تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

چارچوب های دوره نامزدی

چارچوب های دوره نامزدی

نامزدی طبق تعریف عرف، به دوره ای از زندگی زناشویی گفته می شود که صیغه عقد نکاح جاری شده و زوجین هنوز زیر یک سقف نرفته اند.

تعریف نامزدی در حقوق متفاوت است و به زمانی گفته می شود که دختر و پسر در مرحله آشنایی قرا دارند و هیچ عقدی نکاح جاری نشده است و این دو طبق چارچوبی خاص می خواهند از همدیگر شناخت بدست آورند تا بدانند آیا می توانند با هم زندگی کنند یا نه؟

در بسیاری از خانواده ها نامزدی به همان دوره آشنایی قبل از ازدواج گفته می شود. در ادامه به این موضوع می پردازیم که در دوران نامزدی چگونه باید رفتار کنیم:

بایدها و نبایدهای دوره نامزدی

دوره نامزدی، مقدمات شکل گیری یک زندگی مشترک است؛ پس باید جدی گرفته شود. این دوران برای خوش‌گذرانی نیست و باید در آن شناخت کافی داشته باشید.

در دوران نامزدی باید به درستی رفتار کنید در غیر این صورت مقدمات از دست دادن فرد مورد علاقه تان را فراهم می کنید.

در ادامه مطلب، برخی از بایدها و نبایدهای این دوران خواهیم پرداخت.

1- به امید تغییر او ازدواج نکنید

برخی از افراد به این امید ازدواج می کنند که نفر مقابل را عوض کنند؛ این شیوه تفکر غلط است! چرا که تا فردی خودش نخواهد، رفتار خود را عوض نخواهد کرد.

درست است که افراد پس از ازدواج نسبت به شرایط محیط خود را تطبیق داده و سازگار می کنند، اما اگر به این امید ازدواج می کنید ازدواج شما آینده خوبی نخواهد داشت.

در عشق پذیرش حرف اول را می زند؛ شما باید او را با خوبی و بدی بپذیرید.

بایدها و نبایدهای دوره نامزدی

2- به زنگ خطرها توجه کنید

باید به رفتار و گفتار فرد دقت کنید؛ گاهی ممکن است فرد مشکلاتی از قبیل اعتیاد، دروغگویی، کنترل گری یا وجود روابط موازی (رابطه ای که هنوز به اتمام نرسیده است) را داشته باشد؛ تمامی این ها نشانه هایی دارد که می توانید پی به آن ها ببرید.

در برخی موارد فرد به دلیل عشق و علاقه زیاد، متوجه هشدارها و زنگ خطرها نیست و به آسانی از کنار آن ها رد می شود، که در این صورت بعدها باید هزینه های گزافی بپردازد.

3- نامزدی را طولانی نکنید

روانشناسان دوره نامزدی را بین 6 ماه تا یک سال می دانند.

در این مدت تلاش کنید شرایط و مقدمات ازدواج را فراهم کنید؛ چرا که اگر نامزدی بیش از این طول بکشد، ممکن است برای رابطه خطرناک باشد و یا اتفاقات پیش بینی نشده مانند فوت بستگان، افزایش قیمت مسکن و ملزومات عروسی و… رخ دهد.

4- ارزش هایتان را زیر پا نگذارید

شما بعد از ازدواج با شرایط جدی سازگار می شوید؛ اما این بدان معنا نیست که تمامی ارزش های خود را زیر پا بگذارید و خود را در اولویت پایینی قرار دهید؛ خواسته های خود را فراموش کنید و خواسته های نفر مقابل را برآورده کنید.

همچنین برعکس این قضیه نیز درست نیست؛ اگر مانند مجردی بی محدودیت زندگی کنید و بی اعتنا به نفر مقابل شوید، او را از دست می دهید.

شرایط دوران نامزدی

5- پیش از شناخت تعهد ندهید!

نامزدی دوره ای برای شناخت بیشتر است؛ پیش از شناخت و تصمیم قطعی، کار را تمام شده ندانید! اجازه ندهید تعهدی که در این دوران ایجاد می شود، شما را از شناخت کافی و تصمیم گیری درست باز دارد.

شما در این دوران باید شباهت ها و تفاوت ها را بسنجید و در مورد آن بیندیشید. آیا این تفاوت ها باعث می شود شما خط قرمز های خود را زیر پا بگذارید؟ کدامیک از این تفاوت ها را می توانید تحمل کنید؟ کدام باعث می شود آرامش شما بهم بریزد؟ با ارزیابی درست می توانید ببینید آیا ازدواج با این فرد می تواند شما را به خوشبختی برساند یا نه؟

در این دوران نباید ترس از حرف مردم باعث شود خود را مجبور به ازدواج و نشستن پای سفره عقد ببینید؛ بهتر است نامزدی شما را فقط افراد نزدیکتان بدانند نه تمام افراد فامیل، تا درصورتی که به توافق نرسیدید و ارتباط شما قطع شد، نگران حرف بقیه نباشید.

6- فاصله ها را رعایت کنید

اگر صیغه محرمیت بین شما خوانده شده، تا زمان عقد و ازدواج فاصله ها را رعایت کنید. اگر در این دوران رابطه جنسی برقرار کنید، در صورتی که به تفاهم نرسیدید، به هم زدن رابطه سخت و غیرممکن خواهد بود!

این دوران قرار نیست زیاد طول بکشد؛ پس شناختن را اولویت قرار دهید و حریم ها را حفظ کنید تا با چشمی باز تصمیم بگیرید.

7- آزمون عشق، ممنوع!

اجازه ندهید فرد مقابل وارد حریم شما شود و به حریم او نیز احترام بگذارید. بازی عشق راه نیندازید؛ اجازه ندهید به شما بگوید “اگر من را دوست داری فلان کار را بکن یا نکن!” برای مثال “رمز حساب هایت را به من بده” یا ” اجازه وارسی گوشیت را به من بده” یا ” با فلانی قطع رابطه کن”

این آزمون عشق بسیار غلط است. اگر می خواهید بدانید او چقدر شما را دوست دارد، به این دقت کنید که آیا به قول هایش عمل می کند یا نه؟ آیا به شما و خانواده اتان احترام می گذارد یا نه؟ آیا تلاش می کند آینده بهتری بسازد یا نه؟!

نامزدی و موارد مورد توجه این دوره

8- خود را به خوبی معرفی کنید

نامزدی یعنی شناخت؛ شما باید اطلاعات دقیقی از روحیات خود به فرد مقابل بدهید؛ در مورد این که چه باورهایی دارید؛ می خواهید چگونه زندگی کنید؛ او باید شناخت دقیقی از شما بدست آورد تا نیازهای شما را تشخیص دهد و بفهمد آیا می تواند چنین نیازهایی را برطرف سازد یا نه!

9- تمام رازها را فاش نکنید

گفتگو در مواردی که می تواند زندگی را به کام شما و نامزدتان تلخ کند؛ نه تنها اصلا لازم نیست، بلکه خطرناک است! گفتگو در مورد خواستگاران اتان و یا افرادی که برای ازدواج در نظر داشتید، نفر مقابل را نسبت به شما مظنون می کند.

این به معنای پنهان کاری نیست؛ برای مثال اگر در گذشته ازدواج کرده و جدا شده اید، این را نباید از نامزدتان مخفی کنید! چرا که او حق دارد در مورد این قضیه بداند.

10- مشاوره پیش از ازدواج داشته باشید

برای شناخت بهتر طرف مقابل پیش از ازدواج، می توانید از مشاوره قبل از ازدواج بهره ببرید. یک مشاور باتجربه زوایای پنهان ماجرا را به شما نشان داده و با تست هایی که می گیرد، میزان سازگاری شما با هم را می سنجد و به شما کمک می کند تصمیم درستی بگیرید.

یا حتی اگر نفر مقابل شما به اختلالات روانی دچار باشد، یک روانشناس ماهر آن را تشخیص می دهد. در نهایت توصیه های مفیدی به شما می کند، که اگر آن ها را به کار ببندید، می توانید زندگی مشترک موفقی داشته باشید.

متاسفانه مسائلی از این دست را به افراد آموزش نمی دهند؛ در نتیجه زوجین درک درستی از ازدواج و مسئولیت های آن ندارند و مهارت هایی مانند مهارت های حل مسئله و مهارت های ارتباطی و… را یاد نگرفته اند و نمی دانند در صورت بروز مشکل چگونه باید آن را حل کنند.

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج، شما می توانید این موارد را یاد بگیرید و به سوالات و ابهامات خود را مطرح کرده و به جواب آن ها برسید.

مشاوره پیش از ازدواج داشته باشید

در پایان

در این مقاله به حفظ چارچوب های دوره نامزدی و برخورد درست در این دوران پرداختیم.

دوران نامزدی دوران شناخت طرفین از هم است؛ در این دوران باید با چشم باز و آگاهانه قدم بردارید تا دچار افراط و تفریط نشوید؛ اگر بی توجه باشید او را از دست می دهید یا اگر افراط کنید و بخواهید این رابطه را با رابطه جنسی به ازدواج تبدیل کنید، این نیز تفکری اشتباه است و ممکن است نفر مقابل دیگر نخواهد با شما ازدواج کند!

در این دوره از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید تا بدون درگیری احساسات و بدور از هر گونه وابستگی، شناخت خود را تکمیل کنید و تصمیم به ازدواج یا عدم ازدواج با فرد مقابل را بگیرید.

مرکز مشاوره هم اندیشان با بیش از ده سال تجربه در کنار شماست تا به شما کمک کند، زندگی موفقی را تشکیل دهید.

برای دریافت مشاوره تلفنی ازدواج با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

برقراری رابطه جنسی در دوران آشنایی چه خطراتی دارد؟

بیماری های مقاربتی، حاملگی های ناخواسته، وابستگی و ناتوانی در بهم زدن نامزدی در صورت عدم تفاهم و…

مهمترین کارایی دوره نامزدی چیست؟

این دوره برای شناخت بیشتر و بهتر فرد مورد نظرتان است!

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره