تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

درمان طبیعی افسردگی – درمان اضطراب و افسردگی با گیاهان دارویی

درمان طبیعی افسردگی – درمان اضطراب و افسردگی با گیاهان دارویی

افسردگی یکی از اختلالات شدید روحی و روانی است که ممکن است فرد را تا به مرحله خودکشی و مرگ نیز برساند. بنابراین افرادی که با این اختلال روانی مواجه هستند، باید هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

بسیاری به اشتباه فکر می کنند هر اندوهی افسردگی است؛ درحالی که افسردگی علایم خاص خود را دارد. برای این که به درمان افسردگی بپردازیم ابتدا باید بدانیم افسردگی چیست؟

افسردگی حالتی از غم و اندوه شدید است که بیش از دو هفته و به صورت پیاپی ادامه می یابد. این اختلال علایم دیگری مانند کمبود انرژی، اختلالات خواب و تغذیه ای، کاهش تمرکز و مشکل حافظه را ایجاد می کند. علاوه بر آن فرد مبتلا به افسردگی حس بی ارزشی کرده و افکار خودکشی را در سر می پروراند.

دلیل آن کاهش سطح انتقال دهنده های عصبی ماند سروتونین و نوراپی نفرین در مغز است. برای این که در مورد افسردگی بیشتر مقاله افسردگی چیست را بخوانید

در این میان بسیاری از افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، تمایلی به مراجعه به روانشناس و مشاور ندارند. این افراد بیشتر از هر کس اطرافیان خود را آزار می دهند و همین باعث می شود که بسیاری از افراد که در خانواده فردی افسرده دارند، به فکر راه های درمان طبیعی و خانگی افسردگی هستند تا شاید بدین روش بتوانند فرد بیمار را درمان کنند.

برای درمان طبیعی و خانگی این بیماری، گیاهان دارویی متنوعی در طبیعت و عطاری ها یافت می شود که افراد می توانند به راحتی آنها را تهیه کنند.

ما در این مقاله سعی داریم چند گیاه دارویی موثر در درمان افسردگی را به شما معرفی کنیم. برای همین توصیه می کنیم در صورتی که به سلامت روح و روان خود و یا اطرافیانتان بسیار علاقه مند هستید، این مقاله را بخوانید.

10 گیاه دارویی مهم و موثر در درمان اضطراب و افسردگی

از زمان های بسیار دور که علم به این اندازه پیشرفت نکرده بود، مردم برای درمان انواع بیماری ها از گیاهان دارویی استفاده می کردند. به اندازه ای که علم نیز تاثیر بسیاری از این گیاهان را در درمان بیماری ها تایید می کند.

10 گیاه دارویی مهم و موثر در درمان اضطراب و افسردگی

برای درمان افسردگی و اضطراب، گیاهان دارویی متعددی وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی مهم ترین آنها می پردازیم. از اینکه با ما همراه هستید خرسندیم.

1- گل راعی

گل راعی یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی است. این گیاه به عنوان یک داروی ضدافسردگی تایید شده است و اثربخشی آن به اندازه داروهای تجویزی روانپزشکان است. البته گل راعی عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای تجویزی دارد.

دز تجویزی این گیاه 450 میلی گرم و به صورت دو بار در روز است و بهتر است در چند روز اول، با نصف این مقدار شروع کنید و سپس میزان مصرف آن را افزایش دهید.

2- روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی دیگر از گیاهان مفید برای درمان افسردگی است. روغن اسطوخودوس به صورت استنشاقی (به شکل اسپری، بالشتک های مخصوص عطرها، روغن ها و لوسیون ها) استفاده می شود.

بوییدن اسطوخودوس با آرامش و خواب راحت خواهد شد. همچنین روغن اسطوخودوس به صورت خوراکی نیز وجود دارد که معمولا در آزمایشگاه ها به صورت کپسول هایی درآمده و عرضه می شوند.

اسطوخودوس به صورت لاولا نیز در بازار وجود داشته و به هیچ عنوان اعتیادآور و یا خطرناک نیست. این درمان کننده اضطراب، فرد را خسته نمی کند و می توانید در زمان افزایش اضطراب از آن استفاده کنید. البته استفاده منظم آن نیز با توجه به نیاز فرد امکان پذیر است.

روغن اسطوخودوس

3- ریشه سنبل الطیب

سنبل الطیب یک داروی ضدافسردگی ملایم و ضد اضطراب است و هیچ تاثیری برای تسکین درد ندارد. این گیاه باعث بالا رفتن کیفیت خواب شده و موثرترین داروی گیاهی برای خواب است.

البته باید توجه داشته باشید که سنبل الطیب فرد را خسته و خواب آلود می کند و بهتر است که در اوایل شب مورد استفاده قرار بگیرد. میزان مصرف آن بهتر است که حداکثر 20 میلی گرم در روز باشد. البته برای افرادی که افسردگی شدید دارند و یا استفاده از آن برای درمان خواب بهتر است که در دزهای 600 میلی گرمی مصرف شود.

توجه داشته باشید که سنبل الطیب را با الکل یا سایر داروهای ضدافسردگی مصرف نکنید.

4- بابونه

بابونه یکی دیگر از گیاهان ضدافسردگی است که انواع گوناگون (بابونه وحشی، بابونه آلمانی، بابونه رومی) دارد و معمولا نوع بابونه آلمانی بیشتر برای درمان افسردگی به کار می رود.

این گیاه برای درمان افسردگی، اضطراب و استرس بسیار خوب عمل می کند و عوارض جانبی آن بسیار ناچیز است.

5- آویشن

گیاه آویشن یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی است. این گیاه یک منبع غنی از لیتیوم و تریپتوفان است. آویشن تثبیت کننده خلق و خو و بهبود دهنده خواب بوده و معمولا برای طعم دار کردن غذاهای مختلف بسیار به کار می رود.

بنابراین فرد مبتلا به افسردگی می تواند این گیاه دارویی را در غذای مصرفی دریافت کند.

آویشن

6- رزماری

رزماری یک گیاه چوبی بوده که برگ های آن برای طعم دهی به برخی از مواد غذایی به کار می روند. این چاشنی غذایی اثرات بسیار خوبی برای درمان افسردگی داشته و بهتر است در برنامه غذایی خود از این چاشنی زیاد استفاده کنید.

7- کاوا (نوعی درخت فلفل جزایر پلینزی)

ریشه کاوا یک نوع چای در جزایر پلینزی برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه اعتیاد آور نبوده و برای درمان اختلال اضطراب عمومی موثر است.

در برخی تحقیقات مشخص شده است که این چای با والیدم اثر مشابهی داشته و 300 میلی گرم کاوا در یک روز باعث کاهش اضطراب می شود.

البته کاوا نباید بیشتر از 4 هفته مصرف شود. این گیاه عملکرد شناختی را کاهش داده و برای افرادی که مبتلا به هپاتیت یا بیماری های کبدی هستند، مناسب نیست.

8- آشواگاندا یا جینسنگ هندی

جینسنگ هندی در هند به عنوان یک داروی ضدافسردگی به کار می رود. این گیاه باعث کاهش هورمون های تنش شده و هوش و حافظه را افزایش می دهد.

گیاه آشواگاندا از بدن در برابر بیماری های عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون محافظت کرده و آتروفی عصبی و سیناپسی را در بیماران کاهش می دهد.

عوارض جانبی این گیاه بسیار کم بوده و یک محافظ خوب در برابر استرس است. در درمانی این گیاه دارویی یک کپسول 300 میلی گرمی است که بهتر است دو بار در روز مصرف شود.

آشواگاندا یا جینسنگ هندی

9- کهن دار (جینکو بیلوبا)

عصاره گیاه کهن دار، یکی دیگر از داروهای گیاهی ضدافسردگی است که به صورت گسترده در قاره اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. این عصاره سطح هورمون تنش یعنی کورتیزول را کاهش داده و به کاهش علائم اضطراب و تنش کمک می کند.

دز استفاده از این داروی گیاهی 40 میلی گرم و 3 بار در روز است و معمولا توصیه می شود که افراد این داروی گیاهی را نیز از دزهای کمتر شروع کنند.

10- ماکا

ماکا یک داروی گیاهی ضدافسردگی و تحریک میل جنسی است که به کاهش علائم اضطراب و افسردگی در زنان یائسه کمک می کند.

این گیاه دارویی در رنگ های مختلف؛ قرمز، مشکی، کرم وجود دارد که ماکای سیاه برای بهبود عملکرد شناختی بسیار مفید است و همه رنگ های ماکا برای درمان افسردگی به کار می روند.

ماکا

سخن آخر

افسردگی یکی از بیماری های خطرناک است که ممکن است باعث مرگ یا عواقب جبران ناپذیری شود. بنابراین افرادی که به این بیماری دچار هستند، باید هر چه سریع تر با مشاوره و یا داروهای تجویزی روانپزشک، درمان را شروع کنند.

اما بسیاری از افراد افسرده تمایلی به صحبت با دیگران و یا بیرون رفتن از خانه ندارند. حتی ممکن است که داروهای تجویزی روانپزشک را نیز مصرف نکنند. بنابراین اطرافیان می توانند با استفاده از داروهای گیاهی مختلف به درمان این بیماری تلاش کنند.

برخی از این داروهای گیاهی چاشنی هایی هستند که در غذای فرد استفاده می شوند. معمولا داروهای گیاهی عوارض جانبی بسیار کمی دارند و دسترسی و تهیه آنها آسان است.

ما در این مقاله سعی کردیم تا چند داروی گیاهی را برای درمان طبیعی افسردگی به شما معرفی کنیم. در صورتی که برای درمان افسردگی با گیاهان دارویی به مشاوره و اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در هم اندیشان در ارتباط باشید.

برای مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا زعفران نیز یک داروی گیاهی ضدافسردگی است؟

بله؛ زعفران نیز برای افسردگی های بسیار خفیف بسیار خوب عمل می کند و سطح سروتونین را در مغز افزایش داده و باعث شادی و نشاط افراد می شود.

برای پیشگیری از افسردگی و یا درمان افسردگی خفیف از کدام داروهای گیاهی استفاده کنیم؟

استفاده از قهوه، چای سبز، زرد چوبه، دانه های هل، زعفران، چای زنجبیل، سیر و… می توانند تا حد زیادی افسردگی های خفیف را درمان کرده باعث شادابی و نشاط فرد شوند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره