تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

اصلی ترین دلایل از خواب پریدن کودک با گریه

اصلی ترین دلایل از خواب پریدن کودک با گریه

یکی از بزرگ ترین نگرانی هایی که والدین با آن مواجه هستند. وجود خواب عمیق و کامل کودک می باشد. چرا که خواب، زمانی برای استراحت بدن است که در آن، جسم انرژی خود را بازیابی می کند و در سلامت کودک نقش بسزایی دارد.

وجود اختلال در خواب کودک، منجر به از خواب پریدن کودک با گریه و در نتیجه ناآرامی آن می شود.

طبیعت گریه کردن کودک در خواب

گریه کردن یکی از بدیهی ترین واکنش کودکانی می باشد که به رشد کلامی نرسیده اند. در واقع کودک با گریه کردن نیازهای خود را نشان می دهد و در صورت بروز مشکل، والدین را آگاه می سازد.

این امر طبیعی در نوزادان حتی در هنگام خواب بسیار رایج است و نوزاد با استفاده از آن گرسنگی، وجود سرما یا گرما، وجود درد و… را اعلام می دارد.

اما در کودکان دو سال به بالا، از خواب پریدن کودک با گریه دلایل گوناگونی دارد و می تواند نشانه ی وجود خطرات روانی یا درد های شدید جسمانی باشد که مستلزم پیگیری و توجه والدین برای یافتن علل این اختلال است.

شایع ترین علل از خواب پریدن کودک با گریه

شایع ترین علل از خواب پریدن کودک با گریه

کودک از ابتدای روز تا هنگام خواب، با اتفاقات و احساسات متنوعی مواجه می شود که تک تک آنها بر عملکرد خواب شبانه او تاثیر می گذارند و ممکن است موجب برهم ریختن نظم خواب در کودک شوند. از اصلی ترین دلایلی که موجب از خواب پریدن کودک با گریه می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود.

احساس ناامنی

وابستگی بیش از حد معمول کودکان به والدین خود، یکی از دلایل بروز مشکلات در خواب می باشد. چرا که این سری از کودکان در هنگام خواب، ترس جدایی از والدین را به همراه دارند.

از این جهت احساس امنیت نمی کنند و ذهن آنها مدام در حال اخطار قرار می گیرد تا هر گونه حضور والدین و عدم آن را بررسی کرده و در صورت احساس خطر احتمالی، کودک را آگاه سازد.

همچنین عوض شدن محیط خواب یا ایجاد تفاوت در شرایط آن، احساس ناامنی را به کودک القا می کند و موجب بروز اختلال در خواب می شود.

کابوس دیدن

یکی از دلایل اصلی از خواب پریدن کودک با گریه، عدم تشخیص مرز واقعیت با خیال او می باشد. بدین گونه که شخص در دنیای تلفیقی از واقعیت به همراه خیال و ساخته ذهن خود زندگی می کند.

از این رو برخی کودکان در خواب نیز افکار خود را دنبال می کنند و دچار کابوس می شوند و پس از بیدار شدن نیز خود را درون دنیای خیال احساس کنند.

مثلا کودک به هنگام بیدار شدن احساس می کند که هیولای درون خوابش، در اتاق، درون کمد یا زیر تخت جای گرفته است.

وجود استرس و اضطراب

وجود استرس و اضطراب

شرایط و محیط رشد کودک بسیار حائز اهمیت می باشد و در سلامت جسم و روان او موثر است. وجود تنش هایی از قبیل مشاجره های خانوادگی، جا به جایی مدرسه یا محل زندگی، وجود برنامه ی فشرده در زندگی و… موجب ایجاد استرس در کودک می شوند که این استرس و اضطراب سبب بروز مشکل در خواب کامل کودک می شود و آرامش وی را بر هم می زند.

وجود بیماری و ناراحتی

وجود هر گونه درد مانند مشکلات گوارشی ساده مانند سوزش معده و ریفلاکس یا سرماخوردگی و یا بیماری های خطرناک موجب رنجش کودک می شود و ممکن است سبب از خواب پریدن کودک با گریه شود. همچنین عفونت های گوش در بین کودکان بسیار دردناک می باشند و می توانند موجب ناآرامی کودک شوند.

غم و ناراحتی سرکوب‌شده

در برخی موارد کودک یک آسیب و غم را در درون خود سرکوب می کند که این می تواند خود را به صورت از خواب بیدار شدن با گریه نشان دهد. در برخی موارد این غم سرکوب شده نمود دیگری مانند کاهش وزن و خستگی دارد.

انتقال بین مراحل خواب

چرخه خواب به صورت 5 مرحله است که از خواب سبک به سنگین تقسیم می شود. انتقال از هر یک از این مراحل خواب می تواند برای کودکان و نوزادن ناراحت کننده و توام با گریه باشد. این یکی از دلایلی است که اغلب به آن بی توجهی می شود

هراس شبانه

این وضعیت به صورت کامل در خواب رخ می دهد و کودک شما پس از بیداری چیزی از آن به خاطر نخواهد داشت.

هراس های شبانه می توانند به دلیل پریدن دست و پای کودک در خواب باشند و یا از شدت خستگی زیاد رخ دهد و موجب ایجاد وحشت در کودک شوند حتی در برخی کودکان این روند به طور مکرر در شب های متوالی نیز تکرار می شود. برخی نیز به دلیل وجود ترس از تاریکی دچار هراس شبانه می شوند.

انتقال بین مراحل خواب

چرخه خواب به صورت 5 مرحله است که از خواب سبک به سنگین حرکت می کند. انتقال از هر یک از این مراحل خواب می تواند برای کودکان و نوزادن ناراحت کننده و توام با گریه باشد. این یکی از دلایلی است که اغلب به آن بی توجهی می شود

هنگام از خواب پریدن کودک با گریه چه کاری باید انجام دهیم؟

هنگام از خواب پریدن کودک با گریه چه کاری باید انجام دهیم؟

هنگامی که کودک از خواب با گریه می پرد، در حالتی شکننده قرار گرفته است که درک صحیحی از فضای اطراف خود ندارد. این موقعیت موجب تشویش و نگرانی در والدین می شود و آنها را دچار سردرگمی می کند.

از این جهت رعایت نکات زیر، به داشتن واکنش مناسب شما کمک می کند:

  • آرامش خود را حفظ کنید و هراسان به سمت کودک نروید.
  • با در آغوش گرفتن کودک حمایت خود را نشان دهید.
  • سعی کنید با کلامی آرام، او را متوجه فضای امن ایجاد شده، کنید.
  • به هیچ وجه برای آرام کردن کودک، اقدام به تنبیه بدنی، کلامی یا رفتاری نکنید. .
  • برای قطع کردن گریه کودک، از تهدید کودک بپرهیزید.
  • تا آرام شدن کودک، او را تنها نگذارید.

در واقع احساسات شما به کودک انتقال داده می شود. در صورتی که پرخاشگرانه و یا با هراس، رفتار تندی داشته باشید، کودک شما  احساس آزار بیشتری کرده و به گریه خود ادامه می دهد و از طرفی اگر شما را بدون تشویش و حامی ببیند زودتر آرام می گیرد.

راه های جلوگیری از بروز اختلال گریه در خواب کودک

راه های جلوگیری از بروز اختلال گریه در خواب کودک

هر گونه اتفاقی که در زندگی کودک رخ می دهد و یا هر اخباری که به گوش او می رسد. در نظم زندگی و خواب کودک دخالت دارد. از این جهت می توان با رعایت برخی نکات و پایبندی به یک برنامه مناسب قبل از خواب، احساسات و عواطف کودک را مدیریت کرد.

در ادامه به برخی از برترین توصیه های روانشناسان کودک در مقابله با از خواب پریدن کودک با گریه می پردازیم:

  • قبل از خواب با کودکتان صحبت کنید تا هیجانات خود را نشان داده و به آرامش فکری مناسب برسد.
  • اگر فرزند شما دچار بیماری است با درمان آن، کیفیت خواب او را بهبود ببخشید.
  • در صورتی که فرزند شما از تاریکی می ترسد، با فراهم آوردن نور کافی و آرامش بخش، هراس آن را کاهش دهید.
  • داشتن برنامه غذایی مناسب و شام کافی برای کودک به خواب کامل او کمک شایانی می کند.
  • با چرت های روزانه، از خستگی زیاد کودک جلوگیری کنید.
  • سعی کنید برنامه ی خواب منظمی را برای کودکتان فراهم آورید.
  • قبل از خواب، فرزندتان را به گرفتن دوش آب گرم یا خواندن کتاب ترغیب نمایید.

وجود اختلال در خواب و درمان آن

وجود اختلال در خواب و درمان آن

دلایل زیادی موجب برهم ریختن نظم خواب کودک می شود که سبب از خواب پریدن کودک با گریه می گردد. اگر این نشانه ها موجب ناآرامی کودک و عدم خواب کافی در او شوند، مستلزم درمان هستند تا کودک را از آسیب های جدی حفظ نمایند.

در پایان

از خواب پریدن کودک با گریه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به آن پرداخته شد. والدین بایستی با دقت وجود هر یک از این عوامل را در کودک خود بررسی کرده و به علت اصلی آن دست پیدا کنند.

اگر کودک شما مرتب از خواب می پرد و گریه می کند و شما موفق به کشف این دلایل نشدید، مرکز مشاره هم اندیشان با روانشناسان کودک باتجربه خود می تواند علت اصلی از خواب پریدن کودک با گریه را تشخیص دهد.

برای مشاوره تلفنی می توانید از سراسر کشور با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا کودک از خواب می پرد؟

کودک به دلیل تاثیرات اتفاقات رخ داده در روز یا وجود بیماری و اضطراب ممکن است دچار بروز مشکل در خواب شود و با گریه از خواب بپرد.

برای آرام کردن کودک چه اقدامی باید انجام دهم؟

بایستی احساس امنیت به کودک القا شود و احساس ترس از او دور گردد و در صورت وجود درد جسمانی، به درمان آن پرداخته شود.

نقش والدین در آرام کردن کودک چگونه است؟

به دلیل وجود وابستگی عاطفی، والدین نقش پشتوانه و حامی را دارند و وجود آنها سبب آسوده خاطر شدن کودک می شود.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره