تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا (بهترین پاسخ ها)

پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا

خدا کجاست؟ چرا من خدارو نمی بینم؟ خدا چه شکلیه؟ بی شک کودک شما هم تاکنون این سوالات را از شما پرسیده است و شما نمی دانید که چگونه خدا را باید براd کودک توصیف کرد. سوالاتی که ما در اینجا مثال زدیم تنها چند نمونه کوچک از سوالاتی بود که ممکن است درباره خدا برای کودک دلبند شما پیش آید.

تعداد بسیاری از والدین که به مرکز مشاوره خانواده هم اندیشان مرجعه می کنند از ما می پرسند در پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا (بهترین پاسخ ها) چه باید گفت؟ ما در اینجا مطالبی را گرد هم آورده ایم تا بتوانید پاسخ صحیح به سوالات کودک دلبندتان دهید. پس در ادامه همراه ما باشید.

زمانی که کودک از شما اینگونه سوالاتی را می پرسد باید به دلیل داشتن ذهن کنجکاو کودکتان خوشحال باشید. اما در کنار خوشحالی باید بتوانید یک پاسخ شفاف و قابل درک تحویل کودک تان دهید.

پاسخ دهی به سوالات کودکان درمورد خدا

پاسخ دهی به سوالات کودکان در مورد خدا یک امر نسبتا پیچیده است. بیش از 90 درصد کودکان ذهن بسیار پرسشگری دارند که در بسیاری از موارد با سوالاتی که می پرسند شما را شگفت زده می کنند. متاسفامه برخی از پدران و مادران نمی توانند پاسخ درستی به سوالات فرزندانشان دهند. در اینگونه مواقع والدین فرزند خود را گمراه می کنند که نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

معمولا دروزه کنجکاوی کودکان درباره خدا از سن 3 سالگی آغاز می گردد و رفته رفته میزان سوالات فلسفی او بیشتر می شود. در پاسخ به اینگونه سوالات شما باید از قوه تخیل فرزندتان استفاده کنید.

بطوری که بتوانید خدا را با خیال پردازی به فرزندتان نشان دهید. البته پاسخگویی به سوالات درباره خدا باید متناسب با سن کودک شما پاسخ داده شود. کودکانی که در سن 2 تا 10 سال هستند باید با استفاده از تصویر سازی خدا را به آنها شناخت. زیرا در این بازه زمانی کودکان کمتر می توانند سوالات خود را بصورت کلامی درک کنند.

به هیچ وجه زمان پاسخگویی به سوالات کودکانتان از دست آنها طفره نروید و با صبوری باید به سوالاتشان پاسخ دهید. شما می توانید برای شناخت هدا از صفات او مثل مهربانی، گذشت، بخشندگی و… استفاده کنید.

فواید صحبت کردن درباره خدا و پاسخ به سوال کودک در مورد خدا

فواید صحبت کردن درباره خدا و پاسخ به سوال کودک در مورد خدا

والدین برای آنکه بتوانند آینده موفقی را برای کودکانشان رقم بزنند اغلب آنها را کلاس های آموزشی مثل زبان، ریاضی، چرتکه و… می فرستند. رفتن به این کلاس ها تنها برای این است که کودک شما ذهن فعالی داشته باشد. اما این را بدانید که اگر می خواهید کودکی با ذهن خلاق داشته باشید درباره خدا با او به گفتگو بپردازید.

با صحبت درباره خدا، تولد، مرگ، آفرینش و… می توانید زندگی معنوی کودک تان را نیز تامین کنید. پاسخ به سوالات بچه ها درباره خدا باید به گونه ای باشد که تنها شما گوینده و کودک تان شنونده نباشد. بلکه شما باید با مطرح کردن یک پاسخ کوتاه کمی سکوت کنید تا کودک تان نیز مجبور به فکر کردن و صحبت کردن باشد.

کودکان به دلیل روح پاکی که دارند بسیار راحت تر از بزرگسالان می توانند مهربانی خدا را درک کنند. در ابتدا برای کودک تان درباره مهربانی خداوند صحبت کنید. پس از آن رویدادهای طبیعی مثل مرگ، تولد، آفرینش و… بطور کامل برای فرزندتان شرح دهید.

بهترین پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا

والدین بسیاری به مرکز مشاوره هم اندیشان مراجعه می کنند و از ما می خواهند که در برابر سوالات کودک شان چگونه پاسخ دهند. بیش از 90 درصد سوالاتی که کودکان درباره خداوند از والدین خود می پرسند تکراری هستند. ما در اینجا پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا را برای شما شرح می دهیم.

خدا کیه؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که کودکان درباره خدا از والدین خود می پرسند اینگونه است که خدا کیست؟ حال در پاسخ این سوال چه باید گفت؟

ما پاسخ این سوال را بصورت مرحله به مرحله برای شما توضیح می دهیم.

  1. بی شک کودک از بزرگتر ها نام خدا را شنیده است. پس باید ریشه یابی کنید که او از کجا اسم خدا را شنیده است؟ اینگونه راحت تر می توانید پاسخگو سوال او باشید.
  2. پس از آن شروع کنید به توصیف زیبایی ها و عظمت خداوند متعال.
  3. مثلا می توانید پاسخ دهید که خداوند صاحب آفرینش تمام جهان است.

خدا کجاست؟ چرا او را نمی بینم؟

پس از آنکه به کودک تان توضیح دادید خدا کیست. مسلما از شما خواهد پرسید که خدا کجاست؟ چرا او را نمی بینم؟ در اینگونه مواقع بسیاری از والدین پاسخ اشتباه به کودک شان می دهند. معمولا می گویند خدا همانند اکسیژن همه جا هست. اما این پاسخ کاملا اشتباه است. زیرا کودک شما درکی از اکسیژن ندارد.

نکات مهم در پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا

پس بهتر است به او حقیقت را بگویید؛ ما هم نمی دانیم خدا کجاست. او همراه با فرشتگانش در تمام لحظات زندگی از ما محافظت می کند. همانطور که من از تو محافظت می کنم.

خدا چقدر مهربان است؟

همانطور که در بخش فوق گفتیم در پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا باید از تصویر سازی در ذهن آنها استفاده کنید. برای پاسخ به سوال خدا چقدر مهربان است؟ باید بگویید خداوند بدون هیچ چشم داشتی ما را آفریده است. او از پدر و مادر نیز برای تو مهربان تر است.

نکات مهم در پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا

  1. هیچ گاه سوالات کودک تان را بدون پاسخ نگذارید. به گفته کارشناسان هم اندیشان زمانی کودکان از شما سوال می پرسند که آن سوال در ذهن شان دچار کلافگی شده است. پس شما نباید بگذارید این کلافگی در ذهن کودک تان باقی بماند و باید با یه پاسخ کوتاه مشغله ذهنی او را آزاد کنید.
  2. شما زمانی که تصمیم می گیرید صاحب فرزند شوید در ابتدا باید اطلاعات خود را بالا ببرید. هرچه اطلاعات شما درباره خدا بیشتر باشد راحت تر می توانید خدا را برای فرزند تان توصیف کنید.
  3. در زمان پاسخگویی به سوالات الهی باید به سن کودک تان نیز توجه داشته باشید.
  4. در زمان پاسخگویی به سوالات فرزندتان سعی کنید اعتماد او را جلب کنید. اینگونه کودک شما هر سوالی داشته باشد بجای پرسیدن از افراد غریبه از شما خواهد پرسید.

سخن آخر

ما در اینجا اطلاعاتی جمع آوری کرده ایم که به شما در پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا یاری می رساند. این را بدانید برای آنکه پاسخ درستی به کودک تان بدهید در ابتدا باید سطح علم و آگاهی خودتان را نیز بالا ببرید. پس از آن پاسخ سوالات کودک تان را با مهربانی و خوش رویی دهید تا ذهن خلاق او خلاق تر شود.

کارشناسان تیم مشاوره خانواده هم اندیشان در اینجا اطلاعات کاملی درباره اینکه چگونه می توانید با سوالات معنوی فرزندتان پاسخ دهید گرد هم آورده اند. همچنین  در صورتی که نتوانستید هیچ پاسخی برای سوال کودک تان بیابید می توانید با مرکز مشاوره هم اندیشان با شماره ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس گرفته تا شما را در پاسخگویی به سوالات کودک تان راهنمایی نمایند.

سوالات متدوال

آیا می توان با نماز خواندن خدا را به کودک نشان داد؟

بله می توان نشان داد که این یک دستور از خداوند می باشد.

آیا کودکان می توانند خدا را در ذهن خود تصور کنند؟

بله کودکان از قوه تخیل بالایی برخوردار هستند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره