تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

پرخاشگری در دوران بارداری؛ علل و نحوه کنترل آن

پرخاشگری در دوران بارداری؛ علل و نحوه کنترل آن

دوران بارداری، یک دوران خاص و متفاوت برای زنان باردار و خانواده های آن هاست.

در این دوران فرد دچار احساسات مختلفی می شود؛ البته که بسیاری از خانم های باردار از بارداری خود خوشحال هستند؛ اما در این بین خشم و هیجان نیز ممکن است به صورت غیر منتظره ای در هر زمانی اتفاق بیفتد.

این عصبانیت ها و پرخاشگری ها در دوران بارداری، دلایل مختلفی دارد که از مهم ترین این دلایل می توان به تغییرات هورمونی اشاره کرد. این عصبانیت ها و پرخاشگری ها می توان بر سلامت روان خود فرد و همچنین روابط خانوادگی یا روابط دوستانه نیز تاثیر بگذارد.

بنابراین بهتر است که زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند، قبل از هر چیز از علل پرخاشگری در دوران بارداری اطلاعات دقیق داشته باشند و بتوانند این مشکل را مدیریت کنند.

برای بررسی پرخاشگری در دوران بارداری؛ علل و نحوه کنترل آن، مقاله ای برای شما آماده کرده ایم که توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید.

علل پرخاشگری در دوران بارداری و نحوه کنترل آن

پرخاشگری و عصبانیت در دوران بارداری یک امر طبیعی است که به عوامل متعددی بستگی دارد؛ اما همین امر ممکن است به سرد شدن روابط خانوادگی و یا دوستانه منجر شود. بنابراین زنان باردار باید قبل از هر چیزی با عوامل ایجادکننده این ترس آشنا شده و راه های مقابله با آن را بشناسند.

این عوامل عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی

یکی از عوامل مهم در پرخاشگری دوران بارداری، تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی باعث می شود که خانم ها بیشتر از هر دورانی مستعد احساساتی مانند خشم یا عصبانیت شوند.

نحوه مدیریت و کنترل خشم به این صورت است که فرد باید عوامل تحریک کننده را شناسایی کند و قبل از این که این عامل باعث عصبانیت شود، باید به دنبال راه حل مناسب بود.

همچنین بهتر است قبل از هر عکس العملی در شرایط ناراحت کننده، نفس عمیقی کشید.

تغییرات هورمونی

  • احساس نابرابری

به اعتقاد جامعه شناسی به نام پروفسور باربارا کتز روتمن (Barbara Katz Rthman)، زنان در دوران بارداری به نوعی با نابرابری و تبعیض روبرو می شوند.

به عنوان مثال زنان شاغل به سختی می توانند مرخصی بگیرند یا اینکه در کارهای خانه همسر کمکی به آنها نمی کند. بدین ترتیب زنان باردار باید مسئولیت کارهای خانه و بیرون خانه را به دوش بکشند، که این امر باعث ایجاد عصبانیت و پرخاشگری در آن ها می شود.

بهترین شیوه برای حل این عصبانیت و پرخاشگری، این است که تبعیض ها در محیط کار برطرف شده و در خانه نیز زن و شوهر بتوانند کارها را عادلانه و با موافقت هم تقسیم کنند.

  • سختی های دوران بارداری

دوران بارداری، دوران سختی است و زنان باردار با مشکلاتی مانند تهوع، بارداری، خستگی، درد عضلانی و… روبرو می شوند. تمامی این مشکلات می تواند باعث عصبانیت و پرخاشگری فرد شود.

فرد برای رفع این مشکل بهتر است که یک تخت خواب مناسب داشته باشد و از اهمیت خواب کافی غافل نشود. همچنین از نظر تغذیه، تغذیه مناسبی داشته باشد که تهوع را کاهش دهد. همچنین با استفاده از حمام یا وان آب گرم یا انجام حرکات آرام بخش، می توان فشارها و استرس های فیزیکی را کاهش داد.

  • ترس

ترس یکی دیگر از عوامل عصبانیت در زنان باردار است. این زنان با انواعی از نگرانی ها مانند ترس از زایمان تا نقص تولد، بیماری یا ترس از والد شدن و نگهداری از فرزند دست و پنجه نرم می کنند.

تاثیر عصبانیت و پرخاشگری مادر بر روی جنین

 عصبانیت در بارداری چه تاثیری روی جنین دارد؟

یکی از مواردی که پزشکان متخصص زنان به آن اشاره می کنند، این است که جنین تحریکات محیطی را درک و تجربه می کند.

در این راستا احساسات و هیجانات مادر باعث می شود که مواد شیمیایی خاصی در خون او رها شود. این مواد شیمیایی در عرض چند ثانیه از طریق جفت و بند ناف به جنین منتقل می شود و بر روی او تاثیر می گذارد.

عصبانیت در طول مدت بارداری می تواند در نهایت بر روی جنین تاثیر مخرب بگذارد. این مساله می تواند باعث زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس با مشکلات تنفسی یا وزن کم شود.

در واقع حالتی که روی رحم فشار ایجاد کند، بر روی وضعیت جنین تاثیر خواهد گذاشت. در واقع کودکانی که مادران آن ها در ماه های ابتدایی فشار زیادی را تحمل می کنند، علائم کج خلقی و افسردگی در آن ها دیده می شود.

همچنین هیجانات بالای مادر احتمال بیش فعال شدن کودک را دو برابر می کند.

راه های مدیریت پرخاشگری در بارداری

خانم های باردار برای مقابله با پرخاشگری خود و یا به عبارتی برای مدیریت رفتارشان، بهتر است روش های ساده زیر را به کار گیرند.

1- استفاده از تکنیک های آرامش بخش

تکنیک های ساده ای مانند نفس عمیق یا تماشای تصاویر آرام بخش تا حد زیادی باعث کاهش عصبانیت می شود. در واقع زنان باردار در صورتی که احساس خشم و عصبانیت به سراغشان آمد، بهتر است که کارهای زیر را تمرین کنند.

  • نفس عمیق از دیافراگم (این نفس باید از اعماق وجود باشد.)
  • همزمان با نفس عمیق باید به خود یادآوری کند که آرام و خونسرد است.
  • تمرینات یوگای آرام و ملایم احساس بسیار خوبی به همراه خواهد داشت. بنابراین زنان باردار بهتر است با یوگای آرام، عضلات آرامی داشته باشند.
  • بهتر است که هر روز صبح 10 دقیقه زمان برای تنفس عمیق و یوگای آرام صرف شود.

تغییر شیوه تفکر

2- تغییر شیوه تفکر

زنان باردار باید به موضوعاتی که غیر ضروری هستند، فکر نکنند.

این افراد باید موارد نگران کننده و یا ناامیدی ها را کنار بگذارند. بدین ترتیب به چیزهای مثبت و ضروری فکر کنند و سعی کنند کنترل رفتار و صدای خود را در اختیار داشته باشند.

3- بهبود روابط

در زمان بارداری بهتر است که وارد بحث های چالش برانگیز نشد. بسیاری از بحث ها ممکن است به اختلال در روابط و همچنین عصبانیت منجر شود. بنابراین زنان باردار بهتر است که آرامش خود را حفظ کرده و در بحث های پر چالش شرکت نکنند.

4- تغییر عادات

بهتر است که زنان باردار به مواردی که باعث عصبانیت شان می شود، خوب فکر کرده و روش های برخورد با آن را پیدا کنند. در نهایت یا خود را از آن عامل دور کنند و یا واکنش خود را در برابر آن تغییر دهند.

5- عدم نگرانی

نگرانی ها را باید کنار گذاشت. توصیه می شود که زنان باردار همواره در حال لذت از زندگی باشند و نگران اتفاقاتی که هنوز نیفتاده است و شاید هیچوقت نیفتد، نباشند.

6- رویا پردازی

بهتر است که مادر برای خود و جنین خود رویا پردازی های شاد و مثبتی داشته باشد. این رویا پردازی باعث می شود که احساسات متعادل شوند. تصویرسازی های زیبا و مثبت بر سلامتی فرد نقش بسیار موثری خواهد داشت.

برنامه ریزی روزانه

7- مراجعه به انجمن های حمایتی، مشاوره و…

اگر فردی نمی تواند به تنهایی بر خشم و عصبانیت خود غلبه کند، بهتر است در گروه ها و کانال هایی که مربوط به مادران باردار هستند، عضو شود.

بدین ترتیب می تواند با کسانی که شرایط مشابهی دارند، ارتباط برقرار کند و از تجربیات آنها استفاده کند. همچنین مراجعه به مشاور یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر پرخاشگری در زمان بارداری است.

8- برنامه ریزی روزانه

برنامه ریزی در تمام مقاطع زندگی باعث نظم دهی به کارها می شود. در دوران بارداری نیز بهتر است که مادر یک برنامه روزانه داشته باشد.

این برنامه باعث می شود که با گذشت زمان ذهن فرد تنظیم شود.

در این برنامه باید به طور آگاهانه جملاتی مثبت تکرار شوند. جملات مثبت مانند “من خوشحال هستم و…” باعث می شوند که فرد احساس خوبی داشته باشد.

9- انتخاب سبک زندگی سالم

یکی دیگر از راه کارهای مقابله با عصبانیت و پرخاشگری در دوران بارداری، رژیم غذایی مناسب است. بهتر است که مادران باردار از کربوهیدرات، پروتئین، سبزیجات با برگ های سبز، مغزها و نان های غنی شده بیشتر استفاده کنند و میوه تازه و سالاد نیز فراموش نشود.

خواب کافی، پرهیز از دخانیات و الکل و انجام ورزش های سبک، از جمله مواردی هستند که به شادابی مادر باردار کمک خواهند کرد.

انتخاب سبک زندگی سالم

سخن آخر

پرخاشگری در دوران بارداری ممکن است برای هر مادری اتفاق بیفتد. بنابراین زنان باردار باید به سرعت با هیجانات خود مبارزه کنند، تا خطری سلامت روحی و جسمی خود و فرزندشان را تهدید نکند.

همچنین بهتر است برای حفظ روابط خانوادگی و دوستانه، همواره کنترل رفتار خود را در نظر داشته باشند. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با راه کارهای مقابله با عصبانیت در زمان بارداری آشنا کنیم.

در صورتی که به مشاوره بیشتر در این مورد نیاز داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه هم اندیشان در ارتباط باشید. برای مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

زنان باردار چگونه می توانند با ترس از زایمان مقابله کنند؟

زنان بارداری که نگران زایمان و موارد بعد از آن هستند، بهتر است که از مشاوره بهره ببرند تا بتوانند با این ترس کنار بیایند.

آیا تنها زنان شاغل دچار پرخاشگری در دوران بارداری می شوند؟

خیر؛ این پرخاشگری تمامی زنان باردار را تهدید می کند، اما به مراتب ممکن است زنان شاغل به دلیل فشارهای محیط بیشتر در معرض این مشکل باشند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره