تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

تاثیر طلاق بر فرزندان پسر + واکنش پسرها به ازدواج مجدد والدین

تاثیر طلاق بر فرزندان پسر + واکنش پسرها به ازدواج مجدد والدین

برخی عقیده دارند دختران به علت احساساتی بودن، بیشتر از پسران در معرض آسیب های پس از طلاق والدین خود هستند و پسران تاثیر چندانی از این اتفاق نمی پذیرند.

اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟ در پاسخ باید گفته نه، با این که پسران کمتر در مقابل طلاق واکنش نشان می دهند. اما طلاق برای آنها نیز آسیب های روانی زیادی به همراه دارد.

تحقیقات نشان می دهد طلاق والدین زمینه بزهکاری، پرخاشگری، خشونت و درگیری، رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد را در پسران نوجوان ایجاد می کند.

در این مقاله به اثرات طلاق بر فرزندان پسر پرداخته و خطرات احتمالی آن را برای شما بازگو می کنیم. با دانستن این خطرات، والدین بهتر می توانند این خطرات را مدیریت کنند و از اثرات مخرب آن بکاهند.

از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید. متخصصین آویژه با تجربه چندین ساله در زمینه مشاوره طلاق، مشاوره خانواده و … آماده ارائه خدمات مشاوره ای به شما هستند.

آثار طلاق بر پسران

این آثار به چند دسته مشکلات روانی، مشکلات جسمی و مشکلات اجتماعی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

1- مشکلات روانی

طلاق والدین می تواند منجر به ایجاد بیماری ها و اختلالات روانی در پسران شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وسواس فکری – عملی

فرزندان پسر خود را در طلاق والدین مقصر می بینند؛ بنابراین با مرور خاطرات بد طلاق، ممکن است به وسواس فکری عملی که بسیار آزار دهنده است، مبتلا شوند.

  • افسردگی

اثرات طلاق می تواند خود را به صورت اختلال افسردگی نیز نشان دهد. فرزند پسری که با یکی از والدینش زندگی می کند، در اثر ابتلا به افسردگی دیگر شاد و خوشحال نباشد. این کودکان ممکن است در اثر افسردگی دچار دردهای جسمی با منشا روانی شوند.

پسران نوجوان نیز بیشتر دچار اختلالات اضطرابی می شوند و پیوسته ترس و تشویش را تجربه می کنند.

افسردگی در کودکان بسیار شایع است و علایم آن متفاوت از افسردگی بزرگسالان است. این افسردگی خود را به صورت تحریک پذیری و فاصله گرفتن خود را نشان می دهد. در صورتی که والدین از آن بی اطلاع باشند، می توانند آن را به صورت گوشه گیری فرزند یا نیاز به تربیت سخت گیرانه تعبیر کنند.

  • خشم

پسرها در مقابل طلاق والدینشان خشم زیادی را درون تجربه می کنند. گاهی این خشم و عصبانیت می تواند خود را به صورت پرخاشگری نشان دهد. این خشم می تواند باعث مشکلات تحصیلی شود.

این پرخاشگری باعث نگرانی والدین می شود؛ به خصوص اگر قبل از طلاق، این پسران چنین رفتارهای پرخاشگرانه ای را نداشته اند. این رفتارها با مشاوره قابل درمان است.

آثار طلاق بر پسران

2- اعتیاد

با طلاق والدین، خطر اعتیاد در فرزندان پسر و دختر افزایش پیدا می کند. اما این خطر در پسران بیشتر است. والدین می توانند با حفظ احترام نسبت به همدیگر این خطر اعتیاد را در فرزندانشان کاهش دهند.

3- کمبود اعتماد به نفس

پسرانی که والدینشان از هم جدا شده اند، اعتماد به نفسشان به شدت پایین می آید؛ به خصوص اگر درگیری والدین زیاد بوده باشد.

به طوری که در روابط با همسالان دچار مشکل می شوند و دوست‌یابی و حفظ دوست برای چنین پسرانی مشکل است. همچنین توانایی درس خواندن به خصوص در ریاضی در این کودکان پایین می آید.

طلاق و فرزندان پسر

4- اختلالات جسمی

اثرات طلاق خود را به صورت مشکلات جسمی زیر نشان می دهد.

  • مشکلات خواب

فرزندان پسر پس از طلاق دچار کابوس می شوند. این کابوس ها می تواند به دلیل عدم تجزیه و تحلیل شرایط جدید باشد. در بسیاری از موارد کودک هنوز به خانه جدی عادت نکرده است و یا حس امنیت ندارد. این کابوس ها در خردسالان بیشتر شایع است.

  • افزایش وزن

افزایش وزن نیز از مواردی است که می تواند برای پسران اتفاق بیفتد. پسران برای کاهش استرس به پرخوری روی می آورند و از طرفی والدین به علت این که نظارتی بر تغذیه کودک ندارند و او غذاهای چرب و شیرین زیادی مصرف می کند.

5- اختلالات اجتماعی

پسر علاوه بر مشکلات جسمی و روانی، می تواند دچار برخی از اختلالت اجتماعی نیز بشود، که به برخی از آنها در ادامه اشاره می کنیم.

  • افزایش احتمال طلاق در زندگی آینده

تحقیقات نشان می دهد پسرانی که والدین آنها از هم جدا شده اند، 30 درصد بیشتر زندگی آنها در معرض طلاق است و دلیل آن ناتوانی در ایجاد روابط محکم است.

اما همیشه استثنائاتی وجود دارد. بدان معنا نیست که زندگی مشترک و ازدواج با فرزندان طلاق، محکوم به شکست است. امروزه بسیاری از مهارت های لازم برای ازدواج را می توان با مشاوره تمرین یاد گرفت و زندگی مشترک خوبی ساخت.

  • رفتارهای دردسرساز

پسرهایی که شاهد طلاق والدین خود بوده اند، بیشتر در معرض رفتارها و ذهنیت های نا به هنجار هستند و آنها بیشتر رفتارهای دردسرساز را از خود بروز دهند. این رفتارها از سوی والدین مدیریت نشود، به ناهنجاری های اجتماعی تبدیل می شود.

تاثیرات طلاق بر فرزند پسر

واکنش پسرها به ازدواج مجدد والدین

اگر فرزندان پسر بلافاصله پس از طلاق والدین با ازدواج مجدد یکی از والدینش مواجه شود، یک مادر ناتنی یا پدر ناتنی در زندگی او حضور یابد می تواند، تنش زا باشد.

پسران با ازدواج والدین خود سازگاری بیشتری نسبت به دختران از خود نشان می دهند و با مادر ناتنی یا پدر ناتنی ارتباط بهتری برقرار می کنند.

والدین باید مسائل حل نشده ازدواج اول خود را حل کرده، سپس اقدام به ازدواج مجدد کنند؛ چرا که این مشکلات حل نشده بیشتر می تواند خود را در ازدواج دوم نشان دهد.

بهره بردن از مشاوره خانواده، می تواند این مشکلات را تشخیص دهد و به شما کمک کند تا این موارد را حل کنید.

چگونه از تاثیرات مخرب طلاق بر فرزندان پسر بکاهیم؟

با این که طلاق بسیار آسیب زا است، اما با مدیریت برخی از رفتارها، والدین می توانند از اثرات این آسیب ها بکاهند.

راهکارهای جلوگیری از تاثیرات این طلاق، بشرح زیر است:

  • اگر تصمیم به طلاق دارید، فرزند خود را به لحاظ ذهنی آماده کنید.
  • با او صحبت کرده و دغدغه ها و نگرانی های او را برطرف کنند.
  • نباید در حضور فرزند نسبت به همسر سابق خود بدگویی کنید.
  • شرایط لازم برای پیشرفت فرزند خود را فراهم کنید.
  • با فرزندتان زمان بیشتری بگذرانید.
  • پس از طلاق فرزند باید در مرکز توجه باشد.
  • از مشکلات طلاق و مراحل آن پیش فرزند خود صحبت نکنید.
  • از مشاوره و کمک تخصصی بهره ببرید.
  • فرزند را از دیدن همسر سابق خود منع نکنید.

اگر فرزند پسر با مادر خود زندگی می کند، باید تماس های مستمر با پدر خود را حفظ کند و مادر او به این نکته توجه کند، که بخش مهمی از رشد پسرش در ارتباط با پدر اتفاق می افتد و او نباید مانع آن شود.

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که با والدین همجنس خود زندگی می کنند، بهتر می توانند خود را با شرایط وفق داده و متعادل تر رشد می کنند.

چگونه از تاثیرات مخرب طلاق بر فرزندان پسر بکاهیم؟

در پایان

طلاق، پدیده ای است که آثار مخرب زیادی دارد. این آثار به خصوص در فرزندان طلاق نشان می دهد.

گفتنی است که فرزندان دختر و پسر هر دو از طلاق والدین آسیب می بینند؛ اما واکنش هر دوی این ها متفاوت است. در پسران این آسیب ها خود را به صورت اختلالاتی از قبیل افسردگی، وسواس، اضافه وزن، پرخاشگری، کمبود اعتماد به نفس و … خود را نشان می دهد.

والدینی که تصمیم به طلاق دارند، باید با آگاهی از تاثیر طلاق بر فرزندان پسر و دختر این موارد را پیش بینی کنند و با مشورت یک مشاور از اثرات آن کم کنند.

اگر تصمیم به طلاق گرفته اید و نگران آسیب های برای فرزندان خود هستید. می توانید با کارشناسان مرکز مشاوره هم اندیشان، مشاوره تلفنی داشته باشید و سوالات و دغدغه های خود را مطرح کرده و به پاسخ آنها دست یابید.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

تفاوت تاثیر طلاق در فرزندان پسر و دختر چگونه است؟

پسران قبل از سن مدرسه پس از طلاق پرخاشگر وابسته و بدبین می شوند و مشکلاتی مانند افت تحصیلی و پرخاشگری خود را نشان می دهی کنند؛ در حالی که دختران احساسات خود را سرکوب می کنند.

آثار طلاق برای پسران به چند دسته تقسیم می شود؟

طلاق برای پسران آثار جسمی، روانی و اجتماعی بر جای می گذارد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره