تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

صفر تا صد تاییدیه تحصیلی ترکیه | معادل سازی (دنکلیک) مدارک تحصیلی در ترکیه

صفر تا صد تاییدیه تحصیلی ترکیه | معادل سازی (دنکلیک) مدارک تحصیلی در ترکیه

یکی از شرایط مورد نیاز برای صدور مجوز کار و ادامه تحصیل اشخاص در ترکیه، معادل سازی و تطابق مدارک تحصیلی است. به بیان ساده، متقاضیانی که قصد انجام کار در حوزه های تخصصی و یا ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، باید یک مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه های ترکیه و یا دانشگاه های خارج از ترکیه در رزومه خود داشته باشند.

چنانچه مدرک تحصیلی ارائه شده توسط دانشجو از جانب دانشگاه های معتبر و تایید شده کشور ترکیه نباشد، دانشجو باید مدرک تحصیلی خود را طبق معیارهای تعریف شده معادل سازی کند. چنانچه به آشنایی با نحوه معادل سازی مدارک و دریافت تاییدیه تحصیلی ترکیه علاقه مند هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

دنکلیک یا معادل سازی مدارک تحصیلی

بر اساس قوانین کشور ترکیه از سال 1983 مسئولیت رسیدگی بر امور مرتبط با معادل سازی و تطابق مدارک تحصیلی دانش آموزان تا مقطع دیپلم بر عهده وزارت آموزش و پرورش ترکیه و بعد از مقطع دیپلم(کاردانی تا دکترا) بر عهده مرکز آموزش عالی ترکیه می باشد.

معادل سازی و گرفتن تاییدیه تحصیلی موجب می شود تا متقاضیان در رشته های دلخواه، در دانشگاه های ترکیه ادامه تحصیل داده و یا در حوزه های تخصصی خود مشغول به کار شوند.

معادل سازی یا دنکلیک در حقیقت به اخذ برگه های تاییدیه تحصیلی از خارج از کشور توسط وزارت آموزش و پرورش (برای دوره ابتدایی تا دبیرستان) و سازمان آموزش عالی (برای مدارک دانشگاهی) گفته می شود و نشان دهنده ی این است که مدرک دریافتی افراد از مراکز آموزشی خارج از ترکیه معادل مدرک صادره در همان مقطع از سوی مدارس و دانشگاه های ترکیه است.

متقاضیان برای کسب اطلاعات کامل در مورد جزئیات معادل سازی مدارک در ترکیه می توانند به وب سایت yok.gov.tr مراجعه نمایند. همانطور که اشاره شد گرفتن تاییدیه تحصیلی برای مقاطع ابتدایی تا دبیرستان (دیپلم) و مقاطع دانشگاهی انجام میگیرد، که در زیر به توضیح هر کدام می پردازیم.

دنکلیک یا معادل سازی مدارک تحصیلی

مدارک مورد نیاز دنکلیک یا معادل سازی

همانطور که گفته شد دنکلیک با معادل سازی مدارک ابتدایی تا دبیرستان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش (Milli Eğitim Bakanlığı-MEB) کشور ترکیه انجام می شود. البته برای تبدیل مدارک تحصیلی تا مقطع دییلم، باید در نظر داشته داشت که نظام آموزشی ترکیه ۱۲ ساله بوده و برای همین منظور فارغ التحصیلان نظام قدیم باید مدارک پیش دانشگاهی خود را نیز به تایید مرکز آموزش عالی ترکیه برسانند.

معادل سازی و دریافت مدارک ابتدایی تا دبیرستان برای دانشجویان کاملا رایگان می‌ باشد. ارائه دانشنامه و ریز نمرات برای امور مربوط به تطبیق واحد الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای معادل سازی و دریافت تاییدیه تحصیلی

  • مدرک دیپلم و یا کپی برابر اصل آن
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم به زبان ترکی
  • کپی از اصل مدرک دیپلم و ترجمه آن
  • پیوست ضمایم رسمی و محضری دانشنامه
  • ارائه رسید واریز هزینه های معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه
  • پر کردن فرم دنکلیک
  • کارت اقامت یا برگه راندوو
  • اصل پاسپورت
  • یک قطعه عکس
  • واریز هزینه مراحل انجام دنکلیک
  • فرم درخواست معادلسازی مدرک از اداره آموزش ترکیه

بیشتر بخوانید: بررسی تمامی شرایط تحصیل در کشور ترکیه


مدارک مورد نیاز برای معادل سازی و دریافت تاییدیه تحصیلی

دنکلیک مدارک دانشگاهی

همانطور که اشاره شد برای معادل سازی مدارک و دریافت تاییدیه تحصیلی مقطع دیپلم، فارغ التحصیلان نظام قدیم ملزم به ضمیمه کردن مدرک پیش دانشگاهی در میان مدارک خود هستند.

بررسی و تایید مدارک پیش دانشگاهی زیر نظر سازمان آموزش عالی ترکیه انجام گرفته و دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین استخدام در این مقاطع به این مدرک نیاز خواند داشت.

چنانچه رشته تحصیلی دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا جزء رشته های گروه پزشکی نباشد، دریافت مدرک شناخته شدن Tanınırlık Belgesi برای پذیرش دانشگاه های ترکیه کفایت کرده و نیازی به دریافت دنکلیک کامل نیست.

مدرک شناخته شدن یا Tanınırlık Belgesi از طرف مرکز آموزش عالی ترکیه صادر شده و نشان دهنده این موضوع است که دانشگاه یا نهاد صادر کننده ی مدرک تحصیلی دانشجو به رسمیت شناخته شده و مدارک صادر شده از طرف این مرکز مورد قبول این مرکز آموزش عالی ترکیه است.

مراحل دریافت تاییدیه تحصیلی

  • اخذ گواهی معادل سازی مدرک تحصیلی از سفارت ترکیه
  • مراجعه به دفتر مشاوره تحصیلی سفارت جمهوری ترکیه در تهران
  • تحویل درخواست معادل سازی به همراه اصل مدارک تحصیلی (داشتن مهر مدارک تحصیلی الزامی است)
  • صادر شدن گواهی معادل سازی و ارسال مدارک مدارک مورد نیاز را برای تکمیل ثبت نام دانشجویی

دنکلیک مدارک دانشگاهی

ترجمه رسمی مدارک به زبان ترکی

متقاضیان برای انجام مراحل معادل سازی در هر دو روش مهاجرت از طریق کاری و تحصیلی نیازمند، مدرک زبان ترکی TOMER تومر خواهند بود. چرا که افراد برای تعامل با مردم باید به زبان ترکی آشنایی داشته باشند.

آزمون SAT چیست؟

دانشجویان علاقه مند به تحصیل در کشور ترکیه، قبل از ورود به دانشگاه باید در آزمونی به نام  SAT General یا تست Scholastic Assessment Test  شرکت نمایند. این آزمون، آزمون استانداردی جهت ورود به کالج و برخی از دانشگاه‌ ها در مقاطع کارشناسی بوده و شامل مباحث ریاضی، نگارش و درک مطلب می شود. مدت زمان پاسخگویی به سوالات آن 45 دقیقه است.

لازم به ذکر است، آزمون SAT Subject نوع دیگری از این آزمون است که در 5 رشته ریاضیات، تاریخ آمریکا، جهان، زیست‌ شناسی، زبان‌ های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می‌ شود.

نکات ضروری معادل سازی و دریافت تاییدیه تحصیلی مدارک

برای بررسی مدارک و دریافت تاییدیه تحصیلی، گرفتن وقت قبلی یا به اصطلاح راندوو ضروری می باشد.
دانشجویان رشته پزشکی برای معادل سازی مدارک و دریافت تاییدیه تحصیلی باید در آزمون   STS (آزمون TUS) شرکت کرده و حداقل نمره 40 را از 100 کسب نمایند.
دانشجویان رشته دندان پزشکی برای معادل سازی مدارک و دریافت تاییدیه تحصیلی باید در آزمون STS (آزمون DUS) شرکت کرده و حداقل نمره 40 را از 100 کسب نمایند.
دانشجویان رشته داروسازی ملزم به شرکت در آزمون کتبی نبوده و حضور در آزمون شفاهی آنادولی برای آن ها کفایت میکند.
دانشجویان رشته مهندسی و معماری برای معادل سازی مدارک و دریافت تاییدیه تحصیلی باید در آزمون STS (آزمون DUS) شرکت کرده و حداقل نمره 40 را از 100 کسب نمایند.
تمام مراحل معادل سازی و دریافت تاییدیه تحصیلی در کشور ترکیه انجام شده و امکان انجام آن در کنسولگری سایر کشورها وجود ندارد.
مترجم رسمی اجازه تغییر در مدارک را نداشته و اگر تغییرات و اصلاحاتی در مدارک لازم است، باید قبل از ترجمه این تغییرات انجام شده باشند.
برای ترجمه اسامی و تاریخ ها و غیره در مدرک باید دقت شود که اسپل لاتین آن ها درست نوشته شود.

مدت زمان دریافت تاییدیه تحصیلی

مدت زمان لازم برای دریافت تاییدیه تحصیلی مدارک در ترکیه بر اساس رشته های مختلف، متفاوت است. در حالت طبیعی برای رشته های غیر پزشکی، 3 الی 6 ماه زمان تقریبی دریافت تاییدیه تحصیلی می باشد.

مدت زمان دریافت تاییدیه تحصیلی

سخن آخر

افراد برای مهاجرت به روش تحصیلی یا کاری به کشور ترکیه نیازمند پیوست مدارک تحصیلی در رزومه خود می باشند. برای این منظور باید صحت و اعتبار مدارک تحصیلی افراد ابتدا تایید شده و به عبارت بهتر معادل سازی شده باشد.

معادل سازی و اخذ تاییدیه تحصیلی مدارک بسته به رشته های تحصیلی افراد در مدت زمان متفاوتی انجام شده و در حالت کلی  3 الی 6 ماه مدت زمان لازم برای اخذ تاییدیه تحصیلی (برای رشته های غیر پزشکی) تخمین زده می شود.

سوالات متداول

منظور از آزمون SAT چیست؟

این آزمون، آزمون استانداردی جهت ورود به کالج و برخی از دانشگاه‌ ها در مقاطع کارشناسی بوده و شامل مباحث ریاضی، نگارش و درک مطلب می باشد.

مدت زمان اخذ تاییدیه تحصیلی به چه شرایطی است؟

مدت زمان لازم برای دریافت تاییدیه تحصیلی مدارک در ترکیه بر اساس رشته های مختلف، متفاوت است. در حالت طبیعی برای رشته های غیر پزشکی، 3 الی 6 ماه زمان تقریبی دریافت تاییدیه تحصیلی می باشد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره