تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

ترس از ارتفاع چیست و کاربردی ترین راه های غلبه بر آن کدامند؟

ترس از ارتفاع چیست و کاربردی ترین راه های غلبه بر آن کدامند؟

ترس از ارتفاع یکی از ترس هایی است که افراد زیادی با سنین مختلف به آن دچار هستند. حتی بسیاری از بزرگسالان از گفتن این ترس به دیگران نیز واهمه دارند و به همین دلیل به دنبال راه های مقابله با این ترس نمی روند.

اما فوبیا یا ترس از ارتفاع چیز خجالت آوری نیست و بهتر است به سرعت با آن مقابله کرد.

ما در این مقاله تصمیم داریم تا بیشتر در مورد ترس از ارتفاع و راه های مقابله با آن صحبت کنیم. اگر شما یا یکی از اطرافیان شما با چنین ترسی زندگی می کنید، حتما این مقاله را بخوانید.

ترس از ارتفاع چیست؟

ترس از آکروفوبیا (بلندی هراسی) یا ترس از ارتفاع با ترس از پرواز تفاوت دارد. در این نوع ترس ممکن است فرد با هر چیزی که او را از زمین دور می کند، مشکل داشته باشد.

مثلا بسیاری از افراد که ترس از ارتفاع دارند، حتی از بودن در طبقه دوم خانه واهمه دارند. این افراد با صندلی، نردبان یا چیزهایی از این قبیل مشکل دارند. بنابراین این ترس زندگی عادی این افراد را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

یکی از علائم مهم این ترس، سرگیجه است. فردی که از ارتفاع می ترسد، احساس می کند که سرگیجه دارد. ترس از سرازیری و پله نیز با ترس از ارتفاع رابطه مستقیم دارد. بسیاری از این افراد از پله برقی یا شیب تند وحشت دارند.

ترس از ارتفاع چیست؟

علائم ترس از ارتفاع کدامند؟

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، ممکن است که افراد در زمان ترس از ارتفاع دچار سرگیجه شوند. البته در برخی از مواقع شخص سرگیجه را احساس نمی کند و در عوض با علائم دیگری روبرو است.

از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد به طور غریزی دنبال چیزی است که به آن بچسبد؛ زیرا توان حفظ تعادل را ندارد.
  • فرد همواره می ترسد در آینده در ارتفاع گیر بیوفتد
  • حالت خزیدن به خود می گیرد.
  • به زانو در می آید و یا بدن خود را خم می کند.
  • شروع به لرزیدن می کند.
  • تعریق زیاد دارد.
  • دچار تپش قلب می شود.
  • گریه می کند و یا فریاد می زند.
  • احساس فلج شدن و وحشت دارد.
  • ممکن است قدرت تفکر خود را از دست بدهد.
  • فرد حتی با تصور ارتفاع فرد دچار حملات پانیک می شود

افرادی که با این ترس روبرو هستند، ممکن است مهمانی ها یا مسافرت های خود را نیز کنسل کنند. مثلا از رفتن به مرکز خرید به دلیل داشتن پله برقی پرهیز کنند یا چون خانه دوستشان در طبقه 15 یک برج است، هیچ گاه به خانه او نروند.

خطر ترس از ارتفاع چیست؟

خطر ترس از ارتفاع چیست؟

بزرگترین خطری که این ترس برای انسان دارد، محدود کردن زندگی و کار اوست. همچنین این ترس می تواند منجر به حملات عصبی شده و خطرات احتمالی بعدی را ایجاد کند.

بنابراین لازم است که فرد مبتلا به اکروفوبیا سریع به درمان خود اقدام کند؛ زیرا در زندگی های امروزی این ترس جایگاهی ندارد و زندگی را سخت و مختل می کند.


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی – دریافت انواع خدمات مشاوره از بهترین مشاورین ایران بصورت تلفنی


علل ترس از ارتفاع چیست؟

ترس از ارتفاع معمولا در حیوانات نیز وجود دارد و تنها مختص به انسان نیست. بنابراین این ترس می تواند تا حدودی طبیعی باشد؛ اما ترس بیش از اندازه دیگر طبیعی نیست.

این ترس می تواند از خاطره تلخ در گذشته، بیماری های روحی و عواملی از این قبیل ناشی شود. در هر حال نمی توان علت مشخصی برای این نوع ترس در نظر گرفت. نظریه پردازان معتقد هستند که این ترس می تواند یک موضوع ذاتی و بر اساس تکامل باشد.

نظریه های رفتارگرایی بیان می کنند که معمولا افراد از طریق تعامل با محیط به انواع ترس دچار می شوند. این تئوری های رفتاری عبارتند از:

  • مشاهده

کودکی که ترس والدین خود را از ارتفاع می بیند، ممکن است به تقلید از والدین از ارتفاع بترسد.

  • تروما

فردی که یکی از اطرافیانش از بلندی سقوط کرده و آسیب دیده است، ممکن است به این نوع ترس مبتلا شود.

  • شرطی سازی کلاسیک

افرادی که تجربه بدی از سقوط از ارتفاع دارند، ممکن است این تجربه را با هر نوع ارتفاعی مرتبط کرده و در ارتفاع مشابه احساس ترس و اضطراب داشته باشد.

راه های مقابله با ترس از ارتفاع کدامند؟

راه های مقابله با ترس از ارتفاع کدامند؟

افرادی که می خواهند با این ترس خود مقابله کنند، می توانند یکی از راه کارهای زیر را امتحان کنند.

  • کاهش استرس

برای کاهش استرس و ترس، ورزش منظم، یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن و مایندفولنس از مواردی هستند که به فرد کمک می کنند تا استرس و اضطراب را از خود دور کند.

  • مواجهه درمانی

مواجه درمانی یک راه درمان برای این ترس است که به صورت تدریجی انجام می شود. در این روش درمان فرد کم کم با شی، مکان و موقعیتی که باعث ترسش شده است مواجه شده و  رفته رفته ترس او از بین می رود و با آن سازگار می شود.

مواجهه درمانی می تواند چندین جلسه طول بکشد و هدف اصلی آن مقابله با ترس است.

  • رفتار درمانی شناختی

در رفتار درمانی شناختی فرد با کمک روان درمانگر سعی در ریشه یابی این ترس دارد. زمانی که فرد ریشه این مشکل را می فهمد، سعی می کند در مورد آن موضوع، طرز تفکر خود را تغییر دهد.

در این روش درمانی روان درمانگر به فرد کمک می کند که هر فکر غیرمنطقی را از خود دور کند. این روش درمان زمان زیادی به طول می انجامد.

  • هیپنوتراپی

هیپنوتیزم درمانی یک نوع درمان است که فرد را به یک حالت کاملا آرام وارد می کند. سپس روان درمانگر با روش های تصویرسازی و تکنیک های پیشنهادی دیگر، فرد را برای تغییر در نگرشی که باعث ترسش شده است، یاری می رساند.

  • داروی ترس از ارتفاع

در برخی از مواقع برای کم کردن اضطراب و ترس به فرد داروهای آرام بخش و بتابلاکرها تجویز می شود. در برخی از مواقع استفاده از دارو و روان درمانگر به صورت همزمان، بسیار خوب جواب داده است.

راه های مقابله با ترس از ارتفاع کدامند؟

سخن آخر

ترس از ارتفاع یکی از ترس های شایع است که معمولا افراد زیادی با آن مواجه هستند. این ترس در مراحل اولیه یک ترس طبیعی بوده و برای تکامل و بقا لازم است؛ اما اگر این ترس شدت بگیرد، زندگی را مختل خواهد کرد.

بنابراین افرادی که به هر دلیل به ترس از ارتفاع مبتلا شده اند، باید شجاعت ابراز این مشکل را داشته باشند و در رفع آن تلاش کنند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ترس از ارتفاع و راه کارهای مقابله با آن آشنا کنیم. در صورتی که در این زمینه به مشاوره نیاز داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه هم اندیشان در ارتباط باشید و سوالات و دغدغه های خود را با روانشناسان باتجربه این مرکز مطرح کنید.

برای مشاوره تلفن از سراسر کشور با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

علائم روانی اکروفوبیا یا ترس از ارتفاع کدامند؟

علائم روانی این مشکل شامل موارد متعددی می شود. ازجمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فرد در هنگام دیدن مکان های مرتفع و یا فکر کردن در مورد بالا رفتن از یک مکان مرتفع احساس وحشت می کند.
  • همواره ترس شدید از گرفتار شدن در جای مرتفع را دارد.
  • در هنگام بالا رفتن از پله، نگاه کردن از پنجره و یا رانندگی در کنار پل هوایی احساس اضطراب و ترس شدید دارد.
  • بیش از اندازه به قرار گرفتن در ارتفاع فکر می کند.

آیا ترس از هواپیما نیز یک نوع ترس از ارتفاع است؟

خیر؛ ترس از پرواز با این نوع ترس تفاوت دارد. در ترس از پرواز افراد از سقوط هواپیما می ترسند؛ اما در ترس از ارتفاع، فرد از ارتفاع های بسیار کم مانند بالا رفتن از نردبان نیز می ترسد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره