تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

صفر تا صد رشته ارشد الهیات + گرایش ها (به صورت کامل)

صفر تا صد رشته ارشد الهیات + گرایش ها

الهیات و معارف اسلامی یکی از شاخه های اصلی رشته علوم انسانی است. این رشته در دانشگاه دارای شش‌ گرایش‌ بوده و تمرکز آن بر محور کسب شناخت و معرفت توسط انسان نسبت خالق است.

6 گرایش رشته الهیات در دانشگاه:

  • علوم‌ قرآن‌ و احادیث
  • فقه‌ و مبانی حقوق‌ اسلامی
  • فقه‌ شافعی
  • تاریخ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی
  • فلسفه‌ و حکمت اسلامی
  • ادیان‌ و عرفان‌

در حالت کلی داوطلبان رشته الهیات در مقطع کارشناسی ارشد علاقه مند به انجام تحصیلات آکادمیک در مباحث دینی و الهی بوده و می خواهند نگاه علمی به مسائل دینی را در محیط دانشگاهی تجربه کنند.

چنانچه به کسب اطلاع از شرایط تحصیل رشته الهیات و معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد علاقه مند هستید، با ما در ادامه بحث همراه باشید.

ورود به دوره کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی

پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی به سه روش امکان پذیر است:

روش اول: پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی

جذب بدون کنکور دانشجو در رشته الهیات و معارف اسلامی در دستور کار دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی کشور قرار دارد.

علاقه‌ مندان به تحصیل در مقطع کارشناسی‌ ارشد الهیات و معارف اسلامی می‌ توانند جهت ثبت‌ نام در دوره‌ ی بدون کنکور این رشته با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام کارشناسی ارشد از دانشگاه های ارائه دهنده این رشته براساس سوابق تحصیلی به طور کامل مطلع شوند.

  • لازم به ذکر است در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور دانشجو، در ابتدا به عنوان دانش پذیر شناخته شده و برای اینکه به دانشجوی رسمی تبدیل شود باید منابع و مباحث دروس مربوطه را مطالعه کند و در آزمونی با عنوان آزمون دانش پذیری پیام نور شرکت نماید. در صورت کسب نمره‌ قبولی در آزمون دانش پذیری فرد به عنوان دانشجوی رسمی دانشگاه شناخته خواهد شد.
  • ارائه مدرک دیپلم 3 ساله نظام آموزشی متوسطه جدید و ارائه مدرک دیپلم 4 ساله برای فارغ التحصیلان دوره متوسطه قدیم برای داوطلبان علاقه مند به تحصیل بدون کنکور دانشگاه های غیرانتفاعی، الزامی است.

روش دوم: پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری

در این روش دانشجویان از میان افراد دارای مدرک کارشناسی (همه رشته‌ ها) یا فارغ‌ التحصيلان سطح 2 حوزوی با نام نویسی و شرکت در کنکور کارشناسی ‌ارشد گزینش شده و واجد شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شناخته می شود.

روش سوم: پذیرش دانشجو از طریق آزمون اختصاصی دانشگاه ها

در این میان برخی دانشگاه ها از طریق برگزاری آزمون اختصاصی برای رشته هایی مانند الهیات و معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو جذب می کنند.

که به عنوان مثال در این زمینه می توان به دانشگاه معارف اسلامی اشاره کرد.

داوطلبان برای ثبت نام در آزمون ورودی این دانشگاه ها باید اطلاعیه ثبت نام این دانشگاه ها را از طریقه سامانه رسمی دانشگاه مطالعه کرده و نسبت به ثبت نام در زمان مقرر اقدام کنند.

ورود به دوره کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی

شرایط عمومی داوطلبان رشته الهیات و معارف اسلامی در مقطع ارشد

  • اعتقاد به دین مبین اسلام
  • نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی
  • عدم احراز فساد اخلاقی
  • التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه
  • داشتن مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته
  • داشتن مدارک معادل کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • استفاده از حجاب برتر (چادر) برای خواهران
  • داشتن سلامت جسمی و روانی
  • کسب اجازه‌ نامه تحصیل از محل کار برای افراد شاغل در مراکز دولتی

زمان ثبت نام پذیرش بدون کنکور رشته الهیات و معارف اسلامی

پذیرش دانشجویان در رشته الهیات و معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد، بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور کشور صورت می گیرد.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور (طرح فراگیر پیام نور) معمولا دو بار در سال، برای ورودی های ترم های مهر و بهمن به صورت الکترونیکی و ثبت نام دانشگاه غیرانتفاعی هم زمان با ثبت نام کنکور ارشد دانشگاه سراسری از طریق سامانه سازمان سنجش و آموزش کشور انجام می شود.

دروس امتحانی کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی

داوطلبانی که قصد پذیرش در دانشگاه های روزانه یا نوبت دوم را دارند، با مطالعه منابع آزمون از طریق دفترچه راهنمای کنکور می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند.

زبان عربی
زبان عمومی و تخصصی ( انگلیسی )
ادیان و مذاهب
تصوف و عرفان
فرهنگ و تمدن اسلامی
تاریخ اسلام

زمان ثبت نام پذیرش بدون کنکور رشته الهیات و معارف اسلامی

گرایش های کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی

رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش های مختلفی را شامل می شود که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم.

گرایش فلسفه و حکمت اسلامی

در این گرایش نقش کشف‌ حقیقت‌، شهود و منطق‌ در راه رسیدن‌ به‌ حقیقت‌ و آگاهی از راز هستی از دو مسیر ‌ راه‌ عقل‌ و راه‌ عشق‌ مورد توجه قرار گرفته است.

گرایش علوم قرآن و حدیث

در این گرایش دانشجویان‌ 12 واحد تفسیر قرآن‌ کریم‌ را پشت سر گذاشته و طی آن از شأن‌ نزول‌، مفهوم‌ آیات‌ و تفسیر هاي‌ مهم‌ قرآن‌ اطلاع پیدا می کنند. در این گرایش دانشجویان‌ به‌ مطالعه تاریخ تحول‌ و پیدایش‌ علم‌ حدیث‌ و محتوای احادیث‌ می پردازند.

گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

گرایش‌ فقه‌ و مبانی حقوق‌ اسلامی، به رابطه‌ میان‌ انسان‌ و خدا، رابطه‌ انسان‌ ها با یکدیگر یا وظایف‌ انسان‌ نسبت‌ به‌ خود و طبیعت‌ را در ادیان الهی مورد بحث قرار می دهد.

در این گرایش وظایف‌ و حقوق‌ انسان‌ ها از دیدگاه‌ شریعت الهی‌ بررسی شده و وظایفی برای انسان مشخص می شود که از نظر عقل و عرف بشری، رعایت آن ها در زندگی برای ایجاد نظم و امنیت لازم است.

گرایش فقه شافعی

این گرایش مختص داوطلبان اهل سنت بوده و احکام‌ عملی اسلام‌ مانند عبادت‌، معاملات، مناکحات، جزا، قضا و شهادت‌ و همچنین‌ اصول‌ از دیدگاه‌ مذهب‌ شافعی در این گرایش آموزش‌ داده‌ می شود.

گرایش ادیان و عرفان

در گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ ‌ تاریخ‌ ظهور و گسترش‌ ادیان‌ الهی گه در زمان های گذشت طرفدار هایی داشتند مورد مطالعه قرار گرفته و سه‌ بخش اصلی ادیان الهی‌ شامل:‌ احکام‌ و آداب‌ – عقاید و اخلاق‌ در این گرایش مورد بحث قرار می گیرد.

گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

هدف اصلی از تحصیل در گرایش فرهنگ و تمدن اسلامی آشنایی با فرهنگ‌، عادات، آداب و رسوم‌ مسلمانان‌ نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ از جمله‌ مسلمان‌ های‌ آسیای‌ جنوب‌ شرقی‌، شمال‌ آفریقا، اروپا و آمریکا است. همچنین تاریخ شکل گیری اسلام‌ از زمان‌ ظهور پیامبر اکرم‌ تا زمان‌ حال در این گرایش مورد بررسی قرار می گیرد.‌

* لازم به ذکر است گرایشات دانشجویان اهل تسنن هر ساله دستخوش تغییراتی می شود که اطلاعات تکمیلی آن در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون درج می شود.

گرایش های کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی

هدف از تحصیل ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی

  • تربیت مدرسان متخصص در مسائل حقوق و فقه اسلامی جهت فعالیت در دادگستری و دیگر نهادها براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی
  • تربیت محقق و پژوهشگران در بحث مطالعات اسلامی
  • تامین نیروی برای خدمت در گردهمایی های فرهنگی در خارج از کشور
  • ارتقای سطح فرهنگی کارشناسان و مدیران دستگاه ها و سازمان های دولتی در زمینه مطالعات اسلامی
  • جذب داوطلبان مطالعات و تحقیقات اسلامی از کشورهای دیگر جهان

سخن پایانی

رشته الهیات و معارف اسلامی دارای شش‌ گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌، فقه‌ و مبانی حقوق‌ اسلامی، فقه‌ شافعی، تاریخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی، فلسفه‌ و حکمت‌ اسلامی و ادیان‌ و عرفان‌ بوده و تمرکز آن بر محور کسب شناخت و معرفت توسط انسان نسبت خالق است.

داوطلبان این رشته برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد می توانند از سه روش اقدام کنند:

  1. با آزمون
  2. بدون آزمون (بر اساس سوابق تحصیلی)
  3. شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه ها وارد تحصیلات تکمیلی شوند.

چگونگی ثبت نام و توضیحات مربوط به هر گرایش در مقاله فوق توضیح داده شد. در صورتی که سوالی در مورد این رشته داشتید، می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند.

سوالات متداول

پذیرش بدون کنکور رشته الهیات در مقطع کارشناسی ارشد در کدامیک از دانشگاه ها امکان پذیر است؟

هم اکنون جذب دانشجو برای رشته الهیات در دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور بر اساس سوابق تحصیلی در دستور کار قرار دارد و اطلاعات تکمیلی ثبت نام دانشگاه ها در مقاله فوق توضیح داده شد.

زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد رشته الهیات به چه صورت است؟

در روش پذیرش با آزمون، دانشجویان رشته الهیات در ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در آذر ماه و شرکت در کنکور نسبت به پذیرش در دانشگاه های روزانه و سایر دانشگاه ها اقدام می نمایند. در روش پذیرش بدون آزمون و همینطور پذیرش از طریق آزمون اختصاصی شرایط دیگری وجود خواهد داشت که در مقاله فوق خدمت عزیزان توضیح داده شد.

رشته الهیات و معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد شامل چه گرایش هایی می شود؟

بر اساس دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی، در گرایش‌ های گرایش ادیان و عرفان، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، فقه شافعی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث و همچنین فلسفه و حکمت اسلامی هر ساله دانشجو می پذیرد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره