تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

بررسی تمامی شرایط تحصیل در کشور ترکیه

بررسی تمامی شرایط تحصیل در کشور ترکیه

در حال حاضر، ترکیه نه تنها به عنوان مقصدی برای گردشگری و تعطیلات تابستانی بلکه به عنوان کشوری برای تحصیلات عالی نیز تلقی می شود.

تنها چند دهه طول کشید تا این کشور سیستم آموزشی خود را به طور کامل اصلاح کند و زمینه ای مناسب برای ظهور دانشگاه های مترقی جدید ایجاد کند که امروزه موقعیت های برتر رتبه بندی جهانی را به خود اختصاص داده اند.

علاقه مندان به تحصیل در ترکیه می توانند تحصیلات عالی را در مقاطع علمی زیر دریافت کنند:

  • لیسانس (برنامه تحصیلی به مدت 4 سال)
  • کارشناسی ارشد (برنامه تحصیلی دو ساله)
  • دکترا (آموزش می تواند از دو تا چهار سال طول بکشد)

توجه داشته باشید که برای تحصیل در ترکیه، باید مدرک معتبر تحصیلات متوسطه را دریافت کنید. در بیشتر موارد، متقاضیان باید در آزمون ورودی متشکل از آزمون دانش تخصصی و زبان ترکی قبول شوند.

اگر دوره درسی را به زبان انگلیسی انتخاب کنید، دانش زبان ترکی اجباری نیست، اگرچه تحصیل به زبان ترکی مقرون به صرفه است. لازم به ذکر است که بسیاری از موسسات عالی در ترکیه برنامه های آموزشی را به چندین زبان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی ارائه می دهند.

دلایل محبوبیت تحصیل در ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

دانشگاه های ترکیه محبوبیت بالایی در بین دانشگاه های بین المللی دارند؛ اما چرا؟

ما در زیر به دلایل محبوبیت دانشگاه های ترکیه اشاره خواهیم کرد:

تنوع دانشگاه و رشته دانشگاه های ترکیه

در ترکیه 207 دانشگاه با وجود 82 میلیون نفر جمعیت وجود دارد. تعداد دانشجویان نزدیک به 8 میلیون نفر است. با این تعداد دانشجویی که گفتیم، می توان گفت ترکیه نخستین کشوری است که بیشترین آمار دانشجو را در منطقه آموزش عالی اروپا دارد.

نزدیک به 60،000 رشته مختلف در 207 دانشگاه وجود دارد. در چنین تنوعی، مطمئناً دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را خواهید یافت.

دلایل محبوبیت تحصیل در ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

زندگی چند فرهنگی

ترکیه که هزاران سال میزبان تمدن های ریشه دار بسیاری در خاک خود بوده است، تقریبا موزاییک فرهنگ ها است! در این کشور که تمدن های بی شماری میزبانی شده است، همه با صلح و احترام در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

ترکیه، جایی است که می توانید قطعه ای از ریشه های خود را بیابید و شاید بتوانید با افرادی که به زبان شما صحبت می کنند ملاقات کنید. همچنین این کشور با محیطی امن و آرام برای دانشجویان ایده آل است.

زیبایی های طبیعی

ترکیه که یک کشور چهار فصل است، به دلیل زیبایی های طبیعی خود در سراسر جهان شهرت دارد. شما این امکان را خواهید داشت تا از شنا و ورزش های آبی و امکانات تفریحی و ورزشی در اطراف ترکیه لذت ببرید.

می توانید در بسیاری از شهرهای کوهستانی اسکی کنید، می توانید از قایق سواری در رودخانه ها لذت ببرید و بسیاری از ورزش های هیجان انگیز را تجربه کنید. همه این زیبایی ها باعث شده که بسیاری از افراد به ادامه تحصیل در ترکیه علاقه نشان دهند.

کشوری مناسب برای دانشجویان

ترکیه با داشتن حداقل یک دانشگاه در هر شهر، دقیقاً کشوری دوستدار دانشجویان است! باشگاه های اجتماعی، تیم های ورزشی و رویدادهای فرهنگی در هر دانشگاه، دانشجویان را گرد هم می آورد و جغرافیای دور را به هم نزدیک می کند.

وقتی وارد ترکیه می شوید متوجه می شوید که فعال ترین نقاط شهر مکان هایی است که دانشجویان در آن معاشرت می کنند!

شهر های ترکیه تمام 24 ساعت روز را زنده هستند و این موضوع مدیون دانشجویانی است که در کافه ها، رستوران ها و کتابخانه ها معاشرت دارند؛ به همین دلیل ترکیه یک مقصد تحصیلی جذاب است.

دانشگاه های مدرن

دانشگاه های ترکیه از مجهزترین دانشگاه ها هستند و مهم نیست که از کدام دانشگاه ترکیه پذیرش می گیرید، شما یک دانشگاه مدرن و راحت را تجربه خواهید کرد.

شرایط زندگی آسان

زندگی در ترکیه مقرون به صرفه تر از اکثر کشورها است. شما می توانید نیازهای خود مانند اقامت، غذا و سرگرمی را با قیمت مناسب برآورده کنید.

شما می توانید در خوابگاه های داخل یا نزدیک پردیس های دانشگاه بمانید، یا خانه ای را اجاره کنید. همه این موارد شرایط درس خواندن در ترکیه را برای شما راحت تر می کند.

علاوه بر این، هر وسیله نقلیه ای را که به عنوان دانشجو انتخاب می کنید، بلیط با قیمت تخفیف دریافت می کنید. ترکیه همچنین کشوری است که دسترسی به آن آسان است؛ زیرا در آسیای میانه و قاره اروپا قرار دارد.

کشوری مناسب برای دانشجویان

بهترین دانشگاه های ترکیه

یکی از سوالات متداولی که در مشاوره تحصیل در ترکیه مطرح می شود، این است بهترین دانشگاه های ترکیه کدامند؟ همانطور که گفتیم در ترکیه بیش از 200 دانشگاه وجود دارد که اکثر آن ها توسط دولت اداره می شوند. اکثر این موسسات نسبتاً جوان هستند.

در سال 1970، تنها هشت موسسه دولتی در ترکیه وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) تا سال 1984 تأسیس نشد.

در بین جوان ترین دانشگاه های ترکیه، دانشگاه بین المللی آنتالیا (AIU) است که از اولین دانشجویان خود در سال 2012 استقبال کرد و هدف آن جذب بیش از نیمی از دانشجویان خود از خارج از ترکیه است.

چه دانشگاه دولتی و چه دانشگاه خصوصی در ترکیه، بر اساس موافقت نامه بولونیا هستند و به همین دلیل مدرک تحصیلی آن ها در سراسر اروپا استاندارد و پذیرفته است. جالب است این نکته را نیز بدانید که ترکیه در برنامه اراسموس که از مبادلات بین المللی دانشجویان حمایت می کند، شرکت می کند.

در آخرین ویرایش رتبه بندی قدرت سیستم آموزش عالی QS، سیستم آموزش عالی ترکیه در رتبه 43 جهان قرار گرفت. برخی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه شامل موارد زیر است:

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) که ​​در آنکارا، پایتخت ترکیه مستقر است، با تخصص در علوم طبیعی و اجتماعی، در سال 1956 تاسیس شد تا نقشی حیاتی در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه ایفا کند و امروزه حدود 31000 دانشجو دارد.

از آنجا که تقاضا برای این دانشگاه بسیار زیاد است، METU فقط از 1.5 درصد از 1.5 میلیون متقاضی سالیانه خود دانشجو می پذیرد.

دانشگاه بوغازیچی

دانشگاه Boğaziçi wasniversitesi یکی دیگر از دانشگاه های مشهور ترکیه است که در سال 1863 به عنوان کالج روبرت تأسیس شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که خارج از ایالات متحده تأسیس شد.دانشگاه Boğaziçi isniversitesi در استانبول واقع شده است.

در دانشگاه فنی خاورمیانه، آموزش ها به زبان انگلیسی ارائه می شود و در این دانشگاه هم پیوند های قوی با سیستم آموزش عالی آمریکا وجود دارد.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ در سال 1993 در استانبول تأسیس شد و به نام بنیانگذار آن، کارآفرین و نیکوکار وهبی کوچ نامگذاری شده است. دانشگاه کوچ به عنوان یکی از معتبرترین موسسه های آموزش عالی ترکیه، تجربه یادگیری در سطح جهانی را ارائه می دهد.

«پرورش شایسته ترین فارغ التحصیلان ترکیه، بزرگسالان خوب و دارای صلاحیت بین المللی» شعار دانشگاه کوچ در ترکیه است.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت یکی دیگر از دانشگاه های برتر در ترکیه است که متقاضیان اقامت تحصیلی در ترکیه می توانند آن را در نظر داشته باشند. در واقع بیلکنت، مخفف «bilim kenti» است که در ترکی به معنای «شهر یادگیری و علم» است.

اولین موسسه غیرانتفاعی خصوصی در ترکیه که در سال 1984 تاسیس شد، دانشگاه بیلکنت است که گسترده ترین کتابخانه دانشگاهی را در ترکیه دارد.

دانشگاه بیلکنت یکی از برجسته ترین دانشگاه های تحقیقاتی کشور است که تقریبا 13000 دانشجو در آن ثبت نام کرده اند که می توان گفت بسیاری از آن ها دانشجویان بین المللی هستند.

دانشگاه سبانچی

دانشگاه سبانچی که در شهر استانبول ترکیه قرار گرفته است، یکی از دانشگاه های جوانی است که در پاییز 1999 شروع به فعالیت کرده است و در حال حاضر نزدیک به 4000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

در دانشکده مهندسی و علوم طبیعی دانشگاه سابانچی  (FENS) و دانشکده هنر و علوم اجتماعی (FASS)، رشته های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان ارائه می شود که حدود 42 درصد از دانش آموختگان بورسیه تحصیلی دریافت می کنند.

بهترین دانشگاه های ترکیه


بیشتر بخوانید: مهاجرت تحصیلی چیست و چقدر هزینه دارد؟


بهترین رشته های تحصیلی در ترکیه

برترین رشته های تحصیلی در ترکیه کدامند؟ این یک موضوع داغ دیگر در مشاوره تحصیل در ترکیه است. همانطور که گفتیم ترکیه کشوری است که تعداد زیادی از رشته های دانشگاهی را ارائه می دهد. به نحوی که شما می توانید رشته مورد علاقه خودتان را به راحتی پیدا کنید.

برخی از بهترین رشته های تحصیلی در ترکیه به ترتیب زیر است:

منسوجات و طراحی

ترکیه، به ویژه استانبول در امتداد یکی از اصلی ترین مسیرهای تجاری بین اروپا، آسیا و خاورمیانه بوده و هست. منسوجات، به عنوان منبع اصلی درآمد برای مردم محلی است.

در حالی که دولت بسیاری از صنایع، از جمله بسیاری از بانکداری و حمل و نقل و… را کنترل می کند، اما مهمترین صنعت کشور منسوجات و پوشاک است.

دانشجویان از سراسر جهان میتوانند با اخذ ویزای تحصیلی ترکیه و ادامه تحصیل در این کشور از سابقه غنی تولید نساجی در ترکیه بهره مند شوند.

دانشگاه های ترکیه عموما به خاطر برنامه هایی که در زمینه منسوجات و طراحی دارند شناخته می شوند، دانشگاه های استانبول آیدین، دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشگاه اسکودار هستند.

مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار و تجارت یکی دیگر از بهترین رشته های تحصیلی در ترکیه است. در واقع بین متقاضیان کارشناسی و کارشناسی ارشد، تجارت به یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در ترکیه برای دانشجویان داخلی و خارجی تبدیل شده است.

برخی از دانشگاه های ترکیه که به دلیل برنامه های مدیریت کسب و کار خود مشهور هستند، شامل دانشگاه اروپایی لفکه و دانشگاه اوکان است.

علوم کامپیوتر و مهندسی

علوم کامپیوتر و مهندسی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین زمینه های مطالعه در سراسر جهان است.

دانشجویانی که دوست دارند در این رشته و در این مسیر شغلی، قرار بگیرند، بسیاری از موسسات در کشور ترکیه، دوره هایی با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می دهند.

دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه سابانچی از دانشگاه های معتبر در این حوزه هستند.

شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه چیست؟

شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه چیست؟

اگر رشته و دانشگاه خود را در ترکیه پیدا کرده اید، مرحله بعدی بررسی شرایط تحصیل در ترکیه و جمع آوری مدارک است. برخی شرایط عمومی که در همه دانشگاه ها وجود دارد شامل موارد زیر است:

اگر قصد دارید لیسانس خود را در ترکیه بگذرانید، باید از دبیرستان فارغ التحصیل شوید یا در آستانه فارغ التحصیلی باشید.

مدارک بعدی باید در لیست شما باشد:

  • فرم درخواست
  • دیپلم دبیرستان
  • رونوشت سوابق
  • نمره مهارت زبان (TOEFL یا آزمون مهارت دانشگاه)
  • مدرکی که تضمین می کند منابع مالی لازم برای حمایت از خود در طول تحصیل را دارید و…

هزینه های تحصیل در ترکیه

یکی از مواردی که در زمان مهاجرت تحصیلی به ترکیه در نظر داشته باشید هزینه تحصیل در ترکیه است که دغدغه بسیاری از افراد است.

پس به یاد داشته باشید که قبل از هر اقدامی، باید برخی از جنبه های عملی در مورد شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در ترکیه را نیز بررسی کنید.

شهریه در دانشگاه های دولتی

در ترکیه، دانشگاه های دولتی بسیار مقرون به صرفه هستند، به ویژه در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده. دانشجویان بین المللی معمولاً بین 100 تا 4000 یورو در هر سال تحصیلی پرداخت می کنند. البته رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی می توانند گران تر باشند.

شهریه دانشگاه های خصوصی

اصلا جای تعجب ندارد که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه گران تر از دانشگاه های دولتی باشد؛ اما شما هنوز هم می توانید دوره های دانشگاهی با شهریه مناسب پیدا کنید، البته برخی رشته های تحصیلی نیز وجود دارد که هزینه آن ها بیش از 20000 یورو در سال است.

به خاطر داشته باشید که شهریه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. حتی برخی دانشگاه ها بورسیه تحصیلی اعطا می کنند و شما می توانید برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه هم اقدام کنید. بدین ترتیب این بورسیه بخش عمده یا همه هزینه های شما را پوشش می دهد.

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه


بیشتر بخوانید: تحصیل در کدام کشورها بهتر است و هزینه کمتری دارد؟


هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید در ترکیه با بودجه 400-650 یورو در ماه زندگی کنید. این در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه است. البته متوسط ​​هزینه های زندگی شما بسته به سبک زندگی و عادات شما بالا یا پایین می رود.

پنج مرحله برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

  • رشته و دانشگاه را انتخاب کنید

شما می توانید تحصیلات خود را به زبان های ترکی، انگلیسی یا سایر زبان ها در دانشگاه هایی که آموزش با کیفیت بالا در سطح جهانی ارائه می دهند، ادامه دهید و در ترکیه برای توسعه حرفه خود کار کنید.

  • در مورد بورسیه تحصیلی ترکیه و تامین مالی تحقیق کنید

اگر می خواهید بورسیه تحصیلی برای تحصیل در ترکیه باشید، گزینه های مختلف زیادی دارید. با این حال، به خاطر داشته باشید که فرصت ها و پاداش های ارائه شده توسط موسسات مختلف، متفاوت است. شما می توانید درباره بورسیه های تحصیلی موجود در وب سایت رسمی دانشگاه منتخب خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • اسناد درخواست خود را آماده کنید

پس از انتخاب دانشگاه، تنها کاری که باید انجام دهید جمع آوری مدارک درخواست مورد نیاز است. این اسناد ممکن است بر اساس دانشگاه و دوره تحصیلی شما متفاوت باشد؛ زیرا دانشگاه ها شرایط خود را در پذیرش دانشجویان بین المللی تعیین می کنند.

  • الزامات و شرایط را بررسی کنید

برای پذیرفته شدن در رشته ای که برای تحصیل در ترکیه انتخاب کرده اید، ممکن است نیاز به رعایت شرایطی مانند آزمون ورودی دانشگاه، نمره زبان و… داشته باشید. علاوه بر امتحانات معتبر بین المللی، ممکن است دانشگاه ها از شما بخواهند که نمرات امتحاناتی را که در کشور خود گذرانده اید، ارسال کنید.

  • درخواست ویزای دانشجویی

قبل از تحصیل در ترکیه، باید ویزای دانشجویی را از نزدیک ترین کنسولگری جمهوری ترکیه دریافت کنید. مراحل ویزای دانشجویی ممکن است زمان بر باشد و بنابراین مهم است که به محض پذیرش در دانشگاه منتخب خود، برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

سخن آخر

ترکیه برای بسیاری از دانشجویان ایرانی، به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب می شود؛ چرا که علاوه بر نزدیکی، هزینه های پایین تری نسبت به سایر کشور ها دارد و مدارک دانشگاه های آن مورد پذیرش هستند.

اگر شما هم دوست دارید تا در یکی از دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید، ما می توانیم شما را در این مسیر راهنمایی کنیم و اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار می دهیم. توصیه می کنیم با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید در ترکیه با بودجه 400-650 یورو در ماه زندگی کنید. این در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه است.

شرایط تحصیل در ترکیه چیست؟

فرم درخواست

دیپلم دبیرستان (یا مدرکی که نشان می دهد فارغ التحصیل شده اید)

رونوشت سوابق

نمره مهارت زبان (TOEFL یا آزمون مهارت دانشگاه)

نامه ای که تضمین می کند منابع مالی لازم برای حمایت از خود در طول تحصیل را دارید و…

بهترین دانشگاه های ترکیه کدامند؟

دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بوگازیچی، دانشگاه کوچ و بیلکنت از دانشگاه های معتبر این کشور میباشند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره