارد، کودکانی که در معرض این نوع محتوا ها هستند میتوانند ادراک غلط از خشونت و فرکانس واقعی آن را در زندگی واقعی ایجاد کنند، اگر بچه ها فکر کنند که خشونت، رفتاری عادی است، دیگر تغییر این افکار بسیار سخت خواهد بود، زیرا معتقدند آنچه که انجام میدهند، عادی است.

در نهایت، کودک به این تصور می رسد که جهان یک مکان خطرناک و پر از افراد بدبین است. افرادی که چنین جهان بینی دارند، احتمال بیشتری دارند که حرکات مبهم یا تصادفی را به عنوان خصمانه یا به عنوان یک حمله شخصی تفسیر کنند.

اقداماتی که والدین میتوانند انجام دهند

سوال اصلی راجع  به تاثیر فیلم های خشن و ترسناک بر کودکان این است که والدین چطور میتوانند این تاثیرات را از بین ببرند؟ و چه اقداماتی باید انجام دهند؟

ازجمله راهکارهایی که میتوانید از آن‌ها استفاده کنید به شرح زیر میباشد:

  • نظارت بر محتوای فیلم

قبل از هر چیز بهتر است روی برنامه‌هایی که فرزندتان برای تماشا انتخاب می‌کند نظارت کنید، به فرزندتان اجازه ندهید بعضی از فیلم‌ها را تماشا کند و همین‌طور اگر احساس میکنید چیزی که شما تماشا میکنید کودکتان را ترسانده بهتر است برنامه را عوض کنید.

رسانه های ترسناک و خشونت آمیز چگونه بر کودکان تاثیر میگذارد

  • محبت کردن را آموزش دهید

اگر فرزند شما به محتواهای خشن کارتون ها یا فیلم‌ ها علاقه مند است، مناسب ترین اقدامی که باید انجام دهید این است که توجه او را نسبت به محبت جلب کنید، سعی کنید فیلم‌هایی با موضوع کمک کردن به دیگران را هم برای او تهیه کنید، گاهی اوقات میتوان از طریق کمک کردن به یک فرد نیازمند، تقسیم کردن اسباب‌بازی‌ها با دوستان و.. توجه کودک را به جنبه‌های دیگر زندگی هم جلب کنید.

  • با کودک صحبت کنید

گاهی اوقات ممکن است فرزندتان از دیدن یک برنامه خشن یا ترسناک بترسد. زیاد صحبت کردن راجب فیلم یا شخصیت تلویزیونی میتواند یکی از نشانه‌های این ترس باشد، در این شرایط بهتر است با فرزندتان درباره چیزی که او را ترسانده صحبت کنید، هرگز ترس‌های کودک را مسخره نکنید!.

بعضی از والدین برای اینکه کودک را مجبور کنند مطابق میل‌ شان رفتار کند به این ترس‌ها دامن میزنند و از آن‌ها به عنوان ابزاری برای تربیت استفاده می‌کنند؛ اما توجه داشته باشد که باقی ماندن این ترس‌ها پیامدهای منفی زیادی در شرایط روحی کودک‌ تان خواهد گذاشت؛ در صحبت‌هایتان به کودک این آرامش و اطمینان را بدهید که شخصیت های ترسناک در فیلم‌ها واقعیت ندارند و خطری او را تهدید نمیکند.

  • اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم فیلم‌ها، بازی‌ها و حتی آهنگ‌هایی که کودک از آن‌ها استفاده می‌کند، روی شخصیت و روحیات او اثر می‌گذارد. پس بهتر است این محتواها را با دقت بیشتر انتخاب کنیم، برای این کار میتوانید از یک مشاور کودک کمک بگیرید و از آن‌ها راجع به برنامه‌هایی که میتوانند ذهن و شخصیت فرزندتان را در مسیر بهتر و درستی جلو ببرند استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در این زمینه کافیست با شماره 02191023933 تماس بگیرید.

ممکن است تماشای فیلم‌های ترسناک یا خشونت آمیز باعث این شود که احساس کنید فرزندتان ترسیده و یا گاهی اوقات رفتارهای نامناسب شخصیت‌های تلویزیونی را تقلید میکند؛ در این شرایط است که مشاوران زبده هم اندیشان میتوانند به شما برای تغییر رفتار کودک و یا از بین بردن ترس‌های او کمک کنند.

پایان

پس از تماشای فیلم های خشن و خشونت آمیز، رفتارهای پرخاشگری کودکان تا 20% افزایش مییابد. جوانان امروز در یک جامعه خاص باید ملایم، مهربان و درخشان باشند تا در آینده رهبران خوب یا شهروندان خوب تبدیل شوند. بنابراین والدین باید نظارت بیشتری داشته باشند، والدین باید روی همه فعالیت های کودکان نظارت داشته باشند.

اگر هم در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشند، می توانند از مشاوره خانواده کمک بگیرند. مرکز مشاوره هم اندیشان با مشاوره های تخصصی تلفنی و آنلاین در زمینه تربیت کودکان همراه شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191023933 تماس بگیرید.

سوالات متداول

فیلم‌های خشن و ترسناک چه اثری روی کودکان میگذارد؟

مشاهده این فیلم‌ها باعث می‌شود فرزندتان از شخصیت‌های فیلم الگوبرداری کند و با دیگران پرخاشگرانه رفتار کند و یا دچار ترس و نگرانی شود. اطلاعات تکمیلی در این مقاله ارائه شده.

چطور میتوانم تماشای فیلم‌های خشن برای فرزندم را مدیریت کنم؟

والدین قبل از اینکه به کودک اجازه بدهد فیلمی را مشاهده کند باید محتوای آن را کاملا بررسی کند، که جزئیات تکمیلی در این مقاله ذکر شده است.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره