تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

دانشگاه های پزشکی آلمان

دانشگاه های پزشکی آلمان

تا به حال شده است که بخواهید در دانشگاه های پزشکی آلمان درس بخوانید؟ و به دنبال یک لیست کامل از بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان باشید؟ اگر اینطور است این مقاله مختص شماست؛ زیرا ما لیستی از کالج های پزشکی در آلمان را در اختیار شما قرار می دهیم. اما پیش از آن به این سوال مهم پاسخ می دهیم که آیا انتخاب آلمان برای تحصیل در رشته پزشکی کار درستی است؟

چرا تحصیل پزشکی در آلمان؟

آلمان یکی از حمایت کننده ترین کشورها برای دانشجویان بین المللی است که به دنبال تحصیل پزشکی در خارج از کشور هستند.

آلمان بدون شک بهترین مکان برای دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور است و از دلایل آن این است که:

  • دانشگاه های پزشکی آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و ایالات متحده، بسیار کم هزینه تر هستند. در آلمان، دانشجویان دانشگاه های بین المللی دقیقاً به همان میزان دانشجویان بومی شهریه پرداخت می کنند.
    به علاوه تحصیل در چندین مورد از دانشگاه های رشته پزشکی آلمان، رایگان و بدون دریافت هیچ شهریه ای است.
  • علاوه بر این، انگلیسی زبان اصلی در دانشگاه های پزشکی آلمان است. و در اکثر موارد، بدون نیاز به گذراندن حتی یک دوره درسی آلمانی، می توانید در آلمان مدرک بگیرید.
    این دلیل جذاب دیگری است که باعث می شود دانشگاه های علوم پزشکی آلمان در سراسر جهان مورد علاقه همگان قرار گیرند.

تحصیل در آلمان رشته پزشکی

لیست دانشگاه های پزشکی در آلمان

آلمان را می توان خانه برخی از معتبرترین دانشگاه های جهان از جمله دانشگاه های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانست.

علاوه بر ایجاد برخی از بهترین کالج ها در سراسر جهان، موسسات مختلفی در سراسر کشور به دانشجویان بین المللی و دانشجویان بومی که به دنبال تحصیل پزشکی در آلمان هستند، یک آموزش عالی و مقرون به صرفه ارائه می دهند.

لیست برخی از معتبرترین دانشگاه های رشته پزشکی آلمان به شرح زیر است:

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در شهر هایدلبرگ واقع شده است. این دانشگاه در سال 1386 میلادی تاسیس شد که قدیمی ترین دانشگاه آلمان و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان است. در هایدلبرگ، زبان اصلی آموزش آلمانی است؛ در حالی که تعداد انگشت شماری از دوره های تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی ارائه می شود.

این دانشگاه از 12 دانشکده تشکیل شده است. در واقع دانشکده پزشکی در هایدلبرگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های رشته پزشکی در آلمان است که دارای شهرت بین المللی است. دانشجویان این دانشگاه از فرصت های زیادی برای مطالعه و تحقیق بهره مند می شوند.

دوره پزشکی در این دانشگاه حداقل شش سال و سه ماه طول می کشد و شامل سه مرحله آموزشی است:

  • مطالعه پیش بالینی
  • مطالعه بالینی
  • سال تمرین

در پایان دوره تحصیلات، دانشجویان امتحان نهایی را به پایان می رسانند و بنابراین مجوز فعالیت در پزشکی را کسب میکنند.

دانشگاه لایپزیگ

دانشگاه لایپزیگ دومین دانشگاه قدیمی آلمان و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان است. تقریباً 3،174 دانشجوی بین المللی در این دانشگاه وجود دارد. دانشگاه لایپزیگ به دلیل برنامه های آموزشی و پژوهشی مشهور است. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های داروسازی آلمان است.

در واقع دانشکده داروسازی این دانشگاه، برای هر ترم حدود 120 دانشجو را در موضوعات داروسازی، سم شناسی و تئوری تجویز دارو آموزش می دهند. این دانشکده در زمینه های نورو فارماکولوژی، داروسازی بالینی و سم شناسی نیز فعالیت دارد که باعث شده این دانشگاه به یکی از مقاصد اصلی علاقه مندان به رشته داروسازی باشد.

تحصیل در دانشگاه های آلمان

اما به طور کلی دانشکده پزشکی دانشگاه لایپزیگ شامل گروه های زیر است:

  • گروه آناتومی
  • گروه بیوشیمی (پزشکی)
  • موسسه فیزیولوژی کارل لودویگ
  • انستیتوی انفورماتیک پزشکی، آمار و اپیدمیولوژی
  • فیزیک پزشکی و بیوفیزیک
  • گروه پزشکی قانونی
  • واحد پزشکی عمومی
  • مرکز پزشکی محیطی و اپیدمیولوژی
  • مرکز توانبخشی مغز و اعصاب

دانشگاه RWTH آخن- دانشکده پزشکی

دانشگاه RWTH بزرگترین دانشگاه تحقیق فنی در آلمان است. این دانشگاه بیش از 45000 دانشجو در 144 رشته تحصیلی دارد. دانشکده پزشکی یکی از 9 دانشکده از دانشگاه RWTH آخن است. این دانشکده در سال 1966 تاسیس شد که در حال حاضر شامل بسیاری از کلینیک های تخصصی، موسسات نظری و بالینی و سایر امکانات تحقیقاتی در زمینه پزشکی است.

در واقع این دانشگاه مانند سایر دانشگاه های آلمان رشته پزشکی را به همراه دیگر رشته های پزشکی ارائه می دهد. دانشکده پزشکی در این دانشگاه شامل 59 موسسه، کلینیک و مرکز است. در این بین هفت موسسه پیش بالینی، 18 موسسه نظری بالینی، 31 کلینیک پزشکی و سه کلینیک دندانپزشکی وجود دارد.

دانشگاه توبینگن

دانشگاه توبینگن یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در شهر توبینگن آلمان واقع شده است. این دانشگاه یکی از 11 دانشگاه برتر آلمان است و به ویژه به عنوان مرکزی برای مطالعه پزشکی، حقوق و الهیات و مطالعات دینی شناخته می شود.

بسیاری افراد این دانشگاه را بهترین دانشگاه آلمان در رشته پزشکی می دانند. دانشگاه توبینگن، به خصوص در زمینه های پزشکی و شیمی، با یازده نفر از افراد برنده جایزه نوبل مرتبط است. دانشکده پزشکی دانشگاه توبینگن یکی مراکز مهمی علمی در جهان است که در علوم اعصاب، انکولوژی و… پیشرو است.

دانشگاه لوبک

مطالعه علم پزشکی در دانشگاه لوبک یک تجربه درسی جذاب و با کیفیت است. اصل مهمی که این دانشگاه به آن پایبند است، این است که دانشجویان نه تنها باید به نتایج علمی خوبی برسند، بلکه باید اصول ارتباطی و اخلاقی را در برخورد با بیماران و همکاران نیز یاد بگیرند. در واقع هدف رسیدگی مسئولانه به تعادل کار و زندگی شخصی است.

دانشگاه لوبک اگرچه نسبتاً کوچک است و بزرگترین و بهترین دانشگاه آلمان در رشته پزشکی نیست، اما تقریباً 3400 دانشجو دارد. این دانشگاه رشته های پزشکی، علوم کامپیوتر، مهندسی و علوم طبیعی را ارائه می دهد. همکاری با موسسات تحقیقاتی ملی و بین المللی کیفیت تحقیقات در دانشگاه را تقویت کرده است.

دانشگاه مگدبورگ

دانشگاه Otto von Guericke Magdeburg به عنوان یکی از جوان ترین دانشگاه های آلمان رشته پزشکی را ارائه می دهد. این دانشگاه تقریباً 14000 دانشجو در 9 دانشکده دارد. هدف این دانشگاه ایجاد یک ساختار ناب و کاملاً مشخص با محوریت اصلی تخصص در زمینه های سنتی مهندسی، علوم طبیعی و پزشکی است.

دانشکده پزشکی این دانشگاه ویژگی خاص دانشکده پزشکی در مگدبورگ ارتباط بین نتایج تحقیق، تدریس و آموزش آکادمیک پزشکان است. در حال حاضر، دانشکده پزشکی، به عنوان دومین پردیس دانشگاه مگدبورگ، مرکز آموزش حدود 1500 پزشک آینده است.

سرفصل های تحقیقاتی در این دانشکده شامل موارد زیر است:

  • تحقیقات بالینی
  • بیماری های التهابی سیستم عصبی، به ویژه مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • صرع و سایر اختلالات پاروکسیسم
  • بیماری های عصبی عضلانی و اختلالات حرکتی
  • عصب روانشناسی
  • سکته
  • آزمایشگاه عملکرد میتوکندری
  • اختلالات زوال عقل و…

همچنین دانشکده پزشکی مگدبورگ شامل گروه ها و موسسات زیر است:

  • ژنتیک انسانی (IHG)
  • شیمی بالینی و پاتوبیوشیمی (IKCP)
  • داروسازی بالینی (IKP)
  • میکروب شناسی پزشکی (IMMB)
  • ایمونولوژی مولکولی و بالینی (IMKI)
  • پزشکی انتقال خون و ایمونوهماتولوژی / بانک خون (ITIB)
  • عصب شناسی (INR)
  • پزشکی عمومی (IALM)
  • آناتومی (IANA)
  • زیست شناسی مولکولی و شیمی پزشکی (IMMC)
  • داروسازی و شیمی پزشکی (IPT)
  • فیزیولوژی (IPHY)

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در فرایبورگ واقع شده است و پنجمین دانشگاه قدیمی آلمان است. دانشجویان بین المللی تقریباً 18٪ کل دانشجویان را تشکیل می دهند. این دانشگاه دارای 11 دانشکده است و از آلمان و بیش از 120 کشور جهان دانشجو جذب می کند.

دانشگاه فرایبورگ در 11 دانشکده خود 150 رشته تحصیلی از جمله پزشکی را ارائه می دهد. این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های پزشکی آلمان، رتبه نهم را دارد و جز بهترین دانشگاه آلمان برای پزشکی به حساب می آید. این دانشگاه برای علاقه مندان به ادامه تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان نیز گزینه مناسبی است.

دانشگاه های پزشکی آلمان

دانشگاه مونستر

دانشگاه مونستر با بیش از 44،500 دانشجو و بیش از 120 رشته تحصیلی در 15 گروه، یکی از بزرگ ترین دانشگاه های آلمان است. این دانشگاه به لطف طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی، پروفایل تحقیقاتی چند وجهی و جو و کیفیت زندگی در مونستر، دانشجویان و محققانی را از آلمان و سراسر جهان به خود جذب می کند. دانشگاه مونستر به پانزده دانشکده تقسیم شده است که با یکدیگر اساس همه فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی را تشکیل می دهند.

در این بین دانشکده سلامت، شامل رشته های پزشکی و دندانپزشکی است. در واقع دانشگاه مونستر یکی از دانشگاه های دندانپزشکی آلمان است که هدف تعداد زیادی از دانشجویان، اساتید و محققان است.

دانشگاه مونستر یک دوره ویژه را در مقایسه با سایر کالج های پزشکی برگزار می کند. دوره پزشکی در دانشگاه مونستر در کل شش سال طول می کشد که بیش از آنکه بر آموزش نظری تاکید کند، بر دانش عملی دانشجویان تأکید دارد.

دانشگاه وورزبورگ

دانشگاه وورزبورگ یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در وورتسبورگ است. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین موسسات آموزش عالی در آلمان است که در سال 1402 تاسیس شده است. در دانشکده پزشکی این دانشگاه، طب مدرن به صورت حرفه ای بر اساس تحقیقات در دانشکده و در بیمارستان های آموزشی دانشگاهی، آموزش داده می شود.

اولویت های تحقیق در این دانشگاه شامل:

  • عفونت و مصونیت قلب و عروق
  • علوم اعصاب
  • سرطان، رشد و تمایز و… است.

لازم به ذکر است که تحصیل پزشکی در وورتسبورگ در رشته های داروسازی، دندانپزشکی، پزشکی و… امکان پذیر است.

چگونه می توان برای تحصیل پزشکی در آلمان اقدام کرد؟

بعد از اینکه برنامه تحصیلی و دانشکده پزشکی مورد علاقه خود را در آلمان پیدا کردید، حال باید اطلاعاتی را در مورد شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان کسب کنید. دانشگاه ها معمولا می توانند معیارهای پذیرش دانشجو را به تنهایی تعیین کنند.

دانشگاه های پزشکی آلمان

شرایط ورود به رشته پزشکی در آلمان تا حدود زیادی بسته به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد.

در زیر لیستی از شرایط بورسیه تحصیلی پزشکی آلمان که برای  داوطلبان بین المللی مورد نیاز است، آورده شده است:

مدارک تحصیلی تایید شده

اگر دانشجوی بین المللی هستید، باید اطمینان حاصل کنید که مدارک تحصیلی قبلی شما مطابق با استانداردهای علمی اعمال شده توسط دانشگاه های پزشکی در آلمان است. اگر مدرک شما به رسمیت شناخته نشود، معمولا دانشگاه از شما می خواهد یک دوره آمادگی یک ساله را بگذرانید.

معدل و نمرات دوره های قبلی

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان یکی دیگر از شرایطی است که باید به آن توجه کنید. پذیرش در این دانشگاه ها بسیار رقابتی هستند و نمرات بالا در دروس مرتبط با پزشکی مانند زیست شناسی و شیمی احتمال پذیرش شما را افزایش می دهد.

تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی و ارائه مدارک معتبر

گاهی دوره های پزشکی در آلمان به زبان آلمانی تدریس می شوند، لذا تسلط به زبان آلمانی برای پذیرش در این دوره ها الزامی است؛ بنابراین اگر می خواهید در دانشگاه پزشکی ثبت نام کنید، باید مهارت زبان آلمانی خود را اثبات کنید. همچنین توانایی و مهارت زبان انگلیسی شما باید برای پذیرش در دانشگاه های انگلیسی زبان، تایید شود.

قبولی در آزمون های امتحانی

اگرچه تحصیل پزشکی بدون کنکور در آلمان امکان پذیر است، اما برای پذیرش در برخی از دانشکده های آلمان، باید در امتحان ورودی پزشکی آلمان نمره قبولی را کسب کنید.

سخن آخر

در این مقاله شما را با بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان و شرایط تحصیل در این دانشگاه ها را گفتیم.

اگر قصد دارید تا در رشته پزشکی در یکی از دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کنید، این اطمینان را به شما می دهیم که آلمان یکی از بهترین کشورها برای مقصد تحصیل در پزشکی است.

اگر می خواهید بدانید که کدام دانشگاه برای شما مناسب تر است و با بهترین دانشگاه های آلمان آشنا شوید، با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید، با مطرح کنید.

سوالات متداول

بهترین دانشگاه پزشکی آلمان کدام است؟

دانشگاه های پزشکی در آلمان جز بهترین دانشگاه ها در سطح جهان هستند از جمله دانشگاه لایپزیک، هایدلبرگ، فرایبورگ و… جز دانشگاه های برتر پزشکی آلمان هستند.

آیا تحصیل پزشکی بدون کنکور در آلمان امکان پذیر است؟

بله؛ اما برخی دانشگاه ها برای پذیرش دانشجوی پزشکی، یک امتحان ورودی برگزار می کنند که کسب نمره قبولی در آن الزامی است.

تحصیل پزشکی در دانشگاه هایدلبرگ آلمان چه مدت طول می کشد؟

تحصیل در رشته پزشکی در این دانشگاه حداقل شش سال و سه ماه طول میکشد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره