تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

تاثیر فضای مجازی(شبکه های اجتماعی) بر نوجوانان و دانش آموزان

تاثیر فضای مجازی(شبکه های اجتماعی) بر نوجوانان و دانش آموزان

امروزه با پیشرفت فناوری ها در حوزه ی الکترونیک و رایانه، شبکه های اجتماعی مختلف از جمله: فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، واتساپ میباشد و بطور کلی تمام برنامه های وابسته به موبایل در جامعه گسترش یافته است که این موضوع شاید باعث دقت و سرعت بیشتر در انجام کارهای روزمره و ارتباطی نیز شده باشد،

به گونه ای که پس از ظهور فضای مجازی و ابزار های مختلف آن جهان به دهکده ی ارتباطی کوچکی تبدیل شده است، که همه روزه در سراسر آن افراد با یکدیگر در حال برقراری ارتباطات میباشند، در این مقاله قصد داریم به تاثیر شبکه های مجازی بر نوجوانان و دانش آموزان بپردازیم، پس تا انتهای این مقاله مفید با ما همراه شوید.

تاثیرات فضای مجازی

امروزه شبکه های اجتماعی به گونه ای در جامعه جای باز کرده اند که گاهی اوقات انسان در آن غرق میشود، البته این شبکه های اجتماعی به نوعی یکی از ضرورت های جامعه امروزی است و بسیاری از کارها با استفاده از این شبکه های اجتماعی آسان تر شده و انجام میپذیرد میزان استقبال افراد از این شبکه های مجازی و میزان وابستگی به آن فارغ از مزایا و معایب آن بسیار زیاد شده است.

تمامی شبکه های مجازی که امروزه در جامعه رواج پیدا کرده و استفاده میشود بر بستر اینترنت قرار دارند که مدام در حال رشد میباشد، و در بین مردم روز به روز محبوب تر میشود. در ادامه به بررسی تاثیرات منفی فضای مجازی بر دانش آموزان و نوجوانان خواهیم پرداخت.

مزایای فضای مجازی

با همه جوانب منفی که بیان شد، اما فضای مجازی، در صورتی که از آن بصورت اصولی استفاده شود مزایایی نیز دارد. شبکه های اجتماعی که مجموعه ای از انواع پیام رسان ها به شمار می آید مانند: فیسبوک، تلگرام، واتساپ و… و اینترنت نیزابزاریست برای دستیابی به آنها که در ادامه به مزایای  فضای مجازی خواهیم پرداخت.

1.پیام رسانی و ارتباط سریع: با فراگیر شدن تلفن های همراه هوشمند شاهد ظهور پیام رسان های فوری مانند تلگرام و واتساپ هستیم که به سرعت میتواند از طریق آنها پیام خود را به هر نقطه از جهان در صدم ثانه منتقل کنید.

2.اشتراک گذاری سریع: شما میت.انید از طریق سرویس ها و اپلیکشن های خدمات دهنده  فایل، متن، عکس، ویدیو و صوت را به سرعت به هر کسی در هر جای دنیا مخابره کنید.

3.خدمات پایه: موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو،و… که جستجو و یافتن هر چیزی را برای کاربران خود فراهم کرده اند.

تاثیرات فضای مجازی

4.آموزش: دانشگاه های آنلاین یا سایت ها و یا اپیلکشن هایی که دارند بر بستر اینترنت به آموزش موضوعات مختلف می پردازند.

5.خدمات دولتی: ادارات، سازمانها و نهاد ها خدمات بسیاری مانند درخواست ها و فرم ها و مجوز ها را در فضای مجازی ارائه میکنند، که دیگر نیاز به حضور فیزیکی شخص و اتلاف وقت لازم نیست.

6.تفریح و سرگرمی: انواع بازی های رایانه ای و موبایلی و..از سرگرمی های فضای مجازی محسوب میشوند.

7.کسب و کار: وجود انواع فروشگاه ها، خرید و فروش کالا و خدمات، بورس و اوراق بهادار و خرید و فروش ارز دیجیتال از خدمات مهم  فضای مجازی است که تنها نیازمند چند کلیک ساده هستند.

تاثیرات منفی فضای مجازی بر دانش آموزان و نوجوانان

با وجود مطالب ذکر شده، حقیقت دیگر ماجرا اثراتی مخرب و منفی است که شبکه های مجازی دارند، و بیش از همه دانش آموزان و نوجوانان را درگیر خود کرده است بیش از%70 از دانش آموزانی که بطور مداوم در حال استفاده از شبکه های اجتماعی هستند و به اصطلاح در آن غرق میشوند دچار افت تحصیلی شدیدی نیز میشوند.

دانش آموزان بیش از تمام افراد دیگر جامعه آسیب پذیر هستند، دانش آموزان و نوجوانان بیش از سایر افراد جامعه در معرض خطرات شبکه های اجتماعی قرار گرفته اند.

شبکه های اجتماعی باعث انزوای شخص و دوری او از جامعه میشود و دانش آموزانی که در این سن بیشتر وقت خود را صرف وب گردی و فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف میکنند به مرور زمان از خانواده خود دور میشوند و به نوعی پیوندشان با خانواده و جامعه به مرور زمان کمتر میشود، علاوه بر این که این افراد از جامعه و خانواده دورتر میشوند میزان تاثیر پذیرشان نیز از محیط های مجازی به شدت افزایش میابد و از اهداف خود غافل شده و به سمت تباهی و اهداف پوچ سوق پیدا میکنند.

از مهم ترین تاثیرات منفی فضای مجازی بر دانش آموزان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد مشکلات روانی

دانش‌آموزانی که به طور منظم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، علاوه بر مشکلات خواب و همچنین اضطراب و افسردگی، نسبت به سایرین دچار معده درد بیشتری می‌شوند. آنها همچنین تمایلات خودشیفتگی بیشتری در کنار بسیاری از اختلالات روانی دیگر از جمله: رفتارهای مختلف ضد اجتماعی و گرایش‌های پرخاشگرانه از خود نشان میدهند.

  1. افت تحصیلی

دانش آموزتانی که غرق در  شبکه های اجتماعی میشوند از اهداف تحصیلی خود دور شده و برای رسیدن به اهدافی پوچ تلاش می کنند که هیچ سودی برای حال و آینده ی آنها ندارد و با این کار بنیان زندگی خود را بر روی موضوعاتی پوچ سوار میکنند.

مهم ترین تاثیرات منفی فضای مجازی بر دانش آموزان

علاوه بر این در طی این سال‌ها رسانه‌های اجتماعی بسیار محبوب تر شده‌اند و این می‌تواند مربوط به قابلیت انتشار سریع و حداکثری اطلاعات باشد، اما به واسطه این همه‌گیری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، با الفاظ و اصطلاحات جدید مواجه شده‌ایم و برخی کلمات را میبینیم که با املای نادرست امروزه رواج پیدا کرده‌اند؛ این اتفاق خوشایندی نیست!

زیرا بیانگر آن است که دانش‌آموزان شکل نوشتاری صحیح خیلی از کلمات را نمی‌دانند یا با علائم دستور زبان به ‌خوبی آشنا نیستند. این همان اتفاق زیانباری است که در اثر استفاده‌ی بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی پیش آمده است.

  1. هویت مخفی

ناشناس بودن هویت در فضای مجازی باعث میشود بسیاری از دانش‌آموزان و نوجوانان عملکرد نظارت و بازبینی یا فیلتر کردن مطالب ارسالی‌شان را فراموش کنند. به تازگی، بسیاری از مسئولین و مؤسسات آموزشی تمایل دارند قبل از پذیرش یا مصاحبه، مشخصات و نوع فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنند. بسیاری از نوجوانان محتوا یا مطلبی را که نشر می‌دهند ارزیابی نمیکنند که همین مسئله میتواند در آینده شغلی و تحصیلی آنها مشکل ساز شود.

در پایان

استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی بر سلامت نوجوانان در هر سنی که باشند، تأثیر منفی می‌گذارد و آنها را در معرض ابتلا به انواع مشکلات جسمی و روحی قرار می‌دهد. اینجاست که والدین و معلمان باید به دانش‌آموزان در رابطه با فعالیت بیش از اندازه در فضای مجازی و عوارض منفی آن بر جسم و روان، آگاهی لازم را بدهند و نقش اصلی را در زمینه آگاهی بخشیدن به آنها ایفا ‌کنند.

برای دریافت مشاوره تخصصی در خصوص تاثیرات فضای مجازی میتوانید با مشاوران با تجربه مرکز مشاوره هم اندیشان از طریق شماره 02191023933 تماس بگیرید. سپاس از همراهی شما.

سوالات متداول

فضای مجازی چه تاثیری بر روی دانش آموزان میگذارد؟

امروزه فضای مجازی به بخشی از زندگی انسان ها تبدیل شده اما دارای تاثیرات مثبت و منفی نیز میباشد که در این مقاله به شرح آنها پرداخته ایم.

تاثیرات منفی فضای مجازی کدامند؟

استفاده بیش از حد از فضای مجازی باعث بروز عوارضی مانند: افت تحصیلی دوری از اجتماع و… میشود که جزئیات تکمیلی در این مقاله درج شده است.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره