تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

روش های ترک اعتیاد – معرفی کاربردی ترین روش های ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر

روش های ترک اعتیاد – معرفی کاربردی ترین روش های ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر، یک نقص شخصیتی یا نشانه ضعف نیست؛ بلکه یک بیماری است که برای غلبه بر این آن، یک اراده قوی لازم است.

سوء مصرف مواد، می تواند تغییراتی را در مغز ایجاد کند که سبب ایجاد اشتیاق شدید و اجبار به استفاده از آن شود؛ در نهایت رهایی از دام این مواد غیرممکن به نظر می رسد؛ اما بهبودی و ترک اعتیاد هرگز دور از ذهن نیست.

مهم نیست که وضعیت شما چقدر ناامید کننده به نظر می رسد، یا چند بار قبلا تلاش کرده اید و شکست خورده اید؛ با درمان و حمایت مناسب، تغییر همیشه امکان پذیر است.

برای بسیاری از افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، سخت ترین قدم برای بهبودی، اولین قدم است؛ یعنی تشخیص مشکل و تصمیم برای ایجاد تغییر. بهبودی به زمان، انگیزه و حمایت نیاز دارد؛ اما با تعهد به تغییر، می توانید بر اعتیاد خود غلبه کرده و کنترل زندگی خود را به دست آورید.

در این مقاله سعی داریم تا روش های ترک اعتیاد و هر آنچه را که باید در این مسیر پر تلاطم بدانید، بررسی و مطرح کنیم؛ پس لطفا در ادامه مطلب، مرکز مشاوره هم اندیشان را همراهی نمایید.

دنیایی بهتر با ترک اعتیاد

وقتی که تصمیم شما برای ترک مواد مخدر قطعی شد، باید میزان مصرف مواد خود را، از جمله زمان و میزان مصرف آن را پیگیری کنید. این کار دید بهتری از نقش اعتیاد در زندگی شما می دهد.

از جمله مواردی که می تواند به شما برای ترک اعتیاد کمک کند:

  • مزایا و معایب ترک اعتیاد و همچنین هزینه ها و مزایای ادامه مصرف مواد مخدر را ذکر کنید.
  • مواردی را که برای شما مهم است، مانند شریک زندگی، فرزندان، حرفه یا سلامتی خود در نظر بگیرید و ببینید مصرف مواد مخدر چگونه بر این موارد تأثیر می گذارد؟
  • از شخصی که به او اعتماد دارید، در مورد مصرف مواد مخدر خود بپرسید.
  • از خود بپرسید آیا چیزی مانع تغییر شما می شود؟ چه چیزی می تواند به شما در ایجاد تغییر کمک کند؟

روش های ترک اعتیاد

ساده ترین راه ترک اعتیاد

ساده ترین راه برای درمان اعتیاد، به کار گیری درمانهای خانگی است. شما با یک رژیم غذایی مناسب می توانید سم زدایی را آغاز کنید.

مثلا مصرف زیاد مایعات و سبزیجات و… برای درمان مفید است.

بهترین روش های ترک اعتیاد

هنگامی که متعهد شدید برای بهبود اقدام کنید، وقت آن است که انتخاب های درمانی خود را بررسی کنید؛ در حالیکه روشهای ترک اعتیاد می تواند با توجه به مواد مخدر خاص، متفاوت باشد.

3 روش موثر و مناسب برای ترک اعتیاد عبارتند از:

1- ترک اعتیاد به شکل تدریجی

روش تدریجی ترک اعتیاد، درست نقطه مقابل روش ناگهانی است. در این روش دوز مصرفی فرد به تدریج و رفته رفته کم می شود.

این امر باعث می شود که بدن، فرصت کافی برای سم زدایی را داشته باشد و روشی مطمئن تر می باشد.

2- مشاوره ترک اعتیاد

یک روش رایج و موثر مراجعه به مشاور و کلینیک ترک اعتیاد است.

درمان فردی، درمان گروهی و یا خانوادگی، می تواند به شما در شناسایی علل اصلی مصرف مواد مخدر، ترمیم روابط و یادگیری مهارت های مقابله با مصرف مواد کمک کند.

نکاتی برای یافتن بهترین درمان ترک اعتیاد برای شما

3- دارو درمانی

از دارودرمانی برای سم زدایی استفاده می شود و روانپزشک با توجه به وضعیت اعتیاد و نوع ماده مخدر، داروی خاصی را تجویز می کند. دارودرمانی به تنهایی نمی تواند فرد را از اعتیاد برهاند بلکه در کنار آن باید از سایر درمان ها استفاده کرد تا اثر آن پایدار باشد.

درمان های زیر در کنار دارودرمانی پیشنهاد می شود:

  • رفتار درمانی
  • گروه درمانی
  • مشاوره های انگیزشی
  • مشاوره سلامت و تغذیه

داروهای استفاده شده در روش دارودرمانی حتما باید تحت نظر روانپزشک برای فرد تجویز شود. مصرف خودسرانه آنها می تواند حتی منجر به مرگ فرد شود. علاوه بر آن، دارو درمانی ممکن است برای مدیریت علائم ترک اعتیاد، جلوگیری از عود یا درمان هرگونه بیماری روانی همزمان مانند افسردگی یا اضطراب استفاده شود.

راه و روش ترک تریاک

یکی از پر مصرف ترین مواد اعتیاد آور در ایران، تریاک است. تریاک خود یک مسکن قوی است؛ بنابراین فردی که آن را مصرف می کند تا ساعت ها سرخوش خواهد بود.

ترک تریاک با درد زیادی همراه است؛ بنابراین ممکن است درمان خانگی گزینه مناسبی برای ترک اعتیاد به تریاک نباشد.

انواع برنامه ها و روش های درمان دارویی

این نوع درمان شامل موارد مختلفی می شود که ما در ادامه به اختصار به دو مورد از مهم ترین و کاربردی ترین روش های دارو درمانی می پردازیم.

1- درمان با اقامت در کلینیک ترک اعتیاد

این نوع درمان شامل زندگی در یک مرکز و دور شدن از محل کار، خانواده، دوستان و عوامل اعتیاد همراه با گذراندن دوره درمان فشرده است.

این نوع درمان می تواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد.

2- درمان روزانه به همراه بستری شدن کوتاه مدت

بستری شدن کوتاه مدت برای افرادی است که نیاز به نظارت مداوم پزشکی دارند، اما مایلند هنوز در خانه زندگی کنند و محیط زندگی پایداری داشته باشند.

این برنامه های درمانی معمولا در یک کلینیک ترک اعتیاد انجام می شود و به مدت 7 تا 8 ساعت طول می کشد.

کاربردی ترین روش های ترک اعتیاد

نکاتی برای یافتن بهترین درمان ترک اعتیاد برای شما

در ادامه مقاله نکاتی جهت یافتن بهترین و مناسب ترین درمان، برای ترک اعتیاد را مورد بررسی قرار می دهیم. لطفا همراه ما باشید.

  • به یاد داشته باشید که یک درمانی برای همه موثر نیست.

نیازهای هر کس متفاوت است. ترک مواد مخدر باید بر اساس موقعیت منحصر به فرد شما انجام شود؛ مهم این است که برنامه ای پیدا کنید که مناسب شخص شما باشد.

  • درمان باید فراتر از سوء مصرف مواد شما باشد.

اعتیاد بر تمام زندگی از جمله روابط، شغل، سلامتی و وضعیت روانی شما تأثیر می گذارد. موفقیت درمان بستگی به ایجاد یک شیوه جدید زندگی و بررسی دلایلی دارد که در ابتدا به مواد مخدر روی آورده اید.

به عنوان مثال، وابستگی به مواد مخدر ممکن است از تمایل به مدیریت درد یا مقابله با استرس ایجاد شده باشد؛ در این صورت شما باید راهی سالم تر برای تسکین درد یا کنار آمدن با شرایط استرس زا پیدا کنید.

  • تعهد و پیگیری مهم است.

درمان اعتیاد به مواد مخدر یک فرآیند سریع و آسان نیست؛ به طور کلی هرچه مصرف دارو بیشتر و شدیدتر باشد، درمان طولانی تر و سخت تری نیاز خواهید داشت.

  • به طور همزمان به دنبال درمان هرگونه مشکل سلامت روان باشید.

همان طور که در تلاش برای ترک مواد مخدر هستید، توجه داشته باشید که درمان سایر مشکلات پزشکی یا روانی که با آن روبرو هستید نیز مهم است.

برای بهبود اعتیاد خود، حمایت دیگران را به دست بیاورید.

  • برای بهبود اعتیاد خود، حمایت دیگران را به دست بیاورید.

سعی نکنید این کار را به تنهایی انجام دهید و به دنبال پشتیبانی باشید؛ به دوستان نزدیک و خانواده خود تکیه کنید؛ داشتن حمایت دوستان و اعضای خانواده یک دارایی ارزشمند در بهبودی است.

اگر تمایلی به مراجعه به عزیزان خود ندارید به دلیل این که قبلاً آنها را ناامید کرده اید، به مشاوره ترک اعتیاد مراجعه کنید.

  • در ترک مواد، خودسرانه عمل نکنید.

ترک اعتیاد در خانه، یک روش بسیار خطرناک است. بسیاری از افراد از با روش سقوط آزاد (قطع ناگهانی مواد) یا استفاده از برخی از داروهای ترک اعتیاد اقدام به ترک می کنند.

به خاطر داشته باشید که هرگز در ترک مواد مخدر خودسرانه عمل نکنید و از داروهای ترک اعتیاد بدون مشورت با روانپزشک استفاده نکنید. برخی از این داروها در صورت استفاده ناصحیح، می تواند به مرگ افراد منجر شود.

در ترک برخی مواد مخدر مانند ترک هروئین، اقدام به ترک ناگهانی و به یکباره، منجر به مرگ فرد می شود. هرگز خودسرانه و بدون مشورت با یک مشاور، اقدام به ترک مواد مخدر نکنید، چرا که از عواقب آن آگاه نیستید.

داروهای ترک اعتیاد زیادی وجود دارد که هر کدام عوارض خاص خود را دارد. روانپزشک یک روش درمان سم زدایی را برای شما انتخاب می کنند که کمترین ضرر را برای بدن شما داشته باشد.

نکاتی برای یافتن بهترین درمان ترک اعتیاد برای شما

  • یک شبکه اجتماعی سالم بسازید.

اگر زندگی اجتماعی قبلی شما، حول مواد مخدر می چرخید، به ایجاد ارتباطات موثر و جدید نیاز دارید. داشتن دوستان سالم که از بهبود شما حمایت می کنند بسیار مهم است.

  • روش های سالم مقابله با استرس را بیاموزید.

پس از رفع مشکلات خود در مورد اعتیاد و شروع درمان، هنوز باید با مشکلاتی روبرو شوید که منجر به سوء مصرف مواد شما شده است. آیا مهارت کافی برای مقابله با احساسات دردناک، آرام کردن خودتان پس از مشاجره، آرام شدن بعد از یک روز بد و… را دارید؟

پس از ترک مواد مخدر، احساسات منفی که با مواد مخدر کاهش داده اید، دوباره ظاهر می شوند. برای موفقیت درمان، ابتدا باید مشکلات اساسی خود را برطرف کنید.

هنگامی که مسائل اساسی خود را حل کردید، گاهی اوقات استرس، تنهایی، ناامیدی، عصبانیت، شرم، اضطراب و… را تجربه خواهید کرد. همه این احساسات بخشی عادی از زندگی هستند؛ یافتن راه هایی برای مقابله با این احساسات، جزء اساسی درمان و بهبود شما است.

  • محرک ها و میل به مواد مخدر را تحت کنترل داشته باشید.

بهبودی شما با مرخص شدن از کلینیک و پایان جلسات مشاوره به پایان نمی رسد؛ بلکه مغز شما هنوز به زمان نیاز دارد. در طول این بازسازی، میل به مواد مخدر می تواند شدید باشد.

شما می توانید با اجتناب از افراد، مکان ها و موقعیت هایی که باعث ایجاد تمایل به مصرف مواد در شما می شود، مسیر درمانی خود را ادامه دهید.

  • از دوستان خود که مواد مصرف می کنند فاصله بگیرید.

با دوستانی که هنوز مواد مخدر مصرف می کنند، معاشرت نکنید. خود را با افرادی که از سلامت شما حمایت می کنند، احاطه کنید، نه کسانی که شما را وسوسه می کنند تا به عادت های قدیمی و مخرب خود ادامه دهید.

  • در مصرف داروهای تجویزی احتیاط کنید.

اگر به داروهای تجویزی مانند مسکن ها معتاد شدید، لازم است با پزشک خود در مورد یافتن راه های جایگزین برای مدیریت درد مشورت کنید. داروهایی با پتانسیل سوء مصرف بالا عبارتند از مسکن، قرص خواب و داروهای ضد اضطراب.

انواع روش های ترک اعتیاد

  • یک زندگی معنادار عاری از مواد مخدر بسازید.

شما می توانید با انجام فعالیت هایی که به زندگی شما معنا می بخشد، از روند درمان خود حمایت کرده و از عود اعتیاد جلوگیری کنید. این مهم است که درگیر چیزهایی باشید که از آنها لذت می برید، و باعث می شود به زندگی خود معنا ببخشید.

وقتی زندگی شما مملو از فعالیت های مفید و هدفمند باشد، اعتیاد جذابیت خود را از دست می دهد. یک سرگرمی قدیمی را انتخاب کنید یا یک سرگرمی جدید را امتحان کنید. کارهایی انجام دهید که خلاقیت شما را به چالش بکشد و تخیل شما را برانگیزد.

  • یک ساز موسیقی، زبان خارجی یا یک ورزش جدید را امتحان کنید.

کارهای مذکور و نمونه کارها و آموزش های اینچنین را انجام دهید تا از جو و فضای موادمخدر و اعتیاد به آن فاصله بگیرید.

  • یک حیوان خانگی داشته باشید.

بله، حیوانات خانگی مسئولیت دارند، اما مراقبت از یک حیوان باعث می شود احساس کنید دوست داشتنی و مفید هستید.

وقت خود را در طبیعت بگذرانید.

پیاده روی منظمی داشته باشید، ماهیگیری کنید یا از هوای آزاد در یک پارک لذت ببرید.

  • از هنر لذت ببرید.

از موزه های مختلف دیدن کنید، به کنسرت یا نمایش بروید، در کلاس هنری شرکت کنید یا خاطرات خود را بنویسید.

  • اهداف معنی دار تعیین کنید.

داشتن اهدافی برای دستیابی به آن ها می تواند پادزهری قوی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر باشد.

مراقب سلامتی خود باشید.

ورزش منظم، خواب کافی و عادات غذایی سالم به شما کمک می کند سطح انرژی خود را بالا نگه دارید و سطح استرس خود را پایین بیاورد. هرچه بیشتر بتوانید سالم بمانید و احساس خوبی داشته باشید، دور ماندن از مواد مخدر راحت تر خواهد بود.

ترک اعتیاد به شکل تدریجی

نتیجه گیری

توجه داشته باشید که پیگیری طولانی مدت می تواند از عود بیماری جلوگیری کرده و سلامت شما را حفظ کند؛ این ممکن است شامل شرکت در گروه های حمایتی منظم یا جلسات آنلاین برای کمک به ارتقا روند بهبودی شما باشد.

یادتان باشد که هرگز ناامید نشوید. هر چقدر هم که اعتیاد شما شدید باشد روش های درمانی مختلف و موثری وجود دارد که می تواند به بهبود شما کمک کند.

این نکته بسیار مهم را فراموش نکنید که شما باید متعهد به ترک اعتیاد باشید؛ آنگاه شکست بی معنی است.

اگر احساس می کنید در این مسیر به کمک نیاز دارید، مشاوران و متخصصان ما در مرکز مشاوره هم اندیشان می توانند با استفاده از تجربه و دانش خود، در این مسیر چالش برانگیز به شما کمک نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین داروی ترک اعتیاد چیست؟

بهترین رویکرد، دارو درمانی است که بایستی علاوه بر تمرکز بر ترک مواد مخدر، در درمان هر گونه بیماری روانی هم موثر باشد.

بهترین روش ترک اعتیاد کدام است؟

بهترین روش ترک اعتیاد شامل سم زدایی، مشاوره، مصرف داروهای تجویزی پزشک و… است، که متناسب با شدت و نوع مواد مخدر مصرفی متفاوت است.

چگونه بعد از ترک مواد سالم بمانیم؟

شما می توانید با انجام فعالیت هایی که به زندگی شما معنا می بخشد، از روند درمان خود حمایت کرده و از عود اعتیاد جلوگیری کنید. این مهم است که درگیر چیزهایی باشید که از آنها لذت می برید و از دوستانی که خود اعتیاد دارند دوری کنید.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره