تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

تست های روانشناسی؛ آشنایی با بهترین و کاربردی ترین تست های روانشناسی و شخصیت شناسی

تست های روانشناسی؛ آشنایی با بهترین و کاربردی ترین تست های روانشناسی و شخصیت شناسی

همان طور که می دانید، تست روان شناسی یک نوع آزمون است که به ما کمک می کند تا به شناخت بهتری از خودمان برسیم و بدانیم که علل رفتارهای ما کدامند.

شاید به وفور با عبارت هایی مانند «تیپ شخصیتی» یا «تست یادگیری» روبرو شده باشید. این تست ها در تمامی مراحل زندگی به کمک فرد می آیند تا او با شناخت بهتری از خود و روحیاتش، بهترین اقدامات را انجام دهد.

تعداد این تست‌ها زیاد است و ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با بهترین و کاربردی ترین آنها آشنا کنیم. بنابراین برای آشنایی با تست های روانشناسی، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید.

بهترین و کاربردی ترین تست های روانشناسی و شخصیت شناسی

در علم روان شناسی تست‌ ها و آزمون های مختلفی وجود دارند، تا به افراد در بهینه سازی شرایط روحی و رفتارهای فردی و اجتماعی کمک کنند. در ادامه مطلب برخی از این تست‌ ها را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

بهترین و کاربردی ترین تست های روانشناسی و شخصیت شناسی

تست MBTI (تست شخصیت شناسی مایزر بریگز)

این تست شخصیت شناسی بر اساس نظریه یونگ، به وسیله کاترین بریگز و ایزابل مایرز طراحی شد. بریگز و مایرز برای سنجش و اندازه گیری تیپ های شخصیتی این تست را با نام MYERS BRIGGS TEST طراحی کردند.

این تست یکی از معتبرترین و کاربردی‌ترین تست‌های شخصیتی است.

تست هوش هیجانی Bar-on EQ

تست هوش هیجانی بار ان (Bar-on Emotional Quotient Inventory) که با نام EQ نیز شناخته می شود، یک تست برای سنجش هوش عاطفی و ارتباطی افراد است.

این تست قابلیت سنجش هوش عاطفی و احساسی را دارد. این تست نوعی از هوش را در افراد مورد سنجش قرار می دهد که برای موفقیت شغلی و زندگی آنها بسیار مهم است.

تست هوش چندگانه گاردنر

تست هوش چندگانه گاردنر (Gardner Multiple Intelligence) انواع مختلفی از هوش را در افراد مورد سنجش قرار می دهد. این تست توانایی های ذهنی افراد را در هشت رده تقسیم بندی کرده و در گزارش مشخص می شود که هر فرد در هر کدام از هوش‌ ها چقدر توانایی دارد. این تست اولین بار به وسیله هوارد گاردنر مطرح شد.

تست نئو با گزارش کامل

تست نئو با گزارش کامل

تست شخصیت شناسی نئو (NEO) با نام های Big Five یا پنج عامل بزرگ شخصیت شناخته می شود. این تست یکی از معتبرترین تست های مشاوره روانشناسی در دنیاست.

تحلیل این تست اطلاعات زیادی را از شخصیت افراد در اختیار روان شناس قرار می دهد. این تست توانایی سنجش مواردی چون افسردگی، شایستگی و نظم و ترتیب را در افراد دارد. به این تست تست افسردگی نیز می گویند.

تست نئو از جمله تست‌هایی است که برای تشخیص شخصیت، قبل از ازدواج یا استخدام استفاده می شود.

تست دیسک با گزارش کامل

تست دیسک (DISC)، یک پرسشنامه روانشناسی در حوزه رفتارشناسی است. تست دیسک را به نام پرسشنامه رفتاری دیسک نیز می شناسند. این تست یکی از ابزارهای جدید در روان شناسی است که در عین سادگی بسیار معتبر است.

تست دیسک جنبه های مختلف زندگی مانند توسعه فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی را ارزیابی می کند.

تست آرکتایپ برند

همانطور که می‌دانید، برندها به صورت ناخودآگاه پیامی را به مخاطب خود انتقال می دهند. این ناخودآگاه در علم روانشناسی آرکتایپ نام دارد. آرکتایپ باعث می شود که شما چیزی را بخرید و بابت آن هزینه کنید.

در دنیای برندینگ، آرکتایپ برند (Brand Archetype)، توانایی این را دارد که هویت، صدا، شخصیت برند و همچنین نحوه ارتباط برند با مخاطب را پیش بینی کرده و استراتژی برند را شکل دهد.

آرکتایپ برند بر روی پیامی که کسب و کار شما به مخاطب منتقل می کند تمرکز دارد.

در کسب و کارهای نوپا این تمرکز بر روی برنامه‌ریزی برای پیام منتقل شده از سوی برند است. برای کسب و کارهایی که در حال کار هستند، این شامل ارزیابی پیام انتقال یافته است. بنابراین تست آرکتایپ برند برای توسعه روابط برند با مخاطبان بسیار ضروری است.

تست تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک، یعنی استفاده از چهارچوب های ذهنی مختلف برای بررسی و تحلیل درست و تصمیم گیری های موفق در موقعیت های استراتژیک. بدین ترتیب مدیران ارشد می توانند تا بهتر از فرایندها و بحران‌ها عمل کنند.

در واقع تفکر استراتژیک یک نوع مهارت است که باعث تصمیم گیری های موثر می شود. این تست روانشناسی برای سنجش ظرفیت تفکر استراتژیک مدیران بوده و با توجه به مزیت رقابتی امروز بسیار تست مهمی است.

مدیران با سنجش تفکر استراتژیک خود می توانند در جهت تقویت آن بیشتر تلاش کنند.

تست قهرمان درون (آرکتایپ یونگ)

تست قهرمان درون (آرکتایپ یونگ)

تست آرکتایپ یونگ (Jungian archetypes) یا همان تست سفر قهرمانی، یک تست برای سنجش آرکتایپ غالب ناخودآگاه است. این تست مشخص می کند که فرد در ناخودآگاه خود بر روی چه انرژی متمرکز است و با آن زندگی خود را پیش می برد.

همان طور که می دانید، حوزه ناخودآگاه در ذهن و روان انسان بسیار پیچیده است. این تست کمک خواهد کرد تا فرد بفهمد که در کدام مرحله از سفر قهرمانی زندگی خویش قرار دارد.

تست هوش هیجانی Bradberry EQ (برادبری و گریوز)

تست هوش هیجانی برادبری (Bradberry EQ)، یک آزمون برای سنجش هوش ارتباطی افراد است. در واقع این تست روانشناسی به شما کمک خواهد کرد تا بدانید در مقابل دیگران چه وضعیتی دارید.

این تست اطلاعات خوبی به شما داده و مشخص می کند که فرد تا چه اندازه ای از احساسات و هیجانات خود مطلع است.

تست کمال گرایی

این آزمون به کمال طلبی، کمال گرایی یا کمال پرستی مربوط است. در این آزمون فرد کارها را باید به روشی بسیار وسواسی و دقیق انجام دهد.

از دیدگاه روانشناسی کمال گرایی با اختلال وسواس و اجبار مرتبط است. به صورتی که فرد مجبور می شود تا کارها را با وسواس بیشتری انجام دهد و اگر نتیجه ای غیر از این حاصل شود، فرد آن نتیجه را نخواهد پذیرفت. در این تست افراد از نظر شدت و درجات مختلف کمال گرایی مورد سنجش قرار می گیرد.

تست انیاگرام (Enneagram) با گزارش کامل

تست شخصیت شناسی انیاگرام (Enneagram)، یکی از ابزارهای خودشناسی است که به افراد در مسیر رشد کمک می کند. افرادی که به خودشناسی علاقه‌ مند هستند و می خواهند تمایلات، اضطراب‌ها و نگرانی های خود را بهتر بشناسند، می توانند از این تست استفاده کنند.

تست شخصیت شناسی نوجوانان MBTI

تست شخصیت شناسی نوجوانان MBTI

این تست برای تشخیص تیپ شخصیتی افراد بین 12 تا 17 سال است. این تست شخصیت شناسی برای شناخت شخصیت و کشف استعدادهای شغلی افراد کاربردهای بسیاری دارد.

تست سبک یادگیری

این تست کمک می کند تا افراد مدل یادگیری خود را دریابند. سبک یادگیری، مدل‌های متفاوتی داشته و بهتر است که افراد به این سبک‌ها پی ببرند تا بتوانند با سرعت بیشتری مطالب را بیاموزند.

بنابراین این تست به افراد کمک می کند که با دانستن سبک یادگیری خود اشتیاق بیشتری برای آموزش داشته باشند.

تست رغبت سنج شغلی هالند

تست هالند (HOLLAND CODE CAREER TEST)، یکی از معتبرترین تست های شخصیت شناسی است که با مشاغل افراد در ارتباط می باشد. این تست برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب بسیار کاربرد دارد.

تست کهن الگوی اسطوره ای مردان

این تست، الگوی ناخودآگاه انرژی‌های روان مردانه را ارزیابی می کند. آرکتایپ مردان (Men Archetype) همان انرژی های ناخودآگاه مردان هستند که رفتارهای آنها را کنترل می کنند.

اگر مردان در مورد ضمیر ناخودآگاه خود به آگاهی برسند، می توانند علت رفتارهای خود را پیدا کنند.

تست کهن الگوی اسطوره ای زنان

تست کهن الگوی اسطوره ای زنان

این تست نیز همانند تست کهن الگوی اسطوره ای مردان است، با این تفاوت که انرژی های روان زنانه را مورد سنجش قرار می دهد.

تست مدل ذهنی (ادوین لاکه)

این تست مدل ذهنی، توضیح دهنده روند تفکر و درک افراد از رویدادها و اتفاق های اطراف است. افراد با این آزمون متوجه خواهند شد که چگونه مشکلات را تخیل کرده و کارها را می توان انجام داد.

تست مزاج شناسی (تست آیزنک یا طبایع)

تست مزاج شناسی، بر اساس چهار طبع بقراطی طراحی شده و شامل طبع بلغمی، صفراوی، دموی و سوداوی است. بر اساس تئوری های مطرح در علم روانشناسی هر کدام از این طبع‌ها باعث می شود که فرد شخصیت و رفتاری خاص داشته باشد.

بنابراین تست مزاج شناسی به افراد کمک می کند که علل رفتارهای خود را بهتر بشناسند.

تست سبک مذاکره (حل تعارض)

آزمون سبک مذاکره با آزمون حل تعارض به بررسی و شناخت دیدگاه های افراد در مذاکره و رویارویی با تعارض می پردازد. در این آزمون امتیاز هر بخش، برای هر فرد با افراد دیگر قابل مقایسه نبوده و مذاکره کننده حرفه ای را مشخص می کند.

تست تعویق تصمیمات

تست تعویق تصمیمات

همانطور که می‌دانید، مهارت تصمیم گیری یکی از مهم‌ترین مواردی است که در موفقیت افراد تاثیرگذار است. تصمیم گیری ابعاد مختلفی دارد و سرعت و کارایی و درست بودن آن بسیار مهم است.

این تست برای سنجش افراد در مورد تعلل و وسواس در تصمیم گیری است. یعنی اینکه این افراد دارای تعلل هستند یا خیر؟

تست چپ مغزی و راست مغزی

در اواخر دهه 60 میلادی، دانشمندی به نام رادجر دبلیو اسپری فرضیه‌ای به نام تفکر چپ مغزی و راست مغزی را مطرح کرد. در این فرضیه انسان‌ها به دو صورت کاملا متفاوت از نظر فکر کردن تقسیم می شوند.

افرادی که از نیمکره چپ یا دیجیتالی بهره می برند، بیشتر تحلیل گرا هستند و به جزئیات بیشتر فکر می کنند. افرادی که از نیمکره راست بهره می برند، بیشتر کلی نگر هستند.

تست نگرش نسبت به پول

این آزمون همانطور که از نامش پیداست، نگرش افراد را نسبت به پول مورد ارزیابی قرار می دهد. این تست برای تخصص های مهمی در حوزه منابع انسانی کاربرد دارد؛ زیرا با استفاده از این تست، می توان برنامه های انگیزشی مناسب تری را در سازمان پیاده کرد.

تست گاستون برژه (Gaston Berger)

تست گاستون برژه، یک تست روانشناسی است که به سنجش خلق و خوی افراد می پردازد. این تست فرمولی از مدل خلق مثبت یا منفی افراد است.

تست گاستون برژه

سخن آخر

تست روانشناسی یا شخصیت شناسی، به افراد کمک می کند تا شناخت بهتری از خود داشته باشند و علل رفتار، موفقیت‌ها و ناکامی های خود را بهتر بشناسند. بنابراین برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف خود بیشتر تلاش خواهند کرد.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین و کاربردی‌ ترین تست‌ های روانشناسی و شخصیت شناسی آشنا کنیم. در صورتی که می خواهید از این تست‌ ها استفاده کنید و به راهنمایی و مشورت بیشتری نیاز دارید، حتما با کارشناسان ما در موسسه هم اندیشان در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره تلفنی، می توانید از سراسر کشور با شماره 9099071985 تماس گیرید.

سوالات متداول

آیا انجام تست های روان شناسی و شخصیت شناسی به صورت آنلاین نیز وجود دارد؟

بله؛ امروزه سایت های زیادی وجود دارند که انجام این تست ها را به صورت آنلاین برای تمامی افراد امکان پذیر کرده اند.

تست های روان شناسی چه تاثیری در شغل افراد دارند؟

همان طور که در مقاله نیز به آن اشاره شد در برخی از تست ها افراد متوجه توانایی ها و استعداد خود در مشاغل مختلف می شوند و می توانند انتخاب های درستی داشته باشند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره