تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

شرایط پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های ترکیه چیست؟

شرایط پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های ترکیه چیست؟

بسیاری از دانشجویان ایرانی علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های ترکیه هستند. شاید بتوان علت محبوبیت دانشگاه های ترکیه را نزدیکی این کشور به ایران و در عین حال ارائه مدارک تحصیلی معتبر دانست. همچنین ترکیه کشوری با هزینه های زندگی معقول و مقرون به صرفه است.

به همین دلیل یکی از سوالات متداول افراد علاقه مند به تحصیل در این کشور این است که شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور چیست و چگونه می توان برای آن اقدام کرد. در این مقاله سعی ما بر این است که به شکل جامع و کامل به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

آیا امکان تحصیل در ترکیه بدون آزمون وجود دارد؟

به طور کلی آزمون های پذیرش زیادی در ترکیه وجود دارد مانند آزمون SAT، آزمون TUS، آزمون ALES، آزمون GRE، آزمون GMAT و آزمون YÖS و… اما پذیرش در دانشگاه های ترکیه معمولا از طریق دو آزمون yos و sat صورت می گیرد.

اول از همه، باید توجه داشته باشید که آزمون YÖS برای همه دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، طراحی شده است و هر دانشگاه قبلاً بر اساس تعداد دانشجویانی که می خواهد، برنامه ای برای جذب دانشجویان بین المللی دارد.

تا نزدیک به ده سال، این آزمون جامع و جهانی بود. اما از سال 2012 هر دانشگاهی می تواند به تنهایی این آزمون را برگزار کند.

اما نگران نباشید، با وجود این هنوز هم امکان تحصیل در ترکیه به صورت بدون آزمون، وجود دارد؛ زیرا برخی دانشگاه های خصوصی و تعداد محدودی از دانشگاه های دولتی به شکل بدون آزمون، دانشجو می گیرند. اما توجه داشته باشید که تحصیل در این دانشگاه ها همراه با پرداخت شهریه است.

شما می توانید نام بسیاری از این دانشگاه را در بین دانشگاه های برتر دنیا ببینید.  پس با یک انتخاب درست نگرانی از بابت اعتبار مدرک تحصیلی خود نخواهید داشت. بدین ترتیب بدون شرکت در هیچ آزمونی می توانید در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید.

مدارک لازم برای پذیرش بدون کنکور ترکیه

مدارک لازم برای پذیرش بدون کنکور ترکیه

شما می توانید در  دانشگاه های ترکیه فقط با مدرک دیپلم دبیرستان یا مدرک دوره کارشناسی و… بدون نیاز به هیچ گونه امتحانی پذیرش شوید.

برای این کار، لازم است یکسری شرایط را رعایت کنید از جمله اینکه، شما باید دیپلم دبیرستان داشته باشید و مدارک زیر را جمع آوری کنید:

  • دیپلم دبیرستان یا مدرک تحصیلی مقاطع قبل ترجمه اصلی و معتبر ترکی.
  • کپی گذرنامه و ترجمه معتبر ترکی.
  • گواهی معادل سازی (که باید از اداره آموزش ملی در ترکیه یا سفارت ترکیه در کشور اخذ شود).
  • عکس گذرنامه.
  • مدرک زبان
  • نامه انگیزشی
  • رسید پرداخت مبلغ شهریه و هزینه ثبت نام
  • تمکن مالی
  • ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی و یا شغلی
  • نمره آزمون های بین المللی مورد نیاز مانند GRE

بعد از ارسال این مدارک، دانشگاه مدارک را بررسی می کند و نتیجه را اعلام می کند. اگر موفق به پذیرش بدون کنکور ترکیه، شوید حال باید برای اخذ ویزا اقدام کنید. اخذ ویزا تنها با ارائه برگه پذیرش از دانشگاه امکان پذیر است‌.

برخی از شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور

اگرچه برخی از دانشگاه های ترکیه پذیرش بدون کنکور دارند، اما معمولا به جای آزمون ورودی شرایط ویژه ای را در نظر می گیرند‌ از جمله موارد زیر:

شرط معدل

یکی از شرایطی که در برخی از دانشگاه های بدون آزمون ترکیه وجود دارد، شرط معدل است. این دانشگاه ها با توجه به قوانین خود تنها از بین افراد با معدل بالا دانشجو می گیرند.

شهریه و هزینه تحصیل بدون کنکور در ترکیه

علاوه بر این اگر شما مایل به تحصیل در ترکیه بدون کنکور باشید، باید خودتان را برای پرداخت شهریه آماده کنید. زیرا دانشگاه هایی که آزمون ورودی ندارند، معمولا مبالغی را به عنوان شهریه دریافت می کنند.

این یکی از معایب دانشگاه های بدون آزمون ترکیه است؛ زیرا شما دیگر امکان اخذ بورسیه تحصیلی را ندارید و تمام هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه بر عهده خودتان است‌.

مدارک لازم برای پذیرش بدون کنکور ترکیه

مدرک زبان

یکی دیگر از شرایط معمول برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه بدون آزمون ورودی، ارائه مدرک معتبر زبان است. زبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه همان زبان ترکی است؛ اما برخی دانشگاه ها دوره هایی با زبان انگلیسی را هم ارائه می دهند، مخصوصا دوره هایی که برای دانشجویان بین المللی برگزار می شود.

اما نکته مهم این است که دانشجویان بین المللی باید ثابت کنند که توانایی تحصیل به زبان انگلیسی و گاها زبان ترکی را دارند و برای این منظور باید مدارک زبان معتبر را ارائه دهند.

 دانشگاه های بدون کنکور در ترکیه

بسیاری از دانشگاه های خصوصی مانند دانشگاه هیتیت، سلیمان، ارجیس، کارابوک و… تنها با دریافت شهریه و بدون برگزاری هیچگونه آزمون ورودی، از سراسر جهان دانشجو می گیرند.

لذا تحصیل در ترکیه بدون کنکور یک روش مطمئن و کم دردسر برای مهاجرت به این کشور است. زیرا متقاضیان بدون هیچ نگرانی می توانند در دوره های بدون کنکور ثبت نام کنند.

رشته های پرطرفدار برای تحصیل در ترکیه بدون آزمون

دوره های تحصیلی بدون کنکور در ترکیه در رشته های بسیار متعددی ارائه می شوند. شاید یکی از دلایل مهمی که ترکیه را به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان تبدیل کرده است، همین باشد.

علاقه مندان می توانند در هر رشته ای حتی رشته های پر طرفداری مانند، پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی و… به شکل بدون کنکور پذیرش شوند.

البته توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در این رشته ها ممکن است بیشتر از سایر رشته ها باشند. اما همچنان میزان شهریه پرداختی شما به دانشگاهی که در آن قبول شده اید، بستگی دارد.

رشته های پرطرفدار برای تحصیل در ترکیه بدون آزمون

هزینه تحصیل بدون کنکور در ترکیه چگونه است؟

همانطورکه گفتیم عمده دانشگاه های ترکیه که تحصیل در آن ها به شکل بدون کنکور است، جز دانشگاه های خصوصی ترکیه هستند. از این رو اصلا دور از انتظار نیست که برای تحصیل در این دانشگاه ها شهریه بیشتری پرداخت کنید.

حتی گاهی میزان شهریه تا 20000 یورو هم می رسد‌. هزینه تحصیل در ترکیه تنها به شهریه دانشگاه محدود نیست، بلکه شما باید بسیاری موارد دیگر را هم در نظر بگیرید، از جمله:

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید در ترکیه با بودجه 400-650 یورو در ماه زندگی کنید. این مبلغ در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه تر است. هر چند که متوسط ​​هزینه های زندگی شما در ترکیه بسته به سبک زندگی و عادات شما بسیار متفاوت است.

هزینه غذا در ترکیه

دانشجویان می توانند از دانشگاه، که روزانه 2 یا 3 وعده غذایی بسیار مقرون به صرفه ارائه می دهد، استفاده کنند. هزینه این وعده های غذایی حدود 0.30-1.15 یورو است.

البته اگر می خواهید غذاهای دیگر را امتحان کنید، رستوران ها، غذاخوری ها یا کافه های دیگری نیز در اطراف دانشگاه وجود دارد.

بودجه ماهیانه غذا و خواربار تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر بیشتر وعده های غذایی خود را از بیرون سفارش می دهید باید بیشتر هزینه کنید.

هزینه حمل و نقل

یکی دیگر از هزینه هایی که در زمان تحصیل در ترکیه به صورت بدون کنکور باید در نظر داشته باشید، هزینه رفت و آمد است. هزینه حمل و نقل ماهانه (برای اتوبوس، مترو) حدود 27 یورو است. این برای دانشجویانی که نیاز به رفت و آمد روزانه دارند، بسیار مفید و مقرون به صرفه خواهد بود.

رشته های پرطرفدار برای تحصیل در ترکیه بدون آزمون

سخن آخر

در این مقاله در مورد دانشگاه های بدون کنکور ترکیه با شما صحبت کردیم و اطلاعات لازم در مورد شهریه ها و هزینه های زندگی در اختیارتان قرار دادیم.

دانشگاه های مختلف هزینه های متفاوت تری را بسته به امکانات آموزشی دارند و اگر می خواهید در یکی از دانشگاه های بدون کنکور ترکیه تحصیل کنید، توصیه می کنیم که حتما با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا اطلاعات هر دانشگاه و رشته را در اختیار شما قرار دهند.

سوالات متداول

آیا تحصیل در ترکیه بدون آزمون امکان دارد؟

برخی دانشگاه های خصوصی و تعداد محدودی از دانشگاه های دولتی به شکل بدون آزمون، دانشجو می گیرند. اما توجه داشته باشید که تحصیل در این دانشگاه ها همراه با پرداخت شهریه میباشد.

شهریه تحصيل در تركيه بدون كنكور چقدر است؟

هزینه تحصیل در ترکیه تنها به شهریه دانشگاه محدود نیست؛ بلکه شما باید بسیاری موارد دیگر را هم در نظر بگیرید، از جمله هزینه مسکن، خوراک، حمل و نقل و… که در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

مدارک لازم برای تحصیل بدون کنکور در ترکیه کدام است؟

دیپلم دبیرستان  یا مدرک تحصیلی دوره قبل، ترجمه اصلی و معتبر ترکی، کپی گذرنامه و ترجمه معتبر ترکی، گواهی معادل سازی (که باید از اداره آموزش ملی در ترکیه یا سفارت ترکیه در کشور اخذ شود)، عکس گذرنامه و…

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره